• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون

توسعه صنعت فولاد، رونق صنعت فروآلیاژ را در پی دارد

  • کد خبر : 1957
  • 26 آذر 1399 - 17:44
توسعه صنعت فولاد، رونق صنعت فروآلیاژ را در پی دارد
مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون گفت: توسعه صنعت فولاد در سال‌های اخیر و ادامه این روند تا افق 1404 و رسیدن به تولید 55 میلون تن فولاد، باعث می‌شود تا تمام صنایع جنبی آن به ویژه صنعت فروآلیاژ از رونق خوبی برخوردار شود.

مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون گفت: توسعه صنعت فولاد در سال‌های اخیر و ادامه این روند تا افق ۱۴۰۴ و رسیدن به تولید ۵۵ میلون تن فولاد، باعث می‌شود تا تمام صنایع جنبی آن به ویژه صنعت فروآلیاژ از رونق خوبی برخوردار شود.

ناصر شفائی‌نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: صنعت فروآلیاژ به ویژه فروسیلیس از صنعت فولاد پشتیبانی می‌کند و این محصولات، یکی از مواد اولیه تولید فولاد محسوب می‌شوند. سال جاری به دلیل توسعه صنعت فولاد، صنعت فروآلیاژ، از رونق خوبی برخوردار بود. به طوری که در حال حاضر، کارخانه فروسیلیس شرکت آلیاژگستر هامون با ظرفیت پنج هزار تنی، با تمام ظرفیت مشغول به تولید است.

وی افزود: حداقل در میان‌مدت، صنعت فولاد کشور با رونق مواجه خواهد بود که به رونق صنایع فروآلیاژ منجر می‌شود. چراکه سیاست‌های کلان صنعتی کشور در میان‌مدت حمایت از صنعت فولاد است. به طوری که قرار است در برنامه‌های توسعه‌ای کشور تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسد. این یعنی حداقل تا پنج سال آینده به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون اضافه کرد: تولید فولاد، نیاز کشور و نیز بازارهای منطقه است و از این رو، صنعت فولاد کشور طی دو تا سه سال اخیر صادرات خوبی داشت. به این ترتیب، زمانی که صنعت فولاد با افزایش تولید و رونق همراه باشد، صنایع وابسته به آن به ویژه فروآلیاژ نیز رو به جلو حرکت خواهند کرد توسعه خواهند یافت. چراکه صنایع فروآلیاژ باید از صنعت فولاد پشتیبانی کنند.

تامین مواد اولیه تولید فروسیلیس از منابع داخلی

شفائی‌نیک در خصوص کاربردهای فروسیلیس در صنعت فولاد، عنوان کرد: فروسیلیس به عنوان یک کمک ذوب و تا حدودی برای اصلاح آنالیز مورد نظر ذوب در صنعت فولاد به کار می‌رود. فروسیلیس از سنگ سیلیس و نیز آهن تشکیل شده است. سنگ سیلیس با عیارها و اندازه‌های گوناگون از معادن آن در سطح کشور و آهن از پوسته اکسیدی فولاد تامین می‌شود. آهن مورد نیاز نیز در هنگام ذوب فولاد که بر روی آن آب ریخته می‌شود تا سرد شود، به صورت پوسته اکسیدی جدا شده و ماده اولیه تولید فروآلیاژ را تشکیل می‌دهد. سیلیس با عیارها و اندازه‌های گوناگون در کوره با آهن همراه شده و فروسیلیس تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون تصریح کرد: خوشبختانه معادن سیلیس که در کشور ما فراوان بوده، به صورت کلوخه تامین شده و از این بابت مشکلی وجود ندارد. سیلیس در معادن تا اندازه‌ای خردایش می‌شود و هنگامی که به کارخانه انتقال می‌یابد، در صورتی که درشت‌دانه همراه آن باشد، در کارخانه تجهیزات خردایش وجود دارد و ریزدانه‌تر می‌شود. ضمن اینکه عیار سنگ معدن سیلیس ورودی به کارخانه باید ۷۲ تا ۷۵ درصد باشد تا فروسیلیس تولید از نظر ظاهری و شیمیایی برای مشتری قابل پذیرش باشد؛ در عین حال با توجه به آزمایش‌هایی که بعد از تولید فروسیلیس انجام می‌شود، سیلیس باید بتواند درجه خلوص مناسب را برای تولید فرو ایجاد کند.

شفائی‌نیک در پاسخ به این سوال که صرفه اقتصادی با خرید سیلیس از معادن است یا معدن‌داری، بیان کرد: شرکت‌های قدیمی تولیدکننده فروسیلیس در کشور، خود دارای معادن سیلیس هستند. با این حال معدن‌داری تولیدکنندگان فروسیلیس و حرکت آن‌ها به سمت در اختیار گرفتن معادن، به تامین سنگ بستگی دارد. ممکن است گاهی در تامین سنگ محدودیت‌هایی ایجاد شود که امنیت تامین مواد اولیه با در اختیار گرفتن معادن باشد تا تولید فروسیلیس با مشکل مواجه نشود. هر چند که در حال حاضر چالش‌های قابل چشم‌پوشی در تامین سنگ وجود دارد، اما در حدی نیست که شرکت آلیاژگستر هامون را برای در اختیار گرفتن معدن مجاب کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، در کوتاه‌مدت مسئله‌ای برای تامین سنگ سیلیس وجود ندارد. اگر مسئله‌ای در بلندمدت وجود داشته باشد، به این موضوع منجر می‌شود که قیمت تمام شده استخراج سنگ سیلیس افزایش یابد. معادنی در کشور وجود دارند که استخراج از آن‌ها با قیمت‌های کنونی اقتصادی نیست. اگر قیمت سنگ سیلیس به دلیل عرضه کم در بازار اصلاح شود، استخراج از این معادن نیز توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. از این رو در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مشکلی برای تامین سنگ سیلیس نداریم اما در بلندمدت تابع شرایط خواهد بود.

بازار داخلی پررونق فروسیلیس

مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون با اشاره به بازار پررونق فروسیلیس، مطرح کرد: علاوه بر فروش فروسیلیس در داخل، بازار صادراتی نیز پررونق است. با این حال، به دلیل اینکه صنایع فروآلیاژ خود را موظف به حمایت از صنایع فولادی کشور می‌دانند، تامین فروآلیاژ مورد نیاز این صنایع را در اولویت خود قرار داده‌اند. قیمت‌گذاری کنونی فروآلیاژها بر اساس قیمت تمام شده، قیمت‌های جهانی و شرایط تولید است. به طوری که قیمت‌های داخلی فروآلیاژ به گونه‌ای در تعامل با فولادسازان تنظیم شده است که فروش داخلی بیش از فروش صادراتی صرفه اقتصاد داشته باشد.

شفائی‌نیک ادامه داد: در شرایط کنونی تامین فروآلیاژ صنایع فولادی کشور به ویژه فولادسازان بزرگ همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن و فولاد خراسان در اولویت همه صنایع فروآلیاژ قرار دارد. علت بالاتر بودن قیمت‌گذاری داخلی نسبت به صادراتی این است که انگیزه‌های صادرات کاهش یابد و صنایع فروآلیاژ در جهت تامین نیاز فولادسازان، محصول خود را عمدتا در بازار داخلی عرضه کنند. لازم به ذکر است که فروش داخلی یا صادراتی تابع شرایط به ویژه قیمت است و اگر صرفه اقتصادی با صادرات باشد، بازار به آن سمت حرکت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: پیشتیبانی و تامین مواد اولیه صنعت فولاد یکی از مسئولیت‌های اساسی تولیدکنندگان فروسیلیس است. در همین حال، صنعت فولاد کشور همیشه نقش برادر بزرگ‌تر را برای تولیدکنندگان فروآلیاژ ایفا کرده است. بنابراین صنایع فروآلیاژ نیز وظیفه خود را حمایت از این صنعت با عرضه داخلی می‌دانند.

مدیرعامل شرکت آلیاژگستر هامون مطرح کرد: فروسیلیس به صورت کلوخه‌ای با سایزهای ۱۰ تا ۶۰ میلی‌متر به مشتریان عرضه می‌شود. عرضه فروسیلیس در بازار با سه دانه‌بندی صورت می‌گیرد که شامل ۳ـ۰، ۱۰ـ۳ و ۶۰ـ۱۰ برمبنای سایز به میلی‌متر است. رایج‌ترین دانه‌بندی مورد استفاده فروسیلیس که عمدتا فولادسازان خریدار آن هستند، ۶۰ـ۱۰ است. در همین حال مهم‌ترین مشخصه فروسیلیس رایج در بازار این بوده که درصد خلوص سیلیس باید ۷۲ تا ۷۵ درصد، آلومینیوم کمتر از ۲ درصد و عناصر جانبی به میزان بسیار کم باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1957

نوشته‌های مشابه