• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

توسعه معادن لیتیوم شیلی در سال ۲۰۲۸

  • کد خبر : 19005
  • 27 اردیبهشت 1402 - 14:41
توسعه معادن لیتیوم شیلی در سال ۲۰۲۸
بر اساس گزارش رویترز، شرکت «Albemarle Corp» قصد دارد عملیات استخراج و توسعه معادن لیتیوم تحت مدیریت خود و طبق قراردادی که با دولت شیلی بسته است با استفاده از تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم را در شوره‌زار سالار آتاکامای شیلی تا سال 2028 گسترش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت «Albemarle Corp» قصد دارد عملیات استخراج و توسعه معادن لیتیوم تحت مدیریت خود و طبق قراردادی که با دولت شیلی بسته است با استفاده از تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم را در شوره‌زار سالار آتاکامای شیلی تا سال ۲۰۲۸ گسترش دهد. این خبر را اخیرا ایگناسیو مهچ مدیر شیلیایی شرکت «Albemarle Corp» به خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، ایگناسیو مهچ طی مصاحبه خود در رابطه با عملیات استخراج لیتیوم از معادن شوره‌زار سالار آتاکامای شیلی اعلام کرد: بسته به دریافت مجوزهای زیست‌محیطی و دیگر مجوزهای مربوطه و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در اجرای پروژه‌ها، اگر همه چیز به خوبی تا سال ۲۰۲۸ تا ۲۰۲۹ پیش برود، امکان استفاده از تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم باید فراهم شود.

شرکت‌های «Albemarle Corp» و «SQM»، تنها شرکت‌های استخراج و تولیدکننده لیتیوم شیلی در حال حاضر از روش حوضچه‌های تبخیر نمک از زیر دریاچه‌های آب شور جهت عملیات استخراج لیتیوم استفاده می‌کنند.

گابریل بوریک، رئیس‌جمهور وقت شیلی به شدت بر استفاده از تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم تاکید دارد. این روش که تاکنون از لحاظ تجاری عملکرد آن به اثبات نرسیده است، با استفاده از تزریق مستقیم مجدد در زیر دریاچه آب نمک، استخراج لیتیوم را انجام می‌دهد. بنابراین سطح آب موجود در دریاچه پس از تزریق مجدد و بعد از استخراج لیتیوم حفظ خواهد شد.

با این حال، استفاده از روش تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم همچنان به حجم زیادی از آب شیرین جهت تصفیه لیتیوم از آب شور استخراج شده نیاز دارد. تکنولوژی استخراج مستقیم لیتیوم که توسط شرکت «Lilac Solutions» و با حمایت بیل گیتس توسعه یافته، به منظور استخراج یک تن لیتیوم به ۱۰ تن آب نیازمند است.

تامین آب، یکی از موضوعات بسیار مهم در کشور شیلی است که چند سال اخیر با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. موضوع کم‌آبی در شوره‌زار آتاکامای شیلی به دلیل وضعیت بیابانی آن و بارش‌های بسیار اندک بیشتر به چشم می‌آید. استفاده از آب معدنی در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان یعنی شوره‌زار آتاکامای شیلی، می‌تواند شرکت‌های معدنی فعال در این منطقه را در مقابله با جوامع بومی قرار دهد. به علاوه این کار می‌تواند جان فلامینگو و سایر حیوانات بومی منطقه را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به تامین آب از منابع دیگر افزود: شرکت‌ «Albemarle Corp» قراردادی را با شرکت «CRAMSA» امضا کرده است که به موجب آن، شرکت «CRAMSA» ساخت تاسیسات آب‌شیرین‌کن را در شمال شیلی آغاز خواهد کرد و زیرساخت‌ها و سیستم‌های مورد نیاز جهت انجام این کار را در این منطقه مستقر می‌کند.

مهچ در ادامه مطرح کرد: اگر بتوانیم با دیگر شرکت‌های تامین‌کننده سیستم‌های آب شیرین‌کن همکاری کنیم، می‌توان آب شیرین مورد نیاز جهت استخراج لیتیوم در این شوره‌زار را تامین کرد.

وی افزود: شرکت‌ «Albemarle Corp» مجوزهای مرتبط با حفاظت از محیط زیست را دریافت کرده است و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳، یک طرح آزمایشی از روش تزریق مجدد آب شور را به اتمام برساند.

با نتایجی که از فاز اول آزمایشی تزریق مجدد آب شور حاصل می‌شود، می‌توان فاز دوم این طرح آزمایشی را به منظور اطمینان بیشتر از موفقیت در استفاده از این تکنولوژی آغاز کرد. استفاده از این تکنولوژی این امکان را برای شرکت «Albemarle Corp» فراهم می‌کند تا مقدار تولید لیتیوم را تحت توافق فعلی با سازمان دولتی شیلی به نام «Corfo» افزایش دهد. لازم به ذکر است که شرکت «Albemarle Corp»، با سازمان دولتی شیلی تا سال ۲۰۴۳ قرارداد همکاری دارد.

لازم به یادآوری است که بوریک، رئیس‌ جمهور شیلی ماه دسامبر ۲۰۲۳ طرح گسترده‌ای برای ملی‌سازی صنعت لیتیوم این کشور از طریق مشارکت شرکت‌های دولتی – خصوصی را ارائه داد.

شیلی، بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم جهان را در اختیار دارد. البته نام این کشور دیگر به عنوان تولیدکننده برتر لیتیوم در دنیا مطرح نیست؛ چراکه این کشور نتوانسته است زیرساخت‌های صنعت لیتیوم در این کشور را توسعه دهد.

در حال حاضر کشورهای سراسر جهان برای تهیه این فلز مورد نیاز جهت تامین انرژی وسایل نقلیه الکتریکی با یکدیگر در حال رقابت هستند. اعلام خبر ملی‌سازی صنعت لیتیوم کشور شیلی توسط رئیس‌جمهور این کشور، بسیاری از سرمایه‌گذاران صنعت لیتیوم را نگران کرد و حتی منجر به افزایش تمایل کشورهای همسایه کشور شیلی همچون آرژانتین جهت حضور پررنگ در این صنعت پرمتقاضی شد.

در همین رابطه روز چهارشنبه ۱۰ می ۲۰۲۳، ادغام شرکت‌های تولیدکنندگان لیتیوم «Livent» و «Allkem» به ارزش ۱۰٫۶ میلیارد دلار در  آرژانتین صورت پذیرفت. پل گریوز، مدیرعامل شرکت «Livent» اعلام کرد که امکان استخراج لیتیوم با کیفیت بالا و هزینه کم از معادن لیتیوم آرژانتین فراهم است.

هر دو شرکت «Albemarle Corp» و «SQM»، تمایل خود را به گسترش عملیات پروژه استخراج لیتیوم در شیلی ابراز کردند اما زمان شروع مجدد مذاکرات این شرکت‌ها درباره این مسئله متفاوت خواهد بود.

تاریخ قرارداد شرکت «SQM» با دولت شیلی در سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شود و این شرکت اعلام کرده است که به زودی با شرکت معدنی و دولتی «Codelco» که وظیفه ایجاد یک توافق‌نامه میان شرکت‌های فعال در صنعت لیتیوم و ایجاد یک شرکت جدید را برعهده دارد، وارد مذاکره خواهد شد.

کنت مسترز، مدیرعامل شرکت «Albemarle Corp» در هفته اول ماه می ۲۰۲۳ به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که آماده مذاکره تا قبل از سال ۲۰۴۳ یعنی زمان به پایان رسیدن قرارداد این شرکت است و این شرکت آمادگی دارد بر چگونگی پیشرفت مذاکرات با شرکت «SQM» نظارت کند.

نیکلاس گراو، وزیر اقتصاد شیلی، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که محتوای گفت‌وگوها درباره استخراج لیتیوم در شوره‌زار آتاکاما قرار است در زمان دولت وقت کشور شیلی که در سال ۲۰۲۶ عمر آن به پایان می‌رسد، تعیین شود اما ایگناسیو مهچ معتقد است که توافق جدید فراتر از این مسائل اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: مقامات دولتی به شرکت «Albemarle Corp» اطمینان داده‌اند که بر اجرای مفاد قرارداد تا پایان سال ۲۰۴۳ پایبند خواهند بود.

گراو در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که زمان آن فرا برسد، این شرکت در سال ۲۰۳۸ یا ۲۰۴۰ برای مذاکره با دولت شیلی در مورد چگونگی تزریق مجدد به دریاچه‌های آب شور در شوره‌زار آتاکاما پای میز مذاکره خواهد نشست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19005

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.