• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر:

تولید محصولات ویژه نسوز با بهره‌گیری از فناوری نانو

  • کد خبر : 4323
  • 12 مرداد 1398 - 17:34
تولید محصولات ویژه نسوز با بهره‌گیری از فناوری نانو
مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر گفت: عمده‌ترین محصولات ما، قطعات ویژه نسوز است که با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید می‌شوند و از لحاظ کیفیت، قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.
مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر گفت: عمده‌ترین محصولات ما، قطعات ویژه نسوز است که با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید می‌شوند و از لحاظ کیفیت، قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.

 محمد حسین زاده یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت بازرگانی اطلس سرام کویر، در سال ۸۸ تاسیس شد و در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید. این شرکت که دانش بنیان و عضو ستاد نانو است، سالانه ۵۰۰ تن قطعات ویژه نسوز و ۷۰۰ تن نسوز بی‌شکل تولید می‌کند. عمده فعالیت این کارخانه، تولید دیرگدازهای پیشرفته و قطعات ویژه برای نیروگاه‌ها، صنایع فلزات آهنی و غیرآهنی است.

وی افزود: تمام محصولات ما، با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید می‌شوند و از این بابت، منحصر به فرد هستند. عمده‌ترین تولیدات ما، قطعات ویژه نسوز بوده که شامل نازل درونی پاتیل، نازل بیرونی پاتیل و ول بلوک‌های پاتیل است. ول بلوک، بلوکی است که در کف پاتیل قرار دارد و نازل درونی پاتیل، درون آن جاگذاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر در خصوص سنجش کیفیت محصولات این کارخانه، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید محصولات تخصصی توانیر و نیروگاه‌ها را هم بر عهده داریم، برنامه کنترل کیفیت ما باید مورد تایید توانیر باشد. به همین خاطر، تجهیزات ما نیز مطابق نظر آن‌ها در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، سرامیک‌های محفظه احتراق توربین‌های گازی V94.2 با استفاده از نانوذرات در کارخانه ما تولید شده و در توانیر از آن استفاده می‌شود.

حسین زاده اضافه کرد: برخی از آزمایش‌های کنترل کیفیت ما، به صورت برون‌سپاری توسط آزمایشگاه‌های معتبر انجام می‌شود و بقیه آزمایش‌ها مانند اندازه‌گیری تخلخل، دانسیته، سایز و سنجش تاب‌برداشتگی توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه صورت می‌پذیرد.

وی درخصوص چگونگی تامین مواد اولیه خود، اذعان کرد: ما تمام مواد اولیه مورد نیاز خود را به دلیل عدم تولید آن در ایران از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم. این مواد شامل تبولار آلومینا و مولایت است که از کشورهای چین و آلمان خریداری می‌شود.

این فعال صنعت نسوز بیان کرد: ملاک برتری محصولات ویژه نسوز نسبت به یکدیگر، طول عمر آن‌ها است. طول عمر قطعات ویژه نسوز، نسبی بوده و بسته به نوع کاربردشان، متغیر است. به عنوان مثال بعضی از قطعات نسوز که در صنایع فولاد استفاده می‌شود، اگر بتواند یک ماه یا دو هفته دوام بیاورد، کیفیت لازم را دارد.

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر روند بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید محصولات خود را این چنین توضیح داد: طی فرآیندی با استفاده از محلول‌های نانو و تونل انجماد، قطعات تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد سرد می‌شود و بعد از آن مرحله پخت را طی می‌کند. لایه نازکی از محلول‌های نانو که حول ذرات قرار می‌گیرد، باعث بروز خواص ویژه‌ای در محصولات نسوز می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: ما علاوه ‌بر قطعات ویژه نسوز، نسوزهای بی‌شکل و شکل‌دار هم تولید می‌کنیم. مشتریان اصلی ما، صنایع فولاد و توانیر بودند اما اخیرا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هم به آن‌ها اضافه شده‌ است. علی‌رغم اینکه محصولات ما قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است اما به دلیل نداشتن ارتباطات کافی با کشورهای دیگر، تولیدات خود را صادر نمی‌کنیم.

وی با اشاره به توسعه کارخانه اطلس سرام کویر، اظهار کرد: در نظر داریم قطعات ویژه‌ نسوز دیگری را به تولیدات قبلی خود اضافه کنیم. برخی از این قطعات، راه‌گاه‌هایی هستند که از آن‌ها برای عبور مذاب از زیر کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در حال حاضر تنها یک شرکت است که این قطعات را در ایران تولید می‌کند اما کیفیت آن مورد قبول بعضی از صنایع نیست.

این تولیدکننده محصولات نسوز یادآور شد: شرکت ما نیز مانند باقی شرکت‌های فعال در صنعت نسوز برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل است. انتقال ارز و تاخیر زیاد در رسیدن مواد اولیه از عمده‌ترین معضلات واردات مواد اولیه نسوز به کشور است. ما مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های بازرگانی در ایران که واردات انواع کالا را انجام ‌دهند، خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر در پاسخ به این سوال که آیا از شما حمایت‌هایی صورت گرفته یا خیر، بیان کرد: در سال جاری، صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین ستاد فناوری نانو، با ارائه تسهیلاتی از شرکت ما حمایت کردند. همچنین، تلاش‌هایی از سوی این سازمان‌ها صورت گرفته تا پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی، محصولات نسوز مورد نیاز خود را از شرکت ما خریداری کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4323
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه