• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
علی هوشمند، مدیرعامل شرکت ریابی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تولید محصول با کیفیت، رمز موفقیت در بحران‌

  • کد خبر : 3360
  • 22 مهر 1399 - 12:12
تولید محصول با کیفیت، رمز موفقیت در بحران‌
وضعیت نابسامان اقتصاد و صنعت نیاز به حضور کاربلدان و صنعتگرانی دارد که به چم و خم کار کاملا مسلط هستند و با ظهور بحران‌ها از صحنه فعالیت حذف نشده‌اند. حضور مداوم و پویا در صنعت مستلزم دو مولفه برنامه مدون و حفظ روابط بین‌المللی است که در کشور کمتر شرکتی از هر دو موضوع بهره‌مند است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در این راستا با علی هوشمند، مدیرعامل شرکت ریابی به گفت‌وگو نشسته است. وی معتقد است که محصول با کیفیت در هر شرایطی می‌تواند با تقاضای مطلوبی در بازار مواجه شود. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

وضعیت نابسامان اقتصاد و صنعت نیاز به حضور کاربلدان و صنعتگرانی دارد که به چم و خم کار کاملا مسلط هستند و با ظهور بحران‌ها از صحنه فعالیت حذف نشده‌اند. حضور مداوم و پویا در صنعت مستلزم دو مولفه برنامه مدون و حفظ روابط بین‌المللی است که در کشور کمتر شرکتی از هر دو موضوع بهره‌مند است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در این راستا با علی هوشمند، مدیرعامل شرکت ریابی به گفت‌وگو نشسته است. وی معتقد است که محصول با کیفیت در هر شرایطی می‌تواند با تقاضای مطلوبی در بازار مواجه شود. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

توضیحاتی در خصوص پیشینه شرکت بفرمایید.

 فعالیت شیرآلات بهداشتی و ساختمانی صنایع تولیدی ریابی به سال ۱۳۵۸ برمی‌‌گردد که در حوزه صنعت ریخته‌گری فلزات رنگین آغاز به کار کرد. این واحد تولیدی به عنوان تولیدکننده میلگرد برنجی و شیرآلات بهداشتی در سطح کشور شناخته می‌شود. در حال حاضر، با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی، همچون گذشته در عرصه تولید میلگرد و شیرآلات پیشتاز هستیم و بدون تعدیل نیرو به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. قابل ذکر است که در سال جاری برای پیشبرد اهداف تعیین شده مجموعه در راستای گسترش فعالیت‌های شرکت افراد جدیدی را نیز استخدام کردیم و در تلاش هستیم که با به‌کارگیری تمام قوای خود و با استفاده از مواد اولیه مرغوب، محصولی با کیفیت را تولید و به مردم عرضه کنیم. در واقع، رضایت مشتری هدف اول و آخر مجموعه ریابی محسوب می‌شود. در حال حاضر، ۱۲۰ نفر در مجموعه ریابی مشغول به فعالیت هستند و این تعداد در بدترین شرایط و بحران‌ها پای کار ایستاده‌اند و از هیچ کمکی دریغ نکرده‌اند.

شرایط فروش داخلی و صادراتی محصولات شرکت ریابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما شیرآلات بهداشتی، میلگرد و اتصالات برنجی تولید می‌کنیم که مشتری عمده این نوع محصول مردم و صنعت ساختمان است. با وجود تمام مشکلات، میزان تقاضا در بازار داخلی قابل ملاحظه بوده و تا کنون توانسته‌ایم نظر انبوه‌سازان و مشتریان داخل را به خود جلب کنیم. در رابطه با فروش صادراتی نیز باید گفت در این عرصه به طور مداوم حضور فعالی داشته‌‌ایم که این خود نشان از کیفیت بالای شیرآلات و میلگرد تولیدی شرکت است. البته خود به صورت مستقیم محصولات را صادر نکرده‌ایم و شرکت‌های واسطه در این بین مسئولیت فروش خارجی محصولات ما را عهده‌دار شده‌اند. کشورهایی همچون افغانستان، عراق، آذربایجان، ترکیه، سوریه و همچنین کشورهای آفریقایی مانند لیبی و سایر کشورهای همسایه ازجمله مشتریان دائمی اجناس ایرانی، به ویژه محصولات مسی و برنجی ما هستند که با واسطه و یا بدون واسطه این محصولات به دست آن‌ها می‌رسد.

مواد اولیه مصرفی خود را از چه منابعی تامین می‌کنید؟

به طور کلی مواد اولیه مصرفی برای تولید میلگرد برنجی و شیرآلات بهداشتی مس و روی است که این نوع مواد را به صورت ضایعات و شمش تهیه می‌کنیم. اغلب مس و برنج را به صورت ضایعات از بازار آزاد و روی را به شکل شمش روی از شرکت‌های تولیدکننده تهیه می‌کردیم. در تامین مواد با مشکل خاصی مواجه نیستیم اما با بروز نوسانات قیمتی عرضه مواد اولیه همچون ضایعات به طور منظم در بازار عرضه نمی‌شوند و فروشندگان با تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها قادر به معامله نیستند در نتیجه در چنین بازاری تولیدکنندگانی همچون ما در تهیه مواد اولیه دچار مشکل می‌شود و کمبود را به طور جدی حس می‌کند.

فعالیت مجموعه ریابی را در دو سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سال گذشته نیز همچون امسال شاهد رشد نجومی قیمت‌ها بودیم و این تاثیر مستقیم بر روند کاری واحد تولیدی گذاشته است. برای حفظ بقای یک مجموعه تولیدی قدرتمند باید متناسب با وضعیت بازار عمل کرد. در نتیجه به نسبت افزایش قیمت مواد اولیه، ما نیز قیمت نهایی محصولات خود را افزایش ‌داده‌ایم و چرخه خرید ماده اولیه و فروش محصولات را در حالت تعادل نگه داشته‌ایم. مشتریان نیز پذیرای این رشد قیمت‌ها هستند و به جرات می‌توان گفت میزان فروش داخلی و صادراتی علاوه بر اینکه با افت مواجه نشده بلکه طی دو سال اخیر همزمان با نوسانات قیمتی، افزایش یافته است. زمانی که کالایی با کیفیت و در حد استانداردهای دنیا در کشور تولید می‌شود، طبیعتا از واردات این نوع محصولات جلوگیری به عمل می‌آید و دولت نیز برای واردات محصولات مشابه آن ارز دولتی تخصیص نمی‌دهد. به این ترتیب، تقاضا برای محصولات با کیفیت ایرانی در طی این مدت افزایش یافته که این موجب افزایش تولید و فروش شرکت ریابی نیز شده است.

تکنولوژی ساخت میلگرد و شیرآلات بهداشتی در چه جایگاهی قرار دارد؟

تکنولوژی، مهم‌ترین رکن در تولید یک محصول مرغوب به حساب می‌آید و در مجموعه ریابی نیز سعی شده که از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده شود، اما در شرایط تحریمی در تامین برخی قطعات دچار مشکل شدیم که از این بین می‌توان به قطعات یدکی، قطعات برقی و بعضی از قالب‌ها اشاره کرد که اکنون از طریق واسطه و یا با استفاده از موجودی برخی شرکت‌ها در داخل کشور، کمبودهای خود را جبران می‌کنیم. ما از دستگاه CNC و ماشین‌‌آلات ریخته‌گری مداوم استفاده می‌کنیم که ازجمله ماشین‌آلات مدرن مجموعه محسوب می‌شوند. با تکیه به چنین تجهیزاتی می‌توانیم محصول مرغوبی را تولید کنیم.

به عنوان مثال، زمانی که دستگاه CNC با مشکل مواجه می‌شود، اغلب قطعات الکترونیکی این دستگاه خراب می‌شود و تامین این نوع قطعات عملا در ایران ممکن نیست و یا کلیدهای برقی که ما استفاده می‌کنیم، آلمانی یا متعلق به کشور کره جنوبی هستند که در شرایط تحریمی تهیه آن‌ها به یک چالش جدی تبدیل شده است. همچنین در رابطه با گرافیت باید گفت که این ماده تولید داخلی ندارد و در این زمینه کاملا به کشورهای خارجی وابسته هستیم، اما در مجموعه تا به امروز توانسته‌ایم مشکلات پیش آمده را حل کنیم. به طور کلی پیش رفتن همزمان با علم و تکنولوژی روز دنیا، علاوه بر وضعیت اقتصادی مطلوب به ایجاد روابط تجاری و بین‌المللی مناسب نیز نیاز دارد که در حال حاضر در هر دو مولفه دچار مشکل شده‌ایم.

چالش‌های موجود در صنعت شما چیست؟

مهم‌ترین مشکلات موجود در این صنعت، نوسانات قیمتی و بحث تامین مواد اولیه است که البته این موضوع فقط شامل صنعت میلگرد و شیرآلات نمی‌شود و تمام صنایع نیز با این دغدغه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همچنین بی‌ثباتی نرخ ارز تولیدکنندگان و فعالان این عرصه را مورد آزار قرار داده است. سومین مشکل عمده، مالیات بر ارزش افزوده است؛ یعنی مالیاتی که بخش تولید نباید پرداخت کند و بر عهده مصرف‌کننده است که البته در ایران از هر دو طرف مالیات گرفته می‌شود! در کنار مواردی که ذکر شد، به دلیل درست نبودن سیستم خرید و فروش در کشور، به هنگام خرید ضایعات مسی و برنجی فروشنده فاکتوری جهت ارائه ندارد و در مقابل، زمانی که محصول نهایی به بازار عرضه می‌شود، قشر بازاری حاضر نیستند که کالا را بدون فاکتور خریداری کنند. در واقع شرایط به گونه‌ای است که عرصه برای افرادی که می‌خواهند درست و مفید کار کنند، سخت و دشوار است اما برای فعالیت‌های زیرپله‌ای موقعیتی مناسب و سودآور محسوب می‌شود که این موضوع اجازه گسترش فعالیت را به واحدهای تولیدی استاندارد نمی‌دهد.

چه برنامه و چشم‌اندازی برای آینده شرکت ریابی در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به اینکه تحلیل منطقی و صحیحی از بازار داریم، می‌توانیم چشم‌اندازی مطابق با واقعیت متصور شویم. بر اساس سیاست‌های دولت، نظام و شرایط اقتصادی موجود، خود را با شرایط مطابقت می‌دهیم و تا کنون با این روند توانسته‌ایم خوش بدرخشیم. علاوه‌براین افزایش ظرفیت تولید و افزودن محصولات جدید به سبد تولیدات را در برنامه کاری خود داریم و باید منتظر بمانیم که شرایط اقتصادی کشور به کدام سمت سوق می‌یابد. قابل ذکر است که هر سال نیازهای بازار تغییر می‌کند و ما مطابق با نیاز بازار، استراتژی خود را به‌روز می‌کنیم و در جهت تولید محصول مورد نیاز حرکت می‌کنیم. واحد تحقیق و توسعه مجموعه یکی از پویاترین بخش‌های شرکت است و توجه ویژه‌ای به این واحد داریم. یکی از وظایف افراد مشغول در این بخش شناسایی و بررسی نیاز بازار و تکنولوژی‌های نوین در دنیا است.

آینده صنعت مس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در چند سال اخیر در کنار بحث تولید، گروهی را شکل داده‌ایم تا از این طریق بتوانیم ضایعات فلزی را قیمت‌گذاری کنیم و روزانه قیمت جهانی فلزات رنگی(در بورس فلزات لندن) که شامل مس و روی می‌شود را رصد می‌کنیم. با توجه به روند طی شده قیمت جهانی و داخلی مس، می‌توان آینده روشنی را برای مس متصور بود که در حال حاضر شیوع ویروس کرونا تا حدی جلوی سرعت رشد و توسعه صنعت مس را گرفته است و با خروج از سونامی کرونا، قطعا تقاضا برای مس افزایش زیادی خواهد داشت و چرخه تولید در صنعت مس با سرعت بیشتری در ایران و در دنیا به حرکت درخواهد آمد.

پیشنهاد شما برای حل مشکلات موجود در صنعت چیست؟

به نظر من اگر دولت به جای استفاده از کارشناسان خود، از افراد کاربلد و با تجربه که سالیان سال در خطوط تولید کارخانه‌ها و سطح بازار، سرد و گرم صنعت را چشیده‌اند و همچنین از تجربه شرکت‌هایی که زیر سایه مشکلات گوناگون تا به امروز دوام آورده‌اند، استفاده کند به نتایج بهتری خواهد رسید زیرا آن‌ها تمام نوسانات و چالش‌های صنعتی را تجربه کرده‌اند و راه‌حل‌های مناسبی را برای حل مشکلات امروزی صنعت قطعا به کار خواهند گرفت. وضعیت فعلی صنعت به کمک جدی نیاز دارد چراکه با این روند در آینده نزدیک بسیاری از واحدهای تولیدی دست از کار خواهند کشید و با تعطیلی مجموعه تولیدی خود به مشکلات اقتصادی کشور دامن خواهند زد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3360

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳

19اسفند
پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي
محمدرضا پاکباز، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

پيشتاز توسعه در هلدينگ فولاد خوزستان هستيم/ اجراي مهندسي بهره‌برداري در کارخانه‌هاي بزرگ فولادي