• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرکارگاه نورد الهی و شرکا:

تولیدکنندگان محکوم به تولید هستند

  • کد خبر : 16434
  • 27 فروردین 1402 - 14:29
تولیدکنندگان محکوم به تولید هستند
مدیرکارگاه نورد الهی و شرکا، تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: متاسفانه با افزایش تعداد تولیدکنندگان ورق و گرده آلومینیومی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، اگر چاره دیگری داشتیم به فعالیت تولیدی خود خاتمه می‌دادیم.

مدیرکارگاه نورد الهی و شرکا، تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: متاسفانه با افزایش تعداد تولیدکنندگان ورق و گرده آلومینیومی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، اگر چاره دیگری داشتیم به فعالیت تولیدی خود خاتمه می‌دادیم؛ در حال حاضر سرمایه‌گذاری در صنعت تولید ورق و گرده آلومینیومی را توصیه نمی‌کنم.

حمید الهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» به بیان چالش‌ها و مشکلات تولیدکنندگان ورق و گرده پرداخت و گفت: در حال حاضر با کاهش کیفیت قرص‌‌های دگازور مواجه هستیم؛ کاربرد این قرص‌ها در تولید ورق آلومینیومی، کاهش هوای موجود در مذاب و تصفیه آن است. در مرحله ذوب این قرص‌ها به مذاب اضافه می‌شود تا هوای موجود در آن کاهش یابد؛ اگر هوای داخل مذاب به اندازه کافی تقلیل نیافته باشد در سطح ورق حباب ایجاد شده و این ایراد باعث کاهش استحکام ورق در مرحله کشش می‌شود که نتیجه آن پارگی ورق است. مواد اولیه‌ای که برای تولید این قرص‌ها استفاده می‌شود وارداتی بوده و اکنون به دلیل عدم واردات آن‌ها، کیفیت قرص‌های دگازور به شدت کاهش یافته است. در کنار قرص‌های دگازور از قر‌های نئوکلانت یا جوانه‌زا هم استفاده می‌کنیم که باعث بهبود کیفیت ورق شده و از پاره شدن ورق در مرحله کشش جلوگیری می‌کند. در حال حاضر به سبب کاهش کیفیت این قرص‌ها با چالش مواجه هستیم؛ به عنوان مثال زمانی که یک تن ورق تولید می‌کنیم، به دلیل وجود حباب روی سطح ورق، ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم آن کیفیت لازم را نداشته و از مدار تولید خارج می‌شود. اگر کیفیت این قرص‌ها افزایش یابد، حاضر هستیم حتی آن‌ها را با قیمت بالاتری خریداری کنیم زیرا هزینه خریداری این قرص‌ها کمتر از ضرری است که با هدرفت این مقدار از ورق به ما تولیدکنندگان وارد می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از مشکلات دیگری که با آن روبه‌رو هستیم کاهش کیفیت پودر کاورال «۱۱S» است. از این پودر برای جداسازی آلومینیوم باقی مانده در سرباره و خاک استفاده می‌کنیم، البته یکی از کاربرد‌های دیگر پودر کاورال جلوگیری از ترکیب شدن هوا با مذاب است؛ یعنی زمانی که خاک و یا سرباره‌‌ها را در کوره ذوب می‌کنیم، این پودر را روی مذاب ریخته و آلومینیوم را از عناصر دیگر جدا می‌کنیم. اگر از این پودر استفاده نکنیم ۵۰ تا ۶۰ درصد آلومینیوم داخل سرباره باقی می‌ماند اما اگر کیفیت این پودر مناسب باشد باید حداقل ۱۰ درصد آلومینیوم در خاک و سرباره باقی بماند. در صورتی که اکنون به دلیل کاهش کیفیت پودر کاورال ۳۰ تا ۴۰ درصد آلومینیوم در خاک باقی می‌ماند که به ضرر تولیدکنندگان است. لازم به ذکر است که خاک باقی مانده از فرایند ذوب را که هنوز حاوی مقداری آلومینیوم است، به تولیدکنندگانی که از خاک به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند می‌فروشیم.

مدیرکارگاه نورد الهی و شرکا، مطرح کرد: به واسطه خرید انبوده شمش آلومینیوم توسط واسطه‌گران در بورس کالا، امکان خرید مواد اولیه از این تالار صنعتی را نداریم و از بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. البته در خصوص تهیه آن مشکلی نداریم اما مسئله اصلی، نوسان قیمت و اختلاف قیمت تعیین شده شمش آلومینیوم در بازار آزاد است. به عنوان مثال قیمت شمش آلومینیوم در ابتدای سال گذشته در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما در انتهای سال به ۱۵۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

جای سوزن انداختن نیست

الهی در رابطه با وضعیت بازار و تقاضای محصولات، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بسیار نامناسب است و تولیدکنندگان سردرگم هستند. در حال حاضر به محصولی که ما تولید می‌کنیم دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود اما برخی از تولیدکنندگان ظروف آلومینیومی که از ابتدا به طور تخصصی در زمینه نورد فعالیت نداشتند، به سبب لحاظ نکردن مالیات بر ارزش افزوده، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند. این موضوع باعث شده تا مشتریان به دلیل قیمت پایین‌تر به سمت خرید محصولات از این تولیدکنندگان سوق پیدا کنند. افزایش تعداد تولیدکنندگان در زمینه تولید ورق و گرده باعث نزولی شدن تقاضا برای محصولات شده است؛ به عنوان مثال تولیدکنندگان ظروف با خریداری دستگاه‌های نورد به تولید گرده روی آورده‌اند و نوردکارانی که به طور تخصصی در این زمینه مشغول بودند، اکنون تحت فشار قرار دارند. در گذشته محصولات تولیدی ما به طورغیرمستقیم به کشور‌های همسایه همچون عراق، افغانستان و تاجیکستان صادر می‌شد اما اکنون صادرات تقریبا متوقف شده است؛ از طرف دیگر با کاهش تقاضا برای ظروف آلومینیومی، میزان سفارشات ما تولیدکنندگان گرده نیز کاهش یافته است. در حال حاضر به دلیل فعال شدن واحد‌های تولیدی جدید در مراکز استان‌ها، محصولات خود را تنها در استان تهران عرضه می‌کنیم.

وی در خصوص ماشین‌آلات نورد و تجهیزات مورد استفاده در این کارگاه، ابراز کرد: غلتک‌ها و گیربکس‌های استفاده شده در دستگاه‌های نورد این کارگاه، خارجی است زیرا نمونه داخلی این غلتک‌ها تاکنون در کشور ساخته نشده است. در حال حاضر نیز تعداد غلت‌های بی‌کیفیت در بازار بسیار افزایش یافته و به دلیل اینکه این غلتک‌ها از نظر آبکاری ضعیف هستند بعد از مدت کوتاهی مجددا باید سنگ مغناطیس خورده و براق شوند زیرا اگر کیفیت خوبی نداشته باشند، روی سطح ورق خط و خش ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال غلتک‌های آلمانی که کیفیت خوبی دارند هر دو سال یک بار به سنگ‌ مغناطیس نیاز دارند اما غلتک‌های بی‌کیفیت، هر ۶ ماه یک بار. موتور و گیربکس‌های دستگاه‌های نورد عموما از روسیه وارد کشور می‌شوند اما نمونه مشابه چینی و ایرانی نیز در داخل وجود دارد که کیفیت و توان محصولات ایرانی بالاتر از نوع چینی است. در رابطه با قطعات یدکی نیز باید گفت که بازار اشباع از محصولات چینی است که کیفیت مناسبی ندارند؛ در گذشته خار‌هایی که برای دستگاه پرس گرده استفاده می‌کردیم، ساخت سوئد بود که تا دو سال از کارایی لازم برخوردار بودند اما اکنون به دلیل کیفیت پایین این نوع خارها، باید هر هفته آن‌ها را تعویض کنیم.

هزینه‌های جانبی کمر تولیدکنندگان را خم کرده

مدیرکارگاه نورد الهی و شرکا با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و محدودیت‌های انرژی واحد‌های صنعتی، اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته به مدت دو روز در هفته با قطعی برق مواجه بودیم. همچنین به دلیل افزایش بهای برق، تولید محصولات با کوره‌های القایی صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل ما از کوره‌های گازی استفاده می‌کنیم. البته با قطعی گاز، اگر مذابی داخل کوره‌ها باشد با سرد شدن کوره، مذاب شروع به سفت شدن و به اصطلاح منجمد شدن می‌شود؛ به عنوان مثال اگر در حالت عادی بدون قطعی گاز، مذاب در مدت زمان دو ساعت آماده می‌شود اما با قطع شدن گاز و منجمد شدن مذاب، آلومینیوم داخل کوره به جای دو ساعت باید به مدت ۱۱ تا ۱۲ ساعت حرارت داده شود تا مجددا ذوب شود. در کنار قطعی گاز با افزایش بهای آن نیز روبه‌رو هستیم؛ اگر سه سال پیش ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن محصول تولید می‌کردیم، بهای گاز ماهانه کارگاه در حدود هشت یا ۹ میلیون تومان بود اما اکنون که ۳۰ تن تولید داریم، باید ماهانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بهای گاز بپردازیم. با توجه به این شرایط و افزایش هزینه‌های تولید اگر در حرفه‌ای دیگر مهارت داشتیم، به طور حتم از مسیر تولید کناره‌گیری می‌کردیم. ۱۰ سال گذشته شرایط تولیدکنندگان ورق آلومینیومی بسیار مناسب بود و هزینه‌های تولید همانند امروز نجومی نبود؛ آینده این صنعت به دلیل عدم ثبات در شرایط اقتصادی و صنعتی، نامعلوم است و سرمایه‌گذاری در آن کار معقولانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

الهی در رابطه با کیفیت آجر نسوز‌های به‌کار رفته در کوره‌ها گفت: همان طور که اشاره شد کوره‌های این کارگاه از نوع گازی بوده که خود ما آن‌ها را با استفاده از آجر نسوز ساخته‌ایم. در حال حاضر به دلیل جابه‌جایی واحد‌ی که آجر‌ نسوز‌های مورد نیاز خود را از آن تهیه می‌کنیم روی به بازار آزاد آورده‌ایم اما برخی از آجرنسوز‌های موجود در بازار به دلیل اینکه دارای آهن بالایی هستند، با حرارت کوره به سرعت اکسید شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

وی به بیان راهکاری‌هایی که موجب بهبود شرایط تولیدکنندگان می‌شود پرداخت و تاکید کرد: قدم اول ایجاد ثبات اقتصادی و ثابت نگه‌داشتن قیمت مواد اولیه و مواد مصرفی مورد نیاز تولیدکنندگان است زیرا صنعتگران همانند واسطه‌گران از خرید انبوه مواد اولیه سودی نمی‌برند و تنها به فکر تولید محصولات هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16434

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.