• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه:

تولید از نفس افتاده است

  • کد خبر : 14590
  • 21 اسفند 1401 - 15:25
تولید از نفس افتاده است
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه، تولیدکننده پروفیل فولادی گفت: نوسان شدید نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و عدم تامین ورق کافی باعث شده است تولیدکنندگان پروفیل فولادی با حداقل تولید به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه، تولیدکننده پروفیل فولادی گفت: نوسان شدید نرخ ارز طی هفته‌های اخیر و عدم تامین ورق کافی باعث شده است تولیدکنندگان پروفیل فولادی با حداقل تولید به فعالیت خود ادامه دهند و اگر شرایط به همین شکل در سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کند، واحدهای تولیدی چاره‌ای جز تعطیلی خط تولید نخواهند داشت.

محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در ارتباط با مشکلات موجود در تولید پروفیل فولادی، بیان کرد: تولیدکنندگان پروفیل فولادی در کشور با دو چالش عمده کمبود مواد اولیه و نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱ مواجه بودند. ما در حالی با کمبود ورق گرم فولادی دست و پنجه نرم می‌کنیم که معامله آن در بورس کالای ایران با مشکلاتی همراه بوده است. متاسفانه شرایط عرضه ورق در این تالار صنعتی پایدار نیست و برای مثال ممکن است گاهی اعتباری و گاهی نقدی باشد. بر همین اساس تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید در بازه زمانی کوتاه‌مدت داشته باشد. در حالی که شرکت ما سهمیه دریافت ورق از بورس کالا را در اختیار دارد، نمی‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را با توجه به رقابت شدید در این تالار صنعتی، تامین کند و گاهی ناچار به خرید ورق از بازار آزاد هستیم. قیمت ورق در بازار آزاد از بورس کالای ایران بیشتر است و از آنجایی که تولید پروفیل حاشیه سود چندان مناسبی ندارد، این مسئله عملا تولید را غیراقتصادی می‌کند.

وی اضافه کرد: ورق مورد استفاده در تولید پروفیل شامل انواع ورق‌ها مانند گرم، سرد و گالوانیزه می‌شود که تامین آن با توجه به محصول سفارش داده شده از سوی مشتری صورت می‌گیرد. با این حال عمده مواد اولیه مورد استفاده در تولید پروفیل فولادی، ورق گرم است.

طرز تفکر نیروی انسانی جوان تغییر کرده است

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه در ارتباط با کمبود نیروی انسانی در بخش تولید، عنوان کرد: واقعیت امر این است که طرز تفکر نیروی انسانی جوان نسبت به گذشته تغییر کرده است و متاسفانه جوانان امروزی تن به فعالیت در کارگاه‌های صنعتی نمی‌دهند. تورم و گرانی در بخش‌های مختلف جامعه این افراد را به سمت فعالیت در مشاغل غیرمولد و کاذب و به دنبال آن کسب درآمد به ساده‌ترین شکل ممکن سوق دهد؛ این امر سبب شده است تا شاهد افت چشمگیر نیروی انسانی در بخش تولید باشیم. از طرفی با بررسی وضعیت تولید در این کارگاه‌ها به خوبی متوجه خواهیم شد که اکثر افراد شاغل با توجه به تجربه و علاقه‌ای که طی سال‌ها فعالیت در این بخش به‌دست آورده‌اند، نمی‌توانند به‌راحتی تولید را رها کنند و در این میان خبری از نیروی انسانی جوان نیست!

فخری در ادامه به شرایط حاکم بر بازار مصرف پروفیل فولادی اشاره کرد و گفت: افزایش هولناک نرخ ارز به حدود ۵۸ هزار تومان و در ادامه افت قیمت آن تا محدوده ۴۵ هزار تومان، نتیجه‌‎ای جز سردرگمی برای تولیدکننده باقی نخواهد گذاشت. نوسان نرخ ارز، معضل بزرگی است که در هر شرایطی می‌تواند تولید را تحت تاثیر خود قرار ‌دهد و متاسفانه این مشکل طی یک ماه پایانی سال ۱۴۰۱ به شدت در بازار مصرف تاثیرگذار بود. شرایط بازار مصرف به نحوی است که افراد تنها به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند که آن هم با افزایش تورم، روز به روز در حال کاهش است و هیچ رونق اقتصادی در سطح جامعه دیده نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به دریافت مالیات هنگفت از تولیدکنندگان، مطرح کرد: باور ما این است که دریافت انواع مالیات‌ها اعم از مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و… به درستی صورت نمی‌پذیرد. متاسفانه شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که گویا تولیدکننده در بهترین شرایط مالی و اقتصادی قرار دارد و بر همین اساس باید مالیات بیشتری پرداخت کند. این در حالی است که تورم و افزایش نرخ ارز، بر بخش‌های مختلف جامعه تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید اعم از مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی و… باید دریافت مالیات از تولیدکنندگان با شرایط و تمهیدات ویژه‌ای همراه شود اما متاسفانه نه تنها مالیات دریافتی کاهش پیدا نمی‌کند بلکه شاهد افزایش بی‌رویه آن طی هر سال هستیم. متاسفانه حال تولید خوب نیست و با گذشت زمان، شرایط تولید هم بیش از پیش دشوار می‌شود.

ضرورت به‌روزرسانی خط تولید پروفیل فولادی

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه با بیان اینکه عمده کاربرد پروفیل‌های فولادی تولیدشده در این مجموعه در صنعت ساختمان‌سازی است، اظهار داشت: خطوط تولید پروفیل فولادی در کشور ما قدیمی است و بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند خطوط تولید خود را به‌روزرسانی کنند؛ هرچند که اقداماتی برای بومی‌سازی تکنولوژی تولید صورت گرفته است اما هنوز جای کار بسیاری در صنعت لوله و پروفیل فولادی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که ورق گرم فولادی تولید شده در شرکت فولاد مبارکه از کیفیت بسیار خوبی برخودار بوده و پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید این محصول طی سالیان اخیر حاصل شده است.

فخری با تاکید بر اینکه با وجود نوسان دائمی نرخ ارز، نمی‌‎توان شرایط تولید در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کرد، گفت: شرایط واحدهای تولیدی فعال در شهرک‌های صنعتی اطراف پایتخت بهتر از سایر نقاط کشور است. از آنجایی که کارخانه ما در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع شده است، دغدغه‌ای در تامین قطعات یدکی مورد نیاز نداریم. امیدوار هستیم دولت شرایط اخذ بیمه و مالیات از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی را تسهیل کند تا بتوانیم با وجود مشکلات فراوان، تولید مجموعه را افزایش دهیم.

وی در پایان یادآور شد: صنعت لوله و پروفیل فولادی نقش بسزایی در ساختمان‌سازی دارد و رونق ساخت‌وساز نیز در گرو بهبود شرایط اقتصادی جامعه است. بنابراین اگر قرار باشد وضعیت بازار ارز به یک آرامش نسبی نرسد، شرایط بیش از پیش دشوار خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14590

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.