• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان عنوان کرد:

توسعه پایدار صنعت مس

  • کد خبر : 7428
  • 29 آذر 1400 - 16:06
توسعه پایدار صنعت مس
مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان گفت: در حال حاضر، صنعت مس از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده و شرایط برای توسعه پایدار این صنعت مهم در کشور فراهم است.
مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان گفت: در حال حاضر، صنعت مس از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده و شرایط برای توسعه پایدار این صنعت مهم در کشور فراهم است.

محمد طاهری پور انارکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت دایره طلایی رفسنجان فعالیت خود را با هدف تولید شمش مسی در سال ۱۳۹۵ در شهر رفسنجان آغاز کرده است. تعداد نیروی انسانی فعال در مجموعه ۱۰۰ نفر است که به‌ طور مستقیم مشغول فعالیت هستند و البته تعدادی نیز به‌ صورت غیرمستقیم با مجموعه همکاری می‌کنند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این مجموعه، بیان کرد: میزان ظرفیت تولید شرکت دایره طلایی رفسنجان، ۱۵۰ الی ۲۵۰ تن در ماه است که این میزان بستگی به تامین ماده اولیه دارد. ما همواره تلاش می‌کنیم با ظرفیت کامل به‌ تولید شمش مسی بپردازیم.

مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان در ادامه به نحوه تامین ماده اولیه اشاره کرد و گفت: ضایعات مسی شامل سرباره، ته‌پاتیل و همچنین مواد نسوز به‌ عنوان ماده اولیه در مجموعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اولیه مسی از مجتمع مس سرچشمه خریداری شده و در ادامه در کوره‌های دوار ذوب می‌شود. خوشبختانه با عنایت به عملکرد مثبت شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع‌های زیرمجموعه آن، مشکل خاصی در زمینه تامین ماده اولیه نداریم.

تولید شمش مسی با استفاده از کوره‌ دوار

طاهری در ارتباط با فرایند تولید شمس مسی، عنوان کرد: شمش مسی با عیار ۹۷ تا ۹۸٫۵ درصد در مجموعه ما تولید می‌شود و فرایند آن به این‌ صورت است که ضایعات مسی وارد کوره‌های دوار می‌شود و در ادامه با استفاده از میزان درجه حرارت مشخص، پسماند در داخل کوره ذوب شده و در نهایت، مس تولیدی به شکل شمش ریخته‌گری می‌شود. لازم به ذکر است این فرایند تنها در کوره‌های دوار انجام می‌شود و قابلیت تولید شمش مسی در کوره‌های بلند و القایی را ندارد. ضمن اینکه قیمت کوره دوار نیز بسیار گران بوده و هزینه استفاده از آن به همراه آجرنسوز در حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی در همین راستا افزود: این فرایند به‌ نوعی در داخل کشور بومی‌سازی شده است و در بسیاری از واحدهای کوچک تولیدی استان زنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا، مجتمع مس سرچشمه پیش از عقد قرارداد با شرکت دایره طلایی رفسنجان، پسماند خود را جهت تولید شمش، به یک شرکت چینی می‌داد و در ادامه ما توانستیم با عملکرد قوی و درخشان خود، تولید شمش مسی مورد نیاز این مجمتع مهم را در دست بگیریم.

مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت شمش مسی تولید شده در داخل را با نمونه‌های خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: محصول تولیدی مجموعه ما در داخل کشور منحصربه‌فرد است و از آنجایی که تولید آن با عیار و کیفیت بالا، انرژی گاز زیادی را مصرف می‌کند، افزایش تعرفه گاز واحدهای صنعتی کوچک بر کیفیت این محصول تاثیر گذاشته است. با این میزان افزایش قیمت گاز، امکان تولید شمش مسی مرغوب محدودتر شده و حتی ممکن است در فصل زمستان منجر به تعطیلی مجموعه شود. چراکه پایه و اساس استفاده از کوره‌های دوار، انرژی گاز است و اگر ما بخواهیم روند فعلی میزان تولید خود را حفظ کنیم، باید توانایی پرداخت هزینه گاز مصرفی را داشته باشیم. لذا از مسئولان محترم مجتمع مس سرچشمه درخواست کرده‌ایم بهای گاز مصرفی مجموعه را تقسیط کنند و همکاری لازم در این زمینه را با ما داشته باشند.

افزایش غیرقابل تصور قیمت گاز 

طاهری ضمن اشاره به تاثیر مستقیم افزایش قیمت گاز بر عملکرد واحدهای کوچک صنعتی، مطرح کرد: هزینه گاز مصرفی مورد استفاده در مجموعه ما پیش از افرایش قیمت در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در ماه بود اما این مبلغ به یک باره چندین برابر افزایش یافت و اعلام شد میزان گاز مصرفی بر اساس نرخ جهانی محاسبه خواهد شد. لذا افزایش ۳۰ درصدی هزینه گاز صورت گرفت و در کمال تعجب، هزینه گاز مصرفی این واحد به حدود ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. در حالی که ممکن است همین امر نیز با توجه به مبنای محاسبه قیمت جهانی گاز، با نوسان نرخ ارز دچار تغییر شود و باز هم افزایش یابد.

وی تاکید کرد: درخواست کاهش قیمت گاز را به واحدهای مرتبط داده‌ایم و امیدوار هستیم در فصل زمستان با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشویم. لازم به ذکر است که در همین راستا، چهار گروه صنایع فلزی، فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تعریف شده است که شرکت ما زیرمجموعه گروه صنایع فلزی قرار گرفته‌ است. بر اساس میزان ظرفیت تولید و حجم معاملات، به‌ نظر می‌رسد باید تعرفه گاز مصرفی واحدهای کوچک صنعتی کاهش یابد. در غیر این‌ صورت، این واحدها دچار مشکل خواهند شد و در نهایت ناچار به تعطیل کردن مجموعه خود می‌شوند که در نهایت این اتفاق، ضرر جبران‌ناپذیری به تولیدکننده و نیروی انسانی شاغل در این مجموعه‌ها وارد خواهد کرد.

تاثیر تحریم بر صنعت مس

مدیرعامل شرکت دایره طلایی رفسنجان در خصوص تاثیر تحریم بر فعالیت شرکت دایره طلایی رفسنجان، اظهار کرد: اثرات ناشی از تحریم کاملا در بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود. چراکه تحریم‌ها باعث شده است شرکت ملی صنایع مس ایران در مقام متولی صنعت مس کشور در حوزه صادرات با مشکلات فراوانی مواجه شود و لذا مجتمع‌های وابسته به این شرکت نظیر مس سرچشمه نیز تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته است و در نهایت، این معضلات تاثیر خود را بر عملکرد واحدهای کوچک صنعتی خواهند گذاشت. زمانی که ما همکاری خود را در سال ۱۳۹۵ با مجتمع مس سرچشمه آغاز کردیم، قیمت مواد اولیه و به دنبال آن هزینه‌های مختلف تولید بسیار متعارف‌تر از الان بود که تحریم‌ها، تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت در تمامی حوزه‌‎ها داشته است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک این تحریم‌های ظالمانه رفع شود.

وضعیت مطلوب بازار شمش مسی

طاهری در ادامه به وضعیت مطلوب بازار شمس مسی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با رویکرد مثبت و تحسین برانگیز شرکت ملی صنایع مس ایران، صنعت مس و به دنبال آن، بازار محصولات مسی همچون شمش مسی از رونق خوبی برخوردار است و به نظر می‌رسد با توجه به روند روبه رشد قیمت جهانی مس، آینده درخشانی در انتظار این صنعت کشور باشد. در حال حاضر، شاهد مشکلات بسیاری از شرکت‌های معتبر داخلی در زمینه صادرات محصول هستیم و شرکت ملی صنایع مس ایران در چنین شرایطی توانسته است هم میزان ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و هم حضور موفقی در عرصه صادرات کاتد مسی داشته باشد. بنابراین وضعیت بازار محصولات مسی مطلوب به نظر می‌رسد و در آینده نیز بهتر خواهد شد. چراکه تقاضا برای محصولات مسی که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف همچون حمل و نقل، ساختمان، خودرو، برق و… دارند، زیاد است و همین امر بر رونق صنعت مس و نهایتا میزان فروش محصولات مسی افزوده است.

احداث واحد فلوتاسیون و لیچینگ

این تولیدکننده در خصوص طرح‌های توسعه شرکت دایره طلایی رفسنجان، اظهار کرد: پیشرفت بدون توسعه معنا ندارد و ما همواره تلاش می‌کنیم در این زمینه حرکت رو به جلو داشته باشیم. در حال حاضر، صنعت مس از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده و شرایط در راستای توسعه پایدار این صنعت مهم در کشور فراهم است. بنابراین برای احداث واحدهای فلوتاسیون، لیچینگ و تغلیظ کنسانتره مس زمینی را در نظر گرفته‌ایم و اقدامات اولیه نیز انجام شده است تا در ماه‌های آتی بتوانیم با بهبود شرایط مالی و اقتصادی آن‌ را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا نیاز است دولت حمایت لازم را از واحدهای کوچک صنعتی داشته باشند تا تولیدکننده با نشاط و امید بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد. معادن فراوانی در سطح استان کرمان وجود دارد که در صورت حمایت و برنامه‌ریزی صحیح، فعال‌سازی آن‌ها محقق شود و تاثیر بسزایی در زمینه اشتغال‌زایی نیروهای جوان و متخصص بگذارد. امیدوار هستیم با حمایت مسئولان روز به روز شرایط صنعت مس کشور بهتر از قبل شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7428

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم