• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تولید لیتیوم در کشور در آینده نزدیک

  • کد خبر : 14402
  • 20 اسفند 1401 - 11:45
تولید لیتیوم در کشور در آینده نزدیک
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت از تولید لیتیوم در کشور طی دو تا سه سال آینده خبر داد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت از تولید لیتیوم در کشور طی دو تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از مهر، سید رضا محتشمی‌پور در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فرآوری لیتیوم، بیان کرد: اگرچه تولید لیتیوم نیازمند سرمایه‌گذاری فراوانی بوده اما مسئله مهم‌تر در این حوزه تامین دانش فنی است. به عنوان مثال در زمینه تولید لیتیوم، شاهد هستیم که کشور بولیوی به تنهایی ۵۰ درصد ذخایر لیتیوم دنیا را داراست اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که چون دانش فرآوری این ماده معدنی را در اختیار ندارند، در واقع مداخلات خارجی را به خاطر این ذخایر تحمل می‌کنند و نتوانسته‌اند تاکنون از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در خصوص کشف یک ذخیره لیتیوم در همدان، تصریح کرد: یک معدن رسی با ذخیره کانسنگ هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در همدان کشف شده است که با توجه به عیار آن، ذخیره حدود ۶۸۰ تن فلز محتوی تخمین زده می‌شود. این ذخیره با توجه به اینکه رسی است، به لحاظ فرآوری محدودیت‌هایی دارد و اولین پروانه‌ای بوده که در لیتیوم غیرشورابه‌ای در کشور برای این معدن در همدان صادر شده است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صمت با اشاره به اینکه اساسا ذخایر اصلی لیتیومی در سراسر دنیا شورابه‌ها هستند، عنوان کرد: ما دریاچه نمک قم را در اختیار داریم که چندین میلیارد مترمکعب شورابه را در خودش ذخیره دارد که خلوص لیتیوم آن در حدود بالای ۵۰ ppm اعلام می‌شود. این عدد با توجه به اینکه در لیتیوم‌های خاکی فرایند استحصال را هم داریم اما در شورابه نداریم، از عدد ذخیره‌ای که جدیدا اعلام شده خیلی بزرگ‌تر است.

محتشمی‌پور همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه فرآوری، مطرح کرد: به هر حال دانش فنی صنعتی در اختیار کشورهای فراوانی نیست و شرکت‌های متعددی هم از آن برخوردار نیستند بلکه تنها شرکت‌های محدودی هستند که باید حاضر به همکاری شوند؛ چه به صورت مشارکتی و چه به صورت فروش دانش فنی.

وی همچنین در ارتباط با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، خاطرنشان کرد: طرف‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند اما برای تامین چرخه‌های فناوری، باید کنستانتره‌سازی انجام و کنستانتره به واحدهای فرآوری خود منتقل شود که این مسئله طبیعتا برای ما خیلی مطلوب نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14402

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.