• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل واحد تولیدی شمش سرب خانی مطرح کرد:

تولید کارگاهی شمش سرب به صورت سفارش‌محور

  • کد خبر : 6910
  • 18 اسفند 1400 - 12:58
تولید کارگاهی شمش سرب به صورت سفارش‌محور
مدیرعامل واحد تولیدی شمش سرب خانی گفت: باتری فرسوده مورد نیاز خود را از مشتری دریافت می‌کنیم و به ازای آن، شمش سرب تحویل می‌دهیم که به این ترتیب بتوانیم روند تامین ماده اولیه مورد نیاز خود را تسهیل کنیم.
مدیرعامل واحد تولیدی شمش سرب خانی گفت: باتری فرسوده مورد نیاز خود را از مشتری دریافت می‌کنیم و به ازای آن، شمش سرب تحویل می‌دهیم که به این ترتیب بتوانیم روند تامین ماده اولیه مورد نیاز خود را تسهیل کنیم.

داوود خانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ظرفیت تولید شمش سرب در این واحد تولیدی روزانه بین سه تا چهار تن است که البته با همین میزان کم تولید نیز در تامین ماده اولیه دچار چالش شده‌ایم. قیمت مواد اولیه همزمان با نوسان نرخ دلار در حال تغییر است و این تغییر قیمت، تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصول نیز دارد.

دست ما از خرید باتری فرسوده کوتاه شده است!

مدیرعامل واحد تولیدی شمش سرب خانی در ادامه بیان کرد: علاوه‌براین، گاهی در برهه‌های زمانی مختلف پیش آمده است بازار با کمبود باتری فرسوده‌ که اصلی‌ترین ماده اولیه مورد نیاز ما در تولید شمش سرب است، مواجه شود. به طوری که باتری‌سازان و شرکت‌های بزرگ‌تر برای تامین نیاز خود، آن را خریداری کنند و بنابراین دست ما از خرید ماده اولیه کوتاه شده است.

این تولیدکننده شمش سرب همچنین مطرح کرد: وقتی قیمت باتری فرسوده افزایش می‌یابد، عرضه‌کنندگان این محصول اقدام به جمع‌آوری آن از سطح بازار و فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر می‌کنند. زمانی هم که قیمت باتری فرسوده کاهش می‌یابد، اگر ما بتوانیم آن را خریداری کنیم، در انتها به علت افزایش مجدد قیمت، با ضعف نقدینگی روبه‌رو خواهیم شد. به طور کلی باتری فرسوده را صرفا از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و تاکنون اقدامی مبنی بر واردات آن از کشورهای دیگر نکرده‌ایم.

فعالیت نامطلوب به دلیل نبود ماده اولیه

وی در تکمیل صحبت خود عنوان کرد: در حال حاضر سه نفر در کارگاه مشغول فعالیت هستند؛ چراکه با نبود مواد اولیه، فعالیت تولیدی خاصی هم نداریم. تکنولوژی مورد استفاده در خط تولید مجموعه، کاملا سنتی است و از کوره‌های دوار استفاده نمی‌کنیم. این واحد تولیدی مجهز به بگ‌فیلتر نیز است که از خروج گازهای آلاینده جلوگیری کند. همان‌طور که می‌دانید، خطر نشت سرب به محیط زیست خطرآفرین است. از این رو، نمایندگان سازمان محیط زیست به صورت دقیق، تمام تجهیزات داخل کارخانه‌ها را به جهت اینکه از نشت سرب به محیط جلوگیری شده باشد، مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که بدون استثنا در تمام واحدهای تولیدی باید رعایت شود، خارج نشدن آلایندگی ناشی از استحصال و فرآوری سرب از کارخانه است و به هیچ وجه نباید از آن غافل شد که در این خصوص نیز از فیلترپرس استفاده می‌شود.

به صورت تهاتر، تولید و فروش داریم

خانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر ارزیابی از بازار فروش محصولات این واحد تولیدی، مطرح کرد: فروش شمش سرب در مجموعه به صورت تهاتر است و آمار و ارقام دقیقی از میزان فروش در دسترس نیست. این به آن معنا است که ما باتری فرسوده مورد نیاز خود را از مشتری دریافت می‌کنیم و به ازای آن، شمش سرب تحویل می‌دهیم که به این ترتیب بتوانیم روند تامین ماده اولیه مورد نیاز خود را تسهیل کنیم.

طرح توسعه بازدهی ندارد

این تولیدکننده شمش سرب در ارتباط با اینکه آیا برای این واحد تولیدی طرح توسعه‌ در نظر دارید یا خیر، یادآور شد: تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌ایم. چراکه با توجه به شرایط بازار، تغییر لحظه‌ای قیمت‌ ماده اولیه، ضرردهی در فروش و…، اجرای طرح توسعه‌ سوددهی مطلوبی برای ما ندارد و تنها دلیل ادامه فعالیت در این زمینه، سابقه کار ۳۰ ساله در زمینه تولید شمش سرب از ضایعات باتری فرسوده است که بر همین اساس نمی‌توانیم تغییر شغل بدهیم و همچنان در این صنعت باقی مانده‌ایم. علاوه‌براین‌، سرمایه لازم و کافی جهت اجرای طرح توسعه را در اختیار نداریم و اندک سرمایه خود را صرف هزینه‌های جاری شرکت کرده‌ایم.

مدیرعامل واحد تولیدی شمش سرب خانی در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری شمش سرب و روی در بورس کالا، چه تاثیری بر فرایند فروش این محصول برای تولیدکنندگان خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب و روی در بورس کالا شاید در نگاه اول به دلیل ثبات نسبی که در قیمت ایجاد می‌کند،  مطلوب برسد اما در حقیقت به ضرر تولیدکنندگان است. چراکه تولیدکنندگان ماده اولیه مورد نیاز خود را در حالی خریداری می‌کنند که با نوسان قیمت همراه است و برای فروش محصول خود، درصدی را به عنوان سود در نظر می‌‌گیرند اما با عرضه این محصول در بورس، به سوددهی قابل توجهی دست نخواهند یافت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6910
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه