• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد:

تولید شمش‌های آلیاژی، صرفه اقتصادی ندارد

  • کد خبر : 4829
  • 27 آبان 1398 - 11:30
تولید شمش‌های آلیاژی، صرفه اقتصادی ندارد
مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد گفت: با افزایش قیمت آمیژان‌ها، تولید شمش آلیاژی توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل، به تولید شمش‌های ضایعاتی اکتفا کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد گفت: با افزایش قیمت آمیژان‌ها، تولید شمش آلیاژی توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل، به تولید شمش‌های ضایعاتی اکتفا کرده‌ایم.

وحید محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در مورد تولید شمش‌های آلیاژی، اظهار داشت: تولید شمش در شرکت مهر ذوب اشتهارد، بر اساس نیاز بازار و تقاضای مشتریان انجام می‌شود و به صورت کارمزدی است. برای مثال، در چند ماه اخیر تقاضا برای خرید شمش LM2 بیشتر شد و ما هم ترجیح دادیم در این زمینه تولید داشته باشیم.وی در مورد افزایش قیمت مواد اولیه و آمیژان‌ها، بیان کرد: افزایش نرخ قیمت مواد اولیه و آمیژان‌ها در یک سال اخیر، به گونه‌ای بوده که قیمت سیلیکون متال از هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۳۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. همچنین، قیمت شمش آلومینیومی از  هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید؛ به همین خاطر، مجبور شدیم به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، میزان تولیدات را در سال جاری کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد در ادامه مطرح کرد: توانایی تولید شمش‌های آلیاژی و ضایعاتی در شرکت وجود دارد اما در حال حاضر، به دلیل افزایش قیمت آمیژان‌ها، خرید این مواد اولیه و تولید شمش آلیاژی مقرون به صرفه نیست، به همین خاطر تنها شمش ضایعاتی تولید می‌کنیم.

محمدپور با اشاره به اینکه ۱۰ سال است در حوزه تولید انواع شمش فعالیت می‌کند، توضیح داد: نوسانات قیمتی مواد اولیه، دلیل عمده ضعف عملکرد تولید آلومینیوم در کشور به شمار می‌آید؛ همچنین در زمینه تامین تجهیزات نیز مشکلاتی داریم به گونه‌ای که در سال گذشته، قصد داشتیم آزمایشگاه شرکت را تجهیز کنیم اما نتوانستیم لوازم و ماشین‌آلات لازم را وارد کنیم؛ به همین خاطر این طرح توسعه‌ای با شکست مواجه شد.

وی در ادامه اذعان کرد: دستگاه‌های آزمایشگاهی عموما وارداتی است و با افزایش نرخ دلار، نتوانستیم دستگاه‌ها را ارتقا دهیم؛ با روندی که در  اقتصاد کشور و بحث انتقال ارز مشاهده می‌شود، امکان خرید تجهیزات مدرن و توسعه تکنولوژی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد خاطرنشان کرد: در سال جاری، بیشترین تمرکز شرکت را بر تولید شمش ضایعاتی یا شمش دایکستی گذاشته‌ایم و فعالیت در این زمینه، به دلیل افزایش قیمت آمیژان‌ها، ریسک کمتری دارد.

محمدپور در ادامه تصریح کرد: میزان تقاضا و فروش محصولات تولیدی شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد در سال جاری، ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است و بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی در چند ماه اخیر، فعالیت خود را کم کرده‌اند و مشتریانی که به صورت عمده از ما خرید می‌کردند، فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده‌اند.

وی در مورد استفاده از ضایعات آلومینومی، مطرح کرد: پایه اصلی تولید شمش‌های آلیاژی، ضایعات است که با افزایش قیمت آن، افرادی که ضایعات خرید و فروش می‌کنند، تمایلی به فروش ندارند و ترجیح می‌دهند آن را در انبارها دپو کنند؛ به این ترتیب، دسترسی به ضایعات آلومینیومی را مشکل شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیومی مهر ذوب اشتهارد اظهار کرد: عمده مشتریان شرکت ما، افرادی هستند که در زمینه تولید ظروف، یراق‌آلات و… فعالیت می‌کنند. در مجموع، این نوع شمش‌ها را قطعه‌سازان و ریخته‌گران خریداری می‌کنند البته شمش‌هایی که خودروسازان استفاده می‌کنند، دارای آلیاژ متفاوتی است که در مدت فعالیت ۱۰ ساله شرکت، در این زمینه تولید نداشته‌‍ایم.

محمدپور در پایان گفت: فرآیند فعالیت ما اینگونه است که از ترکیب مواد اولیه (شمش خالص) با ضایعات آلومینیومی یا آمیژان‌ها، شمش‌های آلیاژی تولید می‌کنیم و با وجود اینکه اینگونه اقدامات ممکن است آلایندگی زیادی به همراه داشته باشد اما با انجام ضرورت‌ها و رعایت اصول‌ HSE سعی کرده‌ایم استانداردهای لازم زیست‌محیطی را اجرا کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4829

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد