• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی امید نور:

تولید گندله با کم‌ترین میزان انرژی/ بروکراسی اداری، باعث تاخیر در بهره‌برداری شد

  • کد خبر : 4810
  • 30 شهریور 1398 - 11:38
تولید گندله با کم‌ترین میزان انرژی/ بروکراسی اداری، باعث تاخیر در بهره‌برداری شد
مدیرعامل گروه صنعتی امید نور گفت: خاستگاه تکنولوژی مورد استفاده در واحد گندله‌سازی شرکت ما، کشور ژاپن بوده که با کمک متخصصین این تکنولوژی با توجه به شرایط اقلیمی کشور بومی‌سازی شده و کم‌ترین میزان انرژی و آب را مصرف می‌کند.
مدیرعامل گروه صنعتی امید نور گفت: خاستگاه تکنولوژی مورد استفاده در واحد گندله‌سازی شرکت ما، کشور ژاپن بوده که با کمک متخصصین این تکنولوژی با توجه به شرایط اقلیمی کشور بومی‌سازی شده و کم‌ترین میزان انرژی و آب را مصرف می‌کند.

فاطمه علمداری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، هلدینگ صنعتی اجتماعی امید نور در حوزه فولاد فعالیت می‌کند. این هلدینگ شامل چند شرکت بوده که بخش‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، نصب و امور بازرگانی را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: شرکت ما، اکنون در شهرستان‌ها و شهرهای مشهد، رشتخوار، بیرجند و شهرک صنعتی اردکان به اجرای پروژه‌هایی در خصوص تولید کنسانتره و گندله می‌پردازد. ظرفیت پروژه شهرستان رشتخوار، ۶۰۰ هزار تن گندله و کنسانتره در سال است. کارخانه گندله‌سازی آن ۹۳ درصد و کارخانه تولید کنسانتره بیش از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. پروژه‌های تولید کنسانتره و گندله شهر بیرجند نیز حدود ۱۸٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

تامین سنگ‌آهن مورد نیاز، از معدن سنگان

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور در خصوص تامین مواد اولیه این شرکت، بیان کرد: برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای تولید گندله و کنسانتره شرکت ما ، معدن سنگان، در نظر گرفته شده است. علاوه‌براین، با چند معدن بخش خصوصی مذاکره کرده‌ و بر روی ذخایر موجود در کشور افغانستان نیز در حال مطالعه و بررسی هستیم.

علمداری در خصوص حمایت دولت از تولیدکنندگان صنایع معدنی، بیان کرد: شعار دولت، حمایت از تولید داخلی است اما بستر آن در کشور اصلا فراهم نیست و قوانین و بروکراسی‌هایی که در این کشور وجود دارد، باعث می‌شود که زمان‌های خیلی زیادی صرف امور اداری شود و همه مجریان پروژه به جای اینکه زمان خود را صرف برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی پروژه‌ها در بخش اجرایی کنند، درگیر امور اداری و نامه‌نگاری و قوانین متضاد می‌شوند؛ این موضوع هم در راستای این است که در کشور ما، زمان به راحتی از دست می‌رود و کسی زیان آن را محاسبه نمی‌کند.

بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی در دو ماه آینده

وی در ادامه اظهار کرد: اگر معافیت‌های گمرکی ما زودتر صادر می‌شد، بهره‌برداری کارخانه گندله‌سازی شرکت ما در پایان شهریور اتفاق می‌افتاد اما اکنون علاوه بر خسارت روزانه‌ای که بابت دموراژ، انبارداری و غیره می‌پردازیم ضرر ناشی از سه ماه تاخیر در بهره‌برداری از پروژه را نیز باید اضافه کنیم. نوسانات ارزی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و همچنین معضل نقل و انتقال ارز، مشکلات متعددی را برای واردات تجهیزات مورد نیاز کارخانه ایجاد کرده است. به هر ترتیب، اگر معافیت‌های ما زودتر اعمال شود، این کارخانه تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور در مورد هزینه‌های پروژه گندله‌سازی، اذعان کرد: تکنولوژیی که برای واحد گندله‌سازی خود در نظر گرفته‌ایم، برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود که به همت متخصصان مجموعه امید نور، بومی‌سازی شده است و در اشل‌های کوچک، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. طبیعتا اگر این پروژه در زمانی که در نظر گفته شده بود، محقق می‌شد و ما با نوسانات ارز مواجه نمی‌شدیم، نرخ سرمایه‌گذاری ما کاهش می‌یافت اما اکنون تمام پیش‌بینی‌ها و برآوردها روزانه تغییر می‌کند و کنترل این نوسانات نیز دست ما نیست.

تولید کنسانتره و گندله با کم‌ترین میزان مصرف آب

علمداری در ادامه خاطرنشان کرد: تکنولوژی مورد استفاده در واحد تولید گندله، پیش از این، در کشور ژاپن استفاده می‌شده و بعد در کشور چین کارخانه‌های متعددی با استفاده از این تکنولوژی، راه‌اندازی شدند. شرکت ما نیز در دوره مقدماتی پروژه، با تحقیق و بررسی‌هایی که داشت با این تکنولوژی آشنا شد و با کمک واحد فنی، توانستیم آن را براساس شرایط اقلیمی تغییر دهیم. مهم‌ترین مزیتی که این تکنولوژی دارد، مصرف کم آب است؛ به عنوان مثال، در یک واحد ۶۰۰ هزار تنی حدود یک لیتر بر ثانیه آب مصرف خواهد شد. با توجه به اینکه مصرف سایر انرژی‌ها نیز متاثر از مصرف آب است، استفاده از این تکنولوژی می‌تواند گام بزرگی در کاهش مصرف آب و انرژی صنایع معدنی کشور محسوب شود.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور افزود: از دیگر مزیت‌های این تکنولوژی نسبت به روش‌های دیگر، سرمایه‌ کمتری است که این روش نسبت به روش‌های مرسوم نیاز دارد و در نهایت هزینه‌های تولید به دلیل مصرف کم انرژی، کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی واحد گندله‌سازی تا چه میزان اشتغال‌زایی خواهد کرد، بیان کرد: در فاز اول گندله‌سازی که ظرفیت تولید آن ۶۰۰ هزار تن در سال است، میزان اشتغال مستقیم حدود ۲۵۰ نفر بوده و با راه‌اندازی واحد تولید کنسانتره نیز، حدود ۵۰۰ نفر به این تعداد افزوده خواهد شد.

تولید کنسانتره از سنگ‌آهن‌های کم‌عیار

علمداری خبر داد: اگر در راه‌اندازی واحد تولید کنسانتره با مشکلاتی که پیش‌روی واحد گندله‌سازی ما قرار دارد، مواجه نباشیم، تکنولوژی فرآوری سنگ‌آهن‌های کم‌عیار را در این واحد استفاده خواهیم کرد. به این ترتیب، مواد اولیه این واحد، سنگ‌آهن‌های با عیار ۵۰ تا ۵۲ درصد خواهد بود. فرآیند تولیدی کنسانتره در این واحد به صورت نیمه خشک بوده و میزان آب مصرفی آن بسیار کم خواهد بود.

مدیرعامل گروه صنعتی امید نور در ادامه تاکید کرد: رسالت ما این بوده که به جای استفاده از طرح‌های مرسوم تولید گندله و کنسانتره در کشور که معمولا کپی شده از روش‌های خارجی است، تکنولوژی‌هایی را وارد کنیم که میزان کمی ارزبری داشته باشد و همچنین هزینه تولید و سرمایه‌گزاری پایینی را در بر گیرد. تحقیق و توسعه جزو اصلی‌ترین امور شرکت ما بوده و متخصصان با بومی‌سازی این روش‌ها توانسته‌اند به مدل‌هایی دست یابند که میزان مصرف آب و انرژی آن‌ها بسیار کم باشد؛ این امر در این شرایطی که کشور با کمبود آب مواجه است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. استفاده از این تکنولوژی‌ها، این مزیت را دارد که بتوانیم واحدهای تولید گندله و کنسانتره را در جوار معادن که معمولا شرایط اقلیمی خشکی دارند، راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4810
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است