• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان:

تولید فولاد سود کافی ندارد/ نوسان قیمت مواد اولیه فولادی

  • کد خبر : 7625
  • 24 اردیبهشت 1401 - 18:51
تولید فولاد سود کافی ندارد/ نوسان قیمت مواد اولیه فولادی
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان گفت: رشد قیمت مواد اولیه و انرژی به افزایش هزینه‌ تولید منجر شده است و تعدادی از واحدهای فولادی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان گفت: رشد قیمت مواد اولیه و انرژی به افزایش هزینه‌ تولید منجر شده است و تعدادی از واحدهای فولادی، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

حمید رحیمی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مطرح کرد: مجتمع ذوب و نورد کرمان در سال ۱۳۷۴ در زمینه تولید شمش فولادی به وسیله ماشین ریخته‌گری پیوسته فعالیت خود را آغاز کرد. هم‌اکنون با یک کارخانه‌ فولادسازی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در حال تولید بیلت فولادی با سطح مقطع ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر و طول ۱۲ متر توسط دو کوره القایی ۱۵ تنی هستیم. همچنین با دارا بودن یک واحد نورد گرم، مقاطع طویل یعنی میلگرد به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن از سایز هشت تا ۴۰ میلی‌متر در گریدهای A2، A3 و A4 فعالیت خود را گسترش داده‌ایم. خوشبختانه توانستیم با ۴۵۰ نیروی انسانی در سه شیفت کاری طی سال ۱۴۰۰، میزان تولید مقاطع طویل را هفت برابر کنیم؛ یعنی به ۵۲۰ هزار تن رسانیم تا عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده میلگرد در جنوب شرق کشور را از آن خود کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های مجموعه به تدریج باعث افزایش ظرفیت مجموعه شد؛ به طوری که طی یک سال گذشته، ظرفیت تولید خطوط نورد شرکت ۷۰ هزار تن بوده است اما با توسعه خطوط نورد گرم، در حال جذب نیرو برای مجموعه هستیم.

نبود ثبات در بازار فولاد

رحیمی، آهن اسفنجی را عمده‌ترین ماده مصرفی مجموعه عنوان کرد و گفت: این ماده اولیه را بیشتر از شرکت‌هایی نظیر توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، مجتمع فولاد نی‌ریز و معدنی و صنعتی چادرملو تامین می‌کنیم. در واقع مواد اولیه مورد نیاز خود را هم از بورس کالای ایران و هم از طریق بازار آزاد تهیه می‌کنیم. آهن قراضه نیز جزو مواد اولیه مورد استفاده این شرکت است.

وی با بیان اینکه شرکت ذوب و نورد کرمان در سال ۱۴۰۰، به دلیل نوسان قیمت آهن اسفنجی، به تعمیرات و اورهال دستگاه‌های سوق پیدا کرده‌ است، افزود: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در بورس کالای ایران به صورت دستوری تعیین می‌شود، محصولات با قیمت واقعی خود عرضه نمی‌شود و در نهایت، این روند، زیان‌دهی واحدهای تولیدی را به همراه دارد؛ به طوری که طی دی ماه سال گذشته مجبور به توقف فولادسازی شدیم و تنها با فروش میلگرد به فعالیت خود ادامه دادیم.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان مطرح کرد: طبق دستورالعمل‌های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت آهن اسفنجی باید ۵۰ درصد قیمت شمش فولادی تعیین شود اما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده آهن اسفنجی این سازوکار را رد کرده‌اند و تمایل دارند پایه محاسبه قیمت آهن اسفنجی بر اساس قیمت پایه کشور هند تعیین شود که این فرایند باعث کاهش شدید تفاوت قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی شده است.

این تولیدکننده محصولات فولادی ادامه داد: عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا با قیمت‌های پایه جدید از سوی شرکت‌های دولتی که صاحب معدن هستند، قیمت‌گذاری قبلی به طور کامل تغییر کرده است و این سازوکارها موجب زیان‌دهی بخش خصوصی می‌شود؛ به طوری که بخش خصوصی هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این فرایند ندارد و باید تابع این دستورالعمل‌ها باشد. تا زمانی که قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد به صورت دستوری تعیین شود، دولت به صورت عملی نمی‌تواند هیچ‌گونه کمکی به بخش خصوصی کند.

هدف‌گذاری برای صادرات

رحیمی درباره عمده مشتریان شرکت ذوب و نورد کرمان، ادغان کرد: با توجه به اینکه محصول نهایی این مجموعه، میلگرد است، هم فروش جزئی و هم فروش کلی داریم و از مردم تا شرکت‌های بزرگ پیمانکاری جزو مشتریان ما محسوب می‌شوند. بقیه محصولات نهایی خود را نیز در بورس کالای ایران عرضه می‌کنیم.

وی درباره فروش صادراتی این شرکت، مطرح کرد: با توجه به نزدیکی با مرزهای آبی و شرقی، با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان به صادرات میلگرد می‌پردازیم. همچنین به تازگی کشور تاجیکستان نیز به جمع کشورهای هدف صادراتی ما اضافه شد.

با افزایش قیمت انرژی، تولید فولاد مقرون به صرفه نخواهد بود

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان توضیحاتی را درباره اثر افزایش تعرفه حامل‌های انرژی بر فعالیت شرکت و بهای تمام شده تولید ارائه کرد و گفت: اداره گاز استان کرمان تعرفه گاز طبیعی را در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داد؛ به طوری که طی دو سال گذشته برای هر متر مکعب گاز، ۳۰۰ تومان پرداخت می‌شد اما در سال ۱۴۰۰ بهای مصرف هر مترمکعب گاز، دو هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد که نشان‌دهنده رشد چند برابری قیمت آن است. قیمت برق نیز مشمول رشد قیمت شده و در سال ۱۴۰۰ رشد چهار برابری را تجربه کرد. اگر شرایط به همین ترتیب ادامه داشته باشد اکثر تولیدکنندگان که از کوره‌های قوس الکتریکی و القایی استفاده می‌کنند، فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

رحیمی تاکید کرد: بحران انرژی و قیمت‌های سرسام‌آور مواد اولیه سبب شده است که تولید شمش فولادی دیگر مقرون به صرفه نباشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته، وزارت نیرو بخشنامه‌ای مبنی بر قطع برق و سهمیه‌بندی مصرف آن توسط شرکت‌های فولادی صادر کرد که به ناچار با ۱۰ درصد ظرفیت اسمی مجموعه به فعالیت خود ادامه دادیم. از این رو، این دستورالعمل منجر به توقف واحد فولادسازی ما شد؛ به طوری که طی ۶ ماه نخست در سال ۱۴۰۰ با تعطیلی این واحد مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این مجموعه دارای دو کارخانه تولیدی بوده اما دارای یک مجوز است که در سال قبل، هر دو کارخانه با محدودیت مصرف برق و گاز مواجه شدند و در واقع، کمبود انرژی حدود ۶۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت را دچار اختلال کرد. متاسفانه در این زمینه برخلاف پیگیری‌های صورت پذیرفته، اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

تعطیلی عمده واحدهای فولادی در آینده نه چندان دور

رحیمی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری مواد اولیه و قطع حامل‌های انرژی، عمده‌ترین مشکلات ذوب و نورد کرمان است. در خرید آهن اسفنجی از بورس کالای ایران، این این ماده اولیه را با قیمت ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم اما هنگام برآورد هزینه‌ها و فاکتورنویسی، برای تعیین قیمت‌ها میزان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۵ درصد کرایه حمل و کارمزد بورس کالا به قیمت پایه اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های تولید فولاد موجب شده تا این امر، مقرون‌ به‌ صرفه نباشد و در صورت تداوم این وضعیت، در آینده نه چندان دور فولادسازان خصوصی مجبور به توقف فعالیت خود خواهند شد. راه حل خلاصی از این شرایط، آن است که واحدهای متعلق به بخش خصوصی، به تملک شرکت‌های خصولتی درآیند و زیرمجموعه آن‌ها حساب شوند تا بتوانند با بهره‌مندی از حمایت دولت به وضعیت خود سامان بخشند.

بحران انرژی، مانع بزرگ طرح‌های توسعه

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان در خصوص اولویت‌ها و اهداف این مجموعه، اذعان کرد: بر اساس جلسات متعددی که با معاون وقت استانداری کرمان برگزار کردیم، عنوان شد مشکل کمبود برق صنایع فولادی تا چهار سال آینده ادامه خواهد داشت و اگر میزان مصرف واحدهای تولید از حدی فراتر رود، برق آن واحد تولیدی را قطع خواهند کرد.

رحیمی بیان کرد: هنگامی که محدودیت‌های ناشی از کمبود انرژی، ۶۰ درصد ظرفیت تولید مجموعه را با اختلال مواجه کند، درآمد و هزینه‌های شرکت حتی به نقطه سر به سر نیز نمی‌رسند و پیش‌بینی برنامه‌ها را بسیار سخت می‌کند. مگر اینکه دولت برنامه‌ای هدفمند و جامع در جهت حل بحران انرژی تبیین کند.

وی عنوان کرد: قصد افزایش ظرفیت فولادسازی را داشتیم که متاسفانه با محدودیت‌های مصرف انرژی مواجه شدیم که منتظر تصمیم‌های تازه دولت در این باره خواهیم بود.

هر روز، یک چالش جدید

مدیرعامل شرکت ذوب و نورد کرمان وظیفه تولیدکننده را تولید محصول با کیفیت و خدمت‌رسانی به مردم عنوان کرد و گفت: در بخش تولید مشکلات بسیاری وجود دارد و هر روز باید منتظر اتفاقات ناگوار باشیم. در یکی دو ماه اخیر نیز شاهد وضع عوارض بر صادرات محصولات فلزی ازجمله فولاد بودیم که موجب التهاب در بازار شده است.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان‌های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی و…، ازجمله نهادهایی هستند که با دستورالعمل‌های یک‌جانبه در مسیر تولیدکنندگان سنگ‌اندازی می‌کنند و همین مسئله سبب شده است تولیدکنندگان به سختی اقدام به تولید محصولات با کیفیت‌ کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7625
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید