• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد مطرح کرد:

توسعه شایستگی نیروی انسانی

  • کد خبر : 2665
  • 19 خرداد 1401 - 12:33
توسعه شایستگی نیروی انسانی
مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد گفت: شرکت ایده پردازان صنعت فولاد با برنامه‌هایی مدون و منظم از نیروهای خبره و با دانش در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند و شایستگی آن‌ها را با برگزاری دوره‌های حین خدمت منطبق با دانش و تجربه مورد نیاز هر پست، توسعه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد گفت: شرکت ایده پردازان صنعت فولاد با برنامه‌هایی مدون و منظم از نیروهای خبره و با دانش در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند و شایستگی آن‌ها را با برگزاری دوره‌های حین خدمت منطبق با دانش و تجربه مورد نیاز هر پست، توسعه می‌دهد.

ابراهیم دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت ایده پردازان حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر نیروی انسانی دارد و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیز در این شرکت به صورت پیمانکاری مشغول به کار هستند.

وی افزود: به توجه به اینکه شرکت ایده پردازان صنعت فولاد به صورت مستقیم در بازارهای قراضه، بازار خدمات کیترینگ صنعتی، بازار تجهیزات و ابزار مورد نیاز فضای سبز، بازار مصالح ساختمانی و سایر بازارهای مرتبط فعالیت می‌کند، اگر حداقل به ازای هر شغل مستقیم، سه شغل غیر مستقیم ایجاد شود، احتمالا بالغ بر هشت هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم، در فرایندهای اجرایی ما دخیل خواهند بود.

ملاک‌های استخدام نیروی انسانی

مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد با اشاره به ملاک انتخاب نیروی انسانی توسط این شرکت، عنوان کرد: موضوع استخدام و به کارگیری نیروی انسانی برای هر سازمانی بسیار مهم است. این موضوع به ویژه برای شرکت‌هایی که بر پایه منابع انسانی فعالیت می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. در زمینه بکارگیری نیروی انسانی دو شاخص بسیار مهم استفاده می‌شود؛ نخست شاخص‌ رفتاری شامل ارزش‌ها، نگرش و رفتار نیروی انسانی در حوزه کاری و دومین شاخص مهارت، دانش و عملکرد اجرایی نیروی انسانی،

دادرس اضافه کرد: در مورد ویژگی‌های رفتاری، فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی نیروی انسانی باید گفت هر سازمانی از ابتدای استخدام می‌تواند بر نیروی انسانی اثرگذار باشد. زیرا ویژگی‌های رفتاری و ذهنی افراد تا قبل از آن در جامعه، خانواده و محل کارهای قبلی شکل گرفته و سازمان جدید در آن اثرگذار نبوده است. شرکت ایده پردازان صنعت فولاد با لحاظ کردن آموزش‌های فرهنگی، اخلاقی، ارزشی و اعتقادی، در همگرا کردن و همسو کردن افکار کارکنان برای رسیدن به یک هدف خاص، اهداف گروهی، کار تیمی و همکاری‌های مشترک برای دستیابی به اهداف سازمان تلاش کرده است. در این حوزه آموزش‌ها به نحوه موثری اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه عملکرد پرسنل باید توجه داشت که این موضوع به دانش و مهارت و تلاش‌هایی که خود نیروی انسانی در راستای فعالیت‌های بهتر انجام می‌دهند، باز می‌گردد. برای این منظور شرکت ایده پردازان از نیروهایی که ماهر هستند، استفاده می‌کند و کارکنانی که دانش قابل توجهی دارند را به کار می‌گیرد. به طوری که در آزمون‌های بسیار منسجم نیروی انسانی را استخدام می‌کنیم. در ادامه بر اساس شرح شغلی که داریم، نیروی انسانی را به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهیم. در طول راه رشد و توسعه نیروی انسانی موضوع تهیه کارراهه شغلی برای هر فردی که در یک مسیر حرکت می‌کند طراحی می‌شود تا آن فرد در مسیر خود به ارتقای شغلی مورد نیاز خود برسد هم از نظر پست سازمانی و هم از نظر مسائل حقوق و دستمزد از هر نظر توجیه لازم را برای افزایش انگیزه در مسیر کار داشته باشد. مسائل یاد شده بر انتخاب نیروی انسانی در شرکت ایده پردازان موثر است. در نهایت اینکه مسائل رفتاری و اخلاقی مسائل دانشی، عملکردی، هوش هیجانی نیروی انسانی و ارتباطات آن‌ها مسائلی است که در استخدام، انتصاب و انتخاب نیروی انسانی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

طیف وسیع فعالیت شرکت ایده پردازان صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد تاکید کرد: طیف انجام فعالیت‌های شرکت وسیع است و این شرکت عمدتا فعالیت‌های خدماتی و تولیدی را انجام می‌دهد؛ این فعالیت‌ها عبارتند از فراوری آهن قراضه و بازیافت ضایعات فلزی، احداث پروژه‌های عمرانی راهسازی ساختمانی و مهندسی. در حوزه دیگر موضوع کیترینگ و خدمات رستوران‌های صنعتی شرکت‌های بزرگ را داریم. همچنین در حوزه حمل و نقل سبک و نیمه سنگین نیز فعالیت داریم. همه اینها مواردی هستند که تا حدی فعالیت شرکت ایده پردازان صنعت فولاد را با پیچیدگی‌ها و البته بروز مزیت رقابتی مواجه می‌کند؛ با توجه به تنوع خدمات شرکت، به صورت ویژه نمی‌توانیم یک نیروی انسانی را به صورت چند منظوره برای چند فعالیت یاد شده به کارگیری و تقویت کنیم، مگر اینکه در یک حوزه خاص باشند، یعنی نیروها در حوزه‌های مربوطه به خود پرورش می یابند و در همان حوزه جابه‌جا می‌شوند.

فرایند جذب نیروی انسانی

دادرس با بیان اینکه در خصوص استخدام و انتخاب نیروی انسانی یک دستورالعمل اجرایی برای استخدام داریم، خاطرنشان کرد: به کمک یکی از مشاوران فنی مسائل مصاحبه را انتخاب و آزمون را برگزار می‌کنیم. در ابتدا مدارک از نیروی انسانی دریافت می‌شود. برای استخدام و انتصاب اطلاعات مربوط به افرادی که خواهان کار هستند را دریافت و آن‌ها را در گروه‌های کاری مشخص شده دسته‌بندی می‌کنیم. در این رابطه شغل‌هایی که شرکت ایده پردازان صنعت فولاد به آن‌ها نیاز دارد و شامل سمت‌های اجرایی است، اعلام می‌شوند و برای آن شغل پارامترهایی تعریف شده است. به طور مثال شغل مهندسی مکانیک باید حتما دارای دانش اجرایی و سوابق حداقل سه سال در همین حوزه کاری باشد. همچنین نیروی انسانی باید با مسائل کامپیوتری و نرم‌افزاری آگاه باشند و نرم‌افزارهای روز را بشناسد. همچنین در مسائل روان‌شناسی نیز شرکت ایده پردازان یک رویه خاص دارد که نیروی انسانی را که بعد از عملیات و فرایند علمی و دانشی تایید شده‌اند، در اختیار روان‌شناسان قرار می‌دهد تا تست‌های لازم روان‌شناسی را از آن‌ها بگیرند. بعد از آن در صورت موفقیت به کارگاه محل مورد نظر معرفی می‌شوند. در این حوزه نیز دستورالعملی داریم که در هر شغل، مشخصات آن شغل و پست در نظر گرفته شده و بر اساس آن آگهی استخدام اعلام عمومی می‌شود. نیروی انسانی بر اساس آگهی مراجعه می‌کند و بر همین اساس آزمون نیز برگزار می‌شود. پس از آزمون مصاحبه روان‌شناسی انجام شده و آزمون سلامت جسمی نیز انجام خواهد شد. بعد از آن نیروی انسانی در قالب آموزش‌های حین خدمت قرار می‌گیرند و در مرحله ورودی نیز باید یک دوره یک تا دو ماهه را بگذراند تا اطمینان حاصل شود با مسائل ایمنی و فرایندی آشنایی کامل پیدا می‌کنند.

ناکارآمدی نیروی انسانی قابل حل است

مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد اذعان کرد: متاسفانه ناکارآمدی و تورم نیروی انسانی در سازمان‌ها قابل مشاهده است زیرا به دلایل متعدد در زمان‌های گذشته برخی از مستخدمین، وارد سازمان شده‌اند و به همین دلیل سازمان‌ها با پرسنل زیاد و نامنظم از نظر تخصص و نیاز واقعی مواجه می‌شوند. طبیعی است که در تمام دنیا این اتفاق می‌افتد و بر اساس قواعد یک کشور، تغییر وضعیت در ساختار سازمان و یا قوانین استخدام موسسات دولتی یا غیر دولتی رخ می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش تعداد نیروهای انسانی در یک سازمان شاید دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آن‌ها تبدیل وضعیت بعضی از نیروها از پیمانکاری به دائمی است. در این فرایند سازمان باید نیروهای پیمانکاری را پس از مدت زمان زیادی بر اساس قوانین اداره کار جذب کند. گاهی اوقات نیروهایی برای فعالیت‌های پروژه‌ای جذب می‌شوند و پس از مدتی با خاتمه کار پروژه، از بدنه سازمان جدا می‌شوند اما ممکن است سازمان به دلیل شرایط اقتصادی نتواند آن‌ها را رها کند و باید تا آنجا که می‌تواند کارهای جدید تعریف کند و نیروها را به بخش‌های مختلف اختصاص دهد. به هر حال به هر شیوه‌ای که نیروی انسانی مازاد در سازمان ایجاد شده باشد، یک مدیر موظف است که برنامه تسطیح، تخصیص و استفاده بهینه از نیروی انسانی را داشته باشد.

برنامه شرکت ایده‌پردازان صنعت فولاد برای بهره‌وری نیروی انسانی

دادرس با اشاره به اینکه شرکت ایده پردازان در حوزه نیروهای انسانی مدیریت خوبی دارد، تصریح کرد: در این خصوص چند برنامه را در دستور کار قرار دادیم. نخست آنکه در بخش‌هایی که با مازاد نیروی انسانی مواجه هستیم، تلاش می‌کنیم با آموزش به این نیروها آن‌ها را در تخصص دیگر هم به کار بگیریم. بعد از اینکه نیروها دارای چند مهارت شدند، می‌توانیم از آن‌ها در بخش‌های مختلف سازمان استفاده کنیم. علاوه بر این موضوع، مسئله دیگر استفاده از ابعاد علمی و مهارتی کارکنان است زیرا برخی از نیروها ممکن است مدارک و مدارج علمی و تخصصی جدیدی را حین کار طی کنند و در پی آن مهارت‌های جدیدی را به صورت شخصی به دست آورند.

وی مطرح کرد: شرکت ایده پردازان می‌تواند از مهارت جدیدی که کارکنان کسب کرده‌اند، استفاده کند و نیروها را در بخش‌های مرتبط و در بخش‌هایی که تطابق خوبی با وضعیت دانش و تجربیات آن‌ها دارد، قرار دهد. برای این منظور شرکت یک برنامه مدون در سازمان دارد بر اساس قوانین ارزیابی کار و زمان نیروهای سازمانی مازاد هر قسمت را در راستای استفاده بهینه برای قسمت‌های دیگر انتخاب می‌کنیم. همچنین برای این نیروها در صورت نبود موقعیت شغلی مناسب برنامه توسعه خواهیم داشت و آن‌ها را با آگاهی‌های جدید به بخش‌هایی که نیاز بیشتری داریم. منتقل می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانیم برنامه جامع تخصیص بهینه نیروهای خبره سازمانی را به اجرا درآوریم.

استراتژی ایده پردازان برای نیروی انسانی

مدیرعامل شرکت ایده پردازان صنعت فولاد بیان کرد: برای چشم‌انداز نیروی انسانی، آرمان ما در سال‌های آینده این است که نیروی انسانی مازاد در هیچ‌کدام از حوزه‌های کاری نداشته باشیم. ضمن اینکه نیروی انسانی مورد نیاز ما حتما کارآمد باشد و با شاخص‌های بهره‌وری بتوانیم آن‌ها را سطح‌بندی کنیم و تخصیص دهیم. این شاخص برای هر یک از حوزه‌های تخصصی، ضریبی خاص دارد و با بررسی این ضریب‌ها نیروی انسانی را در سطح سازمان تسطیح می‌کنیم.

دادرس در پایان عنوان کرد: برای توسعه نیروی انسانی استراتژی‌های آموزشی و توسعه دانش را داریم. همچنین در استخدام روش‌های صحیح جذب و استخدام را به کار خواهیم گرفت. ضمن اینکه نگهداری نیروی انسانی توسط خدمات، حقوق به موقع و امور رفاه اجتماعی، سلامت، انجام می‌شود. در تمام زمینه‌ها که به بستر توسعه منابع انسانی باز می‌گردد، هر یک دارای پلن مشخص هستند. امیدوار هستیم بتوانیم با اجرای این پلن‌ها توسعه شایستگی نیروهای انسانی را به درستی انجام دهیم همچنین مهارت و نگرش فرهنگ سازمانی آن‌ها را تغییر دهیم تا بتوانیم از یک نیروی انسانی کارآمد و بهره‌ور، بهره‌مند شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2665

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد