• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس:

تولید فروسیلیسیم توجیه اقتصادی بیشتری دارد

  • کد خبر : 6201
  • 27 بهمن 1398 - 11:01
تولید فروسیلیسیم توجیه اقتصادی بیشتری دارد
مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس گفت: این شرکت اگرچه در ابتدا با تولید فروسیلیکومنگنز فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر با توجه به نیاز بازار و توجیه اقتصادی مقبول‌تر، تولید فروسیلیسیم را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس گفت: این شرکت اگرچه در ابتدا با تولید فروسیلیکومنگنز فعالیت خود را آغاز کرد اما در حال حاضر با توجه به نیاز بازار و توجیه اقتصادی مقبول‌تر، تولید فروسیلیسیم را در دستور کار خود قرار داده است.

علیرضا طالع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت قوس آلیاژ پارس یکی از شرکت‌های با سابقه در حوزه تولید فروآلیاژهای مورد نیاز صنعت فولاد کشور است که ظرفیت تولید آن در صورت تولید فروسیلیسیم برابر با دو هزار و ۴۰۰ تن در سال است اما اگر به سمت تولید فروسیلیکومنگنز یا فرومنگنز برود، می‌تواند این ظرفیت را تا هفت هزار تن و مقادیر بیشتر از آن نیز افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس در مورد این تغییر ظرفیت با توجه به نوع محصول افزود: طبیعتا تولید فروسیلیسیم با توجه به میزان انرژی و همچنین زمان تولید بیشتری که نیاز دارد، در مدت مشخص، محصول کمتری را نسبت به دو فروآلیاژ دیگر ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص تبدیل محصولات کارخانه‌های تولید فروآلیاژ به یکدیگر نیز بیان کرد: اساس تولید همه این فروآلیاژها بر پایه کوره قوس الکتریکی ساب‌مرج است و با تغییرات کوچک و کم‌‌هزینه‌ای می‌توان محصول تولیدی این کوره‌ها را به یکدیگر تبدیل کرد.

واردات فروآلیاژ به ازای صادرات فولاد

طالع با اشاره به بازار مناسب تولید فروسیلیسیم در کشور خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در زمینه تولید فروسیلیسیم در کشور مشکل خاصی نداریم و میزان تولید این فروآلیاژ در کشور به حدی است که علاوه بر تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی، به بازار صادرات نیز راه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس درباره واردات فروآلیاژهای دیگر مورد نیاز صنعت فولادسازی به کشور، یادآور شد: فروسیلیکومنگنز را چند شرکت در داخل کشور تولید می‌کنند و با توجه به جلسه‌ای که انجمن فروسیلیکومنگنز با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از واردات در دستور کار قرار گرفته است. البته در مورد فرومنگنز اوضاع کمی متفاوت است زیرا میزان تولید کنونی کشور کمتر از میزان مصرف آن است و تناژ تولید این فروآلیاژ در کشور، پاسخ‌گوی میزان نیاز آن نیست و همچنان باید واردات این محصول انجام گیرد.

وی در خصوص گلایه برخی تولیدکنندگان فروآلیاژ از واردات این محصولات توسط شرکت‌های فولادسازی، عنوان کرد: برخی از کارخانه‌های فولادی که در حوزه صادرات فعالیت دارند، بخشی از ارز حاصل از فروش محصولات را به صورت فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز برای مجموعه خود وارد می‌کنند و این مسئله از نظر قانونی و بازرگانی مشکلی ندارد؛ در واقع کارخانه‌ای که محصولات خود را صادر می‌کند، حق دارد که ارز حاصل از صادرات خود را با تبدیل به مواد اولیه، به کشور بازگرداند.

چالش کمبود سنگ منگنز

طالع در مورد تولیدات این کارخانه ا‌ذعان کرد: ما از ابتدا با توجه به نیاز بازار داخلی و حاشیه سود مناسب، تمرکز خود را روی تولید فروسیلیسیم و فروسیلیکومنگنز گذاشته‌ایم و با توجه به این نکته که میزان سیلیس موجود در سنگ‌های منگنز موجود در کشور زیاد است، هنوز برای تولید فرومنگنز اقدام نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس در این خصوص اضافه کرد: کارخانه‌های تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز معمولا توام با هم هستند و با توجه به امکانات و مواد اولیه موجود، اقدام به تولید هریک از این محصولات می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به این نکته که بیشتر واحدها‌ی تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز با مشکلات واردات سنگ منگنز با عیار بالا به کشور مواجه هستند، یادآور شد: در حال حاضر کارخانه‌های مستقر در شهرهای ساوه، ماکو، رفسنجان، زنجان، کرمان، کرمانشاه و جیرفت که امکان فعالیت در زمینه تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز را دارند، به دلیل شرایط موجود فروسیلیکومنگنز تولید می‌کنند.

تعادل در استفاده از فروآلیاژها

طالع در ادامه به تاریخچه ورود فروسیلیکومنگنز به صنایع فولادسازی کشور، عنوان کرد: اولین بار حدود ۱۰ سال پیش یعنی حدود سال ۱۳۸۸ نام این فروآلیاژ در بازار صنعت فولاد کشور شنیده شد و مجتمع تولیدی و صنعتی فروآلیاژ کاویان به همراه یک شرکت دیگر در کرمان اقدام به تولید آن کرد.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس در این باره بیان داشت: تا پیش از آن تاریخ، کارخانه‌های فولاد معمولا مخلوطی از فروآلیاژهای فروسیلیسیم و فرومنگنز را در کوره‌های ذوب شارژ می‌کردند ولی با ورود فروسیلیکومنگنز به صنعت فولاد کشور، به تدریج فولادسازان متقاعد شدند که می‌توان به جای استفاده از این دو فروآلیاژ به طور مجزا، از فروآلیاژ فروسیلیکومنگنز استفاده کرد. یعنی به جای فروسیلیسیم که دارای حدود ۷۵ درصد سیلیسیم و فرومنگنز  که دارای حدود ۷۵ درصد منگنز است، از میزان متناسبی فروسیلیکومنگنز که تلفیقی از سیلیسیم و منگنز است (حدود ۶۰ درصد منگنز و ۲۰ درصد سیلیسیم) استفاده کرد.

وی با اشاره به تمایل استفاده امروز صنعت‌کاران عرصه فولاد به هریک از فروآلیاژهای ذکر شده، اذعان کرد: در حال حاضر میزان استفاده از هریک از این فروآلیاژها با توجه به قیمت‌های بازار و موجودی کارخانه‌ها انجام می‌شود؛ یعنی در برخی موارد مصرف فرومنگنز و فروسیلیسیم را کاهش می‌دهند و بیشتر از فروسیلیکومنگنز استفاده می‌کنند و اگر کمبود یا افزایش قیمتی در فروسیلیکو منگنز رخ دهد، از میزان مصرف آن کاسته و مصرف فروسیلیسیم و فرومنگنز را افزایش می‌دهند؛ البته معمولا استفاده از فروآلیاژهای مختلف، تعادلی است و این‌طور نیست که استفاده از یک نوع کاملا قطع شود.

طالع با اشاره به وضعیت چند ماه گذشته و افزایش قیمت فروسیلیکومنگنز، عنوان کرد: در چند ماه گذشته که فروسیلیکومنگنز قیمت بالایی پیدا کرد و به حول و حوش ۲۰ هزار تومان رسید، استفاده از فروسیلیسیم همراه با مقادیری از فرومنگنز که قیمت مناسب‌تری داشتند بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

نیازی به واردات کک نیست

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس درباره مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فروآلیاژها در کشور، توضیح داد: در مورد فروآلیاژ فروسیلیسیم، تقریبا هیچ یک از مواد اولیه مورد نیاز، از طریق واردات تامین نمی‌شوند زیرا تمام اولیه مورد نیاز ازجمله کک، زغال‌سنگ و سنگ سیلیس مورد نیاز تولید، در کشور وجود دارد. در مورد فروسیلیکومنگنز نیز با توجه به وجود سنگ‌ منگنز با درصد سیلیس بالا در کشور، شرایط مشابهی وجود دارد اما کارخانه‌هایی که قصد دارند به تولید فرومنگنز بپردازند، با توجه به اینکه سنگ منگنز موجود در کشور برای تولید فرومنگنز، هم کم است و هم کیفیت لازم را ندارد، در بیشتر موارد نیاز به واردات سنگ منگنز با درصد سیلیس پایین دارند.

وی در خصوص تامین کک مورد نیاز تولیدکنندگان فروآلیاژ در کشور نیز گفت: در حال حاضر این مواد اولیه از طریق شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، زرند کرمان، شمال و قشلاق تامین می‌شود که کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد.

ارتقای صنعت فروآلیاژ کشور

طالع در ادامه به وضعیت آینده صنعت فروآلیاژ در کشور اشاره کرد و افزود: آینده این صنعت در کشور ما به پارامترهای زیادی بستگی دارد ولی اگر مسائل جنبی و حاشیه‌ای را در نظر نگیریم، با توجه به رشد صنایع فولاد کشور که در سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است، می‌توان امید داشت که این صنایع نیز به عنوان صنایع مادر صنعت فولاد به توسعه و رشد خود ادامه خواهند داد.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس وضعیت صادرات این محصولات را نیز وابسته به شرایط ارزی و قیمت دلار دانست و در این مورد بیان کرد: صنعت فروسیلیسیم ایران با توجه به اینکه قیمت تمام شده و کیفیت محصول آن قابل رقابت با تولیدات سایر کشورهای حاضر در بازار جهانی است، به راحتی می‌تواند با حضور در این بازار، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و سهم خود را از این بازار بگیرد؛ اما این وضعیت در خصوص فروسیلیکومنگنز اندکی متفاوت است، زیرا این محصول در زمینه صادرات ضعیف‌تر است و تولیدکنندگان داخلی برای در اختیار گرفتن سهم خود از این بازار مشکلات به مراتب بیشتری را خواهند داشت.

نقش اساسی نهادهای دولتی

طالع در عین حال که نقش نهادهای دولتی را در حمایت از این صنعت بسیار مهم و اساسی دانست، در این خصوص متذکر شد:  البته برخی مسایل وجود دارند که از اختیارات سازمان‌ها و نهادها خارج است. مثلا این موضوع واضح است که اگر قیمت‌های تمام شده معادن کاهش پیدا کند، برای صنایع تولیدکننده، شرایط مطلوب‌تری را ایجاد خواهد کرد ولی قاعدتا معادن نیز در این زمینه مشکلات خاص خود را دارند که هزینه‌هایی مثل استخراج، کارگری و حمل‌ونقل تنها بخشی از آن‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت قوس آلیاژ پارس همچنین افزود: نکته مهم در خصوص نقش دولت در توسعه و ارتقای صنعت فروآلیاژها این است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با توجه به میزان تولید و کمبود این محصولات در کشور، مجوزهای مربوط به واردات را صادر کند تا تولیدکننده داخلی بتواند با اطمینان خاطر بیشتری به تولید این محصول در کشور بپردازد، برای تولیدکنندگان شرایط مطلوب‌تری ایجاد خواهد شد.

وی در پایان با ابراز امیدواری درباره توسعه و پیشرفت صنعت تولید فروآلیاژها در کشور، در این خصوص گفت: امیدوار هستیم که با ادامه یافتن حمایت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای ذی‌ربط از تولیدکنندگانی که با وجود تمام سختی‌های موجود در زمینه تولید، قدم در این عرصه گذاشته‌اند، ثبات بازار که یکی از مهم‌ترین اصول برای فعالیت صنعتگران محسوب می‌شود حفظ شود تا این گروه بتوانند برای آینده این کسب و کار برنامه‌ریزی‌های بلندمدت لازم را انجام دهند و در یک محیط با حداقل چالش و تنش بتوانند به توسعه صنعتی کشور کمک کنند؛ زیرا هرچه نواسانات موجود در این حوزه کاهش پیدا کند، طرح‌های توسعه نیز با بهره‌وری بیشتری به اجرا در خواهند آمد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6201
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه