• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا:

تولیدکننده توانی برای خرید مواد اولیه ندارد/ بازار سیاست‌زده است

  • کد خبر : 2638
  • 04 خرداد 1401 - 18:16
تولیدکننده توانی برای خرید مواد اولیه ندارد/ بازار سیاست‌زده است
مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در یکی دو سال اخیر حتی با وجود برداشته شدن سهمیه‌بندی و آزاد شدن خرید، موجب شده تولیدکننده دیگر توانی برای خرید مواد اولیه نداشته باشد و فعالیت همچنان زیر ظرفیت اسمی انجام شود که این موضوع به زیان‌دهی و بعضا تعطیلی کارخانه‌ها منجر شده است.

مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در یکی دو سال اخیر حتی با وجود برداشته شدن سهمیه‌بندی و آزاد شدن خرید، موجب شده تولیدکننده دیگر توانی برای خرید مواد اولیه نداشته باشد و فعالیت همچنان زیر ظرفیت اسمی انجام شود که این موضوع به زیان‌دهی و بعضا تعطیلی کارخانه‌ها منجر شده است.

سعید دوغی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: دو سال است که صنعت لوله و پروفیل فولادی در رکود به سر می‌برد و وضعیت مناسبی ندارد. از سال گذشته تقریبا اکثر تولیدکنندگان این حوزه با توجه به رکود و نبود خریدار، دچار زیان شدند و متاسفانه خریداری برای محصولات لوله و پروفیل فولادی پیدا نمی‌شود.

وی افزود: با توجه اتفاقات سیاسی به ویژه در مورد اجرای برجام و تغییر دولت، طی دو سال اخیر گویا همه بازار در انتظار نشسته‌اند و استراتژی صبر و نظاره را در پیش گرفته‌اند. ضمن اینکه در سال جاری با توجه به تعطیلات ابتدای سال و ماه مبارک رمضان در پی آن، وضعیت تقاضا در بازار چنگی به دل نزد و همچنان رکود وجود داشت. در همین حال همه منتظر اتفاقات سیاسی مرتبط با برجام هستند تا با این اتفاق برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا با اشاره به مشکلات بازارهای صادراتی، عنوان کرد: رکود در بازارهای صادراتی و کشورهای همسایه نیز وجود دارد و بازار مصرف این کشورها نیز با افت مواجه شده است. هر چند که صادرات محصولات فولادی از کشور ما با چالش‌هایی برای صادرکنندگان همراه است و به همین ترجیح دادیم صادرات نداشته باشیم.

با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم

دوغی در خصوص وضعیت شرکت پروفیل و فولاد آپادانا خاطرنشان کرد: ظرفیت شرکت ما به صورت اسمی ۶۵ هزار تن در سال است؛ ضمن اینکه یک شرکت دیگر با عنوان پروفیل فولاد خلیج فارس با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال در اختیار داریم. اما در هر دو مجموعه یاد شده با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنیم. سابق بر این شرکت‌های مصرف‌کننده ورق گرم فولادی برای تامین مواد اولیه خود سهمیه داشتند که میزان این سهمیه برای شرکت ما تنها ۳۰ درصد ظرفیت اسمی بود. چرا که میزان تولید ورق گرم در کشور کمتر از مصرف و تقاضای موجود بوده و به همین دلیل، سهمیه‌ای که به شرکت‌ها تعلق می‌گرفت، پایین‌تر از ظرفیت اسمی بود. نظام سهمیه‌بندی و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه برخی از تولیدکنندگان لوله و پروفیل را به تعطیلی کشاند. در همین حال، آن دسته از تولیدکنندگانی که در شرایط کنونی باقی مانده‌اند، تنها با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص محصولات دو مجموعه تصریح کرد: در شرکت پروفیل و فولاد آپادانا انواع قوطی و پروفیل تولید می‌کنیم که بیشتر قوطی‌های دو در دو میلی‌متر تا ۱۴۰ در ۱۴۰ میلی‌متر هستند و بیشتر مانور ما در این مجموعه روی تولید قوطی فولادی است. در شرکت پروفیل فولاد خلیج فارس تنها لوله درزدار فولادی تولید می‌کنیم. در حال حاضر برای این مجموعه تازه تاسیس توانستیم استاندارد مصرف آب را اخذ کنیم و در ادامه به دنبال اخذ سایر استانداردهای لازم به ویژه استاندارد مصرف گاز هستیم. در این شرکت قادر به تولید لوله‌های نازک با مصارف خانگی از ضخامت ۰٫۵ تا ۶ اینچ هستیم.

کاهش قدرت خرید

مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا بیان کرد: از زمستان سال گذشته با توجه به افزایش میزان عرضه ورق در بورس کالا، دیگر سهمیه‌بندی خرید برای مصرف‌کنندگان به ویژه حوزه لوله و پروفیل اعمال نمی‌شود و متقاضیان می‌توانند به هر میزان که تمایل دارند که البته منطبق با ظرفیت اسمی است، ورق گرم سفارش دهند. متاسفانه طی دو سه سال گذشته به قدری قیمت مواد اولیه افزایش یافته است که نقدینگی شرکت‌ها کفاف تامین مواد اولیه به میزان ظرفیت را نمی‌دهد. با اینکه وضعیت تامین مواد اولیه بهتر شده و سهمیه‌بندی و سایر محدودیت‌ها وجود ندارد، اما قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و دیگر مصرف‌کننده توانی برای خرید مواد اولیه حتی به اندازه نصف ظرفیت اسمی ندارد.

محدودیت در تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا به تعدد عرضه‌کنندگان ورق گرم در بازار اشاره کرد و گفت: تنها یک عرضه‌کننده ورق گرم با استانداردهای لازم در کشور وجود دارد. به طور مثال، محصولی که با استفاده از ورق یکی از عرضه‌کنندگان تولید می‌شود، تغییر زیادی در وزن و ضخامت دارد و مشتریان لوله و پروفیل با توجه به استاندارد نبودن مواد اولیه و محصول، ترجیح می‌دهند محصولی را خریداری کنند که با استفاده از ورق استاندارد تولید شده باشد.

دوغی با ذکر مثالی دیگر افزود: اغلب تولیدکنندگان ورق مشتریان خاص خود را دارند و به همین دلیل محصولی که از ورق آن‌ها تولید می‌شود نیز دارای مشتری خاص است. با این وجود اکثر مصرف‌کنندگان و خریداران لوله و پروفیل برای محصول تولید شده با ورق استاندارد سفارش‌گذاری می‌کنند.

بازار فولاد سیاست‌زده است

دوغی به سخت‌گیری سازمان‌های مرتبط با تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: برخی سازمان‌ها همچون اداره مالیات، به نظر می‌رسد بیش از حد در برخورد با تولیدکنندگان سخت‌گیری می‌کند و نیاز است در این رابطه بازنگری صورت گیرد.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر صنعت در کشور ما سیاست‌زدگی است و به نظر می‌رسد رفتار بازار در کشور آمیخته با سیاست است. بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای کوچک‌ترین فعالیت خود چشم به سیاست دوخته‌اند و با اندک تغییری در آن، رفتار خود را تغییر می‌دهند. اگر این رفتار از بازار از هر دو سمت یعنی تولید و مصرف کنار برود، بازار آرامش پیدا می‌کند. در فضای دارای ثبات و آرامش، تولیدکننده می‌تواند فعالیت خود را به صورت عادی انجام دهد و مصرف‌کننده نیز با توجه به آرامش ایجاد شده، برای فعالیت خود برنامه‌ریزی خواهد کرد. در فضای دارای ثبات و آرامش به دور از سیاست، تولیدکننده می‌تواند مطابق با ظرفیت اسمی تولید کند.

مدیرعامل شرکت پروفیل و فولاد آپادانا در پایان تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد و سیاست با یکدیگر درآمیخته باشد، نمی‌توان از تولیدکننده انتظار فعالیت عادی داشت و مشکلات به قوت خود باقی است. شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تولیدکنندگان حوزه لوله و پروفیل نمی‌توانند به افزایش تولید و افزایش ظرفیت بیندیشند و طرح توسعه داشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2638

نوشته‌های مشابه