• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت

تولید نبشی‌های زنگ‌نزن دقت بالایی را می‌طلبد

  • کد خبر : 1388
  • 10 اسفند 1398 - 10:32
تولید نبشی‌های زنگ‌نزن دقت بالایی را می‌طلبد
مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت گفت: به دلیل ساختار مولکولی نسبتا پیچیده و ترکیبات خاص فولادهای زنگ‌نزن، باید در تولید مقاطع این محصولات به ویژه نبشی، دقت زیادی به خرج داد زیرا ممکن است هنگام فرآیند تولید، محصول دچار خدشه شده و به ضایعات تبدیل شود که به این ترتیب خسارت نسبتا زیادی متوجه تولیدکننده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت گفت: به دلیل ساختار مولکولی نسبتا پیچیده و ترکیبات خاص فولادهای زنگ‌نزن، باید در تولید مقاطع این محصولات به ویژه نبشی، دقت زیادی به خرج داد زیرا ممکن است هنگام فرآیند تولید، محصول دچار خدشه شده و به ضایعات تبدیل شود که به این ترتیب خسارت نسبتا زیادی متوجه تولیدکننده خواهد بود.

جواد نراقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: سال ۱۳۹۳ شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت را خریداری کردیم. این شرکت به صورت تخصصی به تولید انواع نبشی می‌پردازد که بخشی از تولیدات آن مختص فولادهای زنگ‌نزن است. شرکت آذر گداز سوشیانت در استان مرکزی واقع شده که یک استان کاملا صنعتی محسوب می‌شود. ظرفیت تولید شرکت ما، ۱۸ هزار تن در سال است.

وی افزود: شرکت آذر گداز سوشیانت تا پیش از سال ۱۳۹۵ تنها نبشی‌های ساختمانی تولید می‌کرد اما از این سال به بعد دریافتیم که برخی پروژه‌های انتقال نیرو در حال اجرا هستند؛ بنابراین تلاش کردیم که کاربری خود را از حوزه ساختمانی تغییر دهیم و از آن پس، نبشی‌های صنعتی تولید کردیم. در آن زمان تولید این نوع نبشی‌ها قیمت و ارزش افزوده نسبتا خوبی داشت و اختلاف قیمت نبشی صنعتی با نوع ساختمانی، باعث شد انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت اضافه کرد: قیمت شمش‌های دریافتی بسیار متفاوت است. معمولا برای تولید نبشی از شمش با گرید ۳SP و ۵SP استفاده می‌شود که مورد نخست تنها مختص محصولات ساختمانی است. در برخی از مواقع ممکن است طبق سفارش مشتری، گرید ST52 را نیز استفاده کنیم. اما یکی از مهم‌ترین محصولاتی که به شرکت اضافه شد، نبشی‌های زنگ‌نزن بود که ارزش افزوده زیادی به همراه داشت. در حال حاضر، نبشی‌های زنگ‌نزن با گرید ۳۰۴ و L304 عمده‌ترین محصولات زنگ‌نزن شرکت ما هستند هر چند که در برخی مواقع، نبشی با گریدهای ۳۱۶ و به میزان بسیار کمتر، گرید ۴۰۲ را نیز تولید می‌کنیم.

نراقی عنوان کرد: نکته مهم در مورد این محصولات آن است که تولید آن‌ها تنها طبق سفارش مشتریان انجام می‌شود و ممکن است به مدت طولانی سفارشی در این زمینه دریافت نکنیم. گفتنی است که نبشی زنگ‌نزن تنها از سوی مشتریانی سفارش داده می‌شود که قصد داشته باشند آن را در محیط‌های دارای خورندگی بسیار بالا همچون سواحل دریا، پروژه‌های دریایی و… استفاده کنند.

وی ادامه داد: شرکت ما در مقایسه با شرکت‌های مطرح تولیدکننده نبشی در کشور، حجم نسبتا پایینی از این محصول را تولید می‌کند. از این رو تولید نبشی صنعتی صرفه اقتصادی بیشتری در مقایسه با نبشی ساختمانی دارد. البته در تولید نبشی صنعتی، کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو به تدریج با انتخاب مواد اولیه مناسب و بهبود روش‌های تولید، کیفیت محصولات خود را افزایش دادیم و به تدریج به یکی از برترین برندهای مطرح در زمینه تولید نبشی‌های صنعتی تبدیل شدیم. گفتنی است که تولید نبشی‌های زنگ‌نزن کمتر از ۳ درصد از تولیدات شرکت ما را تشکیل می‌دهد.

مراحل تولید نبشی فولادی

نراقی با بیان اینکه ماده اولیه تولید در شرکت ما عمدتا به صورت بیلت با مقطع مربعی ۱۲۵ و ۱۰۰ میلی‌متر را دریافت می‌کنیم، عنوان کرد: محصولاتی که بر اساس سفارش مشتری در شرکت آذر گداز سوشیانت تولید می‌شود، شامل نبشی با طول بال ۴ تا ۹ سانتی‌متر با ضخامت‌های مختلف است. تقریبا تمامی مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی، سپری و… با فرآیند نورد تولید می‌شوند. در این فرآیند تنها نورد‌کاری شمش اتفاق می‌افتد؛ به این صورت که شمش ابتدا وارد یک کوره پیش‌گرم می‌شود و پس از نورد توسط غلطک‌های نوردی، محصول نهایی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مراحل در شرکت‌های مختلف بر اساس سفارش و محصولات، متفاوت است. در زمان تولید یکی از نکات پراهمیت، دما دادن به شمش، باقی ماندن آن در همان دما و تولید با حداکثر سرعت، بدون وارد آمدن خدشه به ساختار مولکولی شمش است. به دلیل اینکه امکان دارد سرعت تولید نسبتا زیاد باشد، دقت در انجام فرآیند به ویژه برای تولید محصولات زنگ‌نزن اهمیت زیادی می‌یابد. به ویژه آنکه محصولات زنگ‌نزن دارای ترکیب شیمیایی و ساختار مولکولی خاصی هستند و باید این ساختار حفظ شود. به طور مثال، برای تولید یک نبشی با طول بال ۸۰ سانتی‌متر، شمش ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌مترمربع نیاز است و باید تولید آن در زمان کمتر از یک دقیقه اتفاق بیفتد تا افت دما در آن رخ ندهد. در این شرایط تولیدکننده باید تدابیری را برای جلوگیری از افت کیفیت محصول مطابق با سفارش مشتریان بیندیشد.

حساسیت تولید نبشی صنعتی و زنگ‌نزن

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و ریخته‌گری آذر گداز سوشیانت خاطرنشان کرد: این شرکت نسبت به برندهای مطرح دیگر در زمینه تولید نبشی از سیکل کامل تولید برخوردار نیست. ضمن اینکه در مورد فولادهای زنگ‌نزن گریدهای بسیار مختلفی وجود دارد که بسته به آلیاژ آن‌ها، ممکن است دوام متفاوتی در مقابل خوردگی داشته باشند. لازم به ذکر است که بسیاری از نبشی‌های صنعتی پس از تولید در شرکت ما، به گالوانیزه تبدیل می‌شوند و همین پوشش گالوانیزه یک ضد زنگ بسیار قوی در مقابل هوازدگی است.

نراقی اذعان کرد: انواع فولادهای زنگ‌نزن مورد استفاده برای تولید نبشی حتی با وجود ترکیبات ضد زنگ، باز هم دچار خوردگی و هوازدگی می‌شوند. البته تفاوت میان فولادهای زنگ‌نزن و فولادهای معمولی در زمان استفاده است. به این صورت که فولادهای معمولی و کم‌آلیاژ مقاومت و دوام کمتری مقابل هوازدگی در مقایسه با فولادهای ضدرنگ دارند. هر چند که ممکن است ابعاد و ظاهر نبشی‌های صنعتی و ساختمانی کاملا یکسان باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1388

نوشته‌های مشابه