• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت

تولید فولادهای آلیاژی ارزش افزوده بالایی دارد

  • کد خبر : 1568
  • 07 خرداد 1399 - 17:22
تولید فولادهای آلیاژی ارزش افزوده بالایی دارد
مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت گفت: شرایط دشوار فروش برای شمش‌های فولادی باعث شد به دنبال محصولات دارای ارزش افزوده بالا و خاص مانند فولاد‌های آلیاژی برویم، البته تولید این نوع فولادها توانایی و دانش فنی نسبتا بالایی را می‌طلبد اما مزیت تولید آن‌ها این است که بازار آن‌ها اشباع نشده و حجم عمده‌ای از فولادهای آلیاژی وارداتی است.

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت گفت: شرایط دشوار فروش برای شمش‌های فولادی باعث شد به دنبال محصولات دارای ارزش افزوده بالا و خاص مانند فولاد‌های آلیاژی برویم، البته تولید این نوع فولادها توانایی و دانش فنی نسبتا بالایی را می‌طلبد اما مزیت تولید آن‌ها این است که بازار آن‌ها اشباع نشده و حجم عمده‌ای از فولادهای آلیاژی وارداتی است.

حمیدرضا ستودیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، شرکت سریر صنعت پایتخت یکی از تولیدکنندگان شمش فولادی با گرید ۳SP و ۵SP است که اخیرا با توجه به شرایط نامناسب بازار اقدام به تولید شمش فولاد آلیاژی نیز کرده‌ است.

وی افزود: این شرکت از طریق کوره القایی و خط ریخته‌گری پیوسته به تولید بیلت می‌پردازد. ضمن اینکه شرکت ما به ظرفیت اسمی تولید خود رسیده است. در حال حاضر، دو کوره ۱۵ تنی القایی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال در اختیار داریم. هرچند که در سال گذشته از نظر سرمایه در گردش دچار مشکلاتی بودیم، اما در سال جاری شرایط بهتر شده و با تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش کافی، با تمام ظرفیت به تولید می‌پردازیم. در حقیقت، تولید فولاد آلیاژی برای یافتن بازار مصرف بهتر و فروش مناسب به شرکت کمک کرده است. به این ترتیب، کالای تولیدی شرکت ما هم دارای ارزش افزوده بالا بوده و هم قیمت‌ مناسبی دارد.

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت در ادامه مطرح کرد: زمانی که صادرات دچار مشکل می‌شود، شرکت‌‌های فولادی بزرگ میزان صادرات خود را کاهش می‌دهند و محصولات خود را در بازار داخلی یا بورس کالا عرضه می‌کنند. باید توجه داشت که فولادسازان بزرگ، زنجیره تولید فولاد (از سنگ آهن تا محصول نهایی) را به صورت کامل در اختیار دارند و این امر باعث می‌شود که این واحدها بتوانند هم با قیمت مناسب و حجم بسیار بالا محصول خود را در بازار عرضه کنند. از این رو، تولیدکنندگان کوچک‌ در فروش محصولات خود در رقابت با شرکت‌های بزرگ دچار مشکل می‌شوند. به این ترتیب، با عرضه‌های سنگین شرکت‌های بزرگ در بازار داخلی، توازن میان عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

ستودیان اضافه کرد: مسلما میزان تقاضای داخلی در مقابل عرضه‌های سنگین شرکت‌های بزرگ، کمتر به حساب می‌آید و این امر شرایط فروش و قیمت‌گذاری را برای تولیدکنندگان کوچک که زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار ندارند، مشکل می‌کند. ضمن اینکه بهای تمام شده محصولات فولادسازان کوچک نسبت به تولیدکنندگان بزرگ بالاتر است.

تولید شمش آلیاژی با ارزش افزوده بالا

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت عنوان کرد: شرایط دشوار فروش برای شمش‌های معمولی فولادی باعث شد به دنبال محصولات دارای ارزش افزوده بالا و خاص مانند شمش‌های آلیاژی برویم، البته تولید این نوع فولادها توانایی و دانش فنی نسبتا بالایی را می‌طلبد اما مزیت تولید آن‌ها این است که بازار آن‌ها اشباع نشده و حجم عمده‌ای از فولادهای آلیاژی وارداتی است. ضمن اینکه تولیدکنندگان بزرگ این حوزه در کشور تنها به صورت سفارشی این محصول را تولید می‌کنند. تولید فولاد آلیاژی باعث شده است شرکت ما بتواند در شرایط نامطلوب اقتصادی، دوام بیاورد و به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در خصوص گریدهای فولاد آلیاژی که در شرکت سریر صنعت پایتخت تولید می‌شود، گفت: عمده فولادهای آلیاژی تولیدی این شرکت، شامل آلیاژهای کربن بالا، کربن پایین مانند CK45، Mo40، ۷۲Cr و آلیاژهای خاص هستند، البته در کنار این محصولات، فولادهای خاصی برای فرآیندهای ویژه ماشین‌کاری و فورجینگ تولید می‌کنیم حتی اخیرا توانستیم فولادهای آلیاژی نگیر را نیز تولید کنیم.

ستودیان تصریح کرد: تولید فولاد آلیاژی برای شرکت ما از دو جنبه بسیار مقرون‌به‌صرفه دارد؛ نخست اینکه عمدتا مشتریان حجم‌های پایینی از این محصول را سفارش می‌دهند و ظرفیت تولیدی کارخانه ما با این سفارش‌ها به خوبی همخوانی دارد. دوم آنکه با توجه به اینکه حجم فولاد آلیاژی مورد نیاز مشتریان کم است، این شرکت‌ها نمی‌توانند محصول خود را به شرکت فولاد آلیاژی ایران سفارش دهند، پس به سراغ شرکت سریر صنعت پایتخت می‌آیند.

بازار انحصاری ضایعات

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه، بیان کرد: بخش عمده‌ای از مواد اولیه شرکت سریر صنعت پایتخت، ضایعات فولادی است. متاسفانه در کشور ما هیچ‌گاه قیمت‌گذاری مواد ضایعاتی در چرخه تولید فولاد قرار نگرفته است. به طور مثال، آهن اسفنجی همواره درصدی از شمش فولاد خوزستان قیمت‌گذاری می‌شود و به همین دلیل قیمت این ماده اولیه دچار نوسان چندانی نیست. این در حالی است که بازار ضایعات آهن و فولاد در اختیار گروه خاصی قرار دارد و آن‌ها نیز قیمت‌گذاری این ماده اولیه را به صورت سلیقه‌ای انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که به دلیل افزایش قیمت بسیاری از کالاها، میزان قراضه‌های لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است. ضمن اینکه رکود در صنایع کشور موجب شده که قراضه صنعتی نیز کمیاب شود.

ستودیان اذعان کرد: شرکت ما از لحاظ جغرافیایی در یک منطقه بسیار خوب استان قم واقع شده است و در میان سه استان صنعتی تهران، مرکزی و اصفهان قرار دارد. به همین دلیل می‌توانیم مواد اولیه خود را از این استان‌ها تامین کنیم.

خودکفایی در تولید فروآلیاژها

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت در خصوص تامین فروآلیاژهای مورد نیاز، اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما در تولید بسیاری از فلزات خودکفا شده و حجم قابل توجهی از فروآلیاژها در کشور تولید می‌شود، به همین دلیل در تامین این مواد مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه برای بخش بسیار کمی از فروآلیاژها که وارداتی است، هنوز مشکلی پیش نیامده و همچنان به کشور وارد می‌شود، البته قیمت فروآلیاژهای وارداتی با روند صعودی نرخ ارز دچار نوسان افزایش یافته است.
خودکفایی در شرایط تحریمی

ستودیان یکی از چالش‌های ایجاد شده در شرایط تحریمی را تامین قطعات و ماشین‌آلات دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان با تشدید تحریم‌ها، در تامین قطعات و ماشین‌آلات دچار مشکل شده‌اند اما وضع تحریم‌ها باعث شد که کشور ما از نظر ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد به خودکفایی برسد؛ گرچه شاید نتوانیم در کشور با تجهیزات موجود یک خط تولید فولاد یا واحد فولادسازی را راه‌اندازی کنیم اما از نظر ساخت قطعه و تجهیز، توانایی خوبی در سازندگان کشور شکل گرفته است. می‌توان گفت به جز الکترودهای گرافیتی که در کوره‌های قوس الکتریکی به کار می‌روند و نیز کمپرسورها و موتورهای بسیار خاص، سایر تجهیزات و ماشین‌آلات فولادسازی در کشور تولید می‌شود. ضمن اینکه اقلام مورد نیاز صنعت فولاد معمولا از چین و هند به راحتی به کشور وارد می‌شود، به همین دلیل تحریم تاثیر چندانی در تامین تجهیزات صنعت فولاد نگذاشته است.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها طی چند سال گذشته باعث ایجاد استراتژی اقتصاد مقاومتی در کشور شده و همین مسئله موجب شد هم شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها بتوانند در حوزه ساخت و تامین قطعات فعالیت کنند، از این رو نیاز کشور به واردات به شدت کاهش یافته است.

دست قدرتمند دلالان در بازار صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت سریر صنعت پایتخت با اشاره به حضور واسطه‌ها در بازار فولاد، بیان کرد: مشکل کنونی صنعت فولاد، جولان دلالان در این صنعت است که بدون چشیدن سختی‌های تولید، تنها به دلیل داشتن تمکن مالی زیاد، در بازار فعالیت می‌کنند. این واسطه‌ها در بازار فروش تمام حلقه‌های زنجیره صنعت فولاد از سنگ آهن تا محصولات نهایی حضور دارند و سود فعالیت آن‌ها از تولید بسیار بالاتر است. باید توجه داشت که سنگ آهن در کشور یک نعمت خدادادی بوده و به عنوان یک ماده اولیه محسوب می‌شود اما متاسفانه این کالا در اختیار دلالان قرار گرفته و سودی که باید در واحد تولیدی ایجاد شود، به دلیل اینکه تولیدکنندگان مشکل تامین سرمایه در گردش و سنگ آهن به عنوان ماده اولیه دارند، تنها به جیب واسطه‌ها می‌رود. به این ترتیب، مشاهده می‌شود که در مدت بسیار کوتاهی حجم زیادی از معاملات توسط واسطه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بروکراسی بورس کالا رفع شود و شرایط مطلوب فروش در این فضا برای تولیدکنندگان ایجاد شود، قطعا بستر بسیار مناسبی برای معاملات خواهد بود. این یعنی یک واحد تولیدی، مواد اولیه خود را از طریق بورس کالا و از یک تولیدکننده دیگر (نه واسطه) خریداری کند. متاسفانه در بازار فولاد کشور این اتفاق نمی‌افتد؛ همچنان مشاهده می‌شود که آهن اسفنجی از سوی تولیدکنندگان در اختیار فولادسازان قرار نمی‌گیرد، زیرا واسطه‌ها حجم بسیار بالایی از این کالا را خریداری می‌کنند. به طور مثال، اگر قیمت آهن اسفنجی باید دو هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، واسطه‌ها آن را به قیمت سه هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسانند. بنابراین بسیاری از مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی که نمی‌توانند با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند، ناچار به خرید از واسطه‌ها هستند.

ستودیان تاکید کرد: به دلیل جولان دلالان در بازار فولاد و اقتصاد دلال‌پرور این صنعت، بسیاری از واحدهای تولیدی دچار بسیار حاد و دشواری هستند. شرکت سریر صنعت پایتخت نیز تاکنون از بورس کالا مواد اولیه خود را خریداری و در پی آن محصول خود را در این نهاد عرضه نکرده، هرچند که کد بورس را برای عرضه و خرید دریافت کرده‌ است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1568

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد