• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

تقاضای مس متاثر از هزینه‌های تامین مالی و نوسانات قیمتی

  • کد خبر : 17597
  • 11 اردیبهشت 1402 - 15:16
تقاضای مس متاثر از هزینه‌های تامین مالی و نوسانات قیمتی
پاتریسیو هیدالگو، مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» گفت: روند تقاضای مس تاکنون تحت تاثیر چشم‌انداز نامشخص سطح کلان بازار قرار نگرفته است اما نوسانات قیمت و مسائل مربوط به تامین مالی باید تحت نظارت قرار گیرند.

پاتریسیو هیدالگو، مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» گفت: روند تقاضای مس تاکنون تحت تاثیر چشم‌انداز نامشخص سطح کلان بازار قرار نگرفته است اما نوسانات قیمت و مسائل مربوط به تامین مالی باید تحت نظارت قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» بیان کرد: در بحبوحه تورم فزاینده و برخی از مشکلات بانکی که منجر به ورشکستگی دو بانک منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا و مانع فروش سهام موسسه ارائه‌دهنده خدمات مالی «Credit Suisse» به شرکت خدمات مالی و بانکداری «UBS» شد، سوالاتی در مورد هزینه‌های تامین مالی را به وجود آورده است.

وی طی مصاحبه‌ای در کنفرانس سالانه «CESCO» در شهر سانتیاگو شیلی عنوان کرد: از نظر مشتریان، هنوز تغییرات جدید زیادی در روند تقاضا در بازار مس مشاهده نشده اما بدیهی است که این وضعیت تحت نظارت قرار دارد؛ چراکه هنوز برخی تحولات در بخش بانکی و تامین هزینه‌های مالی نیاز به درک بهتری دارند.

هیدالگو در ادامه مطرح کرد: در این برهه از زمان، باید به وضعیت عرضه و تقاضای بازار مس در سطح جهانی نگریست. در حال حاضر هنوز مشکلات عمده‌ و اختلالاتی در روند تقاضای مس وجود ندارد اما برخی از خبرها حاکی از امکان ایجاد یک وضعیت بلاتکلیفی در مورد دسترسی به منابع مالی و هزینه‌های تامین مالی است. البته هنوز میزان تاثیرگذاری این اتفاق نامشخص است.

منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که میزان تاثیرگذاری هزینه‌های تامین مالی بر بازار مس تصفیه‌‎شده در اروپا افزایش یافته است. کشور شیلی دارای نرخ تورم بالای ۱۲ تا ۱۳ درصد است که تاثیر منفی اجتناب‌ناپذیری بر هزینه‌های تامین مالی در این بازار دارد.

مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» تاکید کرد که نوسانات نرخ ارز بر هزینه‌های تامین مالی تاثیرگذار بوده است. ارز کشور شیلی یعنی پزو نیز در ماه جولای ۲۰۲۲ به بالاترین حد ارزشی خود رسید.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: هزینه‌های عملیاتی C1 شرکت «Anglo American Chile» که به عنوان یک مبنای سنجش استاندارد در صنعت مس برای نشان دادن هزینه‌های نقدی اولیه اجرای یک عملیات معدنی به منظور امکان مقایسه در سراسر صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۱، هزینه‌های  C1 حدود ۱۲۰ سنت در هر پوند بود که در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۷ سنت در هر پوند افزایش یافت و اکنون پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ به ۱۹۰ سنت در هر پوند برسد.

هیدالگو اظهار داشت: با توجه به نقش مس به عنوان یک ماده معدنی حیاتی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و به دنبال استفاده از آن در روند الکتریکی‌سازی توسعه زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر، بعید است حجم تقاضا به طور اساسی تغییر کند.

مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، شدیدا به استفاده از فلز مس نیاز است. همچنین آگاهی از این موضوع از قبل وجود داشته و در طول زمان در حال تکامل بوده است اما در حال حاضر این دیدگاه وجود دارد که بدون این فلزات، نمی‌توان به گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر مورد نظر دست یافت.

شرکت «Mina Los Bronces» در مراحل پایانی دریافت مجوز توسعه

وی به موسسه «Fastmarkets» گفت: هنوز چندین مرحله از دریافت مجوز برای توسعه فاز جدید پروژه «Mina Los Bronces» وجود دارد. همچنین این امر پیش‌بینی شده است و ارائه جدول زمانی، آغاز فعالیت پروژه جدید که پیش از روز سه‌شنبه ۱۸ آپریل مجوز زیست‌محیطی دریافت کرده است را بسیار دشوار می‌کند. این پروژه باید مراحل دریافت مجوزهای بخشی را نیز پشت سر بگذارد.

هیدالگو در ادامه صحبت‌های خود در کنفرانس سالانه «CESCO» بیان کرد: از لحاظ زمانی، چشم‌انداز مدت زمان اتمام این کار نامشخص است اما آنچه باید در نظر گرفته شود، ضروری بودن گذراندن این فرایند است. این شرکت همچنین باید اقدامات اصلاحی مرتبط با دریافت مجوزها از مقامات منطقه را نهایی‎‌سازی کند.

هنگامی که شرکت «Anglo American Chile» مجوزهای بخشی را دریافت کرد، می‌تواند به توسعه حفره‌ها با استفاده از روش استخراج روباز در پروژه «Mina Los Bronces» که یکی از دو فاز عملیاتی این پروژه است، ادامه دهد. در فاز دیگر این پروژه با دسترسی به سنگ معدن با عیار بالاتر با استفاده از روش استخراج زیرزمینی، جایگزین سنگ معدن کم‌عیار خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» افزود که این شرکت باید مطالعات مهندسی را هر چه زودتر به اتمام برساند و قبل از شروع فعالیت‌ها با استفاده از روش استخراج زیرزمینی، تایید هیئت مدیره را دریافت کند.

شرکت «Los Bronces» که به میزان ۲۷۰ هزار و ۹۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ تولید داشت، بخشی از شرکت «Anglo American Sur» متعلق به شرکت مادر «Anglo American» است که ۵۰٫۱ درصد سهام آن به این شرکت، حدود ۲۹٫۵ درصد سهام آن به شرکت «Codelco-Mitsui» و حدود  ۲۰٫۴ درصد از سهام آن متعلق به شرکت «Mitsubishi» است.

این پروژه از تاسیسات فرآوری موجود این شرکت استفاده می‌‌کند. به علاوه این شرکت با استفاده از این تاسیسات بهره‌وری آب را بهینه کرده و نیازی به تاسیسات ذخیره آب شیرین یا باطله (در فرایند ذوب و تصفیه) بیشتری ندارد.

معضل خشکسالی

میزان مصرف آب در این پروژه که در مرکز شیلی واقع شده است، بسیار مهم تلقی می‌شود. شرکت «Los Bronces» به دلیل یک دهه خشکسالی در این منطقه با محدودیت در دسترس بودن آب دست و پنجه نرم می‌کند.

هیدالگو بیان کرد: در یک دوره کوتاه مدت تا میان مدت، این شرکت از آب باران که توسط تاسیسات تصفیه آب به دست آمده است، استفاده کرده و میزان مصرف آب تصفیه‌شده خود را افزایش داده است. همچنین با این کار توانسته است مصرف آب خود را تا ۴۵ درصد طی سه تا چهار سال گذشته کاهش دهد.

وی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد: باید دید که میزان بارندگی‌ها در سال ۲۰۲۳ چه مقدار خواهد بود اما در حال حاضر باید میزان تقریبی محاسباتی و پیش‌بینی شده بازار برای تولید مس در شیلی که حدود ۵۳۰ هزار تا ۵۸۰ هزار تن است، برای سال ۲۰۲۳ حفظ شود. البته که مقدار تولیدات بستگی به میزان بارش در سال ۲۰۲۳ در این منطقه خواهد داشت.

در برنامه بلندمدت این شرکت، به استفاده از آب شیرین اشاره شده است. این شرکت درصدد است حدود ۴۵ درصد از نیاز آب این پروژه را از طریق نمک‌زدایی آب از سال ۲۰۲۵ تامین کند. به علاوه، امکان استفاده از آب شیرین برای جوامع محلی حدود ۲۰ هزار نفری فعال در این پروژه فراهم خواهد شد.

مدیر اجرایی شرکت «Anglo American Chile» تصریح کرد: این شرکت یک پروژه تامین آب یکپارچه دارد که در دو فاز به مرحله اجرا درخواهد آمد. فاز اول آن، مربوط به انعقاد قرارداد تامین آب با یک واحد تاسیسات آب‌شیرین‌کن است و احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۵ به مرحله اجرا در خواهد آمد. فاز دوم نیازمند گفت‌وگوها برای جایگزینی آب نمک‌زدایی شده با آب تصفیه‌شده به منظور استفاده جوامع محلی فعال در پروژه از این آب است.

این شرکت در تلاش است روش‌های استخراج خود را تغییر دهد. هیدالگو به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که این شرکت در حال بازنگری در روش استخراج و انتقال آن به جوامع فعال در پروژه است. دیگر شرکت‌های معدنی فعال در استخراج مس نیز تحت تاثیر خشکسالی در کشور شیلی قرار گرفته‌اند و در تلاش هستند سرمایه‌گذاری‌های مشابهی در شیرین کردن آب مصرفی انجام دهند.

در ماه جولای ۲۰۲۲، شرکت تولیدکننده مس با مالکیت دولتی «Codelco» در شیلی اعلام کرد که قصد دارد یک میلیارد دلار در پروژه تامین آب شیرین سرمایه‌گذاری کند تا بتواند آب مورد نیاز برای پروژه این شرکت در منطقه شمالی کشور شیلی را تامین کند.

در عین حال، شرکت «Antofagasta» در ماه اکتبر ۲۰۲۲ مطرح کرد که به دلیل تاخیر در راه‌اندازی تاسیسات آب‌شیرین‌کن خود، رقم پیش‌بینی مقدار تولید اولیه خود در معدن «Los Pelambres» را ۳۰ هزار تن کاهش داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17597

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.