• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آذر صنعت گلپایگان مطرح کرد:

تقاضای قابل توجه بازارهای جهانی برای شمش‌ آلومینیوم آلیاژی

  • کد خبر : 6840
  • 14 دی 1400 - 10:52
تقاضای قابل توجه بازارهای جهانی برای شمش‌ آلومینیوم آلیاژی
مدیرعامل شرکت آذر صنعت گلپایگان گفت: در زمینه صادرات شمش‌های آلومینیوم آلیاژی با چالش مواجه هستیم که در صورت برطرف شدن موانع تجارت بین‌المللی، شاهد رفع این چالش‌ و شکوفایی بیشتر این صنعت خواهیم بود زیرا بعضی از کشورها نظیر ایتالیا، ترکیه و چین خواهان این محصولات هستند.
مدیرعامل شرکت آذر صنعت گلپایگان گفت: در زمینه صادرات شمش‌های آلومینیوم آلیاژی با چالش مواجه هستیم که در صورت برطرف شدن موانع تجارت بین‌المللی، شاهد رفع این چالش‌ و شکوفایی بیشتر این صنعت خواهیم بود زیرا بعضی از کشورها نظیر ایتالیا، ترکیه و چین خواهان این محصولات هستند.

مهرداد ترکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه آذر صنعت گلپایگان در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شد و شروع به تولید شمش‌های آلومینیوم آلیاژی طبق استانداردهای جهانی مطابق با کشورهایی چون انگلیس، آمریکا، ژاپن و فرانسه که محصولات آلومینیومی آن‌ها در ایران مصرف دارد، کردیم.

وی افزود: از ابتدای مسیر، با شرکت‌های خودروسازی مانند مگاموتور همکاری داشته‌ایم و شمش‌های آلیاژی مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین کرده‌ایم. در حال حاضر با شرکت‌های سایپا و ساپکو قرارداد داریم و مواد اولیه آن‌ها را تامین می‌کنیم. تولیدکنندگان قطعات لوازم خانگی، وسایل سرمایشی و گرمایشی و سایر واحدهای تولیدی که به ریخته‌گری آلومینیوم مشغول هستند، جزو مشتریان آذر صنعت گلپایگان محسوب می‌شوند.

تولید با یک‌سوم ظرفیت

این تولیدکننده در ادامه گفت: ظرفیت تولید شمش آلومینیوم آلیاژی در این شرکت روزانه ۷۰ تن بوده که در حال حاضر یک‌سوم این ظرفیت، فعال است. به دلیل چالش‌های ناشی از مراودات مالی با بانک و همچنین سایر موانع تولید که از سوی دولت اعمال می‌شود، کمتر از ظرفیت اسمی به تولید می‌پردازیم. امیدوار هستیم دولت جدید بتواند با تغییر سیاست‌ها و بازنگری در قوانین مربوط به بخش صنعت، تولید را به روزهای خوب خود بازگرداند.

وی در ادامه بیان کرد: همه چالش‌های اصلی، حول محور سازمان‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور و… است که نه فقط برای این واحد تولیدی بلکه برای بیشتر تولیدکنندگان معضل ایجاد کرده و آن‌ها را از برنامه‌های تولید دور کرده است.

تامین مواد اولیه از منابع داخلی و خارجی

مدیرعامل شرکت آذر صنعت گلپایگان در ارتباط با مواد اولیه مورد استفاده و منابع تامین آن، عنوان کرد: از شمش‌های خالص پرایمری شرکت‌های ایرالکو، سالکو، المهدی و آلومینای ایران به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم و علاوه‌ بر استفاده از شمش خالص آلومینیومی، از ضایعات آلومینیومی هم استفاده می‌کنیم که عموما از بازار داخلی و همچنین از طریق واردات از کشور عراق تامین می‌شود. البته از کشورهای دیگری هم مانند آذربایجان، ارمنستان و تاجیکستان نیز ضایعات وارد می‌کنیم. بخش دیگری از مواد اولیه تولید شمش آلیاژی نیز افزودنی‌هایی مانند مس، منگنز، سیلیکون متال و منیزیم بوده که کاملا وارداتی است و از کشور چین وارد می‌شود. علت واردات ضایعات آلومینیومی از کشورهای همسایه نیز کمبود آن در بازار داخلی است که به صورت شمش ضایعاتی هم به خط تولید وارد می‌شود.

این تولیدکننده در خصوص نحوه خرید شمش خالص آلومینیومی، تاکید کرد: شمش آلومینیومی خالص مورد نیاز خود را به راحتی از بورس کالا تهیه می‌کنیم و در این خصوص با چالش مواجه نیستیم. این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان برای خرید ماده اولیه از بورس کالا، موانع متعددی بر سر راه خود دارند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون قیمت شمش ضایعاتی از شمش خالص آلومینیومی بیشتر شده است؛ نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی از یک سو و عدم نظارت بر قیمت‌گذاری شمش خالص و شمش ضایعاتی آلومینیوم موجود در بازار از سوی دیگر، موجب این اختلاف قیمت شده است. وجود مس، سیلیس و مواد افزودنی دیگر در شمش ضایعاتی نیز در افزایش قیمت این ماده اولیه بی تاثیر نبوده است.

قیمت تمام شده شناور است

ترکی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه افزایش قیمت جهانی آلومینیوم چه تاثیری بر روند فعالیت شرکت گذاشته است، تصریح کرد: طبیعتا همه تولیدکنندگان ازجمله این شرکت، به دلیل نوسانات جهانی قیمت آلومینیوم، هم در تولید و هم در فروش با چالش مواجه است و قیمت فروش محصولات نیز به صورت شناور تعیین می‌شود و نمی‌توان برای قیمت تمام شده محصولات عدد معینی در نظر گرفت.

توقف صادرات

مدیرعامل شرکت آذر صنعت گلپایگان در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، اذعان کرد: تقریبا چهار سال قبل، شمش آلومینیوم آلیاژی به کشور بلژیک صادر می‌کردیم اما اکنون تامین نیاز داخل به ویژه صنایع خودروسازی و تولیدکنندگان قطعات خودرو در اولویت شرکت آذر صنعت گلپایگان قرار گرفته است و در حال حاضر، فروش صادراتی محصول نداریم اما در نظر داریم تا در صورت مساعد شدن شرایط اقتصادی و تجارت بین‌الملل، به کشورهای ترکیه و چین صادرات داشته باشیم.

خودکفایی در تولید سیلیکون متال

وی در ارتباط با برنامه توسعه‌ای که برای این شرکت در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: اگر تولید همچنان با چالش همراه باشد، نمی‌توان به اجرای طرح‌های توسعه‌ای اندیشید اما امیدوار هستیم با گذر زمان، بتوانیم به واسطه کمک دولت جدید، خط تولید سیلیکون متال که از طریق واردات تامین می‌شود را راه‌اندازی کنیم. در نظر داریم در این زمینه خودکفا شویم و بتوانیم علاوه بر تامین نیاز خود، به شرکت‌های دیگر نیز بتوانیم این ماده را عرضه کنیم. سیلیکون متال صرفا برای تولید شمش آلومینیوم آلیاژی به کار برده نمی‌شود بلکه در صنایع دیگر هم استفاده زیادی دارد.

تاخیر در پرداخت مطالبات

ترکی‌نژاد خاطرنشان کرد: باید به یکی از چالش‌های مهمی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز اشاره کرد که آن، عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی مشتریان است. با توجه به این که بخش عمده مشتریان این شرکت را خودروسازان بزرگ کشور تشکیل می‌دهند، یکی از دغدغه‌های مهم ما به طول انجامیدن پرداخت مطالبات از سوی این شرکت‌ها است که البته طی برنامه‌ریزی‌های جدیدی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، قرار است این چالش برطرف شود و هزینه خرید محصولات سریع‌تر از قبل پرداخت شود و این چرخه اقتصادی بدون عیب کار کند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل به تاخیر افتادن پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان، کاهش فروش آن‌ها عنوان شده که ریشه آن نیز در افزایش قیمت خودرو است. به طور مثال، قیمت آلومینیوم از سه سال گذشته تاکنون نزدیک به ۶ برابر رشد داشته است و با در نظر گرفتن رشد قیمتی سایر مواد اولیه مصرفی برای تولید خودرو و قطعات آن، متوجه تاثیر این موضوع بر قیمت خودرو خواهیم شد.

آلیاژسازی در ایران پتانسیل مطلوبی دارد

این تولیدکننده در ارتباط با جایگاه صنعت آلیاژسازی ایران گفت: صنعت آلیاژسازی کشور جایگاه خاص خود را در جهان دارد؛ به طوری که برای شمش‌های آلومینیوم آلیاژی که در داخل تولید شده است، مشتریانی از کشورهای ایتالیا، ترکیه و چین وجود دارد اما متاسفانه در حال حاضر، به دلیل فشار تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، توان صادراتی تولیدکنندگان ایرانی کاهش یافته است. این در حالی است که شمش‌های آلیاژی تولید داخل، دارای استانداردها و کیفیت لازم است و می‌تواند حضور پررنگ‌تری در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6840
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه