• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت سهند ریخته‌گر:

ثبات اقتصادی، مبنای برنامه‌ریزی در تولید است

  • کد خبر : 8556
  • 28 آذر 1401 - 18:48
ثبات اقتصادی، مبنای برنامه‌ریزی در تولید است
مدیرعامل شرکت سهند ریخته‌گر، تولیدکننده قطعات خودرویی گفت: قیمت قراضه آهنی در حالی به 13 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است که این میزان همواره در حال نوسان است و هر لحظه امکان اینکه تولیدکنندگان قطعات چدنی پس از انعقاد قرارداد جدید، با ضرر و زیان مالی به دنبال نوسان قیمت ماده اولیه مواجه شوند، وجود دارد.
مدیرعامل شرکت سهند ریخته‌گر، تولیدکننده قطعات خودرویی گفت: قیمت قراضه آهنی در حالی به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است که این میزان همواره در حال نوسان است و هر لحظه امکان اینکه تولیدکنندگان قطعات چدنی پس از انعقاد قرارداد جدید، با ضرر و زیان مالی به دنبال نوسان قیمت ماده اولیه مواجه شوند، وجود دارد.

حمیدرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت‌های شرکت اظهار داشت: شرکت سهند ریخته‌گر در سال ۱۳۷۷ با هدف تولید قطعات چدنی شروع به فعالیت کرد. از زمان شروع به کار این شرکت، تولید قطعات مهندسی مطابق با استانداردهای روز دنیا در دستور کار شرکت بوده است و تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع از انواع قطعات چدنی از جنس چدن نشکن و چدن خاکستری در گریدها و استانداردهای مختلف با وزن ۵۰ گرم تا ۴۵۰ کیلوگرم با تیراژهای بالا و متوسط و در گروه‌های مختلف صنعتی در این شرکت تولید و تحویل مشتریان شده است.

وی در  خصوص مشکلات پیش روی این شرکت طی ۹ ماه امسال، بیان کرد: کمبود ماده گرافیت از عمده معضلات پیش رو در چند ماه اخیر محسوب می‌شود که دلیل این کمبود نیز تاخیر در ثبت سفارش‌ها به دلیل تامین ارز بود اما آن چیزی که امروز در عرصه کاری واحدهای تولیدی را آزار می‌دهد، نوسانات و عدم ثبات قیمت است که بیشترین آسیب را به تولید می‌زند و متاسفانه برای گذار از این موضوع هیچ تدبیر و برنامه‌ای اندیشیده نشده است.

مدیرعامل شرکت سهند ریخته‌گر افزود: اگر می‌خواهید تولید را از چرخه یک کشور کنار بزنید، با ایجاد نوسان و عدم ثبات به‌ راحتی می‌توانید به هدف خود برسید؛ چراکه تولید فقط در ثبات قابل ادامه و قوت گرفتن بوده و دلیل این موضوع در فرایند کند تولید نهفته است؛ بدین ‌صورت که از ساخت کارخانه تا تجهیز و شروع به کار آن و از سوی دیگر تامین مواد اولیه با مهندسی خاص بالاخره به تولید می‌رسد و بعد از این مرحله نیز قسمت اصلی در فرایند تولید آغاز می‌شود که آن هم شناسایی ایرادات تولید و برنامه‌ریزی در جهت رفع آن‌ها است. پس از گذشت از این مراحل، تولیدکننده به رشد خواهد رسید و در پایان با نگاهی به این فرایند، چطور می‌شود با عدم ثبات اقتصادی روبه‌رو شد.

عباسی با پرداختن به این مسئله، تصریح کرد: نگرانی از عدم ثبات اقتصادی، فرایند تولید را با اما و اگر و نابودی روبه‌رو می‌کند. بدین‌ صورت که وقتی شما به محصول نهایی رسیدید و مشکلات آن را رفع کردید، در بهترین شرایط که ثبات اقتصادی نیز وجود داشته باشد، حداقل با سه ماه گردش و خواب پولی مواجه خواهید شد. حال باوجود عدم ثبات اقتصادی و نوسانات پولی لحظه‌ای، روند تولید با اخلال همراه می‌شود؛ به ‌طوری‌که جبران رکود این سه ماه برای تولیدکننده امکان‌پذیر نخواهد بود.

دلایل فرار سرمایه از عرصه تولید

وی در ادامه با اشاره به فرار سرمایه از عرصه تولید، عنوان کرد: نبود اطمینان و تنش میان مشتری و خریدار، اولین تلنگر در نوسانات اقتصادی است که عاملی مهم در تضعیف تولیدکننده به شمار می‌آید؛ به ‌طوری‌که سرمایه‌گذاری در عرصه تولید را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند و سرمایه‌هایی که باید در تولید هزینه شود، راهی بازارهای دیگر خواهد شد. به‌طور مثال در ماه‌های اخیر، خریداران سکه با سود ۵۰ درصدی روبه‌رو شدند؛ درحالی‌که تولید روزبه‌روز با سوددهی کمتری همراه می‌شود و متاسفانه این موضوع طی سالیان اخیر ادامه داشته است.

مدیرعامل شرکت سهند ریختگر در ارتباط با بازارهای کاذب اقتصادی و مقایسه آن با بازار تولید، مطرح کرد: سوددهی در سایر بازارها حتی با وجود تمهیدات بانک‌ها و موسسات مالی ضمن اعطای وام‌های کنترل‌شده جهت ساماندهی اوضاع تولید که با انواع دادرسی‌ها نیز همراه بوده، تحت‌الشعاع قرار گرفته است؛ به ‌طوری ‌که پول را راهی بازارهای دیگری به ‌غیر از تولید می‌کند و دلیل این اتفاق سوددهی بالا در سایر بازارها است. بنابراین تا زمانی که سود در بازار سکه، طلا، ساختمان‌سازی و… باشد، یقینا پول و نقدینگی به سمت تولید روان نخواهد شد؛ حتی اگر با هزاران بازرسی و کنترل در ارائه تسهیلات همراه باشد.

عباسی همچنین به تفاوت‌های دوره شکوفایی تولید و استقبال از فعالیت‌های تولیدی در دهه ۷۰ که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا سرمایه‌داران جزئی را به تولید ترغیب می‌کرد با شرایط امروز واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: عواملی مانند نوسانات اقتصادی، ایجاد سودهای بادآورده و سیاست‌های بد اقتصادی در فرار سرمایه‌گذار از عرصه تولید، منجر به شرایط نابسامان اقتصادی در جامعه شده و تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نوسان قیمت قراضه در بازار

وی همچنین با اشاره به انواع نوسان در اقتصاد و تاثیر آن در تولید، اذعان کرد: همان ‌طور که نوسان بالا عامل تزلزل در تولید است، نوسان پایین نیز آسیب‌رسان خواهد بود. به ‌عنوان ‌مثال، در اوایل امسال شرکت ما قراردادی را بر مبنای قیمت قراضه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم که قیمت بازار در آن روزها بود، منعقد کرد و پیش‌پرداخت از مشتری دریافت و سپس قراضه خریداری شد.  سپس طی یک ماه بدون هیچ دلیل موجهی، قیمت قراضه به ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و با این رکود قیمت، مشتری خواستار تمهیداتی در قرارداد شد. در صورتی ‌که پیش‌پرداخت را بنا به نوسانات رو به بالا پرداخت کرده بود اما بازار به‌ صورت روزانه با کاهش قیمت همراه و این عامل منجر به تنش میان خریدار و فروشنده شد. در حال حاضر قیمت قراضه دوباره به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این در حالی است که دیروز  پیشنهاد تولید قطعه به یکی از خودروسازان با قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم را مطرح کرده بودیم. با این شرایط، مشخص نیست که چگونه می‌توان این تفاوت قیمت را جبران کرد.

این تولیدکننده قطعات چدنی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه راهکارهای پیشنهادی شما بابت کنترل نوسانات در تولید چیست، گفت: تولید، یک فرایند وسیع محسوب می‌شود که با تجارت متفاوت است. در واقع تولید یک فرایند مستمر و در حال حرکت است که در آن هیچ مرحله‌ای را نمی‌توان نادیده گرفت و ثبات اقتصادی، مبنای برنامه‌ریزی در تولید است. همچنین تولید مانند یک نوزاد نیست که نیاز به حمایت داشته باشد و متاسفانه خلق راهکاری مبنی بر حمایت از تولید، مسیر رانت را برای گروه خاصی از اشخاص فراهم کرده است. به ‌عنوان ‌مثال در دهه ۱۳۷۰، تولید نیاز به حمایت خاصی نداشت و هرکس می‌توانست با کمترین سرمایه در مسیر تولید قرار گیرد اما امروز این رکن اصلی اقتصادی جامعه به دلایل مختلف که نتیجه عملکرد اشتباه در دوره‌های مختلف سیاسی است، دچار بحران شده و امروز به دنبال این هستیم که باید از تولید حمایت کنیم اما از سوی دیگر به دنبال اخد مالیات هنگفت از واحدهای تولیدی هستیم.

با کاهش انگیزه نیروی انسانی مواجه هستیم

عباسی در ادامه با اشاره به وضعیت نیروی انسانی در امر تولید، خاطرنشان کرد: در کشوری که بیکاری رنج بالایی از ارقام و اعداد را به خود اختصاص داده است، واحدهای تولیدی به ‌شدت با چالش نیروی انسانی مواجه شده‌اند که دلیل آن، ایجاد فرایندهای درآمدسازی عجیب در سیاست‌های شغلی و اقتصادی است؛ به ‌طوری ‌که دیگر نیروی کار رغبت فعالیت در واحد تولیدی را ندارد و در حقیقت این معضل، یکی از مشکلات اساسی تولید محسوب می‌شود. زمانی که یک جوان جویای کار به این می‌اندیشد که اگر امروز با خرید یک پراید ۱۰۰ میلیون تومانی در مشاغل غیرمولد مشغول به کار شود و پس از مدتی با فروش همین خودرو به درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی خواهد رسید، دیگر با چه انگیزه‌ای با حقوق ۱۲ یا ۱۳ میلیون تومانی در کارخانه‌ای مشغول به کار شود.

وی در پایان یادآور شد: در گذشته شرکت سهند ریخته‌گر  با سرمایه‌گذاری ماهانه ۱۰۰ هزار تومان موفق به دایر کردن یک تعاونی و خانه‌دار شدن نیروهای انسانی شد اما امروز آیا این کار امکان‌پذیر است؟ امید و انگیزه در نیروی انسانی، ریشه در ثبات اقتصادی دارد که با نوسانات مختلف، دچار بحران خواهد شد که این مسئله ناشی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی است. حقیقت امر این است که شرایط مساعد تولید باید برای افراد فراهم شود و ایرانیان مطابق با سابقه تاریخی و فرهنگ خود ثابت کرده‌اند که به تولید علاقه دارند و می‌توانند در این عرصه در جهان پیشرو باشند اما اگر شرایط مساعد فراهم نشود، نمی‌توانیم آینده روشنی را برای آن متصور شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8556

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم