• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

تقاضای کم و عرضه مازاد، چالشی برای بازار سولفات نیکل

  • کد خبر : 9582
  • 18 دی 1401 - 6:51
تقاضای کم و عرضه مازاد، چالشی برای بازار سولفات نیکل
درحالی نیکل کلاس ǁ که کمتر از 99.8 درصد نیکل را شامل می شود، با سرعت زیادی به رشد خود ادامه می‌دهد که به خصوص در بخش باتری که واسطه‌هایی مثل رسوب مخلوط هیدروکسید یا «MHP» و نیکل ناخالص که غالب‌اند.

درحالی نیکل کلاس ǁ که کمتر از ۹۹٫۸ درصد نیکل را شامل می شود، با سرعت زیادی به رشد خود ادامه می‌دهد که به خصوص در بخش باتری که واسطه‌هایی مثل رسوب مخلوط هیدروکسید یا «MHP» و نیکل ناخالص که غالب‌اند، مصرف‌کننده‌ها نسبت به پرداخت هزینه‌های بالاتر به ویژه در بخش ماشین‌های برقی چینی پیش رو مقاومت بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه « Platts»، در ماه‌های اخیر، همچنان تقاضا برای سولفات نیکل در آستانه سال نو در چین کم باقی مانده و این به معنای تجارت فیزیکی کمتر در بازار است زیرا بسیاری بر اجرای قراردادهای مدت‌دار موجود تمرکز کردند.

یک منبع آگاه از پالایشگاه گفت: به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان در حال حاضر فقط به موجودی کالا تکیه می‌کنند و یا فقط زمانی مواد را خریداری می‌کنند که فکر کنند قیمت‌ها به اندازه کافی پایین است.

موسسه پلاتس گرید باتری سولفات نیکل در بازارهای فیزیکی را با حداقل ۲۲ درصد نیکل محتوی و حداکثر ppb100 ماده مغناطیسی در ماه دسامبر با شرط پرداخت مالیات هنگام تحویل کالا (DDP) در چین به قیمت ۳۷ هزار و ۸۰۰ یوآن در هر تن (معادل ۵٫۴۳۵ دلار در هر تن) ارزیابی کرده است.

قیمت سولفات نیکل از ابتدای سال با ۱۱ درصد افزایش، به سه هزار و ۸۰۰ یوآن در هر تن رسیده است اما از ابتدای سه ماهه در سوم اکتبر ۱۵۰۰ یوآن در هر تن کاهش یافته است. قیمت‌ها در سه ماهه آخر در محدوده‌ای با حداقل نوسان بین ۳۷ هزار و ۷۰۰ تا ۴۰ هزار و ۷۰۰ یوآن در هر تن به نسبت ثابت مانده است.

یک تولیدکننده چینی بیان کرد: تقاضای پایین‌دستی در حال کاهش بوده که تا حدی به دلیل کاهش فصلی است اما همچنین این واقعیت که وضعیت بازار در مورد تقاضای آتی در صورت لغو یارانه خودروها نامشخص است، وجود دارد.

معافیت‌های مالیاتی برای وسایل نقلیه انرژی جدید یا NEVها در چین تا ۳۱ دسامبر منقضی می‌شود و تاثیر کاهش به ویژه بر نیکل و کبالت مشهود خواهد بود که دو مورد از مواد خام اصلی مورد استفاده در باتری نیکل- کبالت- منگنز، یا باتری‌های NMC هستند.

با توجه به قیمت بالاتر تولید «NMC» در مقایسه با باتری‌های لیتیوم آهن فسفات یا LFP در چین، LFP از آپریل سال ۲۰۲۲ از تولید و فروش باتری NMC پیشی گرفته است.

بر اساس داده‌های Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA) China با وجود اینکه فروش بالای خودروهای برقی داخلی و نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در چین، تولید مواد باتری این کشور را افزایش داده بود، با این حال تولید باتری LFP از ماه ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ سالانه ۱۸۳ درصد افزایش یافته، در حالی که تولید باتری NMC 130 درصد رشد داشته است.

منابع انتظار داشتند که LFP سهم اصلی بازار داخلی را در سالی چالش‌برانگیز برای بازار خودروهای برقی که می‌تواند تقاضا برای نیکل را تا سال ۲۰۲۳ کاهش دهد، حفظ کند.

علی‌رغم کاهش تقاضا، پالایشگاه‌های سولفات نیکل بر این باورند که به دلیل هزینه‌های بالاتر مواد خام، کاهش پیشنهادات فیزیکی بازار دشوار است زیرا بیشتر مواد هنوز بر اساس بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری شده‌اند.

یک تولیدکننده چینی در روز ۲۱ دسامبر گفت: با قیمت فعلی نیکل بر اساس بورس فلزات لندن، بابت هر تن مواد تولیدی ضرر می‌کنیم.

مازاد عرضه، سقف قیمت نیکل را محدود می‌کند

در آخرین گزارش بازار نیکل نورنیکل، غول نیکل روسی تخمین زده شده است که کل بازار نیکل ممکن است به طور بالقوه به بیش از ۱۰۹ هزار تن در سال ۲۰۲۲ برسد. انتظار می‌رود که عرضه سالانه ۱۸ درصد افزایش یابد و به سه میلیون و ۱۹۰ هزار تن در برابر تقاضای پیش‌بینی شده ۳۰۸ میلیون تن در سال  برسد. (بیشتر از ۸ درصد در سال)

رشد حجم تا حد زیادی به دلیل تولید متوسط خارج از اندونزی است که راه را برای مسیرهای تولید ارزان‌تر هموار و بریکت‌های نیکل را از بازار خارج می‌کند.

محصول MHP، یکی از مواد اولیه اصلی برای سولفات نیکل است که به صورت سنتی بر اساس قیمت فلز نیکل در سیستم LME قیمت‌گذاری می‌شود.

بر اساس گزارش «Global Commodity Insights S&P»، با انتظار عرضه بیشتر محصولات میانی بازار، به همراه تقاضای ضعیف فعلی که قیمت ایده‌آل MHP از ۸۰ درصد قیمت درخواستی در بیشتر ماه نوامبر کاهش یافته بود، تا روز ۲۲ دسامبر به ۷۰ درصد رسید.

تحقیقات فلزات و معادن «S&P Global Market Intelligence» پیش‌بینی می‌کند که تولید نیکل در سال ۲۰۲۳، به سه میلیون و ۷۷۲ تن برسد که نسبت به سال قبل ۱۱٫۹ درصد رشد خواهد داشت و با تولید نیکل اندونزی ۶۱ درصد از رشد عرضه را تشکیل خواهد داد.

با توجه به اینکه مازاد عرضه در کوتاه‌مدت فشار بیشتری بر قیمت نیکل وارد می‌کند، این انتظار می‌رود که بحث در مورد مکانیسم‌های قیمت‌گذاری مختلف که مازاد بازار را بهتر منعکس می‌کنند، به موضوعی کلیدی در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.

در چین، مکانیسم‌های قیمت‌گذاری متنوعی پیشنهاد شده است که همیشه یک درصد ثابتی از قیمت مبنا باشد که تمام مولفه‌ها مانند اندازه دانه، مقدار تاثیر ناخالصی و عیار و … روی قیمت ثابت باقی بماند و یا حتی یک بازار مجزا داشته باشد.

یک مصرف‌کننده آسیای شمالی گفت : مطمئن نیستیم که کدام روش برای قیمت‌گذاری نیکل بهتر عمل می‌کند اما معتقدیم فرمول قیمت‌گذاری بدون شک باید در آینده‌ای نزدیک تغییر کند.

چه اتفاقاتی در پیش رو است؟

با نگاهی به آینده، با گسترش واحد‌هایی که در سراسر صنعت تولید خود را کاهش می‌دهند و اشتهای خرید را محدود می‌کند، فعالان بازار انتظار دارند که تعطیلات تا اوایل ماه فوریه ادامه داشته باشد. فراتر از آن، در صورتی که هزینه‌ها منعکس‌کننده مازاد توان بازار در مبادلات نباشد، کاهش احتمالی فروش خودروهای برقی می‌‌تواند فشار بیشتری بر پالایشگاه‌ها علی‌رغم افزایش عرضه مواد خام وارد کند.

یک تاجر چینی عنوان کرد: صرف نظر از تعادل بازار، قیمت‌گذاری همچنان مشکل بزرگ بازار نیکل باقی خواهد ماند و این فقط برای صنعت نیست بلکه پایین‌دست هم نمی‌تواند با زیان‌های سنگین ناشی از مکانیسم‌های قیمت‌گذاری فعلی کنار بیاید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9582

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.