• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
دبیر انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران

تک‌نرخی بودن ضرایب قیمتی سنگ آهن به سود تمام زنجیره است

  • کد خبر : 1750
  • 20 شهریور 1399 - 18:58
تک‌نرخی بودن ضرایب قیمتی سنگ آهن به سود تمام زنجیره است
دبیر انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران گفت: تک‌نرخی شدن ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد موجب می‌شود تا قیمت‌ها به صورت شفاف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام شود و شاهد رقم خوردن قیمت‌های شگفت‌انگیز نباشیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران گفت: تک‌نرخی شدن ضرایب قیمتی در زنجیره فولاد موجب می‌شود تا قیمت‌ها به صورت شفاف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام شود و شاهد رقم خوردن قیمت‌های شگفت‌انگیز نباشیم.

سعید عسکرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: اخیرا سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که پرونده قیمت‌گذاری محصولات سنگ آهنی مجددا به جریان می‌افتد؛ این در حالی است که در دوره سرپرست قبلی، پرونده این موضوع مختومه اعلام و ضرایب قیمت‌گذاری تثبیت شده بود.

وی افزود: قیمت‌گذاری موضوعی نیست که با کنار گذاشتن آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و این موضوع باید همواره در زنجیره فولاد مورد توجه قرار گیرد؛به طوری که حتی ممکن است به مرور زمان ضریب دستوری قیمت‌گذاری حذف شود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اضافه کرد: به طور طبیعی هر اندازه که قیمت فولاد افزایش می‌یابد، باید متناسب با آن قیمت سنگ آهن نیز افزایش یابد و ضرایب قیمتی اصلاح شوند. در غیر این صورت فعالیت زنجیره با ابهام همراه خواهد بود. در صورتی که قیمت‌های کنونی باقی بمانند و تولیدکنندگان سنگ آهن پیگیر تغییر ضرایب قیمتی نباشند، شرایط خوبی برای تولیدکنندگان فولاد نیز رقم نخواهد خورد.

عسکرزاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهترین حالت آن است که ضرایب به صورت مشخص میان محصولات زنجیره فولاد در جهت کارکرد صحیح زنجیره تعیین شود. باز گذاشتن ضرایب قیمتی می‌تواند در برخی مواقع اشکالاتی را در برخی از معاملات پدید آورد. به این صورت که معاملات به گونه‌ای انجام می‌شود که در تصمیم‌گیری‌ها قیمت‌های عجیب و غریب و خودسرانه‌ای نیز رقم می‌خورد و این امر به طور حتم مطلوب هیچ یک از فعالان زنجیره نیست.

وی خاطرنشان کرد: هم مجموعه‌های تولیدکننده سنگ آهن و هم تولیدکنندگان فولاد موافق شفاف‌سازی قیمت‌ها و ضرایب قیمتی هستند. اگر زنجیره نتواند با ضرایب قیمت‌گذاری مشخصی فعالیت کند (به طور مثال قیمتی که در سال ۱۳۹۷ نهایی شده، برای سال جاری نیز مصداق داشته باشد)، نخستین مجموعه‌های که در این شرایط متضرر می‌شوند، تولیدکنندگان فولاد خواهند بود. بدیهی است که تولیدکنندگان فولادی به دنبال این هستند که قیمت‌ها افزایش نیابد، اما توقع دارند ثبات و شکل‌گیری نرخ عادلانه برای تمام زنجیره فولاد محقق شود و در مقابل، بازار آزاد نیز از معاملات حذف شود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: تک‌نرخی بودن ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به سود تمام زنجیره فولاد خواهد بود. این موضوع ربطی به بنگاه‌ها و یا حلقه‌های مختلف این زنجیره ندارد.

عسکرزاده یادآور شد: انجمن سنگ آهن با بررسی کارشناسی در اوایل سال جاری، ضرایب قیمتی مورد نظر خود را به مسئولان امر اعلام کرد. همچنان میان تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد، ضرایب قیمتی مورد بحث بوده و در این رابطه قرار است جلساتی با حضور انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود.

وی عنوان کرد: همه فعالان زنجیره به دنبال این هستند که یک سیستم مهیا شود تا بر پایه آن تمام حلقه‌های زنجیره فولاد بتوانند به صورت عادلانه به فعالیت بپردازند. با اینجه ضرایب قیمتی اعلام شده انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ایران از قیمت‌های جهانی پایین‌تر است اما به نظر این انجمن با این ضرایب می‌توان زنجیره را متعادل و متوازن کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان عنوان کرد: باید توجه داشت که اگر قرار است اصلاح قیمت در زنجیره رخ دهد، باید مراقب وارد آمدن شوک به بازار نیز باشیم. با این حال، شوک ایجاد شده برای مصرف‌کننده سنگ آهن چندان محسوس نیست و بیشتر تولیدکننده این محصول است که تحت تاثیر این تغییر قیمت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1750

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد