• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت خوشه‌طلایی آرکا مطرح کرد:

تولید محصولات دامی و دارویی بر پایه فلزات

  • کد خبر : 7420
  • 24 آذر 1400 - 16:01
تولید محصولات دامی و دارویی بر پایه فلزات
رئیس هیئت مدیره شرکت خوشه‌ صنعتی آرکا گفت: تولید محصولات شیمیایی، دارویی، مکمل‌ها، افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان و به طور کلی عمده محصولات تولیدی شرکت بر پایه مواد معدنی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت خوشه‌ صنعتی آرکا گفت: تولید محصولات شیمیایی، دارویی، مکمل‌ها، افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان و به طور کلی عمده محصولات تولیدی شرکت بر پایه مواد معدنی است.

محمد فاصله‌ جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت خوشه‌ صنعتی آرکا فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ در حوزه بیوتکنولوژی صنعتی و با به‌کارگیری تجارب ۱۵ ساله بین‌المللی در زمینه‌های بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی، دارویی، افزودنی‌ها و مکمل‌های غذایی در مشهد آغاز کرده است. پیش از این، حدود ۱۰ سال در کشور مالزی، همکاری‌های علمی-پژوهشی گسترده‌ای با شرکت‌های مختلف جهان داشته‌ایم. حدود ۵ سال قبل توسط بنیاد ملی نخبگان به کشور دعوت شدیم و فعالیت خود را در پژوهشکده بیوتکنولوژی آغاز کردیم. لازم به ذکر است که از زمان آغاز فعالیت شرکت، نگاه ویژه‌ای به بخش تولید داشتیم و تحقیقات صورت گرفته در طی سالیان اخیر نیز در همین راستا بوده است. بنابراین پس از کسب موفقیت در اجرای پروژه‌های مختلف، شرکت توسعه مکمل زیست فناور آریانا را به عنوان فاز اول تولید راه‌اندازی کردیم.

تولید مواد معدنی آلی

رئیس هیئت مدیره شرکت خوشه صنعتی آرکا در خصوص محصولات تولیدی این شرکت، بیان کرد: در شرکت توسعه مکمل زیست فناور آریانا به‌عنوان اولین فاز تولید، اقدام به تولید مواد معدنی آلی کردیم که این مواد می‌توانند در زمینه انسانی و دامی کاربرد داشته باشند. این مواد معدنی شامل روی، مس، منگنز، آهن، کروم، سلنیم و کبالت با پایه معدنی است که پس از قرارگرفتن در کنار یک بخش آلی مانند اسیدهای آمینه، به ترکیبات معدنی آلی با کاربرد دارویی-دامی تبدیل می‌شوند. همچنین ما تنها شرکت تولیدکننده این محصولات در ایران هستیم و شرکت‌های خارجی نظیر آلتک آمریکا رقبای اصلی ما در این حوزه هستند.

وی در ادامه به چگونگی فعالیت این شرکت در زمینه فرآوری خاک‌های معدنی اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیت موفق شرکت توسعه مکمل زیست فناور آریانا در زمینه تولید مواد معدنی آلی، تصمیم به حضور در حوزه فرآوری ترکیبات معدنی گرفتیم که به همین منظور، شرکت خوشه صنعتی آرکا شکل گرفت. این شرکت فعالیت و تحقیقات خود را در حوزه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و آنالیز مواد معدنی آغاز کرد. در حال حاضر نیروهای متخصصی با گرایش علمی زمین‌شناسی و معدن در شرکت آرکا مشغول به فعالیت هستند، که با قرارگیری اطلاعات و تجربیات ایشان در کنار دانش فنی متخصصان حوزه شیمی و بیوتکنولوژی، پروژه‌های جدیدی در این راستا تعریف شده و فعالیت‌ها گسترش یافته است.

تحقیقات گسترده در زمینه بیولیچینگ

رئیس هیئت مدیره شرکت خوشه صنعتی آرکا در ادامه ضمن اشاره به مشکلات موجود در این زمینه، تصریح کرد: آنالیز، مشکل عمده‌ای است که در حین فعالیت با آن مواجه شده‌ایم. چراکه در حوزه آنالیز، مشکلات فراوانی در سطح کشور وجود دارد و آنالیز نمونه‌های موجود با خطای بالا همراه است. لذا در راستای مرتفع کردن این معضل به تقویت زیرساخت آزمایشگاه مجموعه پرداخته‌­ایم.

وی در رابطه با تامین فلزات مورد نیاز در این مجموعه، عنوان کرد: این شرکت در حال حاضر مشغول فعالیت در زمینه مس‌های سولفیدی و اکسیدی است. بیولیچینگ، عملیاتی بوده که در این زمینه در حال انجام است تا به نتایج مطلوب و مرتبط با استخراج مس از طریق علم میکروبیولوژی دست یابیم. در کنار مس، بحث فراوری سایر ترکیبات معدنی شامل ‌ روی، منگنز، سلنیم، کبالت، نیکل و تیتانیم نیز مطرح شده است که در حال بررسی و تحقیقات لازم در این زمینه هستیم.

جهرمی اضافه کرد: سلنیت سدیم، دیگر محصولی است که در حوزه دارویی در این شرکت تولید می‌شود. فرو کروم، کلوئید کروم، اکسید کروم و کروم متیونین، محصولاتی هستند که در داخل شرکت با استفاده از کروم تولید می‌شوند و کروم متیونین تولیدی به بازار مصرف عرضه شده که مورد استفاده در صنایع دامی است. سولفات کبالت، دیگر محصولی است که اقداماتی جهت تولید آن در مجموعه صورت پذیرفته است و در مجموع، قدم‌های گسترده‌ای را جهت تولید انواع محصولات بر پایه فلزی در شرکت برداشته‌ایم.

انجام آنالیزهای مختلف آلی و معدنی

مدیرعامل شرکت خوشه صنعتی آرکا در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه خروجی این شرکت در راستای استفاده از فلزات ذکر شده چیست، بیان کرد: تولید محصولات شیمیایی، دارویی، مکمل‌ها، افزودنی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان، و بطور کلی عمده محصولات تولیدی شرکت با استفاده از ترکیبات فلزی یادشده است. ضمن اینکه مشغول احداث یک واحد جدید جهت تولید محصولات دارویی دارای کاربرد انسانی در شهرک صنعتی کاویان مشهد هستیم. در راستای توسعه تولید محصولات شیمیایی مانند سولفات‌ها و هیدروکسی کلریدها و … نیز یک واحد شیمیایی به وسعت ۲٫۵ هکتار جهت فعالیت در این زمینه در حال احداث است. مواد معدنی آلی نیز در شرکت توسعه مکمل زیست فناور آریانا مستقر در شهرک صنعتی پارسیان مشهد در حال تولید است. آزمایشگاه مجموعه نیز در داخل شهر مشهد قرار دارد و انواع آنالیزهای مختلف شامل آنالیز فلزات گران‌بها، آنالیز تر، تست‌های میکروبی و آنالیز بیوشیمیایی در آن صورت می‌پذیرد. واحد تحقیقات نیز در کنار واحد آنالیز مجموعه، در زمینه تبدیل خاک به محصولات ارزشمند شیمیایی در حال فعالیت بوده که چندین محصول را در حال طی کردن پروسه دانش بنیان شدن داشته و زمینه سازی تولید صنعتی آنها در حال انجام می باشد.

در صادرات با مشکل مواجه هستیم

جهرمی در ارتباط با برنامه این شرکت در حوزه صادرات، بیان کرد: محصولات شیمیایی-معدنی مورد استفاده در صنعت دام که  تولید داخل کشور می باشند گاها بصورت تخصصی برای این صنعت تولید نشده و دارای مشکلاتی  از نظر سطح بالای عناصر سنگین (کادمیم، آرسنیک، جیوه و سرب) می باشند. این موضوع نه تنها مشکلاتی را برای دام و طیور ایجاد می کند، با توجه به رسوب در محصولات دامی، این عناصر سنگین می توانند به انسان انتقال یافته و تاثیر مخربی بر سلامت انسان داشته باشند. از طرفی دیگر وجود عناصر سنگین در فراورده های دام و طیور می تواند محدودیت های زیادی را جهت انجام صادرات این محصولات ایجاد نماید. نوآوری ما در زمینه حذف عناصر سنگین موجود در ریز مغذی های معدنی حین تولید محصول می تواند کمک شایانی به رفع این مشکلات باشد.

وی در پایان ضمن اشاره به تلاش این مجموعه جهت تولید و صادرات محصولات شیمیایی-معدنی با بالاترین استاندارد، خاطرنشان کرد: ما همواره در مجموعه خوشه صنعتی آرکا تلاش کرده‌ایم تمامی مراحل جهت تولید محصول باکیفیت، از استخراج خاک تا تولید محصول نهایی، را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم و محصول را با بالاترین میزان استاندارد به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7420

نوشته‌های مشابه