• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد عظیمی مطرح کرد:

تولید بدون حمایت

  • کد خبر : 2707
  • 05 تیر 1401 - 17:33
تولید بدون حمایت
مدیرعامل مجتمع فولاد عظیمی گفت: در کشور ما هیچ حمایتی از تولیدکننده به ویژه برای تامین نقدینگی نمی‌شود و قصد داریم در بازگشت به تولید، بدون اخذ تسهیلات و اتکا به سیستم بانکی، روی پای خود بایستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد عظیمی گفت: در کشور ما هیچ حمایتی از تولیدکننده به ویژه برای تامین نقدینگی نمی‌شود و قصد داریم در بازگشت به تولید، بدون اخذ تسهیلات و اتکا به سیستم بانکی، روی پای خود بایستیم.

انجان رحمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: به دلیل کمبود مواد اولیه ناچار به تعطیلی مجتمع فولاد عظیمی شدیم. شرکت ما یکی از تولیدکنندگان لوله و پروفیل در استان گلستان بود و از معدود شرکت‌های فعال در این خطه از کشور به شمار می‌رفتیم. با این حال شرایط به گونه‌ای پیش رفت که ترجیح دادیم کارخانه را تعطیل کنیم.

وی افزود: قیمت انواع ورق‌های فولادی به عنوان مواد اولیه تولید لوله و پروفیل در چند سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافت و با این افزایش قیمت، دیگر سرمایه در گردش تولیدکنندگان کفاف تامین مواد اولیه را به میزان کافی نمی‌داد. متاسفانه از تولیدکنندگان حمایت‌های لازم به ویژه در زمینه تامین نقدینگی و ارائه تسهیلات بانکی به عمل نمی‌آید.

مدیرعامل مجتمع فولاد عظیمی اضافه کرد: با اینکه چند مرحله ظرفیت تولید برای عرضه بیشتر محصولات در کشور افزایش یافت، اما ترجیح دادیم مدتی کارخانه را به حالت تعطیلی درآوریم. البته هرگز قصد تعطیلی کامل و کنار گذاشتن تولید را نداریم و به زودی با مساعد شدن شرایط، تولید را از سر خواهیم گرفت.

رحمت‌زاده تاکید کرد: یکی از اهداف اساسی ما از راه‌اندازی مجدد کارخانه، عدم وابستگی به سیستم بانکی و نگرفتن وام و تسهیلات است. چرا که در وهله اول هیچ حمایتی از تولیدکننده برای اخذ تسهیلات بانکی نمی‌شود و تولیدکننده برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از بانک‌ها با انبوهی از مراحل و بروکراسی اداری مواجه است؛ سپس به بانک برای ادامه حیات خود وابسته می‌شود و ممکن است نتواند از پس بازپرداخت تسهیلات اخذ شده برآید. اگر بتوانیم با سرمایه خود کارخانه را راه‌اندازی کنیم، حداقل نسبت به عدم زیان‌دهی کارخانه برای نگرفتن وام و تسهیلات اطمینان خاطر داریم.

وی ادامه داد: واقعیت تلخ تولید در کشور ما عدم حمایت مالی و بانکی از تولیدکننده است و به عبارت بهتر، تولیدکننده در انبوهی از مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش تنها می‌ماند.

مدیرعامل مجتمع فولاد عظیمی خاطرنشان کرد: اگر شرایط مساعد باشد، از نیمه نخست تیر ماه، تولید را آغاز خواهیم کرد و کارگران مجددا به فعالیت خود بازمی‌گردند. یکی از اهداف اساسی بازگشت ما به تولید، صادرات است. از آنجا که کارخانه در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد، این کشور می‌تواند یکی از اهداف صادراتی ما باشد؛ البته نیم‌نگاهی هم به بازار داخلی خواهیم داشت. با این حال، برخی تولیدکنندگان لوله و پروفیل در شمال شرق کشور نیز از فرصت خوب بازار آسیای میانه برای صادرات محصولات خود استفاده کرده‌اند. در میان این کشورها، ترکمنستان کشوری است که یکی از مصرف‌کنندگان محصولات فولادی ایران بوده و واردات انجام می‌دهد.

رحمت‌زاده با اشاره به دیده شدن ساز و کارهای تامین آسان مواد اولیه، عنوان کرد: با توجه به اینکه در گذشته فعال بودیم، اقدام به فعال‌سازی مجدد کد سهمیه برای خرید مواد اولیه از بورس کالا کرده‌ایم و در برنامه‌ها حتی تامین مواد اولیه از بازار آزاد را هم دیده‌ایم که تولید با تمام توان انجام شود. ناگفته نماند که سهمیه اختصاص یافته خرید از بورس نمی‌تواند تمام ظرفیت را پوشش دهد و ناچار به تامین بخشی از مواد اولیه از بازار آزاد خواهیم بود.

وی در خصوص طرح توسعه دیگر مجتمع فولاد عظیمی، گفت: یک طرح تولید میلگرد را در کنار مجتمع در دستور کار قرار داده‌ایم که تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. امیدوار هستیم این طرح تا بهار سال بعد به بهره‌برداری برسد. هدف از اجرای این طرح نیز تامین بازار منطقه‌ای و به ویژه صادرات به کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2707

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم