• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آهن اینفو:

تمام تلاش‌ها باید برای تقویت تولید باشد

  • کد خبر : 1107
  • 29 آبان 1398 - 17:23
تمام تلاش‌ها باید برای تقویت تولید باشد
مدیرعامل شرکت آهن اینفو، یکی از توزیع‌کنندگان محصولات فولادی در بازار، گفت: تلاش تمام مجموعه‌های تولیدی و توزیع‌کننده در بازار باید رونق تولید باشد زیرا افزایش فعالیت‌های تولیدی موجب ایجاد اشتغال و رفاه عمومی جامعه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو، یکی از توزیع‌کنندگان محصولات فولادی در بازار، گفت: تلاش تمام مجموعه‌های تولیدی و توزیع‌کننده در بازار باید رونق تولید باشد زیرا افزایش فعالیت‌های تولیدی موجب ایجاد اشتغال و رفاه عمومی جامعه خواهد شد.

سید اصغر میرابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار ورق گرم، اظهار داشت: پس از تعطیلات ابتدای آبان ماه که فعالیت های تولیدی تا حدودی کاهش یافت، به نظر می‌رسد بازار به تدریج به فعالیت تولیدی خود باز می‌گردد زیرا طی دو ماه گذشته، میزان تولید بسیاری از واحدها کاهش یافته و بازار از شرایط عادی خود فاصله گرفته بود.

وی افزود: بررسی وضعیت عرضه ورق گرم در بورس کالا در اواسط و تعطیلات پایانی ماه آبان نشان از کاهش قیمت پایه در عرضه این محصول دارد؛ البته کاهش قیمت در سال جاری اتفاق افتاده بود، با این تفاوت که اگر قیمت پایه با کاهش مواجه می‌شد، قیمت معامله و کشف شده پایانی نیز کاهش می‌یافت. کاهش قیمت پایه در سال جاری بسیار شدید بود و سابقه نداشت. در ماه‌های خرداد تا شهریور که قیمت پایه با کاهش مواجه شد، قیمت معامله نیز کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو با بیان اینکه در عرضه اواسط آبان، قیمت معامله ورق گرم نسبت به عرضه‌های پیشین با کاهش مواجه نشد، خاطرنشان کرد:. در حوزه ورق گرم نازک، قیمت معامله، حدود ۲۸ تومان به ازای هر کیلوگرم و ورق گرم ضخیم نیز به میزان ۱۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت.

میرابراهیمی با اشاره به افزایش قیمت معاملات، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد بازار به تدریج از رکود خارج شده و رونق می‌یابد.

وی در خصوص میزان عرضه ورق گرم در بازار و تاثیر آن روی قیمت، عنوان کرد: طی یکی دو ماه اخیر، میزان ورق گرم در بازار کاهش یافته بود و انتظار می‌رفت که افزایش قیمت در هر دو محصول نازک و ضخیم ورق گرم رخ دهد.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو با یادآوری کاهش میزان عرضه ورق گرم در بازار طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: پیش از تشکیل بورس کالا مصرف‌کنندگان ورق گرم مانند تولیدکنندگان لوله و پروفیل و دیگر مصرف‌کنندگان، با کمبود ماده اولیه مواجه بودند حتی ما نیز حدود ۶  ماه نتوانستیم ورق گرم برای توزیع در بازار تهیه کنیم. به این ترتیب، تشکیل بورس کالا باعث توزیع بهتر ورق گرم در بازار شد.

میرابراهیمی با بیان اینکه افزایش حجم عرضه باعث افزایش تقاضا شده بود، خاطرنشان کرد: بخش عمده این تقاضا در بازار  به منظور تولید است و ورق گرم به دلیل کاربرد فراوان، کمتر مورد دلالی قرار می گیرد و حجم عمده آن در تولید استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد حدود ۷۰ درصد از ورق گرم موجود در بازار مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. با توجه به رشد تدریجی تقاضا احتمالا روزهای رونق بازار از راه خواهد رسید.

بیشترین میزان تقاضا برای ورق نازک است

مدیرعامل شرکت آهن اینفو به تقسیم‌بندی انواع ورق گرم در بازار اشاره و بیان کرد: در حال حاضر، ورق گرم به دو نوع عمده تقسیم‌بندی شده که در بورس کالا به اسم HB و HC شناخته می‌شوند. ورق‌های HB عمدتا نازک هستند و ضخامت آن‌ها از ۱٫۵ میلی‌متر تا ۴٫۹۹ میلی‌متر است. همچنین ورق‌های HC عموما ضخیم بوده که ضخامت آن از پنج میلی‌متر تا ۱۶ میلی‌متر است؛ البته در عرضه‌های اخیر، قیمت پایه هر دو نوع ورق یکسان بود اما پس از انجام معامله، طبیعی است که قیمت دو نوع ورق با یکدیگر تفاوت داشت. با این وجود، قیمت ورق گرم ضخیم اندکی گران‌تر شده است.

وی در مورد تقسیم‌بندی بازاری ورق‌های گرم، اظهار داشت: در بازار ورق‌های گرم نیز به دو گروه ضخیم‌بار (یعنی بیشتر از پنج میلی‌متر) و نازک‌بار (کمتر از پنج میلی‌متر) تقسیم‌بندی می‌شوند و فعالان صنعتی نیز عموما در درخواست‌های خود برای ورق گرم، از این دو اصطلاح استفاده می‌کنند؛ البته عمده ورق‌های نازک‌بار موجود ضخامتی حدود دو تا ۲٫۵ میلی‌متر دارند.

میرابراهیمی اضافه کرد: زمانی که ورق گرم در بورس کالا عرضه می‌شود، متقاضیان مشخصات کامل این محصول شامل تناژ عرضه به تفکیک ضخامت را در اختیار خواهند داشت. هرچند که قیمت پایه ورق‌های یک رده در بورس کالا به‌ طور یکسان اعلام می‌شود اما ملاک اصلی قیمت‌گذاری در بورس کالا ورق با ضخامت چهار میلی‌متر است. از این رو پرمیومی که به انواع ورق تعلق می‌گیرد، برای هر ضخامت تفاوت دارد. در مورد ورق ضخیم‌بار نیز تقریبا همین وضعیت صادق است و ورق با ضخامت ۶ میلی‌متر به‌عنوان پایه در نظر گرفته می‌شود و قیمت دیگر انواع ورق‌ها نیز بر اساس ضخامت بعلاوه پرمیوم مربوطه محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو خاطرنشان کرد: ورق نازک با ضخامت دو میلی‌متر که عمده تولید و عرضه ورق گرم در بازار را تشکیل می‌دهد، پرمیوم خاصی دارد که از سایر ورق‌ها یعنی با ضخامت بالاتر، بیشتر است. البته سایر ورق‌های نازک‌تر مانند ۱٫۵ میلی‌متر و نیز ۱٫۸ میلی‌متر در بازار موجود هستند که میزان آن‌ها در مقایسه با سایر ضخامت‌ها ناچیز است.

وی با بیان اینکه ورق گرم عموما به دو شکل رول و شیت به فروش می‌رود، تصریح کرد: در حال حاضر هر دو نوع شیت و رول ورق گرم در بازار وجود دارد که بیشترین عرضه به صورت رول است زیرا عمده ورق نازک در بخش تولید پروفیل و لوله مصرف می‌شود که هم برای تولید لوله و هم تولید پروفیل باید از کلاف (رول) استفاده شود و به هیچ عنوان شیت (ورقه) قابل مصرف نیست. حتی برای تولید لوله‌های قطور که در انتقال آب، گاز و نفت کاربرد دارند و به ‌صورت اسپیرال تولید می‌شوند، باید از رول استفاده شود. در مقابل، صنعت ساختمان و به‌ طور واضح سوله‌سازان برای ایجاد سازه‌های خود از شیت استفاده می‌کنند. البته اگر ورق را به صورت رول از بازار تهیه کنند، قطعا یک خط برش در کارخانه یا کارگاه دارند که آن را به‌ صورت شیت درآورند. گفتنی است نسبت میزان مصرف کلاف به شیت حدود ۶۰ به ۴۰ درصد است؛ حتی مصرف شیت در برخی مواقع از این میزان نیز کمتر است.

میرابراهیمی در خصوص تقسیم‌بندی خرده‌فروش و عمده‌فروش در بازار ورق گرم، عنوان کرد: خرده‌فروش‌ها واحدهایی هستند که برشکاری دارند و رول‌های ورق‌های گرم را به‌صورت نوار، شیت و سایر اشکال مورد نیاز بازار بر حسب سفارش دریافتی درمی‌آورند. در مقابل، عمده‌فروش‌ها، ورق گرم را به ‌صورت رول به مشتریان تحویل می‌دهند. به ‌طور معمول، عمده‌فروشی به واحدهایی گفته می‌شود که سالانه بیش از یک هزار تن انواع محصولات فولادی را به مشتریان تحویل می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو با اشاره به تولیدکنندگان عمده ورق گرم در بازار، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر ورق‌هایی تا عرض ۱٫۶ متر تولید می‌کند و ورق‌های عریض (یعنی بیش از دو متر) توسط تولیدکنندگانی مانند فولاد اکسین و فولاد کاویان تولید می‌شود. همچنین این شرکت به تنهایی حدود ۵۰ درصد از نیاز داخل به ورق گرم را تامین می‌کند. سایر تولیدکنندگان مانند فولاد اکسین، نورد گیلان، نورد کاویان و…، نیز سهمی ۵۰ درصدی در بازار ورق گرم کشور دارند؛ البته شرکت فولاد مبارکه میزان تولید ورق گرم خود را افزایش داده است.

وی ادامه داد: محصولات شرکت فولاد مبارکه از نظر کیفیت ورق گرم،  حرف اول را در ایران و حتی بازارهای بین‌المللی می‌زند. با این حال، شرکت فولاد گیلان نیز توانسته محصولات خوبی را در زمینه ورق گرم تولید کند.

رونق صادرات هنگام افزایش نرخ ارز

میرابراهیمی با اشاره به واردات ورق گرم در سال‌های گذشته و ادامه نیافتن آن در سال جاری، بیان کرد: به دلیل افزایش نرخ ارز، واردات ورق گرم توجیه اقتصادی ندارد. در مقابل، صادرات ورق گرم نسبت به قبل رونق بیشتری یافته و توجیه‌پذیرتر شده است. به ‌طوری که هنگام افزایش نرخ ارز، بسیاری از تجار عراقی، به سرعت ورق گرم را از ایران خریداری می‌کنند؛ البته این تجار انواع ورق را می‌خرند و برای آن‌ها میان ابعاد و شکل ورق (رول یا شیت) تفاوتی وجود ندارد. علت این موضوع، آن است که به دلیل افت ارزش پول ایران، تجار با تبدیل ارز خارجی به ریال، قادر به خرید حجم بیشتری از محصول خواهند بود اما هنگامی که نرخ ارز کاهش می‌یابد، صادرات جذابیتی برای تولیدکنندگان و تجار نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آهن اینفو تصریح کرد: همه تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان برای تحقق شعار رونق تولید تلاش می‌کنند. این امر میسر نیست مگر اینکه بازار داخلی رونق یابد و به زنجیره تولید کمک شود. اگر مسئولان بتوانند امکاناتی را فراهم سازند که تولیدکنندگان بخش خصوصی به ویژه طیف مصرف‌کنندگان، مواد اولیه را آسان‌تر تهیه کنند و همچنین صادرات را نیز به آسانی انجام دهند، قطعا تولید داخلی رونق خواهد یافت و اشتغال نیز در کشور فراگیر خواهد شد. به این ترتیب، در نهایت رونق تولید موجب افزایش رفاه عمومی می‌شود.

وی خواستار تسهیل در صادرات شد و افزود: به ‌دلیل رکود در بخش مصرف به‌ ویژه حوزه ساخت و ساز، تولید برخی محصولات مازاد بر مصرف است و تولیدکنندگان باید برای جلوگیری از کاهش میزان تولید و حفظ اشتغال موجود صادرات انجام دهند.

میرابراهیمی در پایان با اشاره آسیب‌های دلالی در بازار، عنوان کرد: تمام تلاش مجموعه آهن اینفو این است که محصولات خود را به طور مستقیم به تولیدکننده برساند زیرا یکی از آسیب‌های رونق تولید، دلالی و سفته‌بازی است. در این رابطه، اگر واسطه‌ها حذف شوند و ورق گرم مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، قیمت تمام شده تامین مواد اولیه کاهش خواهد یافت؛ چراکه تعدد واسطه‌ها میان تولید و مصرف موجب افزایش قیمت ورقی می‌شود که قرار است به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1107

نوشته‌های مشابه