• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان

تولیدکنندگان انتظار دارند، دسترسی به مواد اولیه آسان شود

  • کد خبر : 997
  • 10 آبان 1398 - 10:58
تولیدکنندگان انتظار دارند، دسترسی به مواد اولیه آسان شود
رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان گفت: شرایط تامین ورق گرم به ‌عنوان ماده اولیه تولید پروفیل از بورس کالا با توجه به مراحلی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعبیه شده، دشوار است و باید تسهیل شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان گفت: شرایط تامین ورق گرم به ‌عنوان ماده اولیه تولید پروفیل از بورس کالا با توجه به مراحلی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعبیه شده، دشوار است و باید تسهیل شود.

مهدی ملک ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص عدم فعال‌سازی ظرفیت کارخانه‌های تولید پروفیل، اظهار داشت: ظرفیت فعال کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل در کشور ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده و علت اصلی این موضوع، آن است که نوسانات زیادی در قیمت ورق فولادی به ‌عنوان ماده اولیه صنعت پروفیل رخ داده است. قیمت ورق گرم شرکت فولاد مبارکه-بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع ورق‌ها در کشور- در بورس کالا رو به کاهش است. برای صنعتگر بالا یا پایین بودن قیمت تفاوت چندانی ندارد. نخستین خواسته صنعتگران، ایجاد ثبات در اقتصاد و در پی آن قیمت‌ها است.

وی افزود: در صورت ایجاد ثبات در اقتصاد، صنعتگر می‌تواند برنامه‌ریزی بهتری برای خرید مواد اولیه، تولید محصول و فروش داشته باشد. از آنجا که قیمت ورق فولادی طی یک سال اخیر افزایش یافته و قدرت خرید تولیدکنندگان کم شده بود، اغلب صنعتگران دچار کمبود نقدینگی هستند. در این میان، شرکت فولاد مبارکه اعتباری که به کارخانه‌ها برای خرید ورق گرم اختصاص می‌دهد، یک و دو ماهه است؛ در حالی که پیش از این، سه ماهه بود. ضمن اینکه خرید ورق گرم فولادی برای متقاضیان سهمیه‌بندی شده است و سهمیه به ‌درستی به کارخانه‌ها اختصاص نمی‌یابد.

شرایط خرید مواد اولیه دشوار است

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل با بیان اینکه در تمام بورس‌های کالا، صدور ال‌سی داخلی برای خرید مواد اولیه مرسوم است، تصریح کرد: این ال‌سی‌های مرسوم شامل مدت زمان یک‌ ماهه تا یک ساله می‌شود، البته پیش از این در بورس کالای ایران نیز، امکان ال‌سی سه ماهه برای خرید ورق گرم فراهم بود اما از ابتدای سال جاری، ال‌سی خرید تنها یک ماهه و دو ماهه است. مسلما ال‌سی حق صنعتگر و تاجر است و زمانی که این دو فعال اقتصادی، رابطه خوبی با بانک‌ها داشته باشند، ال‌سی باید راهگشای صنعت باشد. گردش نقدینگی صنعت لوله و پروفیل بسیار بالا است و تولیدکنندگان پروفیل باید بتوانند با مصرف‌کنندگان محصول خود که به ‌صورت شرکتی هستند، به ‌صورت اعتباری کار کنند و محصولات خود را به فروش برسانند.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان خاطرنشان کرد: در مورد تامین ورق گرم باید نکته‌ای را یادآور شد که وقتی خرید به ‌صورت اعتباری و مدت‌دار انجام می‌شود، مواد اولیه یک یا دو ماه بعد در اختیار خریدار و تولیدکننده قرار می‌گیرد. این یعنی تولیدکنندگان ورق گرم باید بتوانند به‌گونه‌ای محصول تولید کنند که اگر یک مشتری درخواست تحویل فوری داشت، به ‌سرعت در اختیار آن قرار دهند اما زمانی که واردات از دیگر کشورها صورت می‌گرفت، از زمان سفارش‌گذاری تا تحویل محصول حداکثر ۴۵ روز تا دو ماه زمان می‌برد. در حالی که هم‌اکنون، دو ماه پس از سفارش‌گذاری کالا به متقاضی تحویل داده می‌شود. بنابراین از نظر زمانی، تفاوتی میان تامین داخلی و واردات وجود نخواهد داشت.

ملک ثابت تاکید کرد: مشکل اصلی صنعت پروفیل کشور کمبود مواد اولیه است زیرا تنها یک شرکت (فولاد مبارکه) می‌تواند ورق گرم مورد نیاز این صنعت را با کیفیت مناسب تولید کند. از آنجا که محصولات دو شرکت دیگر استانداردهای لازم را برای تولید پروفیل ندارد، چندان نمی‌توان برای تامین مواد اولیه روی دو شرکت مزبور حساب کرد. ضمن اینکه اسلب مورد نیاز دو کارخانه دیگر را شرکت فولاد مبارکه تولید می‌کند. بنابراین کمبود مواد اولیه یکی از مشکلات تولیدکنندگان پروفیل کشور است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای لوله و پروفیل با اشاره به عدم توسعه واحدهای تولید ورق گرم، اظهار کرد: اگر یکی از کارخانه‌های فولادی به ‌دنبال تولید ورق برود، صنعت پروفیل کشور تا حدودی از مشکل کمبود مواد اولیه نجات پیدا می‌کند. در حال حاضر، رقابت برای خرید مواد اولیه گران و فروش محصول ارزان است. اگر کارخانه‌های تولیدکننده اسلب در کشور مانند فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان، به ‌جای صادرات، این محصول را به ‌صورت رقابتی در اختیار دیگر تولیدکنندگان ورق (به ‌جز فولاد مبارکه) قرار دهند، بخشی از کمبود مواد اولیه تولید پروفیل جبران می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان در مورد صادرات ورق، اینگونه گلایه کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز و نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات، بخشی از مواد اولیه صنعت پروفیل صادر می‌شود و این محصول به دست صنایع پایین‌دست نمی‌رسد. حتی محصولات لوله و پروفیل را نمی‌توان محصول نهایی نامید و می‌توان آن‌ها را در مراحل بعدی برای تولید محصول نهایی به‌کار برد. این یعنی می‌توان به‌جای صادرات مواد خام، آن‌ها را در کارخانه‌ها برای تولید محصولات نهایی و دارای ارزش افزوده بیشتر به‌کار برد و صادر کرد. در این صورت، ارزش افزوده نهایی صنعت، نصیب کل زنجیره می‌شود.

خریداران ورق گرم گزینش نشوند

وی در مورد قیمت‌گذاری ورق گرم، عنوان کرد: هر هفته که ورق گرم در بورس کالا عرضه می‌شود، کشف قیمت صورت می‌گیرد. شرکت فولاد مبارکه باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت، لیست مشتریان خود را گزارش دهد؛ زیرا این شرکت موظف است به شرکت‌هایی ورق بفروشد که کد خرید کالای فولاد مبارکه را داشته باشند. از این رو خرید ورق گرم توسط شرکت‌هایی انجام می‌شود که کد خرید داشته باشند و در سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالیت تولید آن‌ها اثبات شده باشد. وزارت صمت روش ظرفیت‌سنجی را در سایت بهین یاب قرار داده و سهمیه هر شرکت از این طریق برای خرید ورق گرم تعیین می‌شود.

ملک ثابت در پایان گفت: تولیدکنندگان پروفیل فولاد مشغول مذاکره با شرکت فولاد مبارکه و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تا با ظرفیت‌سنجی واقعی از کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی، حقی از هیچ یک از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ضایع نشود. انتظار تولیدکنندگان این است که دولت در کار آن‌‌ها دخالت نکند و هیچ انتظار دیگری از دولت ندارند؛ زیرا می‌توانند بدون دخالت دولت مشکلات خود را حل کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=997

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد