• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران مطرح کرد

توانمندی بالای ایران در تامین نیازهای صنعت نفت

  • کد خبر : 2328
  • 14 مرداد 1400 - 18:14
توانمندی بالای ایران در تامین نیازهای صنعت نفت
مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: تولید لوله‌های جریانی در کشور و انعقاد قرارداد با صنعت نفت برای تامین این لوله‌ها در گروه ملی صنعتی فولاد ایران نشان می‌دهد کشور ما توانایی بسیاری در تامین اقلام استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: تولید لوله‌های جریانی در کشور و انعقاد قرارداد با صنعت نفت برای تامین این لوله‌ها در گروه ملی صنعتی فولاد ایران نشان می‌دهد کشور ما توانایی بسیاری در تامین اقلام استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

نادر جعفر یوسفی در حاشیه انعقاد قرارداد تامین لوله‌های جریانی مورد نیاز صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: گروه ملی صنعتی فولاد ایران با یکی از شرکت‌های پیمانکار صنعت نفت یعنی پترو گوهر فراساحل کیش در خصوص تامین لوله‌های جریانی بدون درز انتقال نفت کمتر ۶ اینچ قرارداد امضا کرد. قرار است گروه ملی ۴۴ کیلومتر لوله بدون درز جریانی طی سه ماه در پروژه لالی به این شرکت تحویل دهد.

وی افزود: لوله‌های جریانی به عنوان یکی از ۱۰ قلم کالاهای استراتژیک صنعت نفت محسوب می‌شوند. مجموعه گروه ملی صنعتی فولاد ایران با دارا بودن کارخانه تولید لوله‌های بدون درز که از سال ۱۳۶۰ به بهره‌برداری رسید، صرفا لوله‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، گاز و انتقال سیالات را تامین می‌کرد.

تغییر رویکرد گروه ملی فولاد

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران خاطرنشان کرد: با تغییر رویکردی که اواخر سال ۱۳۹۸ رخ داد و یک استراتژی متفاوتی را در جهت تولید یک محصول خاص اتخاذ کردیم، مطالعات زیادی را در جهت تولید لوله جریانی در کارخانه موجود آغاز کرد. در این مطالعات، فرایندها و امکان تولید از تمام زوایا مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه با توانمندی‌های موجود در کارخانه و استفاده از توانمندی مشاوران و شرکت‌های متعدد موفق شدیم پس از اینکه نخستین محموله شمش آلیاژی مورد نیاز تولید لوله‌های جریانی بدون درز را از یکی از کارخانه‌های فولادی دریافت کردیم، اولین نمونه‌های لوله‌های جریانی را تولید کنیم. لازم به ذکر است که برای تولید لوله جریانی باید از شمش فولادی با آلیاژ X52 به ابعاد ۲۰۰ میلی‌متر و طول ۱۲ متر استفاده شود. این اتفاق در سال ۱۳۹۹ رخ داد.

جعفر یوسفی تصریح کرد: تولید لوله‌های جریانی انتقال نفت با اطلاع و تحت نظارت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب صورت گرفت. پس از اینکه نمونه‌های اولیه تولید شد، این لوله‌ها در اختیار شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفت و بعد از تست‌هایی که این شرکت روی محصولات انجام داد، محصول گروه ملی صنعتی را تایید کرد. محصول گروه ملی صنعتی فولاد لوله کمتر از ۶ اینچ است.

وی ادامه داد: پس از اینکه محصول گروه ملی صنعتی فولاد ایران مورد تایید شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفت و این شرکت به لیست تامین‌کنندگان صنعت نفت راه یافت، نیاز بود که برای تولید انبوه دو تجهیز نصب کنیم. یکی از این تجهیزات، تجهیز هیدرواستاتیک بود که فشار را تا ۷۰۰ بار اندازه‌گیری می‌کند زیرا لوله‌های جریانی در محیطی قرار دارند که باید در فشاری معادل ۵۴۰ تا ۵۵۰ بار مورد تست قرار گیرند. این تجهیز چندین سال پیش خریداری شده بود و گروه ملی صنعتی با همت و تلاش نیروهای درون سازمان موفق شد آن را نصب و راه‌اندازی کند. گفتنی است که تامین تجهیز هیدرواستاتیک بسیار هزینه‌بر بوده و بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران اضافه کرد: دیگر تجهیز مورد نیاز، تست‌کننده ضخامت لوله یا دستگاه التراسونیک بود. گروه ملی صنعتی فولاد با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که اقدام مشابهی را برای شرکت لوله‌گستر اسفراین انجام داده بود، سال گذشته قراردادی را منعقد کرد و در هفته نخست مرداد ماه شاهد راه‌اندازی تجهیز التراسونیک هستیم تا بتوانیم به صورت انبوه، با نصب دو تجهیز هم تست فشار و هم تست ضخامت را انجام دهیم. به این ترتیب عملا مجموعه گروه ملی با تکمیل خط تولید خود به سمت تولید انبوه لوله‌های جریانی انتقال نفت حرکت کرده است.

جعفر یوسفی فرایند تولید لوله به این صورت که شمش با ابعاد ۲۰ سانتی‌متر در ۱۲ متر به خط تولید وارد می‌شود و برش می‌خورد. سپس با استفاده از یک سنبه، به شمش داغ فشار وارد شده و لوله بدون درز تولید می‌شود. خوشبختانه تولیدکنندگان فولاد کشور توانایی تولید شمش X52 را دارند و با توجه به میزان نیاز صنعت نفت به لوله‌های جریانی در حدود ۱۵ هزار تن در سال، مشکل خاصی در تامین شمش فولادی وجود نخواهد داشت.

به توانایی‌های داخل توجه شود

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران تاکید کرد: امیدواریم با انعقاد این قرارداد که ثابت می‌کند کشور ما می‌تواند در صنعت نفت خودکفا شود، اقدامات دیگری در کشور انجام دهیم که طی سال‌های گذشته از این توانایی‌ها به درستی استفاده نشد. در گروه ملی صنعتی فولاد ایران با وجود تلاش‌های گذشته، طی دو سال اخیر خط تولید مورد بازنگری قرار گرفت، فرایندها اصلاح و تجهیزات نصب شدند و در نهایت با تولید محصول ویژه، تاییدیه صنعت نفت اخذ و منجر به انعقاد قرارداد شد.

وی عنوان کرد: پس از تولید لوله‌های بدون درز جریانی، تمام تلاش ما در این جهت است که بتوانیم لوله‌های درون چاهی را نیز تولید کنیم و با یک آلیاژ متفاوت، باید دو عملیات دیگر یکی عملیات حرارتی و دیگری رزوه انجام شود؛ گفتنی است که شمش مورد نیاز لوله درون چاهی نیز L80 است. برای تامین این شمش با چندین شرکت فولادی که در تولید این نوع آلیاژها فعالیت می‌کنند، مذاکراتی را صورت دادیم.

جعفر یوسفی بیان کرد: گروه ملی صنعتی فولاد به دنبال آن است که موافقت صنعت نفت را کسب کند تا با برون‌‌سپاری دو فرایند یاد شده و پس از اخذ تاییدیه‌های صنعت نفت، قرارداد دیگری را منعقد کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد و به سمت فعالیت اقتصادی پیش برویم، امیدوار هستیم در سال‌های آتی، شاهد نصب و راه‌اندازی تجهیزات عملیات حرارتی و هم رزوه باشیم که بسیار هزینه‌بر بوده و خرید آن‌ها به سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد.

وی ابراز کرد: هم‌اکنون به موازات قرارداد کنونی، انعقاد یک قرارداد دو ساله تامین لوله‌های جریانی بدون درز کمتر از ۶ اینچ را با شرکت ملی نفت را پیگیری می‌کنیم و در این رابطه نیز چندین جلسه برگزار کردیم و با تهیه پیش‌نویس قرارداد، امیدوار هستیم طی دو ماه آتی منجر به نتیجه نهایی شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2328

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد