• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تولید بیش از ۱۳ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۱۰

  • کد خبر : 2453
  • 20 آذر 1400 - 12:17
تولید بیش از ۱۳ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۱۰
توسعه بخش صنعت و معدن با توجه به پتانسیل‌های این حوزه میتواند هم به ایجاد اشتغال و هم به رونق اقتصادی کشور کمک کند. از این رو برای افق‌های بلندمدت صنعت فولاد کشور، هدف‌گذاری‌های مهمی انجام شده است. صنعت فولاد با توجه به پتانسیل‌های خود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در افق 1404 به ظرفیت 55 میلیون تن دست خواهد یافت و این مهم با هماهنگی‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان و اهالی این صنعت امکان‌پذیر است. شرکت‌های بزرگ فولادی، توسعه این صنعت را با اجرای پروژه‌های گوناگون بر عهده گرفته‌اند و این هدف مهم با برنامه‌ریزی این شرکت‌ها در دسترس قرار گرفته است. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته است. وی می‌گوید فولاد خوزستان در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود قصد دارد تولید بیش از 13 میلیون تن را برای 10 سال آینده هدف‌گذاری کند و با اجرای 145 پروژه به ارزش 23 هزار میلیارد تومان در سال‌های آتی، این شرکت را در جایگاه واقعی خود قرار دهد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

توسعه بخش صنعت و معدن با توجه به پتانسیل‌های این حوزه میتواند هم به ایجاد اشتغال و هم به رونق اقتصادی کشور کمک کند. از این رو برای افق‌های بلندمدت صنعت فولاد کشور، هدف‌گذاری‌های مهمی انجام شده است. صنعت فولاد با توجه به پتانسیل‌های خود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن دست خواهد یافت و این مهم با هماهنگی‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان و اهالی این صنعت امکان‌پذیر است. شرکت‌های بزرگ فولادی، توسعه این صنعت را با اجرای پروژه‌های گوناگون بر عهده گرفته‌اند و این هدف مهم با برنامه‌ریزی این شرکت‌ها در دسترس قرار گرفته است. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشسته است. وی می‌گوید فولاد خوزستان در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود قصد دارد تولید بیش از ۱۳ میلیون تن را برای ۱۰ سال آینده هدف‌گذاری کند و با اجرای ۱۴۵ پروژه به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال‌های آتی، این شرکت را در جایگاه واقعی خود قرار دهد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند:

شرکت فولاد خوزستان در چشم‌انداز جامع بلندمدت خود چه برنامه‌ریزی را صورت داده است؟

 شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین قطب تولید فولاد خام کشور، قصد دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای متعدد در درون و بیرون شرکت در بخش‌های مختلف زنجیره صنعت فولاد، چشم‌انداز خود را که همانا یکی از بزرگ‌ترین شرکت های فولادی یکپارچه در کشور و منطقه است، تحقق بخشد.

بر اساس اسناد بالادستی، طرح‌های توسعه فولاد خوزستان تا سال ۱۴۱۰ تعریف شده است. مقرر شده در این سال، سهم این شرکت از صنعت فولاد کشور ۲۵ درصد باشد. برای رسیدن به این سهم یعنی تولید ۱۳٫۷ میلیون تن فولاد، در سال‌های آینده هدف‌گذاری‌های لازم انجام شده است.

اهداف تعیین شده به صورت کمی و کیفی شامل چه برنامه‌هایی هستند؟

طبق زمان‌بندی صورت گرفته، تولید فولاد در این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۴٫۶ میلیون تن، در سال ۱۴۰۴ به ۶ میلیون تن و تا پایان سال ۱۴۱۰ به ۱۳٫۷میلیون تن خواهد رسید. برای این منظور افزایش ظرفیت خطوط کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد به پنج میلیون تن، اجرای مگامدول احیا مستقیم (زمزم ۳) به ظرفیت ۱٫۸ میلیون تن ، نوسازی خطوط کنونی ذوب و ریخته‌گری، اجرای پروژه‌های اسلب جایگزین و خط بلوم جدید،  اجرای فاز های اول و دوم فولادسازی شادگان، تملک فولاد اکسین خوزستان ، تملک شرکت‌ها و پروژه‌های فولادی، افزایش سهام مدیریتی، سرمایه‌گذاری و خرید معادن سنگ آهن و مشارکت در پهنه‌های اکتشافی جدید و ایجاد ظرفیت‌های جدید در مکان‌های مناسب از نظر فنی، اقتصادی، بازار و زیست‌محیطی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

چه پروژههایی را برای دستیابی به این اهداف تعریف کرده‌اید؟

شرکت فولاد خوزستان ۱۴۵ پروژه را در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده است. این حوزه‌ها شامل پایداری تولید، طرح توسعه متوازن زنجیره، بهینه‌سازی و زیست‌محیطی می‌شوند. ارزش اجرای این پروژه‌ها در شرایط کنونی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان است. این پروژه‌ها به طور متوسط ۳۴ درصد پیشرفت دارند. ۸۰ پروژه در مرحله اجرا، ۳۲ پروژه در مرحله مناقصه و مابقی در دست طراحی قرار دارند که ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های در حال اجرا به ۱۲هزار میلیارد تومان می‌رسد. گفتنی است که بزرگ‌ترین و سرمایه‌برترین پروژه در دست اقدام نیز احداث نیروگاه برق بوده که به زودی وارد فاز اجرا می‌شود. ضمن اینکه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانستیم ۱۳پروژه را به اتمام برسانیم که این موضوع نگاه توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان را نشان می‌دهد. همچنین در ۶ ماه نخست امسال قرارداد اجرای ۲۵ پروژه امضا شده است.

پروژه‌های بزرگ فولاد خوزستان به چه میزان سرمایه‌گذاری برای اجرا نیاز دارند؟ این پروژه‌ها به چه صورت اجرا می‌شوند؟

احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در فاز اول و قابل افزایش تا یک هزار مگاوات در فاز دوم یکی از این پروژه‌ها است که سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد. پروژه مهم دیگر، پکیج ماشین ریخته‌گری و اسلب جایگزین بوده که ارزش اجرای این پروژه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. از دیگر پروژه‌های مهم نیز می‌توان به  احداث کارخانه اکسیژن ۴ و پست ۴۰۰ کیلوولت اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری ارزی پروژه پکیج ماشین ریخته‌گری و اسلب جایگزین ۱۲۹ میلیون یورو بوده و این پروژه از ۱۹ مهر ماه به اجرا درآمده است. انتظار داریم این پروژه طی ۳۶ ماه به سرانجام برسد. همچنین این پروژه به صورت EPC&F اجرا خواهد شد و فولاد خوزستان را مجهز به تولید محصولات کیفی خواهد کرد که این محصول، ماده اولیه مورد نیاز شرکت فولاد اکسین خوزستان خواهد بود.

پروژه کارخانه اکسیژن ۴ نیز حدود یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این پروژه به صورت EPC اجرا خواهد شد. امیدوار هستیم این پروژه طی ۳۰ ماه آینده به نتیجه برسد. هدف اصلی اجرای پروژه اکسیژن ۴، تامین اکسیژن مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و جلوگیری از کمبود اکسیژن و پایداری تولید خواهد بود.

سخن پایانی…

در ماه‌های مهر و آبان سال جاری موفق شدیم با توجه به اتمام محدودیت‌ها، رکوردهای بسیار خوبی در زمینه تولید تختال ثبت کنیم؛ در حالی که در ۶ ماه نخست امسال، با توجه قطعی برق و محدودیت‌های اعمال شده، عملکرد مطلوبی در حوزه تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشتیم. امیدوار هستیم در ادامه سال با ارتقای بهره‌وری و عملکرد خوب واحدهای مختلف شرکت، خبرهای خوشی را برای سهامداران به ارمغان بیاوریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2453

نوشته‌های مشابه

29فروردین
مسیر توسعه و اولویت‌های «کچاد» در حوزه ارتقای عملکرد
28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲
«فلزات آنلاین» گزارش کرد:

رشد ۳۰ درصدی درآمد «هرمز» در سال ۱۴۰۲