• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج:

توسعه و پیشرفت نیازمند تعادل در بازار است

  • کد خبر : 7382
  • 01 آذر 1400 - 15:35
توسعه و پیشرفت نیازمند تعادل در بازار است
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج گفت: اگر شرایط برای افزایش ظرفیت تولید، ماشین‌آلات و نیروی انسانی فراهم باشد، باز هم نیاز است تا بازار به یک وضعیت متعادل برسد و سپس اقدامات لازم در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه انجام شود.
مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج گفت: اگر شرایط برای افزایش ظرفیت تولید، ماشین‌آلات و نیروی انسانی فراهم باشد، باز هم نیاز است تا بازار به یک وضعیت متعادل برسد و سپس اقدامات لازم در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه انجام شود.

عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آلیاژسازان کرج در شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده است و ۱۳۵ نیروی انسانی شاغل در سه فاز مجموعه مشغول به فعالیت هستند. در فاز اول، کارخانه تولید کاتد مس با ظرفیت سالانه سه هزار تن در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده که در این فاز علاوه بر فرایند تولید، عملیات تحقیقاتی نیز توسط کارشناسان در حال انجام است. در فاز دوم، تصمیم به تولید عناصر نادر خاکی داریم و هدف فاز سوم مجموعه نیز تولید کنسانتره مس سولفیدی است که هر دو فاز دوم و سوم در مراحل پایانی کسب مجور نهایی جهت بهره‌برداری قرار دارند.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت، بیان کرد: خوشبختانه ما دارای چند معدن هستیم که مواد اولیه مورد نیاز از طریق این معادن تامین می‌شود. این معادن نظیر معدن مس حاجی آباد تهران و معدن مس سنگان است و در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

تولید کاتد مس با استفاده از باکتری

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در ادامه به فرایند تولید محصول در این شرکت اشاره کرد و گفت: تانک‌لیچینگ، فرایندی است که در مجموعه ما به منظور تولید کاتد مس با عیار ۹۹٫۹۹۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند در واحدهایی با نام EW و SX انجام می‌شود و در حال حاضر نیز مشغول استفاده از باکتری برای تولید کاتد مس هستیم که تقریبا دو ماه است این فرایند آغاز شده و بسیار نتیجه‌بخش نیز بوده است.

ابراهیمی در ارتباط با کیفیت و مقایسه محصولات تولیدی این شرکت با نمونه‌های خارجی، اذعان کرد: مقایسه محصولات تولید شده بر عهده مصرف‌کنندگان است و آن‌ها باید در این زمینه نظرات خود را اعلام کنند. چراکه ما همواره تلاش خود را در زمینه تولید مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین کاتد مس انجام می‌دهیم و امیدوار هستیم مصرف‌کنندگان با رضایت کامل از محصولات تولیدی ما استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت در حال حاضر در زمینه صادرات فعالیت ندارد، عنوان کرد: هم‌اکنون برنامه خاصی در حوزه صادرات نداریم و برنامه‌هایی را جهت تحقق این امر در سال آینده اندیشیده‌ایم.

صنعت دچار خودتحریمی شده است

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحریم‌ها تا چه میزان بر فعالیت شما تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: تحریم‌های خارجی تاثیر چندانی بر فعالیت شرکت ما نگذاشته است و ما بیشتر دچار نوعی خودتحریمی شده‌ایم. قوانین و بخشنامه‌های جدید که بدون مطالعه و بررسی کارشناسی در حوزه صنعت صادر می‌شوند، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده‌ است.

وی تاکید کرد: حقوق دولتی در نظر گرفته شده برای معادن، آنچنان تاثیرگذار است که هیچ‌کدام از تحریم‌های اعمال شده از جانب کشورهای خارجی نمی‌تواند مانند آن بر معدنکاران ضربه وارد کند. هیچ تحریمی به اندازه بی‌تدبیری مسئولان ذی‌ربط نمی‌تواند صنعت ما را زمین‌گیر کند که متاسفانه این موضوع در صنایع مهمی همچون فولاد و مس احساس می‌شود. البته تحریم ناخواسته در حوزه‌هایی نظیر واردات و صادرات تاثیر دارد و به دنبال آن، عملکرد تولیدکنندگان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

ابراهیمی در همین راستا افزود: ما از سال ۱۳۹۲ به دنبال احداث یک کارخانه جدید در استان تهران هستیم و تمامی اقدامات لازم انجام شده و مجوز بهره‌بردای از این کارخانه را دریافت کرده‌‍‌ایم اما همواره با بخشنامه‌های جدید در این زمینه مواجه می‌شویم و حدود هشت سال است که نتوانستیم این کارخانه را راه‌اندازی کنیم. چنین مسائلی مرتبط با تحریم نیست و ریشه در مشکلات داخلی کشور دارد.

چالش مهم تامین انرژی

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در ارتباط با چالش‌های موجود در زمینه تولید کاتد مسی، اظهار کرد: قطعی برق یکی از مشکلاتی است که ما در طی ماه‌های اخیر به خصوص در سه ماه تابستان با آن روبه‌رو بودیم. به طوری که ما فعالیت خود را بر اساس نامه دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت استان البرز در فصل تابستان متوقف کردیم. در حالی که می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و مدون از چنین تعطیلی‌هایی جلوگیری کنیم و قطعی برق خیلی مرتبط با موضوع تحریم‌ها نیست.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی احداث نیروگاه به‌ وسیله شرکت‌های بزرگ می‌تواند راهگشا باشد که نیاز است دولت نیز به همین منظور به یاری تولیدکنندگان شتافته و به آن‌ها تسهیلات لازم را  ارائه دهد. در صورت همکاری دولت و سرمایه‌گذاری مجموعه‌های بزرگ صنعتی در راستای احداث نیروگاه، دیگر صنعت ما دچار قطعی برق نخواهد شد. به دنبال همین امر، ما در کنار برخی از تولیدکنندگان به دنبال احداث یک نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی بودیم که متاسفانه با استقبال و حمایت خاصی از جانب مسئولان مواجه نشد و لذا از تصمیم خود منصرف شدیم.

عدم امنیت تصمیم‌گیری

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی بازار محصولات مسی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در حال حاضر، تولیدکنندگان با عدم امنیت تصمیم‌گیری در بازار مواجه هستند. از سوی دیگر، نوسان نرخ ارز نیز سبب شده است که تولیدکننده با یک سردرگمی مواجه شود و نمی‌تواند به‌ طور مشخص وضعیت حاکم بر بازار را ارزیابی کند. همین امر در زمینه تامین قطعات مورد نیاز برای تولید محصول نیز وجود دارد و تولیدکننده دائما با نوسان قیمت قطعه مواجه است. برای مثال، ما در تابستان یک قطعه مورد نیاز را خریداری کرده‌ایم و قیمت همان قطعه در حال حاضر چندین برابر شده است و متاسفانه هیچ نظارتی از جانب دستگاه‌های ذی‌ربط بر این مسئله وجود ندارد. در چنین شرایطی تولیدکننده، مصرف‌کننده و در نهایت بازار دچار نوعی التهاب و بی‌ثباتی شده است. لذا نمی‌توان شرایط تولید و مصرف در بازار را بررسی کرد و بازار به یک ثبات وضعیتی مشخص نیاز دارد.

وی تاکید کرد: حتی اگر شرایط برای افزایش ظرفیت تولید، ماشین آلات و نیروی انسانی فراهم باشد، نیاز است تا بازار به یک وضعیت متعادل رسیده و سپس اقدامات لازم در حوزه تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه انجام شود. امیدوار هستیم شرایطی در جامعه بوجود آید تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه خاطر در بخش‌های مختلف صنعت فعالیت داشته باشند و به یک دستورالعمل مشخص حداقل یک‌ساله در خصوص برنامه‌های خود دست یابند.

تولید عناصر نادر خاکی

مدیرعامل شرکت آلیاژسازان کرج در پایان در خصوص برنامه طرح توسعه این مجموعه، خاطرنشان کرد: شرکت آلیاژسازان کرج در حال حاضر چندین واحد در دست ساخت و مطالعه دارد. واحد تولید عناصر نادر خاکی در حال ساخت بوده و در حال احداث واحد جدید کاتد مسی با میزان ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ تن محصول در شهر لوشان هستیم که به زودی راه‌‎اندازی خواهد شد. یک واحد تولید کاتد هم در جاده قم توسط این مجموعه در حال احداث است و امیدوار هستیم با طی شدن مراحل اداری، به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7382

نوشته‌های مشابه