• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته

تولید کک مرغوب، از خروج ارز جلوگیری می‌کند

  • کد خبر : 1410
  • 27 اسفند 1398 - 11:24
تولید کک مرغوب، از خروج ارز جلوگیری می‌کند
مدیرعامل شرکت شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته گفت: سالانه چند صد هزار تن کک و زغال‌سنگ به کشور وارد می‌شود و این موضوع هزینه‌های زیادی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند اما شرکت ما توانسته است با تولید انواع کک متالورژی و حرارتی، ضمن داشتن نقش موثر در صنعت کک و زغال‌سنگ، از خروج چند صد میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته گفت: سالانه چند صد هزار تن کک و زغال‌سنگ به کشور وارد می‌شود و این موضوع هزینه‌های زیادی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند اما شرکت ما توانسته است با تولید انواع کک متالورژی و حرارتی، ضمن داشتن نقش موثر در صنعت کک و زغال‌سنگ، از خروج چند صد میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

اسماعیل علی‌برز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته بیش از ۵۰ سال است که در زمینه‌های گوناگون مانند معدنکاری، صنعت ساختمان، صنعت غذایی، محصولات کشاورزی و معدن فعالیت می‌کند و یکی از زمینه‌های کاری شرکت، تولید کک و زغال‌سنگ است.

وی افزود: شرکت ما پنج معدن زغال‌سنگ دارد که یکی از آن‌ها فعال نیست. فعال‌ترین معدن شرکت، زغال‌سنگ تموزا روستای طاق دامغان است و عمده مواد اولیه کارخانه کک‌سازی از آنجا تامین می‌شود. پس از استخراج زغال‌سنگ از معدن آن را به کنسانتره تبدیل می‌کنیم و در اختیار واحد کک‌سازی قرار می‌دهیم. با این حال، جهت تولید محصولات کربنی خرید زغال‌سنگ از سایر معادن سراسر کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم و از حدود ۲۰ معدن، انواع زغال‌سنگ خام و کنسانتره زغال‌سنگ تامین می‌کنیم اما با توجه به کمبود ماده معدنی هنوز نتوانستیم به میزان ظرفیت اسمی کارخانه، کک تولید کنیم.

مجبور به تولید کمتر از ظرفیت اسمی هستیم

مدیرعامل شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته اضافه کرد: ذخیره قطعی معدن ۸۰۰ هزار تن است. برای تکمیل زنجیره، یک کارخانه زغال‌شویی با ظرفیت ورودی ۲۲۰ تن احداث کردیم که سالانه ۱۲۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در آن تولید می‌شود. کنسانتره زغال تولیدی نیز به میزان ۱۵۰ تن در ساعت، به واحد کک‌سازی انتقال می‌یابد. ظرفیت نهایی تولید کک در مجموعه ۱۲۰ هزار تن در سال است اما با توجه به شرایط تامین مواد اولیه، حدود ۶۰ هزار تن در سال کک تولید می‌شود. با تولید این میزان کک در مجموعه کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته، سالانه از خروج چند صد میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. با این وجود، کشور ما یکی از واردکنندگان کک و زغال‌سنگ است و این ماده معدنی با وجود پتانسیل‌های خوب در کشور، از کشورهایی مانند چین و حتی استرالیا وارد می‌شود. هم‌اکنون به‌ جز شرکت ما، تنها سه یا چهار شرکت دیگر در زمینه تولید کک فعال هستند که میزان تولیدات آن‌ها قطعا پاسخ‌گوی نیازهای کشور نیست.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ نفر در مجموعه در بخش‌های مختلف تولید زغال‌سنگ و کک مشغول به کار هستند و در صورت اجرای طرح توسعه‌ای شرکت، برای حدود ۲۰۰ نفر دیگر شغل ایجاد خواهد شد. البته چند طرح توسعه نیز در دستور کار قرار دادیم که سال آینده آن‌ها را آغاز می‌کنیم و ازجمله این طرح‌ها، توسعه سبد محصولات کک و زغال‌سنگ است. به طوری که قصد داریم علاوه بر کک، قطران و زغال‌سنگ حرارتی برای تولید برق نیز تولید کنیم.

علی‌برز عنوان کرد: معدن تمورزا در اعماق زیاد زمین قرار گرفته و در آن ابتدا یک تونل ۱۵۰ متری و سپس یک تونل ۳۰۰ متری تا ماده معدنی حفر کرده‌ایم. برای جلوگیری از حوادث احتمالی مانند کمبود اکسیژن و تجمع گازهای خطرناک، دستگاه دمش اکسیژن را نیز در اعماق مختلف قرار دادیم و با فعالیت این دستگاه، مرتبا هوای تازه به تونل‌ها تزریق می‌شود و خطر استنشاق گازهای آلوده کاهش می‌یابد. روش استخراج زغال‌سنگ از معدن نیز مانند سایر معادن به صورت ریل و واگن است؛ به این ترتیب که ماده معدنی در تونل‌های حفر شده توسط اپراتور و پیکور استخراج و به دالان اصلی منتقل می‌شود، پس از تجمیع ماده معدنی، واگن‌ها آن را به بیرون از معدن و محل انبار ماده معدنی هدایت می‌کنند.

وی با اشاره به محصولات اصلی شرکت، بیان کرد: زغال‌سنگ کک‌شو و نیمه‌کک‌شو را با ۱۰ گرید و دانه‌بندی‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌کنیم. ضمن اینکه زغال‌سنگ حرارتی نیز از محصول دیگر شرکت محسوب می‌شود که این محصول نیز در سه گرید مختلف تولید می‌شود. عمده مشتریان شرکت نیز کارخانه‌های باطری‌سازی، شرکت رجا، کارخانه‌های فولادسازی مانند ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد، فولاد خوزستان و…، کارخانه‌های کربنات کلسیم و کارخانه‌های تولیدکننده قند و شکر برای سفید کردن محصولات هستند. البته طی یکی دو سال اخیر توانسته‌ایم با توجه به رشد نرخ ارز و تقاضای مناسب کک و زغال‌سنگ در بازار، صادرات نیز انجام دهیم و به این ترتیب، چند محموله کک و زغال‌سنگ توسط شرکت ما از بندرعباس به مقاصد مختلف خارجی صادر شد.

عدم ارائه خدمات از سوی دولت به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته گفت: معدنکاری شرایط بسیار خاصی دارد و اساسا جزو سخت‌ترین مشاغل محسوب می‌شود اما به دلیل علاقه‌ای که به تولید محصولات کربنی مانند کک و زغال‌سنگ داریم، بیش از نیم‌قرن است که به تولید کک و زغال‌سنگ مشغول هستیم. این فعالیت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که مشکلات لحظه‌ای شرکت ما را رها نکرده است؛ اما دست از کار نکشیده‌ایم و به دنبال توسعه سبد محصولات خود هستیم. متاسفانه یکی از مشکلات اساسی بخش معدن عدم تخصیص تسهیلات با بهره پایین است. باید توجه داشت که معدنکاری و استخراج از معادن زغال‌سنگ نیازمند نقدینگی نسبتا بالایی است و این مهم از عهده هر سرمایه‌گذاری برنمی‌آید. بنابراین نیاز است که تسهیلات با بهره پایین در اختیار گیرد تا بتواند ضمن تولید محصول معدنی با ارزش افزوده بالا، در مناطق محروم اشتغال ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت کک‌پزی گرمازای دامغان کلاته با گلایه نسبت به عدم تحقق وعده‌های مسئولان در حمایت از تولید، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی تمام سرمایه خود را در معدنکاری هزینه می‌کند و در مقابل، انتظاراتی از مسئولان امر دارد اما دولت تاکنون نتوانسته به شرکت ما که خصوصی بوده و در زمینه معدنکاری زغال‌سنگ فعال است، خدماتی ارائه دهد. به نظر می‌رسد دولت تمایل به دریافت خدمات از بخش خصوصی دارد تا ارائه آن! بروکراسی‌های اداری طولانی برای صدور مجوز و عدم ارائه تسهیلات ازجمله چالش‌های میان بخش خصوصی و دولت محسوب می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1410

نوشته‌های مشابه