• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

ثبات قیمت در بازار الکترودهای گرافیتی چین

  • کد خبر : 19654
  • 03 خرداد 1402 - 16:02
ثبات قیمت در بازار الکترودهای گرافیتی چین
بازارهای الکترودهای گرافیتی در چین طی دو هفته منتهی به چهارشنبه 10 می 2023، به دلیل کاهش حجم نقدینگی ناشی از ضعف بخش‌های فولادسازی در داخل و خارج از چین، همچنان تغییر محسوسی نداشته و ثابت باقی مانده است.

بازارهای الکترودهای گرافیتی در چین طی دو هفته منتهی به چهارشنبه ۱۰ می ۲۰۲۳، به دلیل کاهش حجم نقدینگی ناشی از ضعف بخش‌های فولادسازی در داخل و خارج از چین، همچنان تغییر محسوسی نداشته و ثابت باقی مانده است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، آخرین ارزیابی این موسسه برای الکترودهای گرافیتی با توان فوق‌العاده بالا «UHP»، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال محموله با فروشنده، قیمت دو هزار و ۹۵۰ تا سه هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن در روز چهارشنبه ۱۰ می ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد که تقریبا مشابه دو ارزیابی قیمتی قبلی این موسسه است.

در همان روز، قیمت الکترودهای گرافیتی با توان بالا «HP»، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال محموله با فروشنده، حدود دو هزار و  ۶۵۰ تا سه هزار دلار در هر تن ارزیابی شد که نسبت به ارزیابی قبلی تغییر خاصی نداشت.

قیمت هر دو گرید الکترود گرافیتی در دو ماه آپریل و مارس ۲۰۲۳ روند نزولی داشت و قیمت گرافیت «UHP» با ۱۳٫۸۲ درصد کاهش، به دو هزار و ۹۵۰ تا سه هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن در اواسط ماه مارس ۲۰۲۳ رسید، این در حالی است که قیمت گرافیت «HP» با ۷٫۳۷ درصد کاهش، به دو هزار و ۶۵۰ تا سه هزار دلار در هر تن در اواخر ماه آپریل ۲۰۲۳ رسید.

اکثر فعالان بازار از روند بهبود آهسته حجم تقاضا در بخش صنایع پایین‌دستی فولادسازی و همچنین عدم نیاز و احساس ضرورت تولیدکنندگان الکترود گرافیتی برای بازیابی حجم تولید خود پس از تجربه روند کاهشی در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش حاشیه سود، انتقاد کردند.

یکی دیگر از عواملی که روند فروش را برای تولیدکنندگان دشوار می‌کرد، این بود که قیمت کک زغال‌سنگ افزایش یافت؛ در حالی که قیمت الکترود گرافیتی ثابت بود. علاوه‌براین، به گفته یکی از تاجران فعال در آن منطقه، صادرات گرافیت «UHP» چین به اروپا مشمول تعرفه گمرگی بالایی بود. در حال حاضر بازار الکترود گرافیتی، هم در روند عرضه و هم در روند تقاضا با ضعف‌هایی روبه‌رو است.

بر همین اساس بسیاری از تولیدکنندگان برای حفظ ثبات قیمت‌ها و حاشیه‌ سود خود، ظرفیت تولید را کاهش داده‌اند. یکی از تولیدکنندگان در چین عنوان کرد: بیشتر حجم محموله‌های سفارشی الکترود گرافیتی تحویل داده شده از موجودی انبار فعلی بوده است. در سمت تقاضا، نرخ بهره‌برداری در کوره‌های قوس الکتریکی در چین، یکی از ابزارهای اصلی صنایع پایین‌دستی برای تولید الکترود گرافیتی با در نظر گرفتن کاهش حجم ذخیره انبارها در واحدهای فولادسازی کاهش یافت.

کاهش تدریجی حجم تقاضای الکترود گرافیتی در بازارهای بین‌المللی

حجم تقاضا در بازارهای بین‌المللی با چالش‌هایی چون کاهش حجم تقاضا و تعیین تعرفه گمرکی ضد دامپینگ (مخالف تبعیض قیمت بین بازار داخل و خارج از کشور) برای گرافیت «UHP» و تعیین قیمت رقابتی در سایر نقاط جهان مواجه است.

یکی از معامله‌گران الکترود گرافیتی در اروپا اعلام کرد که فشار برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که آیا تولیدکنندگان این کار را انجام می‌دهند یا گزینه‌های دیگری را بر روی میز قرار خواهند داد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان در چین اعلام کرد که خریداران در دیگر کشورها، تمایلی به ثبت سفارش خرید در زمانی که چشم‌انداز اقتصادی بازار نامشخص است، ندارند.

در عین حال ذخیار انبار تولیدکنندگان گرافیت «UHP» در چین در وضعیت مناسبی قرار دارد. به علاوه، سهم صادرات گرافیت «UHP» چین به اروپا به نسبت گرافیت «HP» بیشتر است؛ چراکه مشمول تعرفه‌های گمرکی یکسانی نیستند.

تفاوت قیمت بین گرافیت «UHP» چین و سایر نقاط جهان کاهش یافته و به گفته یکی از معامله‌گران الکترود گرافیتی در اروپا، اکنون رقابت بر سر تعیین قیمت آن در سایر نقاط جهان افزایش یافته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19654

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.