• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تولید یک میلیون و ۵۶۰ هزار تنی آلومینیوم شرکت آلبا در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 16061
  • 22 فروردین 1402 - 10:24
تولید یک میلیون و ۵۶۰ هزار تنی آلومینیوم شرکت آلبا در سال ۲۰۲۲
تولید آلومینیوم پرایمری در شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روند صعودی داشت. در سال ۲۰۲۱، میزان تولید آلومینیوم در این شرکت حدود ۰.۸ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن رسید.

تولید آلومینیوم پرایمری در شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ روند صعودی داشت. در سال ۲۰۲۱، میزان تولید آلومینیوم در این شرکت حدود ۰.۸ درصد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن رسید. شرکت آلبا در همین سال بدون افزایش ظرفیت و با استفاده از فناوری جدید، میزان تولید را افزایش داد. با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، نرخ انتشار «GHG» برای هر تن آلومینیوم کاهش پیدا کرد. میزان حاشیه «EBITDA» شرکت آلبا در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۸.۸ درصد بود که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشت. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱، حدود چهار میلیون و ۲۲۰ هزار دلار بود. با کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از تکنولوژی (EGA) DX + Ultra برای تولید آلومینیوم و تکنولوژی توربین گاز «GE’s 9HA» در تولید انرژی، درآمد این شرکت افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ نیز به افزایش درآمد شرکت آلبا کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، آلومینیوم بحرین «Alba»، اولین کارخانه ذوب آلومینیوم در خاورمیانه است که فعالیت تجاری خود را در سال ۱۹۷۱ آغاز کرد. موفقیت اولیه این شرکت، زمینه را برای رونق صنعت پایین‌دست آلومینیوم ایجاد کرد. آلبا در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و در سال ۱۹۷۱ با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن در سال شروع به فعالیت کرد. پس‌ از کارهای نوسازی و توسعه، ظرفیت کارخانه ذوب به ۴۵۰ هزار تن در سال ۱۹۹۲ افزایش یافت. در سال ۲۰۰۵، آلبا با یک خط کاهش قدیمی، خط ۵ را راه‌اندازی کرد که ظرفیت شرکت را به بیش‌ از ۸۶۰ هزار تن آلومینیوم در آن زمان افزایش داد. در سال ۲۰۲۰ هم‌زمان با افتتاح خط ۶، ظرفیت تولید آلبا به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

حدود ۶۹.۳۸ درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت هولدینگ بحرین ممتلکات است و ۲۰.۶۲ درصد سهام آن به شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی SABIC اختصاص دارد. ۱۰ درصد دیر سهام این شرکت عمومی است. شرکت آلبا قصد دارد انتشارات گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۵ حدود ۳۰ درصد کاهش دهد و در سال ۲۰۶۰ انتشارات خود را به صفر برساند. در سال ۲۰۲۱، آلبا به اهداف خود که انتشار گاز «CO2» به ازای هر تن آلومینیوم کمتر از هشت تن بود، دست یافت. نسبت شدت انتشار «GHG» در سال ۲۰۲۱ حدود ۷.۹ بود.

روند نزولی نرخ انتشار «GHG»

نمودار ۱، نرخ انتشار گاز گلخانه‌ای در فرایند تولید یک تن آلومینیوم شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به‌ طور کلی روند نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تولید آلومینیوم از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نزولی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه انتشارات کربنی این شرکت در دوره مورد بررسی حدود منفی ۳.۶ درصد بود. نسبت انتشار گاز گلخانه‌ای به میزان تولید آلومینیوم شرکت آلبا در سال ۲۰۲۰، حدود ۷.۹۶۲ بود و در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۰.۵ درصدی به حدود ۷.۹۲۱ رسید. یکی از دلایل بهبود این نرخ، استفاده از نیروگاه ۵ با راندمان بالاتر و توقف نیروگاه‌های قدیمی با راندمان پایین‌تر ۱ و ۲ در سال ۲۰۲۱ بود. میزان انتشار گاز گلخانه‌ای به‌ صورت مستقیم حدود ۹ میلیون و ۱۰ هزار تن کربن معادل در سال ۲۰۲۱ بود که این رقم سهمی معادل ۷۳.۴ درصد از کل انتشارات «GHG» این شرکت داشت. میزان انتشار «GHG» به‌ صورت غیرمستقیم نیز حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن کربن معادل بود.

روند تولید آلومینیوم در شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ صعودی بود و نرخ رشد مرکب سالانه تولید آلومینیوم حدود ۱۲.۳ درصد ثبت شد. میزان تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن بود که با رشد ۰.۸ درصدی در سال ۲۰۲۱، به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن رسید. در سال ۲۰۱۹ میزان تولید آلومینیوم حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، حدود ۳۵ درصد رشد داشت. با اضافه شدن خط تولید ۶ به کارخانه آلبا در سال ۲۰۱۹، ظرفیت تولید آلومینیوم ۵۴۰ هزار تن افزایش پیدا کرد که این اتفاق جهش بزرگی در تولید آلومینیوم این شرکت بود. اجرای فناوری اختصاصی جهانی آلومینیوم (EGA) DX + Ultra امارات متحده عربی در خط ۶، این خط را قادر ساخته است تا میزان تولید را بدون افزایش ظرفیت افزایش دهد. در ذوب آلومینیوم، افزایش آمپراژ باعث افزایش تولید و کاهش هزینه ساخت هر تن سلول های احیای جدید و بهبود بهره‌وری سلول‌های موجود می‌شود.

رشد ۴۹ درصدی درآمد در سال ۲۰۲۱

نمودار ۲، میزان درآمد و حاشیه «EBITDA» شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به‌ طور کلی روند درآمد شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ صعودی بود. میزان درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰، حدود دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار بود و با رشد ۴۹.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲، درآمد این شرکت به حدود چهار میلیارد و ۲۲۰ میلیون رسید. یکی‌ از دلایل افزایش درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت آلومینیوم در بورس لندن و رشد پریمیوم بود. قیمت آلومینیوم در بورس لندن در سال ۲۰۲۱، حدود دو هزار و  ۴۷۵ دلار بر تن بود که در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۴۵.۵ درصد رشد داشت.

به‌ طور کلی روند حاشیه «EBITDA» شرکت آلبا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، نزولی و پس‌از آن تا سال ۲۰۲۱ صعودی بود. در سال‌ها ابتدایی از دوره مورد بررسی، «EBITDA» روند نزولی داشت که این امر باعث کاهش حاشیه آن شد. یکی‌از دلایل افت «EBITDA»، افزایش هزینه‌های مربوط به تولید به ویژه در بخش تامین مواد اولیه بود. در سال ۲۰۲۰، حاشیه «EBITDA» حدود ۱۶.۱ درصد بود و در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳۸.۸ درصد رسید. با افزایش قیمت آلومینیوم در بورس لندن، میزان فروش و در نهایت میزان «EBITDA» افزایش پیدا کرد. استفاده از تکنولوژی توربین گاز «GE’s 9HA» در یکی از نیروگاه‌های شرکت آلبا، آن را به کارآمدترین نیروگاه سیکل ترکیبی در خلیج فارس تبدیل کرده است. همچنین با کاهش هزینه‌های تولید حاشیه «EBITDA» این شرکت افزایش یافت.

از جمله برنامه‌های شرکت آلبا برای سال‌های آتی، ادامه روند صعودی تولید آلومینیوم است. برای این منظور، این شرکت سعی دارد نیروگاه خط ۵ و مزرعه سلول خورشیدی خود را توسعه دهد. همچنین برنامه خط ۷ تولید آلومینیوم در دست مطالعه و امکان‌سنجی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16061

نوشته‌های مشابه

27اسفند
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از اقدامات آلومینای ایران تقدیر کرد
طی بازدید از پروژه‌های شهرستان جاجرم و کارخانه آلومینای ایران،

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از اقدامات آلومینای ایران تقدیر کرد

26اسفند
سالکو بر فراز قله‌های موفقیت
«فلزات آنلاین» بررسی کرد:

سالکو بر فراز قله‌های موفقیت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.