• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

تعیین سقف قیمتی و حفظ جریان تجارت نفت روسیه

  • کد خبر : 20537
  • 16 خرداد 1402 - 17:41
تعیین سقف قیمتی و حفظ جریان تجارت نفت روسیه
هیئت ائتلاف G7 باور دارد که سقف قیمتی تعیین شده، ضرباتی را به درآمد کرملین وارد آورده و در عین حال نیز اختلالی در عرضه نفت روسیه و نوسانی در بازار نفت جهانی ایجاد نکرده است.

هیئت ائتلاف G7 باور دارد که سقف قیمتی تعیین شده، ضرباتی را به درآمد کرملین وارد آورده و در عین حال نیز اختلالی در عرضه نفت روسیه و نوسانی در بازار نفت جهانی ایجاد نکرده است.

به‌گزارش پایگاه خبری و تحلیلی فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از «Financial Times»، تابستان گذشته در حالی‌ که رهبران گروه G7 در حال آماده‌سازی برای اعمال سقف قیمتی برای تجارت نفت روسیه بودند، کارآزموده‌های این صنعت نسبت به کارایی این سیستم تردید داشتند اما یک ‌سال بعد، مقامات غرب مدعی شدند که قسمت اعظم این قانون به نتیجه رسیده و درآمد کرملین کاهش پیدا کرده‌ است؛ در عین حال نیز همچنان تجارت نفت این کشور ادامه دارد.

این سقف قیمت برای محصولات نفتی خام و تصفیه‌شده روسیه، واکنشی بود از سمت ایالت متحده آمریکا در پاسخ به ممنوعیت ارائه حمل‌ونقل یا سایر خدمات دریایی به محموله‌های نفتی روسیه که توسط اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده بود.

به منظور کاهش درآمد کرملین و همچنین تضمین صادرات نفت روسیه برای محافظت از اقتصاد جهانی که با هزینه‌های بالای انرژی مواجه است، واشنگتن با شرط فروش نفت این کشور با تخفیف، به این شرکت‌ها اجازه ارائه خدمات به محموله‌های روسی را صادر کرد.

گفته‌های «Helima Croft»، تحلیل‌گر سابق CIA و رئیس کنونی بخش تحقیقات کالا در «RBC Capital Market»، حاکی از سکوت مخالفان سیستم در نتیجه‌ حفظ جریان تجارت روسیه توسط مقامات ایالات متحده است. وی افزود که در صورت عدم وجود این محدودیت‌ها برای خدمات، هرگز قادر به اعمال سقف قیمتی نمی‌شدیم و تنها هدف، نگاه داشتن روسیه در بازار بود.

صادرات نفت روسیه در ماه آپریل ۲۰۲۳، به هشت میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان صادرات نفت این کشور از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده و قسمت بزرگی از این صادرات به کشورهای چین و هند بوده است. همچنین، بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، واردات چین از محصولات خام روسی، دو میلیون و یک هزار بشکه در روز و این واردات برای هند، دو میلیون بشکه در روز بوده‌ است.

در همین‌ حال، بر اساس بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، درآمد نفتی ماهانه‌ روسیه با افت سالانه ۲۷ درصد، به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد. در مقابل طی ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نحوه اخذ مالیات از شرکت‌های نفتی خود را تغییر داد و وضع مالیات بر اساس تفاضل قیمت برنت نفت خام از تخفیف ثابت را جایگزین قیمت بسیار پایین‌تر نفت اورال (ترکیب اصلی نفت صادراتی این کشور) خود کرد.

طبق نظر عضوی از هیئت موئتلفه زیرنظر گروه G7، انتقال مالیات روسیه به FT را به عنوان شاهد اولیه دانست و افزود که این انتقال، نشان‌دهنده کاهش درآمد این کشور به دلیل اعمال سقف قیمت نفت است.

به هرحال، تاثیر این سقف قیمت بر روی تجارت نفت روسیه مسئله‌ای پیچیده ‌است. چالش‌های ایجاد شده از سوی غرب، به منظور کاهش درآمدهای روسیه از طریق ایجاد محدویت ۶۰ دلاری به ازای هر بشکه نفت خام روسی و ۱۰۰ دلاری برای یک بشکه دیزل برای خریداران بوده‌ است. در ماه ژانویه ۲۰۲۳، اولین ماه که محدودیت‌ها بر نفت خام روسیه به صورت کامل اعمال‌ شد، میانگین قیمت نفت اورال به حدود ۴۹ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت که از سقف قیمتی و میانگین قیمت مبنای بین‌المللی برنت که ۸۲ دلار است، به طور قابل توجهی پایین‌تر بود.

با این‌حال طبق شنیده‌ها، استفاده بیشتر خریداران غیرغربی جدید از محدودیت‌های G7 نسبت به خریداران غربی به منظور کاهش قیمت‌های بازار، باعث افزایش تخفیفات بر روی نفت خام روسیه طی ماه‌های دسامبر ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ شد. در حال حاضر، روسیه راهکارهای تازه‌ای را برای فروش نفت خود به خریداران جدید، بدون استفاده از سرویس کشتیرانی اروپا و یا بیمه‌های مطابق با سقف قیمتی این اتحادیه را به صورت رسمی درآورده که باعث شروع دوره بهبود قیمت نفت خام این کشور شده‌ است.

بر اساس محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی در ماه گذشته، طی آپریل ۲۰۲۳، میانگین وزنی قیمت نفت خام روسیه از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه نیز فراتر رفت؛ به‌ طوری‌ که یک بشکه نفت خام این کشور در خاور دور روسیه که به نام «ESPO-blend» شناخته می‌شود، با قیمت ۷۴ دلار فروخته ‌شد.

بدین ترتیب، برخی از منتقدان بر این اعتقاد هستند که تحریم‌ها و سقف قیمتی مرتبط به آن، بخش عمده‌ای از تجارت نفت روسیه را با جایگزینی اپراتورهای جدید و کمتر شناخته شده با شرکت‌های تجاری و کشتیرانی شناخته‌شده درجهان، به زیر سایه کشانده‌ است. در پاسخ به این عملکرد روسیه، خزانه‌داری آمریکا در ماه گذشته، هشداری را مبنی بر فرار از سقف قیمت تصویب شده بر روی نفت روسیه به ویژه در مورد صادرات مخلوط «ESPO» صادر کرد.

در این خصوص، «Croft» همچنین افزود که امکان برخی از پیگیری‌های هدفمند نمادین که به عنوان هشدار برای هر شرکت آمریکایی یا اروپایی درگیر در این تجارت عمل می‌کند، وجود دارد. به هر شکل، امکان ایجاد تغییری عمده در این سیستم سقف قیمت بعید به نظر می‌رسد. در ادامه با اشاره به این موضوع که در واشنگتن نگرانی راجع‌ به پول نقد حاصل از فروش نفت برای روسیه دیده‌ نمی‌شود و بر این عقیده ‌است که روس‌ها با سیاست اشاره به حجم‌ها، به دنبال جلوگیری از بحران انرژی هستند.

از پنجم ماه دسامبر ۲۰۲۲، هم‌زمان با اعلام سقف قیمتی برای نفت این کشور، قیمت برنت با حدود ۱۰ درصد کاهش مواجه شده‌ است. بر اساس نظریه معاون ارشد تحلیل‌گران انرژی «Rystad Jorge León»، کاهش سقف قیمت به منظور هماهنگی و مطابقت با این افت از سوی G7 بعید به نظر می‌رسد. آن‌ها می‌توانند سقف قیمت را کاهش دهند اما با کاهش بیشتر احتمال مشاهده واکنش‌های ناخواسته روسیه مانند توقف خط تولید که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها می‌شود نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این یک محاسبه خوب برای G7 است.

«Armita Sen»، مدیر تحقیقات مشاوران «Energy Aspect» بر این باور است که هدف قراردادن پالایشگاه‌ها در کشورهای دیگری همچون هند که حجم بالایی از نفت خام روسیه را با تخفیف به سوخت تبدیل می‌کنند و برخی از آن به اروپا بازگردانده می‌شود، می‌تواند جایگزینی مناسب باشد اما هم‌زمان با نگرانی تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا در رابطه با تداوم خرید اروپا از این نوع محصولات، هر گونه اقدامی برای مسدود کردن واردات، خطر اختلال در صادرات روسیه را افزایش و منجر به افزایش قیمت‌ها نیز خواهد شد.

وی در ادامه افزود که تاکنون، این طراحی‌ها برای حفظ جریان تجارت نفت طراحی شده‌ است و هدفی برای آسیب زدن به روسیه را دنبال نمی‌کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20537

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.