• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌:

تولیدکنندگان ایرانی آینده‌نگر نیستند

  • کد خبر : 4396
  • 09 آبان 1398 - 18:50
تولیدکنندگان ایرانی آینده‌نگر نیستند
مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در خصوص فعالیت شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی در کشورهای همسایه، گفت: فعالیت شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در کشورهای همسایه می‌توانست روند صعودی داشته باشد و هر سال افزایش یابد اما تولیدکنندگان ایرانی آینده‌نگری نداشتند و تنها سود کوتاه‌مدت را در نظر گرفتند.

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در خصوص فعالیت شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی در کشورهای همسایه، گفت: فعالیت شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در کشورهای همسایه می‌توانست روند صعودی داشته باشد و هر سال افزایش یابد اما تولیدکنندگان ایرانی آینده‌نگری نداشتند و تنها سود کوتاه‌مدت را در نظر گرفتند.

احمد قربانینژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: مواد اولیه آلومینیومی در کشور وجود ندارد و شرکت‌های تولیدکننده قطعات ریختگی، ضایعات آلومینیومی را ذوب و میزان ترکیبات آمیژان‌ها را تنظیم می‌کنند که در نهایت محصول تولید شده از این مواد، کیفیت لازم را ندارد.

وی افزود: قطعات آلومینیومی تولید داخلی در سال‌های اخیر، بسیار شکننده شده است؛ به گونه‌ای که عمر کاربراتورهایی که از ایتالیا وارد کشور می‌شد، زیاد بود و استهلاک کمی داشت در حالی که کاربراتورهایی که ما مصرف می‌کنیم، به دلیل اینکه از مواد اولیه خالص تهیه نشده، بسیار شکننده است و عمر کمی دارد.

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ بیان کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی به کیفیت قطعات مصرفی خود اعتراض می‌کنند اما قطعه‌سازان به دلیل نبود مواد اولیه آلومینیومی، تولید قطعات با استفاده از مواد اولیه خالص را مقرون به صرفه نمی‌دانند و در نهایت، قطعه‌ای مثل شیر گاز که اهمیت زیادی دارد را با مواد اولیه بی‌کیفیت و غیراستاندارد تولید می‌کنند.

قربانینژاد در مورد واردات قطعات آلومینیومی توضیح داد: امکان واردات قطعات آلومینیومی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی وجود ندارد و ما مجبور هستیم از قطعات ایرانی که کیفیت به مراتب پایین‌تری دارد، استفاده کنیم.

صادرات لوازم خانگی به کشورهای همسایه کاهش یافته است

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در مورد صادرات آبگرمکن به سایر کشورهای منطقه، عنوان کرد: شرکت شعله آبی نمی‌تواند به صورت مستقیم به سایر کشورهای منطقه صادرات داشته باشد اما برخی تجار کردستان، آبگرمکن‌های تولیدی شرکت را خریداری و به سلیمانیه ارسال می‌کنند. همچنین برخی بازرگانان خوزستانی نیز محصولات ما را را به عراق می‌فرستند.

قربانینژاد افزود: صادرات لوازم خانگی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است زیرا ترک‌ها و چینی‌ها تمام بازارهای کشورهای همسایه را در اختیار گرفته‌اند و فعالیت این دو کشور در منطقه خاورمیانه طی یک سال اخیر، چند برابر شده است؛ در مقابل، تولیدکنندگان و تجار ایرانی به جای بهبود و پیشرفت در زمینه فروش محصولات تولیدشده، به دلیل برخی مسائل سیاسی و محدودیت‌ها، ضعیف شده‌اند و میزان تولید و فروش خود را کاهش داده‌اند.

وی در خصوص فعالیت تولیدکنندگان ایرانی در کشور عراق، مطرح کرد: سال گذشته، تمام بازار کشور عراق متعلق به تولیدکنندگان ایرانی بود و خرید محصولات ما در آن کشور طرفدار زیادی داشت اما در این یک سال، ترکیه فعالیت خود را در این کشور گسترش داده و حتی برای فروش بیشتر، محصولات عرضه شده را با خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. در حالی که چنین ضمانتی برای محصولات ایرانی وجود ندارد.

قربانینژاد در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از تولیدکنندگان دارای چند نام تجاری هستند و زمانی که مصرف‌کننده محصول ارزان‌قیمت سفارش می‌دهد، تولیدکننده با کاهش کیفیت، محصول ارزان را با نام برندی مطرح، در اختیار او قرار می‌دهد که این امر در بلندمدت موجب از بین رفتن اعتبار تمام برندهای ایرانی در کشورهای همسایه می‌شود.

کاربراتور آبگرمکن‌ها، آلومینیومی است

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در خصوص قطعات آلومینیومی آبگرمکن، بیان کرد: کاربراتور و شیرگاز آبگرمکن‌ها آلومینیومی است. در گذشته این قطعات را از آلمان وارد می‌کردیم اما در حال حاضر، شرکت‌های آذر کنترل و نگهبان گاز این قطعات را در کشور تولید می‌کنند.

قربانینژاد در مورد عمده مشکلاتی که فرآیند تولید در کشور را سخت کرده است، توضیح داد: نداشتن نقدینگی کافی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی و وجود واسطه در بازار، عمده مشکلاتی است که فرآیند تولید را در کشور دشوار ساخته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای تهیه مواد اولیه، واسطه‌های بی‌شماری در کشور وجود دارد و مواد اولیه مستقیم از طریق تولیدکننده به مصرف‌کننده نمی‌رسد؛ به همین خاطر، علاوه بر افزایش هزینه تولید، دسترسی و خرید نیز مشکل‌ شده است.

شرکت‌های گلپایگانی در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده‌اند

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در مورد تهیه مواد اولیه آلومینیومی در کشور، اذعان کرد: در کشور برای تهیه مواد اولیه آلومینیومی و قطعات ریختگی با چالش یا مشکلی مواجه نیستیم و در سال‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده‌ای که در گلپایگان قرار دارند، بسیار توسعه پیدا کرده‌اند و عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند.

قربانینژاد افزود: شرکت‌هایی مثل ذوب گلپایگان، اسپادانا و… مواد اولیه و ضایعات آلومینیومی را از کارخانه‌ها خریداری و قطعات مختلفی را تولید می‌کنند. بیش از ۱۰ شرکت فعال در این منطقه وجود دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

تسهیلاتی به تولیدکنندگان لوازم خانگی تعلق نمی‌گیرد

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در مورد تسهیلاتی که دولت به تولیدکنندگان وعده داده بود، بیان کرد: مشکل شرکت شعله آبی و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، وعده‌هایی است که دولت به تولیدکنندگان در خصوص پرداخت تهسیلات داده است؛ همان وعده‌هایی که هیچگاه اجرایی و عملیاتی نشد و تولیدکنندگان برای گرفتن آن تسهیلات، بسیار تلاش کردند و وقت گذاشتند.

قربانینژاد تصریح کرد: گرفتن تسهیلات برای توسعه فعالیت شرکت یکی از دغدغه‌های شرکت شعله آبی بود که در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری کردیم اما متاسفانه وعده‌های دولت اجرایی نشد و شرکت ما آن میزان نقدینگی خود را نیز از دست داد.

صنایع بالادستی، باعث نابودی صنایع کوچک شده است

وی در مورد صنایع کوچک، اظهار کرد: صنایع کوچک، ۷۰ درصد سهم تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد اما غالبا به صنایع بالادستی در کشور توجه می‌شود و تسهیلات به آن بخش تعلق می‌گیرد. به همین خاطر، صنایع پاییندستی مدام در معرض آسیب هستند.

مدیرعامل شعله آبی خوانسار‌ در پایان اظهار کرد: صنایع پایین‌دستی علاوه بر دادن مالیات، مدام رصد می‌شوند و باید کوچک‌ترین فعالیتی که انجام می‌دهند را گزارش دهند که این یک توهین به صنایع پایین‌دستی است. در حالی که دولت از صنایع بالادستی و بزرگ کاملا حمایت می‌کند و تسهیلات خوبی برای توسعه به آن‌ها اختصاص داده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4396

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت فلزات رنگین،

قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد

05اردیبهشت
ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی
در روز معاملاتی گذشته رقم خورد؛

ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی