• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت زیست متال عنوان کرد:

تولیدکنندگانی با کفش‌های آهنی

  • کد خبر : 11988
  • 17 بهمن 1401 - 6:49
تولیدکنندگانی با کفش‌های آهنی
مدیرعامل شرکت زیست متال، تولیدکننده مخازن آلومینیومی گفت: تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه سبب شده تا مسیر تولید ناهموار شود و تولیدکنندگان به دلیل عدم حمایت به سایر کشور‌ها مهاجرت کنند.

مدیرعامل شرکت زیست متال، تولیدکننده مخازن آلومینیومی گفت: تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه سبب شده تا مسیر تولید ناهموار شود و تولیدکنندگان به دلیل عدم حمایت به سایر کشور‌ها مهاجرت کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته‌اند به حدی رشد پیدا کنند که محصولات خاصی که به دلیل تحریم‌ها وارد کشور نمی‌شود را در ایران تولید کنند؛ پس با حمایت از این شرکت‌ها، گام‌های بلند‌تری برای ارتقای صنعت کشور برداریم و بتوانیم از فرار سرمایه از کشور جلوگیری کنیم.

مصطفی نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: اصلی‌ترین موانعی که در مسیر تولید وجود دارند، نوسان نرخ دلار و عدم بازگشت به موقع سرمایه به دلیل تاخیر پرداخت‌ها از سوی مشتریان دولتی است. به عنوان مثال هفت ماه پیش این شرکت در یک مناقصه برای تولید مخازن جی ای اف برنده شد، در آن زمان نرخ دلار ۲۳ هزار تومان بود و قرارداد با مبلغی در حدود یک میلیارد تومان منعقد شد اما اکنون نرخ دلار به ۴۵ هزار تومان رسیده است. همچنین مقرر بود ۵۰ درصد مبلغ قرارداد به عنوان پیش‌پرداخت به مجموعه جهت خرید مواد اولیه پرداخت شود اما تاکنون حتی ۵ درصد از مبلغ قرارداد هم پرداخت نشده است؛ این شرکت، موظف است تا با نرخ ارز ۴۵ هزار تومانی محصولات را تحویل دهد در صورتی میزان مبلغ قرارداد با نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی تنظیم شده است. به همین دلیل باید مبلغ قرارداد هم افزایش یابد اما هیچ اقدامی در این باره انجام نگرفت و قیمت مواد اولیه هم به تناسب رشد نرخ دلار، روند صعودی به خود گرفت. هزینه خرید مواد اولیه در آن زمان ۷۰۰ میلیون تومان بود اما اکنون هزینه خرید مواد اولیه به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. زمانی که برای حل مشکل به نهاد مربوطه مراجعه کردیم به ما اعلام کردند مبلغ قرارداد تنها ۱۶ درصد تعدیل می‌شود که متاسفانه با میزان افزایش هزینه‌ها هیچ تناسبی ندارد.

باد‌های مخالف در مسیر کشتی تولید

وی در خصوص دیگر موانعی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه سال جاری، با شعار حمایت از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری‌ شده است، تاکنون هیچ قدمی جهت محقق کردن آن برداشته نشده است. در صورتی که شرکت زیست متال یک شرکت دانش‌بنیان است و به دلیل اینکه این نوع از مخازن جز کالای‌های تحریمی محسوب می‌شود، واردات آن به کشور صورت نمی‌گیرد و این مجموعه تنها شرکتی است که این نوع از مخازن را در کشور و خاورمیانه تولید می‌کند. در کنار این چالش‌ها، محدودیت در تامین انرژی هم باری مضاعف بر دوش ما شده است؛ در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه بودیم. زمانی که مجموعه به دلیل قطعی برق تعطیل می‌شود و نیروی انسانی مشغول به تولید نیست، ما موظف هستیم تا حقوق نیروی انسانی را پرداخت کنیم. با این اوضاع تولیدکنندگان متضرر می‌شوند و به ناچار باید واحد تولیدی را غیرفعال کنند. به عنوان مثال در پارک انرژی خراسان که شرکت زیست متال در آن واقع شده است، زمانی که برق قطع می‌شود ۳۰۰ نفر نیروی انسانی دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند حال اگر فرض کنیم میانگین حقوق روزانه این افراد ۵۰۰ هزار تومان باشد، یعنی تولیدکنندگان در مجموع هزینه‌ای بیش از ۱۵۰ میلیون تومان متقبل می‌شوند؛ به این مبلغ سایر هزینه‌ها مانند سهم بیمه کارفرما، عیدی، سنوات و… را نیز باید اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت زیست متال در همین راستا ادامه داد: در رابطه با تهیه مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستیم اما مشکل اساسی که به آن اشاره شد نوسان قیمت ارز و وابستگی قیمت مواد اولیه به آن است. به طور مثال زمانی که نرخ ارز به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند قیمت مواد اولیه هم به همان میزان افزایش پیدا می‌کند که این امر سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی می‌شود. پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که اگر شرایط فعلی یعنی کمبود مواد اولیه، هدررفت منابع مالی به دلیل نوسانات نرخ ارز و همچنین کمبود نقدینگی بر همین منوال ادامه پیدا کند، بخش خصوصی چاره‌ای جز تعدیل ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروی انسانی خود را نخواهد داشت. علاوه‌براین تصمیمات غیرکارشناسی همچون افزایش ۶۰ درصدی حقوق نیروی انسانی که باعث افزایش سرسام‌آور نرخ تورم شد، کمر تولیدکنندگان را زیر با این فشار خم کرد؛ به همین دلیل اکثر واحد‌های تولیدی آینده خوبی را برای خود متصور نیستند. اگر این اقدامات غیرکارشناسی و برنامه‌ریزی نشده ادامه پیدا کند، خروج سرمایه از کشور و ادامه فعالیت تولیدکنندگان در سایر کشور‌ها شتاب بیشتری به خود می‌گیرد کما اینکه اکنون شاهد آن هستیم؛ بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ابهام در آینده شغلی خود به کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت کرده و در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

بومی‌سازی با تکیه بر دانش داخلی

نوروزی با اشاره به اینکه این مجموعه برای تولید محصولات خود از ماشین‌آلات داخلی استفاده می‌کند، ابراز کرد: اکثر ماشین‌آلات این مجموعه ساخت داخل هستند؛ زیرا ماشین‌آلاتی که در روند تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند، جز ماشین‌آلات تحریمی محسوب شده و حتی محصول نهایی هم جز کالا‌های تحریمی به حساب می‌آید. همین امر سبب شده تا برای تولید این نوع از محصول، بسیاری از ماشین‌آلات را بومی‌سازی کنیم. تولید این محصول تنها در انحصار کشو‌رهای سوئیس و آمریکا است و تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، باعث شده است که واردات آن از دو سال پیش متوقف شود اما شرکت زیست متال در این زمینه مشغول به فعالیت بوده و توانایی تامین نیاز داخلی کشور را دارد. برای تولید این مخازن، از شمش و ورق آلومینیومی استفاده می‌کنیم و به دلیل اینکه محصول خاصی است، از شیوه‌های ترکیبی برای تولید آن همچون فرایند‌های ریخته‌گری، جوشکاری، فرم‌دهی و پوشش‌دهی استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11988

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.