• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری نجفی مطرح کرد:

تعادل در بازار مصرف در گرو تک نرخی شدن ارز

  • کد خبر : 9670
  • 19 دی 1401 - 7:20
تعادل در بازار مصرف در گرو تک نرخی شدن ارز
مدیر کارگاه ریخته‌گری نجفی، تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیوم گفت: در حالی بعضی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را با دلار نیمایی وارد و محصولات تولیدی را با نرخ ارز آزاد در بازار مصرف عرضه می‌کنند که این مسئله منجر به افزایش رقابت‌پذیری و عدم تعادل در سطح بازار شده و رفع این معضل، نیازمند تثبیت نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجفی، تولیدکننده شمش آلیاژی آلومینیوم گفت: در حالی بعضی از تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را با دلار نیمایی وارد و محصولات تولیدی را با نرخ ارز آزاد در بازار مصرف عرضه می‌کنند که این مسئله منجر به افزایش رقابت‌پذیری و عدم تعادل در سطح بازار شده و رفع این معضل، نیازمند تثبیت نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است.

علی‌اکبر نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این کارگاه با تهیه شمش خالص آلومینیوم و افزودن عناصری مانند مس و منیزیم شمش آلیاژی آلومینیوم تولید می‌کند که عمده مصرف‌کنندگان آن، لوازم خانگی و تولیدکنندگان قطعات خودرو هستند. از چالش‌هایی که واحد‌های ریخته‌گری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بر کسی پوشیده نیست، مسائلی همچون مالیات بر ارزش افزوده و سنگ‌اندازی بعضی از نهاد‌های دولتی در مسیر تولید است. در حالت کلی، فرایند ریخته‌گری دود‌زاست اما طبق قوانین وضع شده در این نهاد‌‌ها، واحد‌های ریخته‌گری ملزم به رفع دود و آلایندگی حاصل از تولید هستند. راهکار اساسی رفع این معضل این است که صنعتگران باید با اجرای فیلتراسیون‌ برای واحد تولیدی خود که هرینه آن با توجه به شرایط اقتصادی در کمترین حالت به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد، نسبت به کاهش آلایندگی موجود اقدام کنند. این در حالی است که عمر مفید این فیلتر‌ها به پنج سال می‌رسد و پس از این مدت مستهلک می‌شوند که تامین این میزان از نقدینگی برای واحدهای ریخته‌گری مقرون به صرفه نیست.

وی در همین راستا افزود: از سوی دیگر اگر فیلتراسیون صورت نپذیرد، واحد‌های تولیدکننده در رده صنایع آلاینده محسوب می‌شوند و ملزم به پرداخت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از میزان فروش محصولات خواهند بود. پرداخت این مبلغ برای واحد‌های ریخته‌گری کوچک که درآمد آن‌ها در سال کمتر از پنج میلیارد تومان است، مبلغی در حدود ۵۰ میلیون تومان و توجیه‌پذیر خواهد بود اما این مسئله برای تولیدکنندگان بزرگ که میزان فروش رسمی محصولات آن‌ها رقم‌های کلانی است، مشکل‌ساز است.

اهمیت رفع معضلات زیست‌محیطی در صنعت ریخته‌گری

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجفی با اشاره به اینکه پیگیری از این نهاد‌ها برای حل این موضوع موثر واقع نشد، ادامه داد: با توجه به ماهیت صنعت ریخته‌گری و در نظر گرفتن این شرایط، حذف و یا تعطیلی واحد‌های ریخته‌گری امکان‌پذیر نیست و اگر هم قرار است فعالان این صنعت به تولید خود ادامه دهند، بخش‌های مرتبط باید تمهیدات لازم برای حفاظت از محیط زیست را بیندیشند اما متاسفانه در نهایت باز هم تولیدکنندگان باید نسبت به رفع معضلات موجود اقدام کنند. اگرچه قیمت حامل‌های انرژی در داخل چه در بخش خانگی و چه بخش صنعتی مناسب‌تر از سایر کشورهاست اما علی‌رغم انتخاب شعار سال مبنی بر حمایت و توسعه تولید، متاسفانه اقدامات کافی در این زمینه از جانب دولت صورت نپذیرفته است.

نجفی با اشاره به دیگر موانع موجود در مسیر تولید، تصریح کرد: با توجه به اینکه سوخت کوره‌های ذوب واحد‌های ریخته‌گری آلومینیوم عموما گاز است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به طور ناگهانی تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. از دیگر مشکلات موجود اینکه مدت سه سال است که مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تامین می‌کنیم اما به دنبال تغییرات مداوم در قوانین طی چند ماه اخیر به دلایل نامشخص، کد بورسی ما دچار مشکل شده است و امکان خرید از این تالار صنعتی را نداریم. متاسفانه با پیگیری از سازمان‌های مربوطه نتیجه‌ مطلوبی حاصل نشد و امیدواریم که در ادامه مسیر تولید این مشکل برطرف شود؛ چراکه به تازگی متوجه این موضوع شده‌ایم که اگر خریدی از بورس کالا انجام می‌دهیم، باید فاکتور آن را در سامانه جامع تجارت ایران به ثبت برسانیم اما از این موضوع بی‌اطلاع بودیم و در حال حاضر باید اطلاعات لازم را در این سامانه بارگزاری کنیم تا معضل خرید مواد اولیه رفع شود.

وی در خصوص وضعیت بازار مصرف، ابراز کرد: علی‌رغم تورمی که در حال حاضر گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده است، تقاضا همچنان برای خرید شمش آلیاژی آلومینیوم وجود دارد اما از آنجایی که شرکت‌ها برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود با کمبود نقدینگی مواجه‌اند، معمولا به دنبال خرید اعتباری و مدت‌دار هستند. با در نظر گرفتن تورم در این مدت، فروش محصولات در چنین شرایطی غیر‌منطقی به نظر می‌رسد و به هر میزانی که زمان بازگشت سرمایه به تعویق بیفتد، با احتساب تورم ماهانه تولیدکننده دچار ضرر می‌شود. از طرفی عده‌ای از مصرف‌کنندگان با داشتن سرمایه کافی و خرید نقدی محصولات تمایل دارند که بهای کمتری از قیمت واقعی محصولات را بپردازند که باز هم در پایان تولیدکننده متضرر خواهد شد و به همین علت، بسیاری از واحد‌های تولیدی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

چند نرخی شدن ارز به تولید آسیب زده است

مدیر کارگاه ریخته‌گری نجفی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر با مسائلی همچون پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و چند نرخی شدن ارز مواجهیم؛ در حالی که در گذشته تسهیلات با نرخ سود بازگشت سرمایه اندک به صنعتگران اعطا می‌شد. مشکلاتی که در چند سال اخیر تولیدکنندگان با آن روبه‌رو شده‌اند، منجر به رانت در صنعت شده است؛ به طوری هم‌اکنون بعضی از تولیدکنندگان در وضعیت مناسب اقتصادی و بعضی دیگر در تنگنای شدید مالی قرار گرفته‌اند.

نجفی در پایان در ارتباط با چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری، یادآور شد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، به دنبال تصمیمات خلق‌الساعه و وضع قوانین جدید شرایط برای تولیدکنندگان روز‌به‌روز دشوار‌تر شده و متاسفانه شرایط تولید به نحوی است که شرکت‌های بزرگ، رشد و توسعه یافته‌اند اما شرکت‌های کوچک به دلیل تحمل فشار‌های مختلف سرنوشتی جز تعطیلی ندارند. بهای تمام شده محصولات بعضی از تولیدکنندگان که مواد اولیه خود را با دلار نیمایی وارد می‌کنند، نسبت به تولیدکنندگانی که در داخل با ارز آزاد فعالیت دارند، کمتر است و این افراد محصول تولیدی را با دلار آزاد در بازار عرضه می‌کنند. با این شرایط عرصه رقابت بسیار تنگاتنگ و حفظ بازار‌های داخلی دشوار خواهد شد. تنها راهکار برون رفت از این وضعیت، تک نرخی شدن ارز است؛ چراکه اگر دلار با یک نرخ مصوب عرضه شود، افراد بر اساس رویکرد و عملکرد خود و نه به سبب رانت پیشرفت خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9670

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.