• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت گروه صنعتی پردیس:

تولید شمش مس انحصاری شده است

  • کد خبر : 3258
  • 29 تیر 1399 - 12:26
تولید شمش مس انحصاری شده است
مدیرعامل شرکت گروه صنعتی پردیس گفت: با وجود برخورداری از تجهیزات، دانش و تخصص کافی جهت تولید شمش مس با کیفیت، در اخذ مجوز از سازمان‌های دولتی و همچنین تهیه مواد اولیه با مشکلات جدی مواجه هستیم، البته این شرایط برای برخی از واحدهای تولیدی تعریف نشده و هیچ دغدغه‌ای در خصوص تامین مواد اولیه و مجوزهای لازم ندارند که این نشان از انحصاری شدن این صنعت دارد.

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی پردیس گفت: با وجود برخورداری از تجهیزات، دانش و تخصص کافی جهت تولید شمش مس با کیفیت، در اخذ مجوز از سازمان‌های دولتی و همچنین تهیه مواد اولیه با مشکلات جدی مواجه هستیم، البته این شرایط برای برخی از واحدهای تولیدی تعریف نشده و هیچ دغدغه‌ای در خصوص تامین مواد اولیه و مجوزهای لازم ندارند که این نشان از انحصاری شدن این صنعت دارد.

محمد میرزایی بکتاش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بحران‌های داخلی و خارجی از کشور همگی دست به دست هم داده‌اند تا تولیدکنندگان را به زمین بزنند. قیمت جهانی مس پس از آغاز به کار کردن واحدهای تولیدی و گشایش بازار کشور چین در مدار افزایش قرار گرفته و با درصدهای چشمگیری در حال رشد است. در کنار قیمت جهانی مس، رشد نرخ دلار در کشور نیز معضلات واحدهای تولیدی را دو چندان کرده است. با افزایش قیمت‌ها، در تامین مواد اولیه با چالش جدی مواجه هستیم؛ به طوری‌ که مشابه گذشته مواد اولیه در دسترس نیست و کمبود آن را به احساس می‌کنیم.

وی افزود: خاک مس و خاک برنج ازجمله مواد پایه ساخت شمش هستند که در شرایط فعلی جهت تهیه آن نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم اما تا این لحظه ترتیب اثری داده نشده است. یکی از سیاست‌های دولت جهت اختصاص مواد اولیه برای تولید شمش مس و برنج، اولویت‌‌بندی و بومی‌سازی کارگاه‌های تولیدکننده شمش است. به عبارت بهتر مواد اولیه در اختیار واحدهای تولیدی فعال در استان کرمان قرار می‌گیرد و مجموعه‌هایی همچون کارخانه ما با ۵۰ نفر پرسنل باید با کمبود ماده اولیه جهت تولید مواجه باشد. ظرفیت تولید اسمی مجموعه زیاد است اما به دلیل کمبود مواد اولیه میزان تولید به شدت کاهش یافته و فقط در صورت داشتن ماده پایه تولید می‌کنیم.

مشکلات مانعی برای ادامه راه نیستند

مدیرعامل شرکت صنعتی پردیس تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات تا کنون ایستادگی کرده‌ایم و برای تهیه مواد اولیه به سمت ضایعات تولیدی کارخانه‌ها رفته‌ایم تا بتوانیم چرخ تولید مجموعه را در حرکت نگه داریم. هرچند میزان تولید بسیار کاهش یافته اما توانستیم فرآیند تولید را حفظ کنیم. در صورتی که ضایعات و خاک مس جهت خرید باشد مجبور هستیم این مواد را به قیمت دلار آزاد خریداری کنیم اما در هنگام فروش، معاملات بر اساس دلار نیمایی محاسبه می‌شود. یکی دیگر از معضلات ما، درگیری‌های مداوم با سازمان محیط زیست است؛ چراکه با رعایت تمام نکات و اصول ابلاغ شده از جانب این سازمان، اما همچنان نتوانسته‌ایم آن‌ها راضی کنیم و دنبال رفع و رجوع کردن بهانه‌های آن‌ها جهت ادامه تولید هستیم. تمام موارد ذکر شد موانعی برای تداوم فعالیت تولیدکننده محسوب می‌شوند.

وی ابراز کرد: در صورت استمرار شرایط فعلی و افزایش بی‌رویه قیمت مس، مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تعداد کوره‌های کارگاه هستیم و به اندازه مواد اولیه موجود، شمش تولید می‌کنیم و با حداقل میزان ظرفیت به فعالیت ادامه خواهیم داد. در حال حاضر، ۱۰ کوره فعال داریم که اگر در آینده شرایط مساعد نشود، به سه یا چهار کوره اکتفا خواهیم کرد. نوع کوره‌های مجموعه از نوع گردان است. نوع کوره تاثیر مستقیم بر میزان کیفیت محصول تولیدی دارد و ما از به‌روزترین نوع کوره و تجهیزات جهت تولید شمش مس و اکسید روی استفاده می‌کنیم.

میرزایی بکتاش در خصوص فروش شمش‌های مسی و برنجی توضیح داد: ما نیز همچون بسیاری از کارگاه‌های تولیدی شمش، محصول تولیدی خود را به مجتمع مس سرچشمه عرضه می‌کنیم. ذوب کردن شمش یا صادر کردن این محصول بر عهده شرکت مس بوده و تولیدی‌های کوچکی همچون ما توان صادرات و معاملات بین‌المللی را ندارند.

شرایط ویژه برای برخی از واحدهای تولیدی!

مدیرعامل شرکت گروه صنعتی پردیس خاطرنشان کرد: در وضعیت موجود و با این میزان از مواد اولیه، روزانه حداقل ۵۰ تن شمش مس تولید می‌کنیم اما خوراک ورودی کارگاه در حال نوسان است و نمی‌توانیم برای یک میزان ثابت تولید برنامه‌ریزی داشته باشیم. این نوع روند کاری، برنامه‌ریزی برای آینده و تحقق اهداف و چشم‌اندازهای ترسیم شده را عملا غیر ممکن کرده است. در صورت کمبود مواد اولیه مرغوب به مس با عیارهای بسیار پایین در حد ۲ یا ۳ درصد که توجیه اقتصادی ندارد، اکتفا می‌کنیم و تنها دلیل ادامه فعالیت مجموعه، جلوگیری از تعدیل نیرو در شرایط بحران اقتصادی است. برای تامین مواد اولیه به شدت در تکاپو هستیم و در تمام مزایده‌ها نیز شرکت می‌کنیم اما متاسفانه صنعت به نوعی انحصاری شده است؛ به طوری که بالغ بر ۱۵ سال می‌شود که برخی از تولیدکنندگان به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و با چالشی مواجه نیستند.

وی مطرح کرد: قابل ذکر است که علاوه بر مس در حوزه سایر فلزات رنگی مانند طلا، نقره، پالادیوم، سرب و روی نیز کم و بیش فعالیت داریم و در مرحله اخذ مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست هستیم تا مجموعه و سبد محصولات تولیدی خود را گسترش دهیم. تمام کوره‌های مورد استفاده، مجهز به سیستم فیلتراسیون هستند و ذره‌ای آلاینده وارد هوا و محیط زیست نمی‌شود. از یک طرف، عدم آسیب به محیط زیست مطرح بوده و از طرف دیگر، سود حاصل از تولید اکسید روی قابل توجه است. به این ترتیب، تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنیم تمام اکسید تولید شده را جمع‌آوری کنیم و به نقدینگی تبدیل کنیم. صنعت فیلتراسیون و جمع‌آوری اکسید روی از کشور فرانسه وارد شده اما سازمان محیط زیست به شدت مخالف فعالیت مجموعه‌های تولیدکننده شمش مس است و برای ارائه مجوز تولید اکسید روی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی کوچک مقیاس

میرزایی بکتاش یادآور شد: اکسید روی ماده‌ای بسیار کاربردی است که در صنایعی همچون کاشی و سرامیک‌سازی، لاستیک‌سازی، داروسازی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد اما متاسفانه سازمان‌هایی که می‌توانند جهت توسعه این صنعت به یاری ما بیایند، کوچک‌ترین حمایت و همکاری نمی‌کنند و هر روز شرایط و قوانین را سخت‌تر از دیروز می‌کنند. در شرایط رکود اقتصادی کشور، دولت و ارگان‌های دولتی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند که در وضعیت تحریمی بتوانیم بدون تکیه به سایر کشورها، صنعت کشور را پویا نگه داریم.

میرزایی بکتاش در پایان خاطرنشان کرد: در شهرک صنعتی که مشغول به فعالیت هستیم، فقط دو یا سه مجموعه مجوز تولید اکسید روی را دارند و باقی واحدهای تولیدی در پیچ و تاب‌های قوانین و تبصره‌های خلق‌الساعه سازمان‌های مختلف گرفتار شدند. در واقع، شرایط برای همه تولیدکنندگان یکسان نیست و قوانین شامل حال تعداد محدودی از واحدها نمی‌‌شود. ما حتی از سازمان محیط زیست جهت کاهش آلودگی و کمک به حفظ هرچه بیشتر محیط زیست، درخواست ارائه راهکار داشته‌ایم، اما آن‌ها بدون هیچ‌گونه حمایت و توضیحی، فقط مخالفت خود را به ما ابلاغ کرده‌ و ما را از ادامه راه و تولید دلسرد کرده‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3258

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد