• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان:

تولیدکننده همیشه به دولت بدهکار است!

  • کد خبر : 6849
  • 03 آذر 1400 - 11:05
تولیدکننده همیشه به دولت بدهکار است!
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان گفت: دولت قصد دارد هزینه‌ای مطابق نرخ انرژی در کشوری مانند ترکیه را از تولیدکنندگان دریافت کند؛ بدون اینکه توجهی به میزان درآمد آن‌ها داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان گفت: دولت قصد دارد هزینه‌ای مطابق نرخ انرژی در کشوری مانند ترکیه را از تولیدکنندگان دریافت کند؛ بدون اینکه توجهی به میزان درآمد آن‌ها داشته باشد.

حمید نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص ارزیابی روند قیمت جهانی سرب و روی و تاثیرگذاری آن روی قیمت بازار داخل کشور، اظهار داشت: شرایط به نحوی پیش رفته است که به صورت آنی قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به این امر که مصرف داخلی شمش روی تقریبا نزدیک به ۴۰ هزار تن در سال است، اگر صادرات نداشته باشیم نمی‌توانیم صرفا با فروش شمش روی در بازار داخلی که قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان پایین‌تر نسبت به قیمت صادراتی دارد، به ادامه فعالیت تولید خود بپردازیم؛ چراکه فروش در بازار داخلی، درآمد و سود مطلوبی برای ما در بر ندارد.

فعالیت ۵۰ درصد ظرفیت تولید به کمک واردات خاک معدنی

این فعال صنعت سرب و روی در ادامه گفت: همه شرکت‌های فعال در صنعت تولید شمش سرب و روی کشور اگر با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی خود نیز فعال باشند، از طریق واردات از کشور ترکیه توانسته‌اند ماده اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. شرکت ذوب روی سدید زنجان نیز با نیمی از ظرفیت تولید، درست مانند شرکت‌های دیگر در حال فعالیت است.

عمده ماده اولیه از ترکیه تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان در ارتباط با منابع تامین مواد اولیه این شرکت، عنوان کرد: برای تولید محصولات خود سعی کردیم از کشوری مانند ترکیه، خاک معدنی مورد نیاز خود را تهیه کنیم و از برخی از معادن داخل کشور ازجمله انگوران، نیز اقدام به تامین ماده اولیه کرده‌ایم. البته در ارتباط با معدن انگوران باید این نکته بیان شود که در سال ۱۴۰۰، تولیدکنندگان هیچ یک از سهمیه‌های خود را از این معدن بزرگ دریافت نکردند و اگر هم خاکی عرضه شده باشد، صرفا سهمیه‌های سال گذشته بوده است.

تنها ۱۰ درصد از شرکت‌ها در بورس خاک معدنی می‌خرند

نوروزی بیان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران باید در این مورد پاسخگو باشد که چرا تقریبا همه تولیدکنندگان در دریافت خاک معدنی سهمیه‌بندی شده خود مشکل دارند. این شرکت تامین‌کننده مواد معدنی با عرضه خاک معدن انگوران در رینگ صنعتی بورس کالا، بهانه جدیدی برای توجیه عدم عرضه پیدا کرده و با این حال، میزان عرضه و تقاضایی که در بورس شکل می‌گیرد، با هم هیچ همخوانی ندارد؛ یعنی به صورت کلی، ۱۰ درصد شرکت‌ها اقدام به خرید خاک عرضه شده توسط این شرکت در بورس کالا می‌کنند. ما نیز از بورس کالا ماده معدنی خریداری نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه خریدی از بورس انجام نمی‌دهیم، آن است که واردات خاک معدنی از کشور ترکیه، به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است و از سوی دیگر، محصول را نیز با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بازار، عرضه می‌کنیم. توان خرید خاک معدنی از بورس برای همه واحدهای تولیدی یکسان نیست و اکثرا قدرت خرید کافی ندارند.

میزان تولید کاهش یافت

این تولیدکننده شمش روی در خصوص میزان تولید محصولات در شرکت ذوب روی سدید زنجان طی هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۰، اذعان کرد: به صورت کلی، در سال‌های گذشته طی هشت ماه نخست سال، پنج هزار تن محصول تولید می‌کردیم اما در سال جاری، در مجموع موفق به تولید حدود دو هزار تا دو هزار و ۳۰۰ تن شمش روی شدیم.

مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان در ارتباط با ظرفیت تولید درج شده در پروانه بهره‌برداری و میزانی که شمش روی تولید می‌کنند، تاکید کرد: بر اساس ظرفیت تولید شمش روی که در پروانه بهره‌برداری قید شده، توانایی تولید ۹ هزار ظرفیت تن شمش روی در سال وجود دارد که سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن از این میزان تولید محقق شده است اما در سال جاری به دلیل کمبود مواد اولیه، انرژی و نقدنگی، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به چهار تا پنج هزار تن برسد.

وی در تکمیل صحبت خود اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که در زمینه تولید برای این شرکت به وجود آمد، گرانی ناگهانی برق مصرفی بود. در سال جدید نزدیک به چهار برابر افزایش قیمت بهای برق مصرفی نسبت به سال گذشته رقم خورد و علاوه بر قیمت برق، بهای گاز مصرفی برای واحد هم افزایش پیدا کرد که در نتیجه باعث افزایش هزینه‌های تولید شد.

ناتوانایی واحدهای تولیدی کوچک در پرداخت هزینه‌های برق و گاز

مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا مانند بسیاری از تولیدکنندگان معتقد است که با توجه به نوسانات قیمتی، کمبود مواد اولیه و شرایط حاکم بر بازار، تولید مقرون‌به‌صرفه نیست، تصریح کرد: این ادعا و عقیده کاملا درست است؛ در حال حاضر، شرایط به صورتی در حال پیشروی است که شرکت‌های تولیدکننده کوچک‌مقیاس، در معرض تعطیلی زود هنگام قرار گرفته‌اند. وقتی بهای برق مصرفی واحد به یک باره، از ۴۰۰ میلیون تومان در سال به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند، کدام واحد تولیدی قادر به پرداخت چنین هزینه سنگینی است؟ حتی با وجود مهلت پرداخت ۶ ماهه هم نمی‌توان چنین مبلغی را به راحتی پرداخت کرد. به عبارت دیگر، دولت قصد دارد هزینه‌ای مطابق نرخ انرژی در کشوری مانند ترکیه را از تولیدکنندگان دریافت کند؛ بدون اینکه توجهی به میزان درآمد آن‌ها داشته باشد.

کج‌دار و مریز به تولید ادامه می‌دهیم

نوروزی در ارتباط با اینکه چه میزان محتمل است این شرکت به فعالیت خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: همه واحدهای تولیدی کج‌دار و مریز به کار خود ادامه می‌دهند؛ خاک معدنی را با قیمت بالاتری حتی از نرخ جهانی آن، در بورس کالا عرضه کردند و تولیدکننده با وجود کمبود نقدینگی، مجبور است ماده اولیه را به قیمتی که وجود دارد، تهیه کند که این امر، میزان درآمد را کاهش می‌دهد.

استفاده از خاک سولفیدی به سرمایه کلانی نیاز دارد

این فعال صنعت سرب و روی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به کمبود خاک معدنی اکسیدی و ناتوانی در استفاده از ذخایر سولفیدی، آیا احداث واحد تشویه مقرون‌به‌صرفه است یا خیر، اذعان کرد: در صنایع سرب و روی سایر کشورها آنچه که مرسوم بوده، آن است که کارخانه تولیدکننده شمش از ابتدا بر اساس استفاده از خاک سولفیدی طراحی و احداث شود که در آن خاک سولفوری به کمک اسید سولفوریک به خاک اکسیده تبدیل می‌شود. این امر در حال حاضر در کشور ایران نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد.

وی اضافه کرد: احداث واحد تشویه نیاز به یک سرمایه‌گذاری زیادی دارد و علاوه بر نیاز به سرمایه، باید به طور مداوم خاک سولفیدی مورد نیاز این واحد به صورت کامل تامین شود. بیشترین صرفه اقتصادی این واحد صرفا برای تولیدکننده شمش است و نه واحدهای فرآوری؛ چراکه هم میزان خاک سولفیدی واحدها کم است و هم اینکه با توجه به هزینه تامین اسید سولفوریک، کوره ذوب خاک سولفوره، گرفتن اسید از SO2 خارج شده از دود ذوب خاک و…، از نظر اقتصادی برای تبدیل خاک سولفیدی به اکسیدی و فروش آن به سایر کارخانجات، منطقی نیست اما تولید شمش به‌صرفه به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان در انتها در پاسخ به اینکه توقعات تولیدکنندگان از دولت چیست، یادآور شد: مسئولین نباید چراغ تولید کارخانه‌ها را خاموش کنند؛ تمام تولیدکنندگان با مشکلاتی چون افزایش بهای گاز و برق مصرفی در حال دست و پنجه نرم کردن است و این درست نیست که به جای مانع‌زدایی، سد راه تولید شوند. متاسفانه شرایط به شکلی رقم خورده که تولیدکننده به جای اینکه از سوی دولت و مسئولین حمایت شوند، مدام به آن‌ها بدهکار هستند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6849
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه