• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان:

تولیدکنندگان از نبود ثبات قیمت‌ها متضرر شده‌اند

  • کد خبر : 17697
  • 12 اردیبهشت 1402 - 8:38
تولیدکنندگان از نبود ثبات قیمت‌ها متضرر شده‌اند
مدیرعامل شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان، تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی گفت: کاهش هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و انرژی، از جمله دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان، تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی گفت: کاهش هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه و انرژی، از جمله دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر بوده است. با این وجود معتقدیم در شرایطی که روز به روز به هزینه‌های مختلف تولید افزوده می‌شود، کاهش قیمت‌ها در راستای بهبود شرایط موجود چندان تاثیرگذار نخواهد بود و این ثبات قیمت‌‌ها در یک بازه زمانی مشخص است که می‌تواند نجات‌بخش تولید کشور باشد.

مهدی بهزادفر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان، ریخته‌گری گریدهای مختلف فولادهای زنگ نزن‌، آلیاژی و همچنین انواع چدن‌ها‌ است. ما از ضایعات آهنی و چدنی در تولید انواع قطعات استفاده می‌کنیم و مهم‌ترین چالشی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، نوسان قیمت قراضه است. متاسفانه متولی مشخصی برای قیمت‌گذاری قراضه در داخل کشور وجود ندارد و قیمت آن دائما در حال نوسان است. در حال حاضر قیمت قراضه آهنی به حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده و این در حالی است که تا روزهای پایانی سال گذشته، قیمت آن بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در نوسان بود. همچنین فروآلیاژهای مورد نیاز خود مانند فروسیلیس، فروکروم و فرومنگنز را از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌کنیم و قیمت فروآلیاژها نیز با نوسان نرخ ارز، تغییر پیدا می‌کند.

ریخته‌گری فولادهای ضدزنگ در کوره‌های القایی

وی در ادامه به چالش‌های موجود در عرصه تولید اشاره کرد و گفت: عدم ثبات و پایداری قیمت‌ها در بازار، مهم‌ترین چالشی است که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجهند. این مسئله باعث شده است که نتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم و هر روز ممکن است با قیمت‌های جدید مواد اولیه مواجه شویم. ما از کوره‌های القایی برای ریخته‌گری فولادهای زنگ نزن و همچنین انواع چدن‌ها استفاده می‌کنیم و انرژی برق، کاربرد اساسی در این کوره‌ها دارد. بنابراین قطعی برق به ویژه در روزهای گرم سال، یکی دیگر از معضلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. البته برق کارگاه‌های ریخته‌گری در تابستان سال ۱۴۰۱، بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قطع شد و خسارات کمتری نسبت به سال قبل از آن به همراه داشت. امیدواریم در روزهای گرم پیش رو نیز کمترین آسیب از قطعی برق متوجه کارگاه‌های ریخته‌گری شود.

مدیرعامل شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان با بیان اینکه دولت باید اقدامات اساسی جهت ثبات قیمت‌ها انجام دهد، عنوان کرد: تنها انتظار ما از دولت این است که چاره‌ای برای پایداری و ثبات قیمت‌ها در بخش تولید به ویژه تامین مواد اولیه بیندیشد. با توجه به تورم و رکود اقتصادی، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت و همین که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانند در مسیر ثبات قیمت‌ها گام بردارند، می‌توان به آینده تولید امیدوار بود.

بهزادفر در خصوص رعایت مسائل زیست‌محیطی در کارگاه‌های ریخته‌گری، عنوان کرد: صنعت ریخته‌گری مانند بسیاری از صنایع با آلودگی‌هایی نیز همراه است. به همین منظور ما از یک سری بگ‌فیلترها (غبارگیرها) به منظور پالایش گازهای خروجی استفاده می‌کنیم که نقش بسزایی در کاهش آلایندگی حاصل از ریخته‌گری دارند. ضمن اینکه کوره‌های القایی موجود در کارگاه، همگی ساخت داخل هستند و خوشبختانه مشکلی در تامین قطعات یدکی مورد نیاز نداریم.

خبری از خرید و فروش در بازار نیست

وی در ارتباط با شرایط بازار قطعات چدنی و فولادی، مطرح کرد: در حال حاضر بازار در رکود کامل به سر می‌برد و خرید و فروش چندانی هم انجام نمی‌شود. در حالی که حدود ۴۰ روز از آغاز سال جدید می‌گذرد، هنوز سفارشی برای تولید دریافت نکرده‌ایم و ساعت کاری مجموعه را طی این مدت کاهش داده‌ایم. تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه ما ۱۲ نفر است و امیدواریم شرایط تولید در ادامه سال جاری به سمتی حرکت کند که بتوانیم همگی آن‌ها را حفظ کنیم و مجبور به تعدیل نیرو نشویم. خوشبختانه هیچ گاه با کمبود نیروی انسانی مواجه نبوده‌ایم و تنها مشکل ما، عدم ثبات قیمت‌هاست که تاثیر مستقیم بر خرید و فروش قطعات فولادی و چدنی در سطح بازار گذاشته است.

این تولیدکننده قطعات فولادی و چدنی با بیان اینکه آینده صنعت ریخته‌گری در داخل کشور روشن است، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که قیمت تمام‌شده قطعات چینی موجود در بازار که کیفیت چندان مناسبی هم ندارند، در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی که از کیفیت خوبی برخوردارند، کمتر است و به همین دلیل گاهی اوقات شاهد این هستیم که خریداران، قیمت را به کیفیت ترجیح می‌دهند. از طرفی، تکنولوژی روز تولید در بسیاری از کارگاه‌های تولیدی نیز وجود ندارد و هنوز موفق به تولید برخی قطعات خاص و پرکاربرد در داخل نشده‌ایم. تکنولوژی مورد استفاده در اکثر کارگاه‌های ریخته‌گری، متعلق به سال ۱۹۷۰ میلادی است و اگر می‌خواهیم در آینده شاهد رشد و پیشرفت این صنعت باشیم، باید زمینه واردات دانش و تکنولوژی روز و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات جدید را فراهم کنیم.

بهزادفر با تاکید بر اینکه نظارت‌های کافی از سوی کارشناسان سازمان‌های مرتبط مانند محیط زیست، تامین اجتماعی، امور مالیاتی و… انجام می‌شود، تصریح کرد: طبق قانون، تعرفه و حق بیمه و مالیات واحدهای تولیدی باید طی هر سال افزایش پیدا ‌کند و ما همواره نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه و مالیات خود اقدام کرده‌ایم و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در ادامه با اشاره به نقش تحریم‌ در صنعت، ابراز کرد: افزایش نرخ ارز و عدم برقراری ارتباط تجاری با سایر کشورها زیر سایه تحریم، باعث شده است که فعالان صنعتی در تولید و همچنین صادرات تولیدات خود با مشکلاتی مواجه شوند. البته نقش تحریم در صنعت ریخته‌گری کمرنگ‌تر بوده و در زمینه افزایش قیمت مواد اولیه و برخی قطعات و تجهیزات تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت صنایع متالورژی سرآمد صنعت اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان واقعی به هر نحوی به دنبال ادامه فعالیت خود هستند و تمام توان و تلاش خود در این زمینه را به‌کار گرفته‌اند. ما امیدواریم قیمت‌ها در ادامه به یک ثبات نسبی برسد و معتقدیم که حتی اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند، در صورت ثبات همچنان می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و نقشی کوچک اما تاثیرگذار در عرصه تولید کشور ایفا کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17697

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.