• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت کیان پرشیا

توقف پروژه‌های عمرانی، سبب شده به صادرات پناه بریم

  • کد خبر : 1076
  • 29 آبان 1398 - 10:57
توقف پروژه‌های عمرانی، سبب شده به صادرات پناه بریم
مدیرعامل شرکت کیان پرشیا گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر برخی پروژه‌های عمرانی که در سطح ملی هستند، به دلیل نبود اعتبارات و کمبود بودجه‌های عمرانی متوقف شده‌اند و همین امر به تولید شرکت‌های لوله‌سازی صدمه زده است. از این رو صادرات جزو الزامات تولیدکنندگان این صنف است و اخیرا با بخشنامه وزارت صمت این مهم، تسهیل یافت.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر برخی پروژه‌های عمرانی که در سطح ملی هستند، به دلیل نبود اعتبارات و کمبود بودجه‌های عمرانی متوقف شده‌اند و همین امر به تولید شرکت‌های لوله‌سازی صدمه زده است. از این رو صادرات جزو الزامات تولیدکنندگان این صنف است و اخیرا با بخشنامه وزارت صمت این مهم، تسهیل یافت.

بیژن ملول در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت تولید شرکت کیان پرشیا، اظهار داشت: شرکت ما قادر به تولید انواع لوله از قطر یک‌دوم اینچ تا ۱۴ اینچ به روش درز مستقیم است. البته عمده محصولات شرکت کیان پرشیا را پروفیل تشکیل می‌دهد. لوله‌های دارای قطر بالاتر از ۱۴ (۴۰ سانتی‌متر) تا ۱۲۰ اینچ (حدودا سه متر) نیز در این شرکت به روش اسپیرال تولید می‌شود. ضخامت لوله‌های تولیدی به روش اسپیرال می‌تواند به ۲۵ میلی‌متر برسد.

وی افزود: در فرآیند تولید لوله به روش درز مستقیم عموما از جوش القایی استفاده می‌شود. به ‌طوری که ورق مورد استفاده در تولید لوله پس از اینکه شکل اصلی خود را در فرآیند تولید پیدا کرد، به بخش جوش انتقال می‌یابد و لبه‌ها ذوب و به یکدیگر فشرده (پرس) می‌شوند. در لوله‌های اسپیرال شرکت ما، لوله‌های قطور را به روش زیرپودری جوش می‌زند.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا در زمینه اهمیت تولید لوله‌های فولادی، عنوان کرد: انتقال سیالات در همه دنیا به دو روش انجام می‌شود که یکی از طریق کانال و دیگری لوله است. با توجه به معضلاتی که سیستم انتقال سیال از طرق کانال مانند تبخیر و احتمال آلودگی دارد، معمولا سیستم‌های لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برای انتقال نفت و گاز حتما باید از لوله استفاده شود. برای انتقال آب در مقیاس بزرگ نیز در بیشتر نقاط دنیا خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملول با بیان اینکه صنعت لوله‌سازی در کشور ما، از سال‌های قبل انقلاب شکل گرفت، خاطرنشان کرد: در این رابطه شرکت لوله‌سازی اهواز قدمتی متجاوز از ۵۰ سال دارد. علت احداث این کارخانه نیز تامین لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز از میادین و چاه‌های نفت به پایانه‌ها و پالایشگاه‌های نفتی در اقصی نقاط کشور بوده است. کارخانه یاد شده، نخستین خط لوله‌ای که ایجاد کرد، انتقال نفت خام ایران به کشور روسیه بود. تمام تجهیزات کارخانه لوله‌سازی اهواز و تکنولوژی مورد استفاده در آن، از کشور آمریکا وارد شده بود.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان لوله در ایران عموما لوله‌های درزدار تولید می‌کنند. البته یکی دو کارخانه نیز اخیرا به مقوله تولید لوله‌های بدون درز وارد شده‌اند. باید توجه داشت که تکنولوژی، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید لوله‌های بدون درز برای تولید لوله‌های با قطر بالا فوق‌العاده گران‌قیمت است و در نتیجه این صنعت برای شکل‌گیری، به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز دارد. از این رو در ایران، لوله‌های بدون درز با قطرهای محدود و کمتر از ۶ اینچ تولید می‌شود. در حال حاضر، کارخانه‌های دقیق کاوه و لوله‌سازی اهواز قادر به تولید لوله‌های بدون درز هستند. البته ناگفته نماند که کشور ما هنوز امکان تولید لوله‌های بدون درز را پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا یادآور شد: چند سال قبل شرکت اس‌ام‌اس برای مذاکره جهت انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید لوله‌های بدون درز به ایران آمد و با بررسی‌های به عمل آمده در این زمینه مشخص شد که هزینه سرمایه‌گذاری برای طرح مذکور، بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار است. البته بعدا این شرکت به ‌دلیل تحریم‌ها و اختلافات سیاسی میان ایران و ۵+۱ از پروژه یاد شده، کنار کشید.

ملول با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه تامین مواد اولیه تولید لوله با مشکل چندانی مواجه نیست، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه سال‌ها است که با افزایش میزان تولید محصولات خود، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را تامین می‌کند؛ حتی فولاد اکسین خوزستان نیز اخیرا توانسته انواع ورق‌های گرید انتقال نفت و گاز ترش را تولید کند که خوشبختانه لوله‌های تولید شده از این ورق نیز به تایید وزارت نفت رسید و قرار است در خط انتقال نفت گوره به جاسک مورد استفاده قرار گیرد.

نبود بودجه‌های عمرانی، بلای جان لوله‌سازان

وی یکی از مشکلاتی که صنعت لوله‌سازی و شرکت‌های تولیدکننده با آن درگیر هستند را نبود اعتبارات عمرانی برای پروژه‌ها دانست و اذعان کرد: اعتباراتی که اکنون برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد، عموما به شکل اوراق مشارکت و اسناد خزانه بوده که متاسفانه اخیرا این دو شیوه محدود شده‌اند؛ البته با توجه به سیل ابتدای سال جاری و ویرانی‌های ناشی از آن، باید عمده اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی را به این مسئله یعنی بازسازی خسارات وارد شده اختصاص داد.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا اضافه کرد: در حال حاضر، اجرای طرح خطوط انتقال آب که در کشور تعریف شده و اجرای آن ضرورت دارد و حتی عدم اجرای آن می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند، به ‌دلیل نبود اعتبارات متوقف شده‌اند. به ‌طوری که وقتی یک طرح انتقال آب تعریف می‌شود و تامین مواد اولیه آن نیز صورت می‌گیرد، در حین اجرای پروژه و تولید محصول، به‌ صورت ناگهانی اعلام می‌شود طرح به ‌دلیل نبود اعتبارات عمرانی متوقف می‌شود. هم‌اکنون صدها کیلومتر خطوط انتقال آب به ‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات و بودجه‌های عمرانی معطل مانده‌اند. در مورد خطوط نفت و گاز نیز همین وضعیت صدق می‌کند. در این زمینه نیز برخی از خطوط قدیمی دچار فرسودگی شده‌اند و نیاز به تعویض لوله دارند که این مهم نیز به رشد درآمدهای عمومی کشور و تامین‌کنندگان اعتبارات خارجی بستگی دارد.

صادرات، کمبود تقاضای داخلی را جبران می‌کند

ملول تاکید کرد: با توجه به عدم فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی و وجود ظرفیت‌های خالی در تولید لوله‎‌های فولادی باید بیشتر به سمت صادرات پیش رفت. در حال حاضر، تولیدکنندگان کشور قادر به عرضه انواع لوله‌های فولادی در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستند و در سال‌های گذشته توانستند برخی از محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند.

وی در پایان در خصوص سازوکارهای صادرات لوله و پروفیل، تصریح کرد: طبق بخشنامه جدیدی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، صادرات لوله و پروفیل توسط تولیدکنندگان بدون مجوز و با تایید سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل امکان‌پذیر است. این در حالی است که در سال گذشته، وزارت صمت نگرانی خاصی ناشی از کمبود مواد اولیه در داخل به ‌دلیل رشد نرخ ارز و صادرات بی‌رویه احساس کرد و به همین دلیل با صدور برخی بخشنامه‌ها سعی در کنترل بازار داخلی و صادراتی داشت اما اخیرا این وزارتخانه یک بخشنامه مهم صادر کرده و اختیار صادرات را به شرط عرضه کافی در بازار و جلوگیری از رشد قیمت‌های داخلی، به تولیدکنندگان داده است. این مهم، طی جلساتی که سندیکا با وزیر صمت و معاونان وی داشت، حاصل شد و سندیکا نیز تعهد داد که حتی با وجود صادرات، اولا کمبود عرضه در داخل پدید نیاید و ثانیا، قیمت‌ها در داخل به ‌دلیل صادرات، افزایش نیابد. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعهدات یاد شده اطمینان حاصل کرد و بنابراین تمام بخشنامه‌های قبلی لغو و بخشنامه جدید صادر شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1076

نوشته‌های مشابه

28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲