• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

تولیدکنندگان باتری به دنبال استفاده از گرافیت طبیعی

  • کد خبر : 17069
  • 06 اردیبهشت 1402 - 5:43
تولیدکنندگان باتری به دنبال استفاده از گرافیت طبیعی
انتظار می‌رود که تولیدکنندگان باتری در چین به دلیل افزایش سریع هزینه تولید و وجود مشکلات در موجودی انبارها که بر عرضه گرافیت مصنوعی تاثیر می‌گذارد، نسبت استفاده از مواد اولیه گرافیت طبیعی که در تولید آند به‌کار می‌رود را افزایش دهند.

انتظار می‌رود که تولیدکنندگان باتری در چین به دلیل افزایش سریع هزینه تولید و وجود مشکلات در موجودی انبارها که بر عرضه گرافیت مصنوعی تاثیر می‌گذارد، نسبت استفاده از مواد اولیه گرافیت طبیعی که در تولید آند به‌کار می‌رود را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید گرافیت مصنوعی در چین، تولیدکنندگان باتری‌های محلی را به سمت استفاده از گرافیت طبیعی سوق می‌دهد. برخی از منابع مطلع از وضعیت بازار بر این باورند که این مسئله می‌تواند یک تحول اساسی در بخش خوراک آند گرافیت ایجاد کند.

بیشتر فناوری‌های تولید آند که توسط سازندگان باتری استفاده می‌شود، از ترکیبی از گرافیت کروی طبیعی و گرافیت مصنوعی با درصدهای متفاوت بسته به فرایند تولید و خود تولیدکننده استفاده می‌کنند.

صنعت باتری به دلیل استفاده از خلوص بالاتر و مشخصات کنترل شده گرافیت مصنوعی، تمایل به استفاده از این ترکیب را در تولید آندها دارد. استفاده از گرافیت مصنوعی، طول عمر بیشتر و شارژ سریع‌تر را برای باتری‌ها به ارمغان می‌آورد. به عبارتی دیگر، هزینه‌های تولید گرافیت مصنوعی بالاتر از هزینه تولید گرافیت کروی طبیعی است. گرافیت طبیعی با هزینه تولید پایین‌تر می‌تواند ظرفیت بالاتری را برای باتری‌ها به ارمغان بیاورد.

فعالان بازار در گفت‌وگو با «Fastmarkets» همگی متفق‌القول بر این موضوع تاکید داشتند که بازار فعلی مواد آندی تحت سلطه گرافیت مصنوعی است. طبق منابع آگاه در چین، گرافیت مصنوعی حدود ۸۰ درصد از سهم بازار آند و گرافیت طبیعی حدود ۲۰ درصد از سهم آن را به خود اختصاص داده است.

برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که گرافیت طبیعی نزدیک به یک چهارم از سهم بازار را در اختیار دارد. در هر دو برآوردهای صورت گرفته، بیشترین سهم اختصاص یافته در بازار متعلق به گرافیت مصنوعی بوده است.

افزایش هزینه‌های تولید مربوط به گرافیت‌‌زایی مواد مصنوعی در چین در سال ۲۰۲۲، تولیدکنندگان باتری را بر آن داشت تا با تغییر استراتژی تولید خود به نسبت بیشتری از گرافیت طبیعی استفاده کنند.

گرافیت‌زایی، یک فرایند انرژی‌بر است که در آن گرافیت مصنوعی از مواد اولیه غنی از کربن و مشتق شده از نفت تولید می‌شود. ظرفیت گرافیت‌زایی در چین عمدتا در منطقه مغولستان داخلی واقع شده است. این منطقه از چین کمترین هزینه‌های انرژی را دارد و به همین دلیل سایر تولیدکنندگان فلزات انرژی‌بر مانند واحد‌های ذوب فروکروم در این منطقه مستقر هستند.

منابع آگاه تخمین می‌زنند که حدود نیمی از ظرفیت گرافیت‌زایی در این منطقه از چین قرار دارد. منطقه مغولستان داخلی چین، اولین منطقه‌ای بود که در زمان وقوع بحران انرژی در سال ۲۰۲۱، نوک پیکان انتقادها را به سمت خود جذب کرد.

پس از اعمال سیاست کنترل دوجانبه بر روی میزان و شدت مصرف انرژی از پایان سال ۲۰۲۰، قیمت زغال‌سنگ در چین در سال بعد از آن به دلیل کاهش حجم واردات از استرالیا و همچنین افزایش حجم تقاضای داخلی چین در زمان آغاز فعالیت عادی اقتصادی در این کشور پس از پایان محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع کرونا، افزایش یافت.

این افزایش قیمت زغال‌سنگ در کل سال ۲۰۲۱ برقرار بود اما در سه ماهه سوم و چهارم بحران انرژی به بیشتر چین سرایت کرد و فقط به مناطق دورافتاده محدود نشد. در عین حال هزینه‌های انرژی افزایش و در مقابل دسترسی‌ به آن کاهش یافت. دولت‌های محلی، خاموشی‌های ناگهانی و سهمیه‌بندی برق را بر صنایع انرژی‌بر اعمال کردند.

از آنجایی که بسیاری از حوزه‌ها فعالیت صنعتی خود را مطابق با دستورالعمل‌های دولت برای مهار آلودگی هوا، برای فصل زمستان متوقف کردند، شدت کمبود انرژی به مراتب آن کاهش پیدا کرد. بیشترین کاهش قیمت‌ها در ماه ژانویه ۲۰۲۳ اتفاق افتاد و انتظار می‌رود این روند کاهشی در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

ناظران صنعت به خوبی بر این موضوع واقف‌‌اند که عوامل بنیادی افزایش قیمت انرژی هنوز پابرجا هستند و در این بین ممکن است وضعیت گرافیت مصنوعی دوباره با چالش همراه شود. به همین دلیل، این موضوع ممکن است نگرانی‌های جدیدی را در برنامه عرضه و مسئله هزینه‌ها و در دسترس بودن آن‌ها در آینده ایجاد کند.

یکی از تولید‌کنندگان باتری در چین اعلام کرد که کنترل مصرف انرژی طی دو سال گذشته، ظرفیت تولید را به طور قابل‌ توجهی با اختلال مواجه کرده است و آگاهی مصرف‌کنندگان صنایع پایین‌دستی را از توسعه زنجیره‌های تامین گرافیت طبیعی با توجه به دسترسی و کمتر قرار داشتن در معرض ناظرهای انرژی افزایش داده است.

تولید گرافیت کروی از مواد لایه‌ای استخراج شده طبیعی، به انرژی کمتری نسبت به فرایند کوره آچسون به‌کار رفته در گرافیت‌زایی مصنوعی نیاز دارد. قیمت‌های گرافیت کروی در  بازار نیز در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش حجم تقاضا، پیچیده‌تر شدن مسائل لجستیک و سایر هزینه‌ها افزایش یافت.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» نشان از قیمت گرافیت کروی با غلظت کربن ۹۹٫۵ درصد در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، حدود سه هزار و ۱۰۰ تا سه هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۲ بود که نسبت به قیمت دو هزار و ۳۵۰ تا دو هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن در روز اول ژوئیه ۲۰۲۱، حدود ۲۴٫۲۷ درصد افزایش داشت. با این وجود، بحران انرژی در چین، تفاوت قیمتی شدید بین گرافیت مصنوعی و طبیعی را تشدید کرد.

به گفته امی بنت، مشاور ارشد حوزه گرافیت در بخش «Metal Bulletin» در موسسه «Fastmarkets»، مصرف انرژی در تولید گرافیت مصنوعی بسیار بیشتر از میزان تقاضای انرژی برای تولید گرافیت کروی است و تولیدکنندگان گرافیت مصنوعی را در برابر هزینه‌های سرسام‌آور، مشکل در دسترس بودن انرژی و توقف فعالیت اجباری آسیب‌پذیرتر می‌کند.

با در نظر گفتن افزایش تمرکز بر مدیریت مصرف انرژی و با توجه به اینکه دولت چین به دنبال اجرای استراتژی خود برای کاهش انتشار کربن هم‌راستا با طرح برایند انتشار صفر است، به نظر می‌رسد که این بخش مانند صنایع گرافیت مصنوعی باشد که بار محدودیت‌های جدید اعمال شده را به دوش بکشد. برخی منابع مطلع اظهار داشتند که این امر باعث ایجاد سردرگمی در فرایند عرضه برای تولیدکنندگان باتری و همچنین ایجاد نگرانی‌های مربوط به مسائل زیست‌محیطی برای مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی می‌شود.

یکی از تامین‌کنندگان گرافیت مستقر در آمریکای شمالی اعلام کرد که بازار گرافیت مصنوعی در چین بسیار بیشتر از بازار گرافیت طبیعی در معرض تعطیلی است. این موضوع می‌تواند منجر به سهمیه‌بندی انرژی مصرفی شود. به علاوه این امر به تولید بیشتر آلاینده‌ها منجر می‌شود. بیشتر نیروگاه‌ها در چین مبتنی بر انرژی مصرفی زغال‌سنگ هستند، بنابراین برای خریداران غربی که به مسئله شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی توجه دارند، این امر موضوعی بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

علاوه‌براین، در حال حاضر امکان افزایش ظرفیت تولید گرافیت مصنوعی جدیدی در چین وجود ندارد. یک منبع مرتبط با تولید آند در چین اعلام کرد که آخرین تغییرات سیاست کنترل دوجانبه چین، محدودیتی برای سقف مصرف انرژی مقامات محلی تعیین کرده و هرگونه افزایش سقف مصرف نیازمند تاییدیه‌های بیشتر است.

کمیته توسعه و اصلاحات ملی چین «NDRC»، سندی در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ با عنوان بهبود سیستم کنترل دوجانبه میزان مصرف انرژی به نسبت مقدار کل را ارائه کرد. در این سند اعلام شده است که هر ظرفیت تولید جدید با انرژی مورد نیاز بیش از ۵۰ هزار تن در سال زغال‌سنگ استاندارد، به تاییدیه دولت مرکزی نیاز خواهد داشت. منابع مطلع بیان کردند که این میزان از انرژی معادل عملیات گرافیت‌زایی برای حدود ۱۳ هزار تن در سال از این ماده است.

همه این مسائل ممکن است تولیدکنندگان باتری را وادار کند تا سهم استفاده از گرافیت طبیعی را در تولید محصولات آند خود به نسبت گرافیت مصنوعی افزایش دهند. وجود دلایل فنی دیگر نشان از تایید این تغییرات دارد. توسعه سیلیکون به عنوان یک ترکیب مورد استفاده در تولید آندها نیز موجب ترجیح استفاده از گرافیت طبیعی می‌شود؛ چراکه استفاده از ترکیب سیلیکون با گرافیت طبیعی در تولید آند نسبت به گرافیت مصنوعی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

تعدیل انرژی مصرفی منابع برای افزایش سهم استفاده از گرافیت طبیعی ممکن است تولیدکنندگان را در مسیری قرار دهد که به آن‌ها امکان می‌دهد نسبت به تغییرات فناوری در آینده واکنش بهتری نشان دهند. به علاوه تولیدکنندگان باید مسائلی مانند هزینه و در دسترس بودن که بر مواد اولیه گرافیت مصنوعی تاثیر می‌گذارد را حل و فصل کنند.

به گفته امی بنت، مشاور ارشد حوزه گرافیت در بخش «Metal Bulletin» در موسسه «Fastmarkets»، انتظار می‌رود که مصرف‌کنندگان به استفاده بیشتر از محصولات گرافیتی که به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند یا محصولاتی که قیمت رقابتی دارند، روی بیاورند و در این راستا به نظر می‌رسد سهم گرافیت طبیعی در بازار افزایش یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17069

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید
05اردیبهشت
قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت فلزات رنگین،

قیمت مس ۲٫۲ درصد افت پیدا کرد

05اردیبهشت
ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی
در روز معاملاتی گذشته رقم خورد؛

ریزش قیمت روی در بازارهای جهانی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.