• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تولید بر پایه دانش و تکنولوژی در مس باهنر

  • کد خبر : 14228
  • 18 اسفند 1401 - 4:39
تولید بر پایه دانش و تکنولوژی در مس باهنر
انواع محصولات مسی و آلیاژی در شرکت صنایع مس شهید باهنر با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری تکنولوژی به‌روز و تجهیزات جدید تولید می‌شود.

انواع محصولات مسی و آلیاژی در شرکت صنایع مس شهید باهنر با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری تکنولوژی به‌روز و تجهیزات جدید تولید می‌شود. این شرکت، نقش بسیار مهمی در رونق اشتغال‌زایی منطقه و همچنین ارزآوری از طریق صادرات محصولات خود به ویژه لوله مسی داشته است. مس باهنر به خوبی توانسته است روند روبه‌رشد فروش و درآمد صادراتی شرکت را علی‌رغم مشکلات موجود در حوزه صادرات به ویژه رفع ۱۰۰ درصدی تعهد ارزی حفظ کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با توجه به رشد روزافزون مصرف مس در جهان، بازار این فلز به بازاری استراتژیک و پر اهمیت تبدیل شده است. این مسئله، فرصت‌های مناسبی برای کشورهای برخودار از ذخایر معدنی مس فراهم می‌کند تا به نقش‌آفرینی مثبت در این بازار بپردازند. ایران در حال حاضر با برخورداری از حدود ۵۴ میلیون تن مس محتوی، در رتبه پنجم دنیا به لحاظ بهره‌مندی از ذخایر مس قرار دارد. این در حالی است که کشور از لحاظ تولید کاتد به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات مسی، در رتبه هجدهم جهان قرار گرفته است. این فاصله قابل توجه میان پتانسیل‌های موجود و همچنین عملکرد صنعت مس طی سالیان اخیر، فرصتی ارزشمند برای توسعه این صنعت، اشتغال‌زایی، ارتقای تولید، صادرات و در نهایت پیشرفت اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

شرکت صنایع مس شهید باهنر ۳۷ سال قبل به عنوان صنایع جنبی مس و با هدف ایجاد ارزش ‌افزوده بر روی کاتد تولیدی در مجتمع مس سرچشمه پایه‌ریزی شد. این شرکت که بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می‌رود،  از ۶ کارخانه ذوب و ریخته‌گری، نورد، اکستروژن و کشش، تولید لوله مسی، باسبار و سکه‌زنی تشکیل شده است. در حال حاضر افزون بر سه هزار کد محصول صادراتی بر پایه مس در این شرکت تولید می‌شود که ارزش افزوده‌ حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای کاتدهای تولیدی در معادن مس به همراه داشته است. سبد محصولات شرکت صنایع مس شهید باهنر شامل متنوع‌ترین محصولات مسی و آلیاژی به صورت ورق (کویل، تسمه و فویل)، لوله (شاخه، کویل و پن‌کیک) و مقاطع (سه گوش، چهار گوش، ۶ گوش و میلگرد توپر و توخالی) است. تمامی محصولات این شرکت با بهره‌گیری از استانداردهای ISO45001:2018، ISO14001:2015 و ISO9001:2015 به وسیله نیروی انسانی متخصص و به‌کارگیری ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند.

متنوع‌سازی محصولات مسی و آلیاژی در مس باهنر

کارخانه ذوب مس شهید باهنر با بهره‌­گیری از تکنولوژی شرکت کروپ آلمان و دانش فنی شرکت اتوکومپو، دارای چهار خط ذوب و ریخته‌‎­گری با ظرفیت تولید ۶۴ هزار تن در سال است. کوره‌های مورد استفاده در این بخش از نوع القایی بوته‌ای و کانال‌­دار هستند. تولیدات این کارخانه به سه گروه اسلب، بیلت و تسمه مسی و آلیاژهای مس از قبیل برنج، برنج سرب­دار، مس نیکل، نیکل برس و نیکل نقره تقسیم‌بندی می‌شوند که در واقع مواد اولیه دو کارخانه نورد و اکستروژن را تامین می‌کنند. خطوط ۱، ۲ و ۳ این کارخانه قادر به تولید بیلت با قطرهای ۱۹۰ و ۲۵۰ میلی‌متر و اسلب در ابعاد ۱۲۷ در ۶۶۰ میلی‌متر است. خط ۴ این کارخانه نیز قابلیت ریخته­گری استریپ با ضخامت ۱۴ و عرض ۵۰۰ میلی‌متر به صورت پیوسته را دارا است.

انواع لوله، مقاطع چهارگوش، ۶ گوش و باسبار مسی با آلیاژهای پایه مس با ظرفیت سالیانه حدود ۲۰ هزار تن در کارخانه اکستروژن تولید می‌شوند. دانش فنی این کارخانه نیز از کشور فنلاند و شرکت اتوکومپو خریداری شده و دارای دستگاه‌های پرس دو هزار و ۵۰۰ تنی، تجهیزات تنش‌گیری و اسیدشویی، ماشین‌های کلاف پیچ و برش، مستقیم‌کننده و انواع دستگاه‌های کشش سرد است.

انواع ورق و تسمه مسی، برنجی و آلیاژی در ابعاد مختلف و ضخامت ۰٫۰۴ میلی‌متر به بالا با حداکثر عرض ۶۶۰ میلی‌متر در کارخانه نورد با ظرفیتی در حدود ۳۵ هزار تن، با بهره‌گیری تکنولوژی، دانش فنی و ماشین‌آلات خریداری شده از شرکت کوبه استیل ژاپن تولید می‌شود.

کارخانه لوله مسی با هدف تولید ۱۵ هزار تن لوله در سال راه‌اندازی شده است. تکنولوژی تولید این کارخانه CAST & ROLL بوده که به‌روزترین روش تولید لوله مسی است. تجهیزات این کارخانه همگی از گروه شرکت‌های SMS-MEER آلمان خریداری شده‌اند. نکته قابل توجه اینکه این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات لوله مسی در جهان است.

در کارخانه باسپار، باسبارهای تخت و بغل‌گرد و وایر مسی با روش کانفورم با کیفیت مطلوب تولید می‌شوند. ضمن اینکه در کارخانه سکه‌زنی، مطلس با ظرفیت ۶ هزار تن در سال با استفاده از به‌روزترین تجهیزات و ماشین‌آلات آلمانی و فرانسوی تولید می‌شود.

افزایش ۳۰ درصدی درآمد «فباهنر» تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱

نگاهی به شاخص‌ها و آمارهای عملکردی شرکت صنایع مس شهید باهنر، حاکی از تداوم روند رشد و توسعه فعالیت‌های این شرکت در ماه‌های اخیر است. از جمله، می‌توان به رونق تولید و فروش داخلی و صادراتی  لوله مسی به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت اشاره کرد. «فباهنر» در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱، توانسته است چهار هزار و ۴۱۷ تن لوله مسی تولید کند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال پیش یعنی چهار هزار و ۲۱۹ تن، ۴ درصد افزایش داشته است. میزان فروش داخلی این محصول طی همین مدت، به دو هزار و ۲۱۱ تن رسیده که در مقایسه با فروش یک هزار و ۵۵ تنی در مدت مشابه سال قبل، ۱۰۹ درصد افزایش یافته است. شرکت مس شهید باهنر در این مدت، یک هزار و ۲۴۴ تن لوله مسی را روانه بازارهای صادراتی کرده که این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال  ۱۴۰۰ یعنی یک هزار و ۹۰ تن، رشد ۱۴ درصدی داشته است.

مس باهنر طی این مدت توانسته است ۶ هزار و ۱۲۶ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال درآمد از فروش لوله مسی در بازار داخلی به دست آورد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی دو هزار و ۴۶۱ میلیارد و ۵۴۳ میلیون ریال، ۱۴۹ درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از فروش این محصول در بازارهای صادراتی طی این مدت، به سه هزار و ۲۵ میلیارد و ۴۸۶ میلیون ریال رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یعنی دو هزار و ۵۰۸ میلیارد و ۱۲۲ میلیون ریال ، ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در حالت کلی و بر اساس آمارهای منتشر شده در سامانه کدال، مجموع درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی و همچنین ارائه خدمات شرکت مس شهید باهنر در ۱۱ ماه امسال، به ۶۳ هزار و ۴۸۰ میلیارد و ۵۱۸ میلیون ریال رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. این شرکت در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰، توانسته بود ۴۸ هزار و ۸۶۶ میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال درآمد کسب کند

شرکت مس باهنر با توجه به شرایط دشوار تحریمی که کشور طی سالیان اخیر در آن قرار دارد، مهندسی معکوس و بومی‌سازی یک سری قطعات و تجهیزات خاص را در دستور کار خود قرار داده است. دستاوردهای بومی‌سازی و ساخت داخل شرکت صنایع مس شهید باهنر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت کاهش وابستگی به خارج از کشور و تهیه و ساخت قطعات و تجهیزات با قیمت و کیفیت مناسب حاصل شده است. تعداد ۱۳۵ مورد بومی‌سازی اعم از قطعه، تجهیز و دانش فنی تولید محصولات با همکاری واحدهای تولیدی و ستادی در جهت تحقق این هدف شناسایی و اجرا شده است. بهبود سیستم جمع‌آوری غبار در کارخانه ذوب و ریخته‌گری، ساخت اسپول فلزی، ساخت غلتک‌های پشتیبان کارخانه نورد، ساخت نازل فولادی، ساخت هسته کوره القایی، کسب دانش فنی اصلاح و استفاده مکرر از قالب‌های گرافیتی، ساخت خنک‌کن اولیه قالب ریخته‌گری لوله مسی و چرخ دنده گیربکس‌های نورد، از جمله اقدامات این شرکت در حوزه بومی‌سازی بوده است.

موفقیت‌های شرکت صنایع مس شهید باهنر تنها به عملکرد این مجموعه عظیم صنعتی در تولید و سودآوری محدود نمی‌شود. این شرکت در سال‌های اخیر افتخاراتی مانند کسب عنوان صادرکننده نمونه و برگزیده صنعت سبز کشور را در کارنامه خود ثبت کرده است. در شرکت صنایع مس شهید باهنر، اجرای مسئولیت‌های اجتماعی‌ در قبال محیط زیست و محیط اجتماعی، همواره یک الزام و وظیفه محسوب می‌شود و این شرکت عملکرد موفقی در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، مذهبی، رفاهی، معیشتی و حمایتی داشته است. از جمله اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، می‌توان به افتتاح مدرسه ۹ کلاسه صنایع مس شهید باهنر در شهر راین با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دهه فجر سال جاری اشاره کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14228

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.