• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

توسعه پشت درهای بروکراسی اداری

  • کد خبر : 8199
  • 23 خرداد 1401 - 18:40
توسعه پشت درهای بروکراسی اداری
علیرضا شاه‌صنمی، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حالی که شرایط بازارهای جهانی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات هرچه بیشتر محصولات آلومینیومی شود، بروکراسی‌های اداری فراوان و وضع دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، توانایی تحقق این مهم را از صادرکنندگان سلب کرده است.
علیرضا شاه‌صنمی، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در حالی که شرایط بازارهای جهانی متاثر از جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صادرات هرچه بیشتر محصولات آلومینیومی شود، بروکراسی‌های اداری فراوان و وضع دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، توانایی تحقق این مهم را از صادرکنندگان سلب کرده است.

علیرضا شاه‌صنمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: تولید در سال گذشته با چالش‌های فراوانی همراه بود و سنگ‌اندازی‌های مسئولان در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. وضع قوانین خلق‌الساعه بدون کارشناسی‌های لازم در بخش صادرات باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان با زیان مالی طی سه ماهه ابتدایی سال جاری مواجه شوند. تجارت خارجی کشور به دنبال وضع دستورالعمل‌های ناگهانی از رونق افتاده است و در حالی که نیازمند ارزآوری بیشتر در چنین شرایط اقتصادی زیر سایه تحریم هستیم، متاسفانه همکاری‌های سازنده با صادرکنندگان صورت نمی‌پذیرد.

وی افزود: قوانین دست و پاگیر بسیاری توسط مسئولان در بخش تولید وضع می‌شود که ادامه فعالیت تولیدکنندگان را دشوار ساخته است. تولیدکننده در حالی که با رشد هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر روبه‌رو شده است و باید به دنبال بهبود شرایط موجود باشد، ناچار است برای اخذ یک مجوز ساده به سازمان‌های مختلف مراجعه کند که این مسئله منجر به هدررفت زمان و کاهش پتانسیل وی خواهد شد. بروکراسی‌های اداری و همکاری نکردن کارمندان اداره‌های ذی‌ربط، یکی از معضلات بزرگی است که با آن مواجه هستیم و متاسفانه هیچ چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل از جانب مسئولان انجام نمی‌شود. در حالی که مسئولان همواره در خصوص حمایت از تولید سخن می‌گویند اما واقعیت امر این است که ما انتظار خاصی از مسئولان نداریم و اگر چوب لای چرخ تولیدکننده نگذارند، می‌توانیم به تولید خود ادامه دهیم.

طی روزهای آینده، نگران قطعی برق هستیم

مدیرعامل شرکت زرین پروفیل اراک در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بیان کرد: تابستان سال ۱۴۰۰ با قطعی برق در زمان‌های مختلف روبه‌رو شدیم و این معضل در سال جاری نیز آغاز شده است. متاسفانه متحمل خسارت‌های فراوانی در این زمینه شده‌ایم و بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه همزمان با قطعی برق آسیب جدی دیده‌اند. انرژی برق، نقش بسزایی در تولید محصولات آلومینیومی به ویژه پروفیل دارد و قطعی برق در زمان تولید، منجر به کاهش عمر مفید کوره‌های مورد استفاده در مجموعه و افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری آن‌ها می‌شود. در حالی که این معضل در سال گذشته منجر به زیان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی برای مجموعه شد، نگران هستیم چنین اتفاقی در سال جاری نیز رخ دهد و امیدواریم بتوانیم با این معضل مقابله کنیم. در حالی که باید اطلاع‌رسانی لازم برای قطعی برق انجام شود، ما شاهد این معضل در خارج از برنامه اعلام شده در سال قبل بودیم. در سال ۱۴۰۱، اگر تولیدکننده در خارج از برنامه زمان‌بندی شده اقدام به تولید کند، برق مصرفی به میزان دو برابر محاسبه خواهد شد و این در حالی است که ما در سه شیفت کاری طی ۲۴ ساعت مشغول تولید هستیم و با این شرایط باید هزینه هنگفتی را تنها برای برق مجموعه پرداخت کنیم. از سوی دیگر، قیمت گاز در سال گذشته به یکباره حدود هشت برابر رشد پیدا کرد و مشخص نیست بر چه اساسی قیمت گاز را افزایش داده‌اند. این در حالی است که گاز بسیاری از واحدهای تولیدی در زمستان سال پیش قطع می‌شد و تولید انواع محصولات فولادی، مسی و حتی آلومینیومی به شدت کاهش یافت.

شاه‌صنمی در ارتباط با تامین مواد اولیه در بورس کالای ایران، مطرح کرد: شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس خریداری می‌کنیم. اگرچه عرضه مواد اولیه در بورس کالا باعث شده است ساماندهی مطلوبی در این زمینه حاصل شود اما تفاوت قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد، شرایط تامین ماده اولیه را با چالش مواجه کرده است. عرضه شمش در بورس باید به نحوی باشد که خوراک مورد نیاز صنایع پایین‌دستی فراهم شود و به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده شمش در این تالار صنعتی، بیشتر به دنبال بازاریابی و سودآوری برای خود مجموعه هستند که به دنبال آن، بسیاری از واحدهای کوچک‌مقیاس ناچار به خرید ماده اولیه از بازار آزاد خواهند شد. خوشبختانه چالش خاصی در ارتباط با تامین ماده اولیه نداریم و به دنبال افزایش کیفیت محصولات تولیدی هستیم. اگرچه از قراضه آلومینیومی نیز برای تولید پروفیل استفاده می‌کردیم که به دلیل اختلاف قیمت بین شمش و قراضه، ناچار به تولید پروفیل با استفاده از شمش هستیم. ضمن اینکه استفاده از قراضه نیز چالش‌های مختص به خود را دارد و باید کوره‌های خاصی برای این منظور درنظر گرفته شود. سازمان محیط زیست نیز مجوزهای لازم در این زمینه را به سادگی صادر نمی‌کند و به همین منظور، تولید پروفیل با استفاده از شمش مقرون به‌ صرفه‌تر است.

وی در ادامه به اهمیت بازیافت ضایعات آلومینیومی اشاره کرد و گفت: متاسفانه مقوله بازیافت در صنعت کشور مهجور باقی مانده است و سازمان‌های ذی‌ربط به ویژه محیط زیست سخت‌گیری‌های بسیاری را در این زمینه به عمل می‌آورند. البته باید توجه داشت که تکنولوژی لازم جهت بازیافت محصولات آهنی و غیرآهنی نیز به صورت گسترده در داخل وجود ندارد و برای مثال، قیمت یک کوره بازیافت قراضه آلومینیومی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است که با توجه به هزینه بالای تعمیرات و نگهداری، به کارگیری از آن صرفه اقتصادی ندارد. اگر دانش و تجهیزات روز دنیا در زمینه بازیافت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، می‌توانیم اقدامات سازنده‌ای را انجام دهیم. چراکه بازار ضایعات در داخل نسبت به سایر کشورهای همسایه مانند ترکیه از رونق بهتری برخوردار است و در صورتی که تکنولوژی مورد نیاز در این زمینه فراهم شود، می‌توانیم از قراضه در تولید محصولات آلومینیومی استفاده کنیم. در حالی که سایر کشورها اقدام به صادرات انواع قراضه می‌کنند و همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و گسترش تولید با استفاده از ضایعات آلومینیومی شود.

آرامش به بازار جهانی آلومینیوم بازگشته است

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن بررسی بازارهای جهانی صنعت آلومینیوم، تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، باعث رشد قیمت آلومینیوم تا مرز چهارهزار دلار شد. چراکه بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آلومینیوم جهان یعنی روسال در کشور روسیه واقع شده است و این شرکت همزمان با آغاز جنگ این کشور با اوکراین، اقدام به کاهش عرضه جهانی آلومینیوم کرد که منجر به رشد قیمت چشمگیر این فلز استراتژیک شد اما با گذشت زمان، آرامش نسبی به بازارهای جهانی برگشت و در حال حاضر قیمت آلومینیوم در حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار در بورس فلزات لندن (LME) است. به نظر می‌رسد نقش چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان در این بین پررنگ‌تر است و تاثیر بسزایی در تعیین قیمت جهانی این فلز داشته است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قاره اروپا، این فرصت را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم ساخته است تا بتوانند ضمن افزایش تولید محصولات آلومینیومی، حضور موثری در بازارهای بین‌المللی و صادراتی داشته باشند. بنابراین دولت می‌تواند در این شرایط با حمایت از صادرکنندگان، به ارزآوری مناسبی در داخل کشور دست پیدا کند.

شاه‌صنمی صادرات را عامل پیشرفت اقتصادی کشور دانست و گفت: شرکت زرین پروفیل اراک همواره نگاه ویژه‌ای به بخش صادرت داشته است و انواع محصولات خود را بدون واسطه به عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کند. در حالی که دولت باید مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان در نظر بگیرد، در ابتدای سال جاری شاهد وضع عوارض صادراتی بر محصولات فلزی بودیم که این مسئله ضربه سختی را به تولید وارد کرد. ما ضررهای مالی فراوانی را به دنبال این اقدام دولت متحمل شدیم و همچنان به دنبال جبران خسارت‌های پیش آمده هستیم. حدود دو ماه قبل، در حالی که تمام اقدامات لازم جهت صادرات محصول از گمرک انجام شده بود، دولت دستورالعمل پرداخت عوارض صادراتی را ابلاغ کرد و ما ناچار به توقف صادرات شدیم و بعضی از مشتریان خارجی خود را از دست دادیم. این در حالی است که با وجود تحریم، ما چاره‌ای جز افزایش صادرات و به دنبال آن ارزآوری به داخل کشور نداریم اما مشخص نیست که دولت بر چه اساسی شرایط را برای صادرکنندگان بیش از پیش دشوار می‌کند و امیدواریم در ادامه شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه صادرات نباشیم.

لزوم آموزش نیروهای انسانی متخصص

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نیروی انسانی در تولید، اذعان کرد: توسعه و پیشرفت هر مجموعه، نیازمند نیروی انسانی فعال و متخصص است. مادامی که یک شرکت می‌تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیشتری است، بنابراین تمام تلاش خود را در زمینه جذب و به کارگیری و همچنین حفظ نیروی انسانی به کار خواهد گرفت تا به روند رو به رشد خود ادامه دهد. اگرچه در سال جاری، حقوق کارگران در حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است اما همزمان با رشد تورم و قیمت کالاهای اساسی، این افزایش دستمزد تاثیر چندانی در معیشت جامعه کارگری نخواهد گذاشت. مدیریت شرکت زرین پروفیل آسیا با در نظر گرفتن پاداش و مشوق‌هایی برای نیروهای انسانی متخصص و غیرمتخصص، همواره به دنبال نگهداشت نیروی انسانی شاغل در مجموعه بوده است و حقوق کارگران ماهیانه و در زمان مقرر پرداخت می‌شود. نکته مهم در این زمینه، خطر کاهش نیروی انسانی متخصص طی سه تا چهار سال آینده است که به یک معضل همه‌گیر در جامعه تبدیل خواهد شد و باید ازهم‌اکنون تمهیدات لازم برای رفع این چالش اندیشیده شود و کارفرمایان باید برنامه‌ریزی مدونی برای مقابله با آن داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصلان به دنبال اشتغال در بخش‌هایی غیر از تولید هستند و افرادی هم که پس از اخذ مدارک دانشگاهی وارد این عرصه می‌شوند، از تجربه لازم برای فعالیت در خط تولید برخوردار نیستند و تنها به سطح دانش و مدرک خود اکتفا می‌کنند. در واقع باید آموزش‌های کاربردی لازم در دانشگاه‌های کشور برای دانشجویان رشته‌های صنعتی تدارک دیده شود تا آن‌ها بتوانند پس از اتمام تحصیل خود، نقش موثرتری در بخش تولید داشته باشند.

توانایی رقابت با کشورهای اروپایی را داریم

مدیرعامل شرکت زرین پروفیل اراک در خصوص شرایط بازار داخلی محصولات آلومینیومی، تصریح کرد: اگرچه پروفیل آلومینیومی توسط شرکت‌های فعال داخلی به ویژه در استان مرکزی تولید می‌شود اما از آنجایی که توانایی مالی مشتریان افت پیدا کرده است، بنابراین شاهد کاهش کیفیت برخی از نمونه‌های مشابه در داخل هستیم. خوشبختانه صنعت آلومینیوم در کشور با پیشرفت قابل توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده است و بر همین اساس امکان رقابت‌پذیری با کشورهای مطرح اروپایی را دارا هستیم. بعضی از تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی اقدام به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات جدید برای تولید محصول کرده‌اند و پیشرفت‌های خوبی در این خصوص شکل گرفته است. اگر مسئولان حمایت‌های لازم را از فعالان بخش خصوصی در زمینه بازاریابی و صادرات محصول به عمل آورند، بدون شک می‌توانیم رقابت خوبی با شرکت‌های مطرح اروپایی داشته باشیم. جای خالی حمایت از صادرکنندگان به شدت در صنعت کشور احساس می‌شود و نیازمند حمایت‌های گسترده از جانب دولت در حوزه تجارت خارجی هستیم. ما به دنبال صادرات پروفیل به یک شرکت اسپانیایی بودیم که متاسفانه به دلیل نداشتن حامی و روابط اقتصادی مناسب، نتوانستیم با این شرکت همکاری کنیم. به منظور برقراری ارتباط با سایر کشورها، بر توان و دانش خود تکیه کرده‌ایم و این در حالی است که دولت باید از تولیدکنندگان داخلی برای برقراری روابط تجاری حمایت کند.

شاه‌صنمی در پایان یادآور شد: حمایت از تولید، تنها خواسته فعالان صنعتی است و اگر دولت حمایت از صادرکنندگان را در دستور کار خود قرار دهد، به زودی شاهد توسعه صنعت کشور خواهیم بود. امیدوار هستیم با کاهش مشکلات در آینده نزدیک، بتوانیم طرح‌های توسعه بیشتری را اجرا کنیم و همواره به دنبال افزایش تولید محصولات باکیفیت و استاندارد هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8199

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد