• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
ابوالقاسم قدمی، مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تولید غلتک نورد تکنولوژی‌محور است

  • کد خبر : 2552
  • 14 فروردین 1401 - 17:49
تولید غلتک نورد تکنولوژی‌محور است
تولید فولاد خام به تنهایی نمی‌تواند ارزش افزوده کافی را برای صنعت استراتژیک فولاد به ارمغان آورد؛ بنابراین توجه به تکمیل زنجیره و تولید انواع محصولات تخت و طویل فولادی امری مهم است. میزان تولید فولاد خام در کشور ما حدود 30 میلیون تن و تولید محصولات فولادی کمی بیشتر از 20 میلیون تن است. بنابراین فاصله 10 میلیون تنی که بین میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی وجود دارد، می‌تواند با تولید محصولات دارای ارزش افزوده به ویژه در حوزه نورد پر شود. با این حال، تولید این محصولات نیازمند به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات خاص است. در این زمینه، کشور ما توانسته است در تولید غلتک‌های نورد گرم به موفقیت‌های خوبی دست یابد. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابوالقاسم قدمی، مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

تولید فولاد خام به تنهایی نمی‌تواند ارزش افزوده کافی را برای صنعت استراتژیک فولاد به ارمغان آورد؛ بنابراین توجه به تکمیل زنجیره و تولید انواع محصولات تخت و طویل فولادی امری مهم است. میزان تولید فولاد خام در کشور ما حدود ۳۰ میلیون تن و تولید محصولات فولادی کمی بیشتر از ۲۰ میلیون تن است. بنابراین فاصله ۱۰ میلیون تنی که بین میزان تولید فولاد خام و محصولات فولادی وجود دارد، می‌تواند با تولید محصولات دارای ارزش افزوده به ویژه در حوزه نورد پر شود. با این حال، تولید این محصولات نیازمند به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات خاص است. در این زمینه، کشور ما توانسته است در تولید غلتک‌های نورد گرم به موفقیت‌های خوبی دست یابد. در این راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ابوالقاسم قدمی، مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص شرکت تولیدی چدن‌سازان، زمینه فعالیت و توانمندی‌های آن بفرمایید.

گروه صنعتی چدن‌سازان متشکل از شرکت‌های چدن‌سازان، غلتک‌سازان، سنگین صنعت کوهپایه و نواندیشان در سال ۱۳۶۱ با هدف تولید قطعات ریخته‌گری در شهرک صنعتی جی، واقع در شهر اصفهان تاسیس شد و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۳ آغاز و از همان زمان، شروع به تولید غلتک‌های نورد گرم کرد. این شرکت در ابتدا به تولید قطعات چدنی، کوکیل و ملحقات آن می‌پرداخت اما در ادامه فعالیت خود به ویژه از دهه ۷۰ به بعد، تولید غلتک‌های کوچک را آغاز کرد. در حال حاضر، حدودا یک هزار نفر در این مجموعه تولیدی مشغول به کار هستند.

شرکت چدن‌سازان در زمینه تولید غلتک‌‌های نوردی فعالیت می‌کند. شرکت غلتک‌سازان نیز تولید شمش و قطعات صنعتی را به عهده دارد که محصولات این شرکت در صنایع مختلف مانند خودروسازی، صنایع سیمان، صنایع معدنی و فلزی به ویژه فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ها را به صورت سفارشی تولید می‌کند. همچنین شرکت سنگین صنعت به عنوان دیگر شرکت زیرمجموعه فعالیت ماشین‌کاری قطعات را انجام می‌دهد و قطعات مورد نیاز ماشین‌آلات را تولید می‌کند. این شرکت یک ماشین‌ساز محسوب می‌شود و به نوعی عملیات تکمیل فرایند غلتک‌سازی را انجام می‌دهد.

تولید غلتک در مجموعه چدن‌سازان بر اساس سفارش انجام می‌شود که مطابق با ظرفیت می‌توانیم سفارش‌های دریافتی را از سوی مشتریان پاسخ دهیم. همچنین ظرفیت ذوب و ریخته‌گری در شرکت ما به عنوان ماده اولیه تولید غلتک حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و به گونه‌ای است که قادر به رفع نیاز همه مشتریان داخلی در زمینه غلتک نورد گرم هستیم. ضمن اینکه محصولات تولیدی مازاد بر نیاز داخلی نیز روانه بازارهای صادراتی می‌شود.

در شرکت چدن‌سازان چه انواعی از غلتک تولید می‌شود؟

غلتک به عنوان مهم‌ترین محصول شرکت چدن‌سازان، یکی از ابزارهای کلیدی حوزه نورد به شمار می‌رود. از این رو تقریبا تمام شرکت‌های نوردی در سطح کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد اکسین، فولاد ناب تبریز، نورد آریان فولاد و… از محصولات شرکت ما برای خطوط نورد خود استفاده می‌کنند. شرکت چدن‌سازان علاوه بر اینکه محصول خود را به مشتریان داخلی عرضه می‌کند، در زمینه صادرات نیز فعال بوده و به کشورهای اروپایی و آسیایی صادرات داشته است.

نوع غلتک‌هایی که شرکت چدن‌سازان تولید می‌کند، مربوط به نورد گرم هستند. همچنین غلتک‌های مربوط به مقاطع سبک مانند پروفیل، نبشی، در مقاطع سنگین مانند تیرآهن و غلتک‌های ورق گرم نیز در این شرکت قابل تولید هستند. به این نوع محصولات، غلتک‌های کاری گفته می‌شود. ضمن اینکه یک سری غلتک دیگر تولید می‌کنیم که با عنوان غلتک پشتیبان شناخته می‌شود.

مهم‌ترین محصولات شرکت ما غلتک‌های دو لایه گریز از مرکز تا وزن سه تن، غلتک‌های چدنی به روش ریخته‌گری استاتیک، غلتک‌های دو لایه استاتیک نورد ورق تا وزن ۱۵ تن، غلتک‌های مقاطع سنگین تا وزن ۲۰ تن، غلتک‌های ورق تا وزن ۳۰ تن، غلتک‌های پشتیبان نورد ورق و قطعات سنگین و فوق سنگین چدنی و فولادی تا وزن ۸۰ تن، قالب‌های شمش‌ریزی و پاتیل‌های سرباره هستند که محصول آخر، به تازگی به سبد محصولات شرکت اضافه شده است. البته ناگفته نماند که برخی محصولات شرکت مانند غلتک‌های پشتیبان صنایع فورج تا وزن ۴۵ تن با همکاری مجتمع صنعتی اسفراین تولید شده‌اند.

آیا طراحی و ساخت غلتک‌ها در مجموعه چدن‌سازان داخلی بوده یا از تکنولوژی وارداتی برای تولید استفاده شده است؟

به طور معمول برای تولید محصولات خود از مشاوران خارجی بهره گرفتیم اما بخش عمده فعالیت تولیدی توسط کارکنان شرکت به ویژه از طریق تحقیق و توسعه فراگیر و فرایندهای آزمایشی که در شرکت جریان دارد، به نتیجه رسیده است. بنابراین تولید غلتک‌های نوردی کاملا یک صنعت دانش‌محور بوده و این فرایند در شرکت چدن‌سازان تجربه شده است.

چه عواملی باعث کسب موفقیت شرکت چدن‌سازان در تولید انواع غلتک‌ها شده است؟

تکنولوژی ساخت غلتک‌های نورد پیچیده بوده و فرایند تولید غلتک هزینه‌بر است. بنابراین هر شرکتی قادر به ورود به این حوزه نیست. به همین دلیل ابتدا باید در یک شرکت تکنولوژی لازم برای تولید غلتک وجود داشته باشد تا بتواند به سطح بالاتر برسد. خوشبختانه تیم مدیریتی که در شرکت چدن‌سازان فعالیت می‌کردند، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای آینده خود ترسیم کرده بودند و با صرف هزینه و انرژی زیاد، توانستند محصولات جدیدی را به خط تولید خود اضافه کنند.

مجموعه چدن‌سازان شرکتی است که از نظر سابقه، در صنعت فولاد کشور و حتی خاورمیانه جایگاه قابل توجهی دارد. وجه تمایز شرکت ما در مقابل برخی رقبا این بوده که تکنولوژی‌محور است و در حال حاضر جزو شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شویم. همچنین علاوه بر تکنولوژی تولید، تکنولوژی ساخت تجهیزات را نیز در مجموعه در اختیار داریم. این یعنی بعضی تجهیزات، قطعات و ماشین‌آلات برای تولید محصولات این شرکت به کار می‌رود، طراحی و ساخت آن‌ها در گروه چدن‌سازان به طور کامل توسط مهندسان بخش فنی انجام شده است.

خوشبختانه بخش فنی گروه چدن‌سازان طی سالیان گذشته به بلوغ فنی و تجربه کافی رسیده‌ و به همین دلیل توانسته‌ است هم در حوزه محصولات نهایی و هم تجهیزات مورد استفاده در خط تولید به دستاوردهای بسیار خوبی دست یابد.

نکته قابل توجه در خصوص محصولات شرکت چدن‌سازان این است که بعضی از غلتک‌های نوردی، به صورت انحصاری در سطح خاورمیانه، در شرکت ما تولید می‌شود. به عنوان مثال، در منطقه هیچ یک از تولیدکنندگان قادر به تولید غلتک نورد ورق عریض نیستند؛ در حالی که این امکان در شرکت چدن‌سازان وجود دارد. شرکت فولاد اکسین هم‌اکنون برای نورد اسلب ضخیم جهت تولید ورق عریض از غلتک‌های شرکت ما استفاده می‌کند. همچنین غلتک‌های کاری و بعضی دیگر از غلتک‌های ورق نیز به طور انحصاری در خاورمیانه توسط شرکت چدن‌سازان تولید می‌شود و در این زمینه، رقیبی در منطقه برای شرکت ما وجود ندارد.

مجموعه چدن‌سازان برای آینده خود در صنعت فولاد کشور چه برنامه‌هایی را ترسیم کرده است؟

صنعت فولاد کشور در حال پیشرفت بوده و قرار است طبق چشم‌انداز ترسیم شده در افق ۱۴۰۴، به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابیم. طبیعتا این چشم‌انداز ترسیم شده باعث می‌شود مصرف غلتک در صنعت فولاد نیز افزایش یابد. در همین راستا، شرکت چدن‌سازان نیز طرح‌های توسعه‌ای را برای افزایش تولید و حفظ سهم خود در بازار ایران در دست اقدام دارد تا همزمان با توسعه صنعت فولاد به ویژه افزایش مصرف غلتک، توانمندی مناسب در شرکت وجود داشته باشد و بتوانیم نیاز بازار را به موقع پاسخ دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2552

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳

19اسفند
پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي