• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت خرس سفید شمال عنوان کرد:

تعطیلی کارخانه‌هایی که نیازمند حمایت و توسعه بودند

  • کد خبر : 3199
  • 29 اردیبهشت 1399 - 12:41
تعطیلی کارخانه‌هایی که نیازمند حمایت و توسعه بودند
مدیرعامل شرکت خرس سفید شمال گفت: یک تولیدکننده همواره برای توسعه فعالیت خود تلاش می‌کند اما در این بین بروز مشکلات ناگهانی و خلق‌الساعه این مسیر را برای صنعتگر دشوار می‌سازد؛ ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی نیز با وضع قوانین متعدد هر روز به این مشکلات دامن می‌زنند و کوچک‌ترین حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت خرس سفید شمال گفت: یک تولیدکننده همواره برای توسعه فعالیت خود تلاش می‌کند اما در این بین بروز مشکلات ناگهانی و خلق‌الساعه این مسیر را برای صنعتگر دشوار می‌سازد؛ ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی نیز با وضع قوانین متعدد هر روز به این مشکلات دامن می‌زنند و کوچک‌ترین حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌پذیرد.

لطفعلی لطف‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت خرس سفید شمال به عنوان تولیدکننده کنسانتره مس در کشور شناخته می‌شود و مواد اولیه و سنگ مورد نیاز خود را از معدن چشمه کنان، واقع در شهرستان شبستر تامین می‌کند. قبل از بروز نوسانات بازار و رشد قیمت‌ها، تولید در شرایط مطلوبی قرار داشت و برای آینده مجموعه برنامه‌های توسعه‌ای در نظر داشتیم. فاز اول افتتاح را با ۴۸ نفر پرسنل آغاز کردیم و قصد داشتیم برای فاز دوم این تعداد را افزایش دهیم، اما شرایط ایجاد شده ما را از برنامه‌های تولیدی پیش رو دور کرد.

وی افزود: در حال حاضر، با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستیم و میزان تولید کنسانتره مس مجموعه به ۲۰ تا ۵۰ تن در روز رسیده است. در واقع، اوضاع بازار و قیمت‌ها به قدری نابسامان است که ما نمی‌توانیم برای آینده تولید خود برنامه‌ریزی کنیم، حتی در حال حاضر برآورد میزان ظرفیت تولید ثابت در ماه عملا غیر ممکن بوده و مقدار آن متغییر شده است.

مدیرعامل شرکت خرس سفید شمال در خصوص وضعیت فروش، تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده کنسانتره، مشتریان خاص خود را داریم و عمده مصرف‌کنندگان این محصول، مجموعه‌های ذوب مس هستند. کنسانتره بعد از تولید توسط این صنایع خریداری شده و ذوب می‌شود و مس ذوب شده برای ساخت کاتد و آند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع، کنسانتره مواد اولیه تولید کاتد و آند است. شرایط فروش داخلی به وضعیت بازار بستگی دارد و با همت پرسنل توانسته‌ایم تا به امروز میزان فروش محصولات در بازار داخل را حفظ کنیم. تا پیش از محدودیت‌های صادراتی و مشکلات ناشی از نوسانات قیمت‌ها با کشور روسیه داد و ستد داشتیم، اما اکنون هیچ‌گونه فروش خارجی نداریم.

لطف‌‌الهی در رابطه با مشکلات موجود در صنعت تولید کنسانتره توضیح داد: یک تولیدکننده همواره برای توسعه فعالیت خود تلاش می‌کند اما در این بین بروز مشکلات ناگهانی و خلق‌الساعه این مسیر را برای صنعتگر دشوار می‌سازد. ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی نیز هر روز به این مشکلات دامن می‌زنند و کوچک‌ترین حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌پذیرد. برای سال ۱۳۹۹ برنامه‌های توسعه‌ای متعددی در نظر داشتیم که با مشاهده شرایط نابسامان اقتصادی کشور آن را متوقف کرده و به آینده و با امید بهتر شدن شرایط موکول کردیم.

وی اضافه کرد: دولت توقف فعالیت صنایع و کارخانه‌ها را جایگزین حمایت و توسعه کرده است؛ به گونه‌ای که برای انجام کوچک‌ترین امور اداری برای یک موضوع خاص، باید تبصره و قانون‌های متعددی را پشت سر بگذرانیم تا بتوانیم به مرحله اجرا برسیم. تولیدکنندگان ایرانی به این شرایط عادت دارند، اما در بسیاری مواقع شرکا و مشتریان خارجی ما با قوانین عجیب و غریب ممکلت ناآشنا هستند و در نتیجه از همکاری و معامله با ایران منصرف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت خرس سفید شمال در ادامه یادآور شد: مشکل بعدی صنعت، ناکارآمدی برخی مسئولین و مدیران است، چراکه رابطه جای ضابطه را گرفته و کرسی‌های ریاست به اشتباه در اختیار افراد نابلد قرار گرفته است و ضربه نهایی نصیب مردم و تولیدکنندگان می‌شود. رشد صنعت به تجهیزات و دستگاه‌های مدرن نیاز دارد که تامین آن با قیمت ارز کنونی بسیار دشوار است، اگر تولیدکننده‌ای از امتیاز رابطه برخوردار باشد می‌تواند دستگاه‌های مورد نیاز خود را با نرخ دولتی تهیه کند در غیر این صورت به تدریج به سمت تعطیلی خواهد رفت.

لطف‌‌الهی در پایان ابراز کرد: مس فلز پرمصرف و گرانبهایی است و با گذشت زمان، همراه با رشد جمعیت و مدرن شدن صنایع مختلف نیاز به این فلز سرخ بیش از پیش احساس خواهد شد. در کشور معادن غنی از مس وجود دارد و با توجه به آینده و نیازهای بشر دولت باید به این صنعت توجه ویژه‌ای داشته باشد و با کمترین قوانین ممکن برای رشد صنعت مس برنامه درست و جامعی را تدوین کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3199

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد