• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران

تولیدکنندگان حریف گرانی و تورم نمی‌شوند

  • کد خبر : 2234
  • 29 اردیبهشت 1400 - 17:51
تولیدکنندگان حریف گرانی و تورم نمی‌شوند
مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران گفت: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه طی سال‌های اخیر در کشور باعث شده است تا تولیدکنندگان نتوانند خود را با گرانی و تورم وفق دهند و روز به روز از میزان تولید کاسته شده و رکود در بازار عمیق‌تر می‌شود

مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران گفت: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه طی سال‌های اخیر در کشور باعث شده است تا تولیدکنندگان نتوانند خود را با گرانی و تورم وفق دهند و روز به روز از میزان تولید کاسته شده و رکود در بازار عمیق‌تر می‌شود

محمدتقی میرزارسولی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: صنعت لوله و پروفیل کشور همچون سایر بخش‌های اقتصادی با تورم دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل میزان فروش در این صنعت به طور نسبی کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه هر ماه قیمت مواد اولیه نسبت به ماه قبل افزایش یافته و قدرت خرید مواد اوله و قدرت رقابت تولیدکنندگان به همان نسبت کاهش می‌یابد. ضمن اینکه با افزایش قیمت محصول، مصرف‌کننده نیز قادر به خرید آن طی بازه زمانی کوتاه نیست. تولیدکنندگان لوله و پروفیل هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند و دلیل این موضوع نیز برای آن‌ها مبهم است. فعالیت تولیدی در این شرایط بسیار دشوار شده است.

کاهش نقدینگی و قدرت خرید

مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران خاطرنشان کرد: با اینکه مواد اولیه توسط شرکت فولاد مبارکه به اندازه کافی و نیاز بازار تولید و توزیع می‌شود اما قیمت تمام شده ورقی که به دست تولیدکنندگان لوله و پروفیل می‌رسد، بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که با قیمت فروش کنونی، دیگر سود برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. چراکه بازار دیگر کشش افزایش قیمت لوله و پروفیل را ندارد.

میرزارسولی اذعان کرد: در سال ۱۳۹۲ با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان می‌توانستیم ۱۰ هزار تن ورق فولادی را به عنوان ماده اولیه خریداری و میزان تولید خود را به حد بهینه و قابل قبول برسانیم. در حالی که اکنون با این مبلغ تنها می‌توان یک هزار تن ورق خریداری کرد. این یعنی طی هشت سال گذشته قیمت ورق فولادی ۱۰ برابر افزایش یافته و با مبلغ فوق میزان نقدینگی نیز به ۰٫۱ میزان سابق رسیده است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه باعث شد تولیدکنندگان لوله و پروفیل هرگز به موقعیت سابق دست پیدا نکنند. به طوری که دیگر نمی‌توانیم ۱۰ هزار تن ورق فولادی را به صورت یک‌جا خریداری کنیم. به همین دلیل میزان تولید نسبت به ظرفیت کاهش یافت و از شرایط روز عقب ماندیم.

مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران با اشاره به تاثیر تورم قیمت مواد اولیه روی فعالیت این شرکت، عنوان کرد: اگر در گذشته تولید روزانه شرکت صدرا پروفیل روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن بود، اکنون این میزان به ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در روز رسیده است. این یعنی تولید شرکت ما نسبت به سال‌های گذشته نصف شده است.

تولید ۱۵۰ نوع محصول

میرزارسولی در خصوص ظرفیت تولید شرکت صدرا پروفیل ابراز کرد: ظرفیتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در پروانه بهره‌برداری شرکت ما عنوان کرده سالانه ۱۸۰ هزار تن تولید انواع لوله، پروفیل و قوطی است که با استفاده از ورق فولادی تولید می‌شود. این یعنی می‌توان همه انواع محصولات را به میزان پروانه بهره‌برداری تولید کرد. در خط تولید می‌توان با تغییر قالب و سایز آن، هر بار یک نوع محصول تولید و آن را به بازار عرضه کرد که این قالب می‌تواند لوله، مستطیل، مربع یا دیگر انواع پروفیل‌های شکل‌دار مانند کرکره‌ای، Z و… باشد. به این ترتیب نمی‌توان ظرفیت تولید را به انواع محصول تفکیک کرد یا بخشی از آن را تنها به یک محصول اختصاص داد. تولید محصول بستگی به سفارش مشتری دارد و شرکت ما نیز می‌تواند مطابق با سفارش محصول تولید کند.

وی در خصوص محصولات تولیدی این شرکت بیان کرد: شرکت ما قادر به تولید انواع قوطی و پروفیل است که نوع آن بسته به ضخامت ورق دریافتی و نیز قطر قوطی و پروفیل تغییر می‌کند. به طوری که هر ضخامت ورق و نیز قطر قوطی و پروفیل کاربردهای جداگانه و مشتریان مخصوص به خود را دارند. علاوه بر این، شرکت صدرا پروفیل می‌تواند انواع لوله‌های صنعتی و نیز لوله‌های داربستی به جز لوله انتقال آب، گاز و نفت را تولید کند.

مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران مطرح کرد: شرکت ما می‌تواند انواع قوطی و پروفیل‌های با ابعاد ۱۰ میلی‌متر در ۱۰ میلی‌متر که ضخامت آن ۱٫۵ و دو میلی‌متر است را تولید کند. همچنین مقاطع با ابعاد ۱۴۰ میلی‌متر در ۱۴۰ میلی‌متر را نیز تولید می‌کند که ضخامت آن بیش از دو میلی‌متر است. علاوه‌براین، هر ضخامت قوطی و پروفیل در یک بازه، یک محصول خاص محسوب می‌شود. این یعنی برای ابعاد ۴۰ میلی‌متر در ۴۰ میلی‌متر، ضخامت ورق ۱٫۵، دو، ۲٫۵، سه و چهار میلی‌متر یک محصول جداگانه به شمار می‌روند. از این رو، ضخامت ورق نیز یک مولفه مهم در نوع محصول خواهد بود. البته قوطی و پروفیل‌ها با ضبع پایین به ویژه کمتر از ۲۰ میلی‌متر، تنها با ورق‌های ۱٫۵ و دو میلی‌متر قابل تولید هستند و کاربرد دارند.

میرزارسولی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم یک محصول جدید با قطر متفاوت تولید کنیم، باید قالب مخصوص به آن را در خط تولید قرار دهیم. عموم تولیدکنندگان لوله و پروفیل می‌توانند بیش از ۱۵۰ نوع محصول تولید کنند. میزان تولید و نوع آن با سفارش مشتریان تعیین می‌شود. البته باید حد سفارش محصول به آن اندازه باشد که تولید آن برای تولیدکننده توجیه‌پذیر باشد که در این رابطه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در روز تقریبا قابل توجیه است.

ثابت بودن کارمزد علی‌رغم افزایش هزینه‌ها

مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل تهران اذعان کرد: اکنون گرانی در بازار موج می‌زند و دیگر نمی‌توان امیدی به ارزانی و مهار تورم داشت. حتی اگر مواد اولیه ارزان شود، تولیدکنندگان با خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند زیرا مواد اولیه را گران خریده‌اند و باید محصول خود را ارزان‌تر از مواد اولیه در بازار به فروش برسانند که در اوایل سال ۱۳۹۸ نیز این اتفاق افتاد. ضمن اینکه گرانی باعث ایجاد رکود در بازار شده است. نکته مهم دیگر این است که کارمزد تولید لوله و پروفیل پایین است.

وی در پایان تصریح کرد: در گذشته اگر ورق فولادی را یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم، هر کیلوگرم ۲۰۰ تومان کارمزد تولید محصول بود اما اکنون که قیمت ورق فولادی به بیش از ۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده و کارمزد تولید محصول کمتر از یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که هزینه‌های همه مولفه‌های تولید همچون حقوق و دستمزد، برق، آب، گاز، بیمه، حمل‌ونقل و… به طور قابل توجهی افزایش یافته و این یعنی قیمت دستمزد متناسب با هزینه‌های تولید افزایش پیدا نکرده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2234

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد