• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌داران:

تولیدکننده، بازنده است

  • کد خبر : 2632
  • 25 اردیبهشت 1401 - 18:00
تولیدکننده، بازنده است
مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌‎داران گفت: چالش‌های کنونی که صنعت کشور ما با آن مواجه است، باعث می‌شود قدرت تولیدکنندگان روز به روز کمتر شود و دیگر رمقی برای آن‌ها باقی نماند.

مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌‎داران گفت: چالش‌های کنونی که صنعت کشور ما با آن مواجه است، باعث می‌شود قدرت تولیدکنندگان روز به روز کمتر شود و دیگر رمقی برای آن‌ها باقی نماند.

احمدرضا زین‌العابدین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها طی سال‌های اخیر، قدرت خرید جامعه بسیار ضعیف شده است و مردم نمی‌توانند مانند گذشته خرید انجام دهند. تولیدکنندگان نیز از تورم آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند.

وی افزود: کل زنجیره صنعت فولاد با چالش تورم دست و پنجه نرم می‌کند؛ به طور مثال، در گذشته ۱۰ تن محصول شرکت ما معادل یک کامیون به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رفت. در حالی که اکنون این میزان به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده و خرید محصول نهایی تقریبا از عهده بسیاری از افراد جامعه خارج است.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت‌داران خاطرنشان کرد: تولیدکننده باید علاوه بر مواجهه با تورم، بتواند سایر هزینه‌ها مانند انرژی، حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات و… را نیز بپردازد. بسیاری از تولیدکنندگان با شرایط کنونی تقریبا به بن‌بست رسیده‌اند.

افزایش تورم به کاهش قدرت خرید جامعه انجامید

زین‌العابدین تاکید کرد: پودر کشش را که در تولید محصول استفاده می‌کردیم، دو سال قبل با هزینه دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قابل تامین بود؛ اما اکنون قیمت آن به ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. همچنین فسفات نیز به عنوان دیگر ماده افزودنی برای تولید به قیمت ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شد که اکنون این ماده نیز به قیمت ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قابل تامین است.

وی اذعان کرد: مشتریان محصولات فولادی نیز دیگر مانند گذشته توان خرید با حجم بالا را ندارند. به عنوان مثال، در گذشته برخی مشتریان قادر به خرید به میزان بیش از ۱۰ تن محصول و حتی ۵۰ تن بودند اما به تدریج حجم سفارش‌ها کاهش یافت و اکنون سفارش بیش از یک کامیون محصول نداریم و تمام سفارش‌ها با حجم پایین از سوی مشتریان صورت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت‌داران اظهار کرد: توان تولیدکنندگان در حوزه مفتول فولادی به یک‌دهم گذشته رسیده است و همه تقریبا پایین‌تر از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند. بازار نیز متلاطم است و روند آن برای تولیدکننده و مصرف‌کننده قابل پیش‌بینی نیست. ضمن اینکه بازار در انتظار سرانجام برجام است. در صورت امضای دوباره برجام، احتمال دارد شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار باشیم. تولیدکننده و مصرف‌کننده در وضعیت صبر و نظاره دست نگه می‌دارد تا به قطعیت برسد زیرا اگر خرید عمده‌ای را به قیمت کنونی انجام دهد، در صورت ریزش قیمت‌ها، شدیدا ضرر می‌کند. بنابراین تولیدکنندگان شدیدا در بن‌بست گرفتار شده‌اند.

اختلاف قیمت زیاد در زنجیره فولاد

زین‌العابدین با اشاره به وضعیت تولید این شرکت، عنوان کرد: طبق پروانه بهره‌برداری، ظرفیت تولید مفتول فولادی این مجموعه، ۴۳ هزار تن است اما با توجه به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نصب شده، توان تولید ما بیش از این میزان ارزیابی می‌شود. متاسفانه اکنون میزان تولید حتی به ۱۵ درصد توان اسمی هم نمی‌رسد و به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: ماده اولیه مورد نیاز برای تولید مفتول فولادی، کلاف میلگرداست که با میلگرد تفاوت دارد. میلگرد هم آج‌دار است و هم به صورت شاخه در بازار خرید و فروش می‌شود؛ ضمن اینکه برای ساخت و ساز کاربرد دارد. در حالی که کلاف به صورت میله پیچیده شده است و در صنایع متعددی به کار می‌رود.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت‌داران مطرح کرد: اکنون تمایل تولیدکنندگان به ادامه فعالیت کاهش یافته است. به طور مثال، اکنون شمش فولادی به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار خرید و فروش می‌شود و بهای کلاف صنعتی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. بنابراین اختلاف ۴۰ درصدی میان این دو محصول وجود دارد. البته این قیمت‌ها برای محصولات عمومی هر دو حلقه از زنجیره است و زمانی که یک محصول با گرید خاص برای مصرف‌کننده خاص همچون خودروسازی تولید می‌شود، قیمت ممکن است بسیار متفاوت‌تر از اعداد اعلام شده باشد. به طوری که قیمت کلاف فولادی با گریدهای خودرویی ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. این یعنی اختلاف بیش از ۱۰۰ درصدی میان دو حلقه از زنجیره وجود دارد. مشخص نیست این اعداد و اختلاف قیمت‌ها بر چه اساسی به وجود آمده و هر بخش از زنجیره برای گریدهای خاص خود بدون حساب و کتاب قیمت‌گذاری می‌کند.

زین‌العابدین یادآور شد: پیش از این، بخشی از مواد اولیه خود را از کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی و… وارد می‌کردیم؛ در حالی که از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آلیاژ کلاف میلگرد، کمتر از ۱۰ درصد اختلاف قیمت وجود داشت اما در کشور ما میان دو حلقه از یک زنجیره، یعنی شمش و کلاف، بیش از ۱۰۰ درصد اختلاف قیمت وجود دارد.

وی در خصوص گریدهای مصرفی شرکت حدید صنعت‌‎داران برای تولید محصول، بیان کرد: عمده مصارف ما را گریدهایی همچون ۱۰۰۸، ۱۰۱۰، CK10، CK12، ۱۰۳۸ و حتی گریدهای بالاتر تشکیل می‌دهند.

احداث خط نورد گرم

مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌داران اعلام کرد: برای تامین مواد اولیه، یک خط نورد گرم نیز راه‌اندازی کردیم. این خط به صورت اختصاصی توسط کارشناسان شرکت طراحی شده و به بهره‌برداری رسیده است. قرار بود در این خط با استفاده از شمش‌های فولادی ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر با طول دو متر، کلاف تولید شود. علت راه‌اندازی خط نورد نیز همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اختلاف قیمت شمش و کلاف بود. برای بهره‌برداری از این خط چندین میلیارد تومان هزینه شد اما متاسفانه چون بازار در رکود به سر می‌برد، تولید آن متوقف است.

وی اضافه کرد: ظرفیتی که برای این خط در نظر گرفتیم، نورد ۳۰۰ عدد شمش فولادی در روز معادل ۶۰ تن بود. به این ترتیب، خط یاد شده حدود ۲۰ هزار تن ظرفیت نوردکاری داشت و می‌توانست بخش عمده‌ای از مواد اولیه شرکت را تامین کند.

صرف هزینه چند میلیارد تومانی برای واردات دستگاه

مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌داران با بیان اینکه تنها محصول تولیدی این شرکت، پیچ و مهره است، گفت: پیش از این، نحوه تولید پیچ و مهره در شرکت ما ابتدایی‌تر بود و بنابراین امکان داشت محصولاتی با کیفیت پایین‌تر و قیمت غیر رقابتی‌تر در مقایسه با سایر رقبا تولید شود. ضمن اینکه کیفیت محصولات ما نیز مناسب سلیقه بازار مطابق با وضعیت روز نبود. همچنین برای تولید پیچ و مهره باید چند مرحله را به صورت جداگانه و با دقت کم طی می‌کردیم ولی اخیرا سفارش یک دستگاه بسیار جدید تولید پیچ و مهره را داده‌ایم که حتی به کشور وارد شده و در گمرک است.

زین‌العابدین تاکید کرد: با به‌کارگیری این دستگاه جدید، برخلاف روش قبلی علاوه بر اینکه دقت تولید محصول به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، چند مرحله تولید به صورت یک جا، انجام و زمان تولید کم می‌شود. استفاده از این دستگاه مانند آن است که چند دستگاه تولید پیچ و مهره در روش قبلی همچون کشش، گرم کردن، سرد کردن، سوراخ‌کاری، پرداخت‌کاری و… که با دستگاه‌های گوناگون انجام می‌شدند، توسط یک دستگاه انجام شود.

وی اذعان کرد: تامین دستگاه یاد شده، برای ما هزینه چند میلیون دلاری به همراه داشت و تقریبا عمده سرمایه و نقدینگی خود را برای واردات این دستگاه هزینه کردیم. اکنون این دستگاه در گمرک مانده است و با توجه به صرف هزینه زیاد برای تامین آن و ترخیص نشدن آن، انگیزه خود را برای انجام برای هرگونه برنامه توسعه‌ای از دست داده‌ایم. اگر هزینه‌ای که برای واردات ماشین‌آلات پشت گمرک مانده پرداخت کردیم، صرف دیگر امور کرده بودیم، از زیان کنونی خارج می‌شدیم. به عبارت بهتر، نقدینگی و قدرت شرکت برای خرید مواد اولیه کاهش یافته است و نتوانسته‌ایم آن را جبران کنیم.

محصولات خود را به فروشگاه‌های سراسر کشور ارسال می‌کنیم

مدیرعامل شرکت حدید صنعت‌داران مطرح کرد: پیچ و مهره‌های شرکت ما از هشت تا ۲۰ میلی‌متر و گرید ۳٫۶ تا ۶٫۸ هستند. همچنین محصول خود را به طور کامل به بازار اصلی و فروشگاه‌های تخصصی ارسال می‌کنیم. شرکت ما در بازار آهن‌آلات یک فروشگاه در اختیار دارد که پیچ و مهره تولیدی را به سراسر کشور و هر فروشگاهی که نیاز دارد، به فروش می‌رساند. این یعنی مصرف‌کننده و مشتری ثابت نداریم و خریداران محصول ما، مصرف‌کنندگان نهایی هستند. ترجیح دادیم با مصرف‌کنندگان قراردادی در ارتباط نباشیم.

وی بیان کرد: با اینکه برای محصولات ما از کشورهای همسایه، تقاضا وجود دارد اما زمینه صادرات برای شرکت ما فراهم نیست زیرا مشتریان خارجی قیمت خرید خود را حتی از قیمت تمام شده محصول ما پایین‌تر پیشنهاد داده‌اند. بنابراین محصول خود را در بازار داخلی به فروش می‌رسانیم.

بازار ضعیف شده است

زین‌العابدین خاطرنشان کرد: تولیدکننده در کشور ما بازنده بوده و تنها یک نام از آن باقی مانده است؛ با توجه به صرف چندین میلیارد تومان جهت خرید دستگاه، از نظر سوددهی بسیار ضعیف شده‌ایم و نمی‌توانیم مانند گذشته مواد اولیه خود را تامین کنیم. اگر شرایط بهتری برای شرکت ما فراهم می‌شد، حداقل می‌توانستیم برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: بازار در رکود عمیقی به سر می‌برد و تنها در صورتی می‌توانیم سوددهی داشته باشیم که روزانه ۱۰۰ تن محصول تولید کنیم اما متاسفانه به دلیل رکود در بازار، این میزان تقاضا برای پیچ و مهره وجود ندارد ورمقی برای خریداران نیز باقی نمانده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2632

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت فلزات رنگین،

قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد

05اردیبهشت
ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی
در روز معاملاتی گذشته رقم خورد؛

ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی