• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

توسعه بازار‌های خارجی و داخلی با متنوع‌سازی محصولات

  • کد خبر : 13079
  • 03 اسفند 1401 - 5:40
توسعه بازار‌های خارجی و داخلی با متنوع‌سازی محصولات
سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور است و با پتانسیل‌هایی که این مجموعه داراست، می‌تواند ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد.

سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان گفت: شرکت فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور است و با پتانسیل‌هایی که این مجموعه داراست، می‌تواند ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد؛ همچنین تنوع بخشیدن به سبد محصولات تولیدی هم‌گام با هدف‌گذاری‌هایی که شرکت فولاد خوزستان برای افزایش تولید فولاد دارد، باعث توسعه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

رضا وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، تمامی شرکت‌های داخلی سعی بر این داشتند تا بتوانند بخشی از تجهیزات و قطعات وارداتی مورد نیاز خود را بومی‌سازی کرده و از ظرفیت‌های داخلی بهره‌مند شوند. فرایند بومی‌سازی در کشور چندین سال است که شروع شده اما با نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، شرکت‌های داخلی تمام تلاش خود را جهت بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مورد نیاز به‌کار گرفتند. شرکت فولاد خوزستان هم با برگزاری نمایشگاهی با محوریت بومی‌سازی، زمینه‌ای را فراهم کرد تا هم تولیدکنندگان فولاد و هم تامین‌کنندگان فعال قطعات و تجهیزات صنعت فولاد بتوانند از دستاور‌ها و توانمندی‌های خود رونمایی کرده و آن را به نمایش بگذارند.

وی در رابطه با عملکرد شرکت فولاد خوزستان در زمینه فروش محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی طی سال جاری، مطرح کرد: در رابطه با مقوله تولید محصولات، در سال جاری عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم؛ زیرا در سال گذشته موضوع محدودیت‌ در تامین انرژی بسیار پررنگ بود. در تابستان سال جاری با توافقاتی که بین سازمان‌های مربوطه به منظور مدیریت ساعات خاموشی برق شکل گرفت و همچنین تجربه‌ای که در این زمینه به دست آورده بودیم، توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم. در سال جاری محدودیت گاز واحد‌های صنعتی نسبت به زمستان سال گذشته بیشتر بود اما در مجموع افت تولید محصولات در سال جاری به دلایل ذکر شده نسبت به سال گذشته کمتر بود و به تبع آن میزان فروش محصولات در سال جاری از شرایط مطلوبی برخوردار بود.

سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان در همین راستا ادامه داد: لازم به ذکر است که اخذ عوارض صادراتی در ابتدای سال باعث شد تا در روند فروش محصولات و سودآوری اخلال ایجاد شود و به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان داخلی فروش خارجی خود را متوقف کرده و منتظر نتیجه نهایی ماندند زیرا میزان عوارض صادراتی محصولات فولادی که شامل شمش فولادی هم می‌شد، به ۲۴ تا ۲۵ درصد می‌رسید. این در حالی است که قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی بسیار مناسب بود و می‌توانستیم از این موقعیت استفاده کنیم اما این فرصت را از دست دادیم؛ بعد از این جریانات، قیمت‌های جهانی به دلیل رکود‌های به وجود آمده، روند نزولی به خود گرفت و دامپینگ کشور روسیه در بازار به این جریان نزولی، سرعت بخشید اما در حال حاضر با خروج کشور روسیه از بازار اسلب فولادی، شرایط بهتر‌ شده است. در مجموع با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌ها، افزایش هزینه‌ها و کنترل قیمت محصولات توسط نهاد‌های مربوطه، میزان سود‌آوری شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته کمی کاهش یافت. مجموع میزان درآمد شرکت در ۱۰ ماه سال جاری حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌کنیم به امید خدا تا پایان سال میزان درآمد شرکت به رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان و میزان فروش محصولات به سه میلیون و ۵۵۰ هزار تن برسد.

فروش پایدار محصولات

وکیلی درباره هدف‌گذاری شرکت فولاد خوزستان در زمینه فروش محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی در سال آینده، ابراز کرد: یکی از وظایف ما فروش بهینه محصولات است اما در کنار آن یکی از اهداف دیگر شرکت ارزآوری برای کشور است؛ به همین دلیل برای سال آینده صادرات دو میلیون تن محصولات فولادی به بازار‌های خارجی و فروش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در بازار‌های داخلی هدف‌گذاری شده است. در کنار این اهداف‌ فروش بهینه محصولات شرکت در بازار‌های داخلی و خارجی همواره در دستور کار ما قرار دارد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت توسعه بازار، مطرح کرد: در بازار‌های داخلی با توجه به افزایش تولیدکنندگان و نوردکاران در کل کشور، می‌توان گفت در تمامی استان‌ها مشتریان زیادی برای محصولات شرکت فولاد خوزستان وجود دارد اما استان‌هایی که از لحاظ مسافت دور هستند در لیست مشتریان ما قرار ندارند؛ شرکت فولاد خوزستان مناطق مرکز، غرب، جنوب و شمال کشور را تحت پوشش خود دارد. در سال جاری، توسعه بازار داخلی محصولات فولاد خوزستان منجر به افزایش تعداد مشتریان در حوزه نوردکاری و بازرگانی شد. در مورد بازار‌های صادراتی دو موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مورد اول هزینه‌های حمل‌و‌نقل محصولات است که در انتخاب مشتریان بسیار تاثیر‌گذار است و مورد دوم تحریم‌های تجاری هستند که بر علیه کشور وضع شده‌اند. به همین دلیل، اهداف اصلی شرکت فولاد خوزستان برای توسعه بازار‌های صادراتی، کشور‌های جنوب شرقی آسیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است اما سعی بر این داریم تا بتوانیم محصولات خود را به کشور‌های بیشتری صادر کنیم و بازار‌های خارجی خود را توسعه دهیم. این امر روند فروش محصولات را هم تسهیل می‌کند.

بازار‌های خارجی تشنه صادرات

سرپرست معاونت بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان در رابطه با تسهیل روند صادرات و قیمت‌گذاری محصولات، اظهار کرد: شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادر‌کننده فولاد و محصولات نهایی و میانی آن در بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی است به طوری که در سال گذشته این شرکت موفق شد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد. در بازار‌های داخلی به دلیل قیمت‌گذاری محصولات توسط نهاد‌‌های مربوطه و همچنین تعیین مقدار عرضه محصولات در بازار، کاهش کاذب قیمت محصولات را شاهد هستیم که این اقدامات ضرر‌های بسیاری را به تولیدکنندگان وارد می‌کند. میزان مازاد عرضه داخلی شمش فولاد در کشور به بیش از هشت میلیون تن در سال می‌رسد که برای صادرات آن باید مسیر‌های صادراتی هموار باشد و همچنین برای توجیه‌پذیر بودن صادرات باید نرخی که برای تسعیر ارز در نظر گرفته می‌شود منطقی و نرخ موثر بازار باشد؛ زیرا اگر تسعیر ارز با نرخ ارز نمایی صورت گیرد صادرات توجیه پذیر نبوده و این امر باعث کاهش صادرات و به تبع آن کاهش میزان ارزآوری به کشور می‌شود. اگر این موارد مورد توجه قرار گیرند قطعا شاهد افزایش میزان صادرات خواهیم بود.

وکیلی در پایان با اشاره به هدف‌گذاری‌هایی که در چشم‌انداز ۱۴۱۰ شرکت فولاد خوزستان در زمینه فروش و توسعه بازار‌ها در نظر گرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف میان‌مدت شرکت فولاد خوزستان و شرکت‌های زیرمجموعه، افزایش تولید محصولات به ۶ میلیون تن در سال است اما بر اساس اهداف تعین‌شده در چشم‌انداز بلند‌مدت شرکت یعنی افق ۱۴۱۰، تولید شرکت فولاد خوزستان باید به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول برسد که شامل استراتژی‌های توسعه ظرفیت، تملک تولیدکنندگان دیگر و شراکت با دیگر مجموعه‌های فعال در صنعت فولاد می‌شود. این توسعه در رابطه با محصولات نهایی شامل تولید محصولات طویل و تخت و در رابطه با محصولات میانی، شامل تولید اسلب عریض می‌شود که در نهایت این اقدامات باعث متنوع شدن سبد محصولات، افزایش مشتریان و توسعه بازار‌ها می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13079

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.