• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان:

تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد، مستلزم نظارت است

  • کد خبر : 7203
  • 22 آذر 1401 - 10:24
تولید و توزیع سیم و کابل استاندارد، مستلزم نظارت است
مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل برای کاهش هزینه‌های خود، از آلومینیوم به جای مس استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود قطر و وزن محصولات تولیدی افزایش و مقاومت آن‌ها کاهش پبدا کند. بر همین اساس سازمان ملی استاندارد باید پیگیری و نظارت خود در سطح بازار را افزایش دهد تا شاهد کاهش حداکثری حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند اتصال در سیستم سیم‌کشی برق واحدهای ساختمانی باشیم.

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل برای کاهش هزینه‌های خود، از آلومینیوم به جای مس استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود قطر و وزن محصولات تولیدی افزایش و مقاومت آن‌ها کاهش پبدا کند. بر همین اساس سازمان ملی استاندارد باید پیگیری و نظارت خود در سطح بازار را افزایش دهد تا شاهد کاهش حداکثری حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند اتصال در سیستم سیم‌کشی برق واحدهای ساختمانی باشیم.

محمدعلی حائری مهرریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت کسری الکتریک ماهان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ واقع در شهرک صنعتی استان سمنان در زمینه تولید سیم و کابل‌های مسی آغاز کرد. هدف از تاسیس این شرکت، تولید انواع سیم و کابل‌های برق با کیفیت بالا، کابل‌های کواکسیال، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های شبکه و همچنین جهت مصارف ساختمانی و صنعتی و نیز ایجاد اشتغال در منطقه و تلاش در راستای تامین نیازهای ضروری کشور به این‌گونه محصولات است.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت کسری الکتریک ماهان سالیانه بیش از یک هزار و ۴۰۰ تن طبق پروانه بهره‌برداری است اما در حال حاضر با ۲۰ تا ۳۰ درصد آن مشغول فعالیت هستیم. تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه ۲۸ نفر است که همگی توانمند، متخصص و باتجربه در زمینه تولید سیم و کابل‌های مسی هستند.

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان در ارتباط با جذب نیروی انسانی جدید، عنوان کرد: در بسیاری از مواقع تلاش کرده‌ایم تا نیروهای جوان و تازه‌نفس برای مجموعه استخدام کنیم که متاسفانه این امر تا به امروز محقق نشده است زیرا نیروهای انسانی فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی به دلیل نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده تولید، تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند. همچنین حقوق نیروی انسانی نیز در سال جاری بالغ بر ۵۰ درصد افزایش یافته است و تولیدکنندگان نیز با رشد هزینه‌های تولید به ویژه بیمه و مالیات همراه شده‌اند. این مسئله به نفع نیروی انسانی و کارفرما نیست و امیدوار هستیم در آینده شرایط بهبود پیدا کند.

حائری مهرریزی با بیان اینکه در شرکت کسری الکتریک ماهان تا حد امکان سعی شده است از ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده شود، اظهار کرد: تنها در موارد ضروری برای تولید محصولات تخصصی که نیازمند دقت و کیفیت بیشتری است، از ماشین‌آلات ساخت کشور چین استفاده می‌کنیم.

کمبود مواد اولیه در صنعت سیم و کابل

وی با اشاره به عمده مشکلات صنعت سیم و کابل طی ۹ ماه گذشته، اذعان کرد: به طور عمده با مشکلاتی چون نوسان قیمت‌، رشد نرخ تورم، گرانی مس در بازار جهانی و کمبود مواد اولیه مواجه هستیم. از سوی دیگر، نوسان قیمت مس و رقابت کاذب در بورس کالای ایران باعث شده است با کمبود مفتول مسی در بازار مواجه شویم. تفاوت قیمت مفتول با کاتد مس، حدود پنج تا ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و نوسان قیمت مواد اولیه به شدت عملکرد تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. قیمت مس، متاثر از بورس فلزات لندن و همچنین نرخ ارز است و در حالی که قیمت این فلز در بازارهای جهانی کاهش پیدا می‌کند، ما همچنان با افزایش قیمت در داخل به دلیل نوسان نرخ ارز مواجه هستیم. 

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان در خصوص کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی، اضافه کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که امروزه باید سیم و کابل مسی با قیمتی مناسب و کیفیت مطلوب در اختیار مشتریان قرار گیرد تا بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری خود را حفظ کنیم. برای مثال، چین به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، ۸۰۰ هزار تن مس از کشورهای مختلف جهان خریداری می‌کند و به همان قیمت در اختیار تولیدکنندگان خود قرار می‌دهد تا آن‌ها محصولات نهایی خود را صادر کنند اما متاسفانه در کشور ما این‌گونه نیست و شاهد صادرات مواد اولیه به صورت خام هستیم.

حائری مهرریزی اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان سختی موجود در آب شهرک صنعتی بالاست، ما چاره‌ای جز استفاده از دستگاه تصفیه آب نداریم و همین مسئله منجر به افزایش چشمگیر هزینه آب شده است. همچنین فرایند تولید سیم و کابل، وابستگی کلی به انرژی برق دارد و علی‌رغم اینکه ما در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کنیم اما با افزایش بهای برق مصرفی مواجه هستیم.

استانداردسازی و تاثیر آن در کیفیت محصول

وی در رابطه با تولید و توزیع سیم و کابل غیراستاندارد، خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد باید نظارت و پیگیری‌های لازم در سطح بازار را داشته باشد و نسبت به جمعآوری محصولات تقلبی و غیراستاندارد اقدام کند. برخی از واحدهای زیرپله‌ای تنها به دنبال سودآوری حاصل از فروش محصولات بی‌کیفیت خود هستند و از تعداد رشته سیم‌های مسی مورد نیاز در تولید یک محصول استاندارد می‌کاهند. در حالی که ما همواره تلاش کرده‌ایم محصول با کیفیت تولید کنیم اما متاسفانه حاشیه سود اندکی داریم. همچنین یک سری واحدهای تولیدی نیز کابل CCA تولید می‌کنند که به عنوان یک هادی الکتریکی، از هسته آلومینیومی و یک روکش خارجی مسی تشکیل شده است. متاسفانه با عرضه این نوع کابل‌ها در بازار، شرایط بیش از پیش دشوارتر شده و تمامی این مشکلات ناشی از نبود نظارت سازمان‌های ذی‌ربط است. 

مدیرعامل شرکت کسری الکتریک ماهان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تفاوت سیم و کابل مسی با آلومینیومی چیست، تصریح کرد: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل برای کاهش هزینه‌های خود، از آلومینیوم به جای مس استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود قطر و وزن محصولات تولیدی افزایش و مقاومت آن‌ها کاهش پبدا کند. همچنین باید توجه داشت در سیم‌کشی ساختمان‌ نیز نباید از سیم و کابل آلومینیومی استفاده کزد زیرا از ایمنی مناسب نسبت به سیم و کابل مسی برخوردا نیست و ممکن است منجر به حوادث و خطرات غیرقابل پیش‌بینی شود.

حائری مهرریزی در پایان در ارتباط با صادرات شرکت کسری الکتریک ماهان، یادآور شد: ما به دلیل اینکه نیاز واحدهای داخلی به سیم و کابل‌های مسی را تامین می‌کنیم، بنابراین میزان کمی از تولیدات به صورت غیرمستقیم و با واسطه صادر می‌شود. ضمن اینکه فضای کافی برای افزایش تولید خود نداریم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک با اجرای طرح توسعه به این مهم دست پیدا کنیم. 

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7203

نوشته‌های مشابه