• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد

تولیدکنندگان گرفتار شرایط نابه‌سامان اقتصادی شده‌اند

  • کد خبر : 1729
  • 27 مرداد 1399 - 11:55
تولیدکنندگان گرفتار شرایط نابه‌سامان اقتصادی شده‌اند
مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد گفت: با توجه به شرایط نابه‌سامان اقتصادی، تولیدکنندگان نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند و به دلیل مشکلاتی همچون کمبود سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و هزینه‌های نسبتا زیاد تولید، ممکن است دچار مشکل و بعضا تعطیلی شوند.

مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد گفت: با توجه به شرایط نابه‌سامان اقتصادی، تولیدکنندگان نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند و به دلیل مشکلاتی همچون کمبود سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و هزینه‌های نسبتا زیاد تولید، ممکن است دچار مشکل و بعضا تعطیلی شوند.

سیاوش شاه‌پسند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: کارخانه نورد بهار بجنورد به عنوان بزرگ‌ترین و تنها تولیدکننده محصولات لوله و پروفیل در شمال شرق کشور و استان خراسان شمالی با ظرفیت ۱۵ هزار تن، قابل افزایش به ۴۷ هزار تن فعالیت می‌کرد. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ با سرمایه شخصی نصب و راه‌اندازی شد. مواد اولیه شرکت ورق گرم با ضخامت ۱٫۵ تا ۲٫۵ میلی‌متر فولاد مبارکه و نورد و لوله اهواز بود. در آن زمان قادر بودیم انواع لوله و پروفیل درزجوش را که در بخش ساختمان و سازه‌های صنعتی کاربرد داشت، تولید و حتی بخشی از آن را به کشورهای همسایه همچون ترکمنستان و افغانستان نیز صادر کنیم.

وی افزود: سال‌ها در حوزه طراحی و نصب کارخانه‌های لوله و پروفیل فعال بودیم و بیش از ۷۰ کارخانه را در این حوزه احداث کردیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم با تکنولوژی انحصاری و دانش فنی که در اختیار داشتیم، به منظور ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای یک منطقه نسبتا محروم، سرمایه‌گذاری انجام دهیم که در همین راستا کارخانه نورد بهار بجنورد را به بهره‌برداری رساندیم. در آن زمان ظرفیت، میزان سرمایه‌گذاری و شرایط فعالیت تولیدی بسیار مناسب بود.

یک همکاری نافرجام

مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد مطرح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در پایان دوره دولت دهم در کشور پیش آمد، فعالیت کارخانه ضعیف شد و بانک‌هایی که با شرکت ما همکاری می‌کردند، تعامل خوبی نداشتند و سرمایه در گردش شرکت کاهش یافت.

شاه‌پسند عنوان کرد: پس از مدتی موسسه‌ای اعلام کرد که حاضر است به شرکت ما و مجموعه‌های مشابه کمک کند. پس از برگزاری چندین جلسه و بررسی‌های کارشناسی، تصمیم بر آن شد که مجموعه نورد بهار بجنورد نیز تحت پوشش و کمک موسسه قرار گیرد. در پایان سال ۱۳۹۱ به منظور همکاری، قراردادی میان شرکت ما و موسسه یاد شده منعقد و مقرر شد با یکدیگر همکاری کنیم. به طوری که ۴۹ درصد از مجموعه خریداری شود و از نظر مالی به کمک ما بیایند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به تازه تاسیس بودن موسسه و عدم آشنایی مدیران آن با مجموعه‌های خصوصی و قوانین کسب و کار و تجارت، اجرای برنامه‌ها تا حدود زیادی بر وفق مراد پیش نرفت. در نهایت، این موسسه نتوانست منابع را مطابق طرح توجیهی و در زمان مناسب تامین کند. با این حال تیم مدیریتی موسسه در سال ۱۳۹۴ تغییر کرد و مدیران جدید تصمیم گرفتند که سرمایه‌گذاری در مجموعه‌های کوچک را از فعالیت‌های خود حذف کنند. بنابراین مجموعه ما نیز که یکی از شرکت‌های کوچک بود، از دستور کار موسسه خارج شد و ملزم شدیم که سرمایه‌های گرفته شده را بازگردانیم اما با توجه به شرایط نامطلوب این امر میسر نبود.

بدهی مالی، شرکت را به تعطیلی کشاند

مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد تصریح کرد: شرکت ما نتوانست موسسه را برای جلوگیری از خروج سرمایه‌گذاری یا مهلت دادن جهت بازپرداخت سرمایه‌ها و هر اقدام دیگری متقاعد کند. ضمن اینکه این موسسه نیز با توجه به هزینه‌هایی که برای فعالیت کارخانه کرده بود، خواهان تسویه حساب و بازگرداندن سرمایه خود شده بود. در حالی که منابع مالی همه صرف امورات جاری کارخانه ازجمله خرید مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارگران و افزایش ظرفیت کارخانه شده بود. بنابراین نقدینگی وجود نداشت که تسویه حساب انجام شود. در اواخر سال ۱۳۹۵ به دلیل قطع همکاری سرمایه‌گذار با شرکت، منابع مالی قطع شد و با توجه به هزینه‌های مالی، نوسانات شدید قیمت در سال ۱۳۹۶ و افزایش قیمت‌ها از یک سو و تصمیمات ناگهانی و کارشناسی نشده مدیران بخش صنعت برای بخش تولید از سوی دیگر، شرکت به حالت تعطیل درآمد.

شاه‌پسند اذعان کرد: با وجود اصرار مسئولان استانی مبنی بر شروع مجدد فعالیت کارخانه و وعده‌های آن‌ها مبنی بر احیای واحدهای تولیدی واقع در مناطق محروم، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و قرار است طی جلسات آینده، مذاکراتی صورت گیرد و امیدوار هستیم نتیجه مطلوب حاصل شود.

تجربه ساخت کارخانه لوله و پروفیل را داشتیم

مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد مطرح کرد: طی ۲۷ سال گذشته، ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید لوله و پروفیل را در شرکتی تحت عنوان آرین الکترونیک جوش انجام می‌دادیم. این مجموعه، نخستین طراح، سازنده و مبتکر دستگاه‌های فرکانس بالا (High Frequency) در ایران و پنجمین شرکت این حوزه در دنیا محسوب می‌شد. این شرکت توانست با شکستن انحصار تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید لوله و پروفیل که در دست شرکت‌های خارجی بود، به احداث بیش از ۷۰ واحد تولیدی لوله و پروفیل در ایران یاری رساند. البته در این بخش نیز به دلیل واردات بی‌رویه و عدم حمایت در مقابل دستگاه‌های چینی و عدم تامین منابع ارزی به منظور واردات بخشی از قطعات، با مشکل مواجه شدیم.

شاه‌پسند اذعان کرد: متاسفانه به برخی از شرکت‌ها مجوز واردات و ارز برای واردات برخی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی از چین داده شد اما به تولیدکننده و سازنده این دستگاه‌ها ارز لازم برای واردات برخی از قطعات داده نشد. حتی دستگاه تولید لوله و پروفیل به عنوان یک کالای بومی و دارای سازنده داخلی ثبت و به گمرک اعلام شده که از واردات این دستگاه جلوگیری شود اما متاسفانه باز هم مشاهده شده که این دستگاه به کشور وارد می‌شود زیرا نوع اظهارنامه گمرکی مشخصات دستگاه تغییر می‌کند. البته در یکی دو سال اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، باز هم مراجعه به شرکت آرین الکترونیک جوش جهت ساخت دستگاه‌های لوله و پروفیل افزایش یافته و توجه به ساخت داخل بیشتر شده است.

وی عنوان کرد: در این شرایط نابه‌سامان اقتصادی، یک تولیدکننده نیازمند توجه و حمایت صنعتگران و مسئولان امر است. در گذشته نگاه برخی از صنعتگران و مسئولان برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات به واردات بود. به طوری که بعضا منابع ارزی که می‌توانست در اختیار شرکت آرین الکترونیک قرار گیرد و با واردات برخی قطعات، قیمت تمام شده تولید دستگاه کاهش یابد، در اختیار دیگر شرکت‌ها جهت واردات همان ماشین‌آلات قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت نورد بهار بجنورد در پایان خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان به ویژه در حوزه بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات، لازم است فعالان این حوزه جهت پیشنهاد و اتخاذ راهکارهای مناسب نظرخواهی به عمل آید. زیرا با اجرای راهکارهای مطلوب، قدرت تولیدکننده برای رقابت با نمونه‌های وارداتی افزایش و در مقابل قیمت تمام شده تولید کاهش می‌یابد. به این ترتیب تولیدکننده خواهد توانست خدمات مناسبی را به صنایع مربوطه ارائه دهد. در مقابل، هنگامی که ابزارهای تولید از تولیدکننده سلب شود، نمی‌توان انتظار داشت که خدمات تولیدکننده با تولیدکنندگان چینی برابر باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1729

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد